Hoppa till innehåll
Anime.se

30 dagar i animens tecken (2010)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Det där är ju en riktigt underlig fråga... jag skäms inte över någon serie

Du är den enda som är du. Många som inte är du har "skyldiga nöjen", och då är det inte en speciellt underlig fråga.

 

Red.: Oops, sidbyte. Påminnelse om dagens ämne:

 

Dag 5: Berätta om en anime som du skäms över att du tycker om!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 5: Berätta om en anime som du skäms över att du tycker om!

En stor man lyckades summera mina tankar kring det här:

 

Jag har inte så mycket jag skäms över som sådant. Om jag gillar något med dålig handling så försöker jag sätta fingret på vad det är jag gillar med det. Det kan till exempel vara dumt men energiskt och medryckande. Det är åsikter jag öppet kan stå för.

Men man kan förstås utveckla. En serie som jag ofta säger till mig själv att jag antagligen gillar mer än den förtjänar är Shakugan no Shana och uppföljare. På flera sätt tycker jag den är genuint bättre än liknande serier (som jag dock egentligen sett för få av), men jag är också mycket snabbare att förlåta dess brister.

 

Men mer extrem är Bleach som jag verkligen tycker är dålig men ändå gillar, och det enbart för att den lyckas med grymma fighter. Den lyckas så bra med det i mina ögon att resten inte spelar någon roll. Den här xkcd stripen visar perfekt vad för sinnestillstånd man borde vara i för Bleach. Om man vill släcka sin törst efter coola fighter och inget annat så vet jag inget bättre. Åtminstone om man hoppar över och bortser från den oundvikliga mängden fillers, vilket inte är några svårigheter om man läser mangan. Den är också ofta förvånsvärt väl animerad för att vara en veckoserie, och ljuddesign och röster passar som handen i handsken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 5: Berätta om en anime som du skäms över att du tycker om!

Jag skäms generellt inte över de animéer jag tycker om. Däremot finns det en del som andra inte ser värdet i :P

 

Den jag kommer på nu är Stellvia. Jag tyckte den var lysande för att den ballade ur på punkter som jag inte förutsåg att den skulle balla ur på. Sen var den fylld av en massa moe förstås, men det sabbade inte tillräckligt mycket.

 

Här måste jag hålla med, personligen älskar jag Stellvia och tycker det är en av de serier som är otroligt underskattade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 5: Berätta om en anime som du skäms över att du tycker om! icon_twisted.gif

 

Egentligen gillar jag den inte så mycket, men jag skäms ändå över att ha

sett och uppskattat Kannazuki no Miko.

Den har jättefula robotar, otroligt klyschig ramhandling, korkad huvudrollsfigur och är allmänt skräpig.

Men banne mig, det är en av ytterst få animéer där (slutspoiler)

tjejen får tjejen i slutet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 5: Berätta om en anime som du skäms över att du tycker om!

 

Om det är någon jag ska välja så måste jag nog skriva Naruto. När Naruto kör med original handlingen så jag tycker jag att den är riktigt bra och rent utsagt underhållande, fast efter alla filleravsnitt så har jag lite problem att gilla serien helt och hållet. Att det finns massor med irriterande personer som avgudar Naruto är väl en av anledningarna att man gärna säger det högt också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 6: Vilket är det bästa animeparet?

 

Vet inte hur mycket spoiler det här kan tänkas vara jämfört med annat som sagts i tråden men det blir hide-tagg i alla fall.

Misa och Hikaru från Macross

hikaru-and-misa.jpg

För att det var mot alla odds egentligen, Lynn är i det självklara valet och Hikaru är inte direkt den karaktär som jag förväntade mig gå mot strömmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

VIH? Det är ju inte dag sex n... ah, det var det visst!

 

Dag 6: Vilket är det bästa animeparet?

(Och varför?)

 

Det absolut bästa paret i anime... hmmm... Jag vill väldigt gärna säga Kyon och Nagato trots att de inte är ett "par" i den benämningen, samt att jag riskerar att bli lite haruhi-tjatig.

