Hoppa till innehåll
Anime.se

80 och 90-tals tecknat


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Lite med tanke på den tråd som Sceleris skapade så tänkte jag väcka lite nostalgiska minnen till liv. På facecook så la jag upp lite intro låtar till några tecknade serier som gick på 80 och 90-talet och minns tillbaka hur bra det verkligen var med barnserier förr. Nu när man ser ens småsyskon kolla på serier undrar man vart charmen har tagit vägen eller var det bättre förr?

 

Man hade verkligen hur mycket som helst att kolla på och på TV visades ALLTID tecknat på morgonen och efter dagis och lekis. Varför är det inte så nu? Tänkte vuxna mer på barnen då eller var det något annat som låg bakom att tecknat knappt visas längre?

 

Här får ni lite länkar också till några av minna favoriter som barn.

Lucky Luke
Bumbibjörnarna
Smurfarna
Luftens Hjältar



Denver





Doktor Snuggles
Dennis
Kommisarie Gadget

Finns nog så mycket som jag glömt. Men visst fan var det bra? Vad hade ni för favoriter och är det något som ligger er lite extra varm om hjärtat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antagligen för att vi har Barnkanalen, 3x Disney kanaler, Cartoon Network och Nickeloadeon. Är väl förvisso bara barnkanalen som är gratis, men när det finns ett sådant rejält utbud kanske de andra kanalerna backar undan lite och väljer att visa mindre.

 

Sen håller jag inte med om att "det var bättre förr". Visst går det mycket skit, men jag har sett en hel del med min lillebror som varit riktigt roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen håller jag inte med om att "det var bättre förr". Visst går det mycket skit, men jag har sett en hel del med min lillebror som varit riktigt roligt.

 

Ok, kan vara att småsyskonen kollar på barnkanalen då som jag inte tycker att de är mycket att ha. Sen undrar jag också, för att jag är intresserad, utav vad du menar som är roligt nu som visas? Vad jag har sett så kollar även min lillebror på saker som en annan såg på som barn. Ända som jag inte är bekant med som han ser på är Ben10. Annars är det Turtles, Scooby Doo m.m som han ser på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi får gå tillbaka till 70-tal om jag ska vara med.

 

Det jag kommer ihåg var Professor Balthazar och annat från öststaterna

 

Annars var det gott om andra barnprogram som

Beppes godnattstund

Den vita stenen

Fem myror är fler än fyra elefanter

Galaxer i mina braxer, sa Kapten Zoom

Ville, Valle och Viktor

Vilse i pannkakan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både på Disney och Cartoon Network går det en hel del grejer jag aldrig sett förut. Då Cartoon Network alltid varit det svarta fåret med sina halft bisarra produktioner som Cow & Chicken och dylikt sänder de fortfarande en hel del bra grejer, Flapjack (också smått vrickad). Sen tycker jag att Johnny Test och Teen Titans är helt ok. Sedan hade de även en (kanske för de lite äldre då) tecknad reality serie som hette Total Drama Island, och den blev jag helt fast i när de körde något repris-maraton.

 

Disney Channel är dock helt briljant, de har ett sådant enormt utbud. Med tre stycken kanaler har de allt från gammalt och nytt, tecknat och otecknat, och de pumpar ju ut egenproducerade serier. Kan väl säga att Kim Possible var rätt underhållande, Phineas och Ferb är väldigt roligt. Listan kan göras lång.

 

Nickeloadeon har jag inte så stor koll på mer än vad som gick när jag var yngre. Avatar serier gick ju där dock, och den är ju relativt ny.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med kabel-TV i Tyskland på 90-talet kunde man i princip se på serier dygnet runt. Denna lista är exklusive anime.

 

Dessa utbildningsprogram fanns nog även på svenska:

 

En av de första serierna som gjorde mig uppriktigt ledsen, fast jag förstod aldrig hur de fäste betongblandaren i skyn:

 

Disney var stort:

Die Tex Avery-Show

 

Nickelodeon också:

CatDog

 

Andra godingar:

 

:/

 

Jag tror att problemet är att dagens serier ofta är hjärndöda och ungarna likaså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det mesta av dagens material som jag har sett är hjärndött i mina ögon, med några guldkorn i South Park/Simpsons/Futurama undantagna. Om jag har missat de bättre serierna är det en förlust jag får ta. Med detta menar jag inte att alla program som jag brukade se var särskilt intelligenta, men proportionerna har förändrats...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blev lite nostalgisk för ett tag sen och snokade efter Lucky Luke på svenska, och jag hade sån tur så mitt favoritavsnitt fanns på youtube. Nu verkar jag inte hitta det igen, men fanns

ochett antal andra avsnitt. Fortfarande rätt roligt :3

Har några avsnitt inspelade på VHS nånstans i huset.