 

Men vi inte plockar radarpar utan sådana duetter av romantisk karaktär... du skulle jag mycket gärna plocka Hibiki och Fuuko från I, My, Me! Strawberry Eggs då jag verkligen älskar serien överlag, vilket också kan vara problemet, då jag inte tycker någonting speciellt om just paret, utan serien.

 

Annars är Kusanagi Kei och Mizuho Kazami från Onegai Teacher ett av mig bra kort, då jag är ett stort fan av det här "överraskningsflickvän med kombinerad hemlig kärlek"-temat. Tyvärr får dessa nöja sig med andraplatsen, och etta går istället till de lite modernare:

 

Ryuuji och Taiga från Toradora

Tora01-04.jpg

Kalla mig dum som inte plockar en "äldre och djupare serie", men för mig är Toradora något av det bästa som producerats i modern tid, speciellt inom romantisk komedi! Både Ryuuji och Taiga är otroligt välutvecklade karaktärer, även om de i grund och botten båda kommer från lagerhyllan så har de ändå sin egna lilla unika charm. Inget illa om lagerhyllan dock, mycket bra kommer ursprungligen därifrån!

 

Mer ingående

Dessa två vinner på deras underbara kemi, från obekvämt tvångsförhållande till utvecklade känsloyttringar som inte bara stannar vid typiskt gymnasieaktiga affektioner, utan går till med mer hjärtevärmande plan.

 

Dessutom klickar de två otroligt bra inte bara på känslofronten, utan de utgör en utmärkt duo på ett komiskt plan, de "läser varandras tankar" och båda karaktärerna är av den typen av personer som man inte kan låta bli att älska! De är gulliga, trevliga, söta, hjärtevärmande och underhållande. Fullkomligt geniala!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nkI5x.png

 

Yano Motoharu och Nanami Takahashi i Bokura ga Ita. Sedan 2006 har jag i 26 avsnitt och över 13 mangavolymer följt dem från deras första tafatta gymnasiekärlek och in i vuxenlivets komplikationer. Serien handlar i princip om ingenting annat än deras förhållandes utveckling och hur det påverkas av deras egen osäkerhet, livets motgångar samt några utomstående figurers inflytande såsom Yanos exflickväns lillasyster eller hans bästa vän.

 

Mangamaterialet räcker för åtminstone 26 avsnitt till så jag kan ju hoppas...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 6: Vilket är det bästa animeparet?

 

Det finns många som man skulle vilja nämna, men de bästa paren är alltid de man såg tidigt in i sitt animetittande. Jag har två par som jag aldrig kommer att glömma:

 

Please Save My Earth

psme_rinalice.jpg

Det som gör Rin och Alice till ett så underbart par är hur de dels är reinkarnationen av ett tidigare par, Shion och Mokuren, som började lite på fel fot men mot slutet älskade varandra. Deras relation fick ett sorgligt slut, så när Rin och Alice möts är det som om de får en andra chans. Åldersskillnaden, där Alice får vänta på att Rin växer upp innan de kan inleda en relation, hanteras väl.

 

Kontrasten mellan vad man först tror är en liten pojkes förälskelse i en äldre flicka som har varit snäll mot honom (vilket han visar genom att reta henne för att få uppmärksamhet) och avslöjandet att han, långt innan Alice, återfick minnen av sitt förra liv och är oerhört förvirrad av att en annan person har tagit över och styr hans känslor, är också väldigt fascinerande. Det här är en av de mest unika anime/mangaromanserna jag har stött på och kanske den mest oväntade, med tanke på just åldersskillnaden. Jag får erkänna att jag blev lite paff när jag såg animen första gången.

 

Det är för övrigt lite mysigt att läsa uppföljaren till mangan, där man får se Rin och Alice efter att de har gift sig och bildat familj.

Jag älskade även det här paret något oerhört när jag såg serien första gången...