 

Introt till Luftens Hjältar är något av det bästa man kan sjunga allsång på.

 

Ååå. Superted. Det kommer jag ihåg från när jag var liten, liten. Jag minns ett avsnitt när den tjocka evil henchman får nys om "det hemliga magiska ordet" och själv får superkrafter. Det var kul. Fanns det inte ett skelett också? Och den största elakingen hade typ mustasch. Good times.

 

Doktor Snuggles är något av det trevligaste någonsin. Så fantastiskt men ändå så oskyldigt. Universumet var så sjukt stort, och då tror jag ändå att jag inte sett så många avsnitt. Som när någon stal vatten ur havet så det var stora hål kvar, eller giraffen som bodde på regnbågen, eller den utomjordiska katten som kan se in i framtiden. Den serien måste göra vem som helst fridsam.

 

Dessa utbildningsprogram fanns nog även på svenska:

Ja. Jag minns i alla fall att vi sett den senare i skolan. Heter nog bara 'Livet' på svenska.

 

En av de första serierna som gjorde mig uppriktigt ledsen, fast jag förstod aldrig hur de fäste betongblandaren i skyn:

Det där har jag för mig gick på något sommarlovsmorgon här, möjligen Vintergatan. Där sändes förresten väldigt bra otecknade ungdomsserier som Spegel Spegel och Sökandet Efter Skattkammarön.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det mesta av dagens material som jag har sett är hjärndött i mina ögon, med några guldkorn i South Park/Simpsons/Futurama undantagna. Om jag har missat de bättre serierna är det en förlust jag får ta. Med detta menar jag inte att alla program som jag brukade se var särskilt intelligenta, men proportionerna har förändrats...

 

Jag trodde vi snackade 'barnprogram'.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Oh! En tråd för gammal nostalgisk västerländskt animerat! :)

 

Jag kan ju lista några serier jag såg, om jag kommer på, på rak arm (inte inkluderat de som redan nämnts):

Jag HATAR, de jävlarna som bestämde sig att lägga ner den (precis efter en cliffhanger-säsongsavsluting) och ersätta den med Power Rangers. En skön serie, även när jag sett den senare.

Se den, om du inte redan gjort det!

Transformers

(
är ett av mina favoritclip)

Freakazoid!

Sharky and George

 

Danger Mouse

Inte "The real ghostbusters", som den mer kända serien var tvungna att kalla sig, då de inte hade rätten till namnet. Kommer dock knappt ihåg nåt från den.

Den som är bekant med rollspel, kan notera att den här serien uppenbarligen gjordes av folk som aldrig varit i närheten av en rollspelare eller rollspelsbok. Bortsett från det, så... tja den är föga imponerande.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

80-talet var sannerligen en guldålder för tecknad film. Speciellt vinjettmässigt! Men, agrgh, ni har redan listat mina favoriter. Dock de är så bra så jag listar dem gärna igen!

 

Första sekunderna av både introanimationen och -musiken skvallrar om riktigt Goda Grejjer. Galet poppigt och bra intro, häftiga masker och förvandlande bilar. Och tre storslagna insatser av Peter Harrysson.

 

Defenders of the Earth

Intressanta karaktärer, dessutom i en finfin "cross over". Och återigen ett galet bra öppningstema.

 

Coolaste katterna i staden. Seriöst, de var så coola att det inte fanns något coolare.

 

Spännande kombination av godhet mot ondska, rädda världen och skattledning. Tyvärr avslutades serien mitt i Den Stora Handlingen, vilket jag har traumatiska minnen om än idag.

 

Till skillnad från den andra Sonic-serien som gick på tv när jag var yngre, där de mest larvade runt i något ökenlandskap, bjöd den här serien på en lite mörkare grundhistoria, häftigare miljöer och en hyffsad röd tråd, serien igenom. Dessvärre fick de slut på pengar och fick inte göra den tredje säsongen de ville, men slutet som vi faktiskt fick kändes ganska tillfredsställande ändå. Och ja, en galet bra öppningsvinjett.

 

SuperTed

Min allra första Magiska fli... eh, Björjar-serie! Förvandlingar har alltid fascinerat mig, oavsett om det varit magiska flickor, björnar eller transformerande robotar, och det här måste ha varit min inkörsport.

 

Bananmannen

...apropå förvandlingar så var det här en gammal favorit. Men till skillnad från de serierna jag nämner ovan har den här inte åldrats med värdighet. Speciellt animationsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var det någon som såg Biker Mice from Mars? Det var väl en animerad serie föresten? Jag minns ingenting ö h t av den förutom lite från en gammal målarbok jag har och att jag hört namnet ett par gånger.

Biker Mice from Mars

Klart man såg den! Jajamensan, tecknad tv-serie från 1993. Inte en av favoriterna, men den var helt okej!