 

Vision of Escaflowne

escaflowne13.jpg

 

Det gjordes så bra, med Van som till en början var alldeles för trasig inombords av kriget, framförallt av bevittnandet av det brutala massmordet på hans folk och broderns svek, för att nånsin kunna släppa i någon nära, och deprimerade, oerfarna Hitomi (som i filmen dessutom var självmordsbenägen) som under resans gång inser skillnaden mellan en tonårsförälskelse och äkta kärlek, samt lär sig uppskatta livet igen. De hamnar av en ödes nyck i varandras sällskap i en enorm konflikt och hjälper varandra att överkomma sina problem.

 

Jag blir alltid lite nostalgisk när jag tänker på hur ovanligt väl Van och Hitomis relation skildrades. Det bitterljuva mono no aware-influerade slutet bidrog även till att göra deras korta men meningsfulla romans extra minnesvärd, eftersom den så att säga blev evigt frusen i tiden, just då den var som bäst. Få animeserier har väl gjort tecknad romans lika engagerande som Escaflowne...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 6: Vilket är det bästa animeparet?

 

Jag står fortfarande för vad jag skrev om Kaggis och Konnis för nästan ett och ett halft år sedan.

 

Lite mer djupdykning? Nåväl.

Den största anledningen till att jag finner Kagamis kärlek till Konata så inbjudande är att det är det saknade kugghjulet som gör att Lucky Star fungerar. Istället för Kolla-På-Mej-Jag-Är-Så-Tsundärä börjar man förstå varför hon ter sig som hon gör, varför hon är så lättretlig; skulle inte du bli det om du fann att du var förälskad i din bäste vän? Scenen med kärleksbrevet i avsnitt 21 framstod först bara som ett halvtaskigt försök att få henne att verka gulligt rodnande när hon blir utsatt för kärleken, men nu blir det snarare att hela händelsen ifrågasatte hennes existens, och tvingade henne välja vart hon står känslomässigt, och oundvikligen även sexuellt. Sådant inre drama är som kattmynta för mig.

 

Jag fruktar den dag då en andra säsong utanonnseras, ty japanskt animerat har en ökänd tendens att vägra ge sina lesbiska en värdig upplösning, vilket kommer leda till ännu flera, säkerligen mindre subtila ledtrådar utan att ta upp det som är viktigt. En film skulle nog tjäna syftet bättre -- hur åsum vore inte en Lucky Star-Disneyfilm komplett med musikaliska nummer? -- men det lär vi nog få vänta med.

 

Eller vänta, menade du par som som canoniskt fått en upplösning i serien? I så fall vinner Miaka och Tamahome från Fushigi Yugi, för de var det första och största kärleksparet jag såg i en anime (förvisso manga i det här fallet).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 6: Vilket är det bästa animeparet?

(Och varför?)

 

Ryuuji och Taiga från Toradora

Kalla mig dum som inte plockar en "äldre och djupare serie", men för mig är Toradora något av det bästa som producerats i modern tid, speciellt inom romantisk komedi! Både Ryuuji och Taiga är otroligt välutvecklade karaktärer, även om de i grund och botten båda kommer från lagerhyllan så har de ändå sin egna lilla unika charm. Inget illa om lagerhyllan dock, mycket bra kommer ursprungligen därifrån!

 

Mer ingående

Dessa två vinner på deras underbara kemi, från obekvämt tvångsförhållande till utvecklade känsloyttringar som inte bara stannar vid typiskt gymnasieaktiga affektioner, utan går till med mer hjärtevärmande plan.

 

Dessutom klickar de två otroligt bra inte bara på känslofronten, utan de utgör en utmärkt duo på ett komiskt plan, de "läser varandras tankar" och båda karaktärerna är av den typen av personer som man inte kan låta bli att älska! De är gulliga, trevliga, söta, hjärtevärmande och underhållande. Fullkomligt geniala!

Jag tänkte själv promota Ryuuji och Taiga! Damn you!

 

Jag håller med dig nästan helt, men vill tillägga lite. Deras kemi fungerar riktigt bra ihop, där Ryuuji tar på sig en mer kvinnlig roll i relationen och blir mer förlåtande medans Taiga har sina utspel. Detta är iofs bara sant genom första halvan av serien, eftersom i princip hela serien tar en ny vändning runt halvleksstrecket.