 

Inte det bästa rent tekniskt kanske, men jag diggar den!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

jag brorsan när vi va små så spelade in en massa tecknade serier

som disney från nalle puh till timon & pumba,

sen spelade min morbror in en massa tecknat också som hade utländska kanaler som

 

black star

garfield

heatcliff

snobben

he-men även sheria eller va hon hete

Turtles säsong 1-3 (japp innan änns första säsongen kom till sverige)

m.m

 

så tro jag det va sommaren 1994 sån vi fick in cartoon network hemma (usa CN för svenska CN fanns inte då) fan va serier där gick mins inte allt heller.

 

själv så tycker jag 2000-tales tecknat är ett fiasko tom svenska rösterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det mesta av dagens material som jag har sett är hjärndött i mina ögon, med några guldkorn i South Park/Simpsons/Futurama undantagna. Om jag har missat de bättre serierna är det en förlust jag får ta. Med detta menar jag inte att alla program som jag brukade se var särskilt intelligenta, men proportionerna har förändrats...

Som jag ser det har proportionerna ändrats på motsatta sättet. Inget ont om 80/90-talets barnprogram, det är trots allt grunden för mitt intresse för tecknat, men dagens serier är bra mycket mer sofistikerade och försöker tilltala både barn och vuxna på ett sätt man sällan såg på den tiden. Sedan finns såklart dussinserier i drivor, men jag vill minnas att jag brukade kolla på kopiösa mängder Cartoon Network när jag var barn, och det jag ser när jag sätter på godtycklig barnkanal är knappast dummare. Möjligen att tecknarstilen ändrats, men innehållet har i många fall ökat avsevärt i kvalitet så vitt jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag ser det har proportionerna ändrats på motsatta sättet. Inget ont om 80/90-talets barnprogram, det är trots allt grunden för mitt intresse för tecknat, men dagens serier är bra mycket mer sofistikerade och försöker tilltala både barn och vuxna på ett sätt man sällan såg på den tiden.

 

Då är en annan fråga varför man måste göra så? Inget fel i att försöka göra tecknat som tilltalar vuxna också men borde det inte i första hand tilltala barn? Det behöver inte alltid vara tillgjort eller speciellt 'invecklat' för att funka. Lite det som jag ser i dagens tecknat är också som jag skrev i första inlägget, är att lite av charmen så att säga saknas. Nu handlar det väldans mycket om att kunna sälja produkter vid sidan om serien också så som örngott, väckarklockor, samlarbilder osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då är en annan fråga varför man måste göra så? Inget fel i att försöka göra tecknat som tilltalar vuxna också men borde det inte i första hand tilltala barn? Det behöver inte alltid vara tillgjort eller speciellt 'invecklat' för att funka. Lite det som jag ser i dagens tecknat är också som jag skrev i första inlägget, är att lite av charmen så att säga saknas. Nu handlar det väldans mycket om att kunna sälja produkter vid sidan om serien också så som örngott, väckarklockor, samlarbilder osv.

Nja, det måste inte vara så -- kolla bara hur kul Turtles är, som bryter mot alla tänkbara fysiska lagar och kontinuiteter -- men jag skulle nog säga att det i de allra flesta fall blir bättre då. Bara för att något är sofistikerat behöver det inte betyda att man ta bort det som barn gillar med tecknat. Ett barn som bara bryr sig om färglada rörliga bilder och ljud kommer nog glädjas lika mycket åt Avatar the Last Airbender som Ducktales; fördelen med det förstnämnda är att barnen då också får lära sig viktiga läxor om livet och vänskap, och även om de inte alltid förstår de djupare meningarna är chansen stor att något fastnar undermedvetet.

 

Det kanske i och för sig stämmer att de vill satsa på att sälja massa prylar tillsammans med serien, men som jag har sett det har klyftan mellan leksakerna och serierna snarare ökat. My Little Pony G4 är ett ypperligt exempel; Hasbro har enligt källor förutom ett par grundkoncept hållit sig borta från produktionen av serien i sig, vilket har lett till att de flesta sidoprylar är skrattretande otrogen sin förebild (*host* rosa Celestia). Men tack vare att serien blev såpass kvalitativ har ponnydockorna sålt som smör, just därför att vuxna människor fallit för serien och är villig att betala stora pengar för sina figurer, på samma sätt som animenördar ofta gör för att få sin favoritfigur i plast. Så från en affärssynpunkt gynnar det sig definitivt att göra barnprogrammen sofistikerade: barnen som är den tänkta målgruppen kommer knappast vilja ha den mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Jag kollade igenom tråden och såg att ni hade glömt en mycket viktig serie:

200px-Batman_the_Animated_Series_logo.jpg

 

Batman, den animerade serien var nog den serie som influenserade mig mest under min barndom.

det var det eller superman TAS.

Batman var den serie som ägde. ingen protest.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...