 

För att inte spoila

Taiga mjukas upp av Ryuujis vänliga sida. Detta är något jag tog upp i frågan om Tsundere, och är just anledningen till att jag verkligen gillar denna arketyp när den väl görs korrekt som i denna serie.

 

Utöver detta byggs deras romans upp från en vänskap istället för att vara en sån där "jag är bara attraherad av dig" moment som de flesta romanser i anime startas som. Deras romans blir pga detta mycket djupare eftersom de har en fin grund av vänskap som allt är byggt på.

 

En av de bästa scenerna är mot slutet när Ryuuji och Taigas vänner "omringar" dem och tvingar de båda att erkänna sina känslor för varandra. Man ser i denna scen att de båda hyser känslor för varandra, men vägrar ersänna det eftersom de tror att deras vänner kommer att såras av det (multiple överlappande triangledrama ftw).

 

Utan tvekan korar jag alltså Ryuuji och Taiga till enligt min åsikt det bästa animeparet genom tiderna.

 

pi04C.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 6: Vilket är det bästa animeparet?
Baby don't hurt me~

 

Ryuuji och Taiga från Toradora

Jag skulle kunna säga nästan exakt samma sak om Risa och Ootani från Lovely Complex men, som jag tror att jag pekat ut, inte alls en, i mina ögon, lika överdriven romans.

 

Spoilers? Lite kanske

largeAnimePaperwallpapers_Lovely-Complex_Pi133__THISRES__75632.jpg

 

Två klasskamrater som egentligen inte tyckte om varandra alls så mycket i början (båda är tsundere?), men blev retade och kallade en "komediduo" p g a sina udda längder. Var de class reps tillsammans också? Jag minns för lite från den där serien, men de närapå tvingas spendera tid tillsammans p g a skolan och sina vänner och upptäcker hur lika de egentligen är, trevligt nog i väldigt olika takt.

 

Serien är absolut sämre än Toradora när det gäller vissa manus- och regibeslut, speciellt bikaraktärers introducering och roll, men paret tycker jag är mycket mer naturligt.

 

Jag vill se Kare Kano :/

 

...

 

Nts nts nts nts

haddaway_skivomslag.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag ser en attraktiv tjej vill jag bara döda killen och sno hans kvinna, så det var svårt att komma på ett par. Sen kom jag att tänka på Gotô och Nagumi i Patlabor. Två kanstötta typer i medelåldern som käbblar som ett gammalt par, utan att vara ett kärlekspar. Och de kompletterar varandra så väl som man och hustru borde göra. Men de blir aldrig något par på det sättet, bara partners.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 6: Vilket är det bästa animeparet?

 

Jag måste nog säga samma som Negi. Egentligen är det väl inte mycket till spoiler efter nästan 30 år, meneh.

Paret i Macross

Misa och Hikaru.

 

Deras förhållande växer fram så naturligt, även om tjejen får svälja lite väl mycket dumheter så är det riktigt välgjort tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 6: Vilket är det bästa animeparet?

 

Jag försökte granska mig själv och hitta ett par som berört mig utan att välja min vanliga "go to"-animé. Det har varit många pojkar och flickor (och pojkar och pojkar och flickor och flickor) i serier och filmer som har varit bedårande, hjärtevärmande och helt rätt för varandra... men till slut måste jag nog ändå säga att jag främst gillar tanken på Shinji + Asuka (Evangelion, originalet), två av de trasigaste människorna i animé någonsin. De kryper varandra under skinnet, de sårar varandra, de behöver varandra. Om det är några som förtjänar att leva (o)lyckliga tillsammans så är det dem.

 

 

 

Dag 7: Nekomimi!

 

Ännu ett bildämne. Denna gång ska vi visa bilder på figurer med kattöron. Merle, Ritsuka, Azu-nyan, vem som helst så länge de har kattöron. ("A cat is fine too", som det heter i Amerikatt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...