Hoppa till innehåll
Anime.se

Yaoi..


Moriquende
 Share

Rekommenderade inlägg

Borde inte "yaoi/yuri" kunna användas som beteckning på t.ex kommerciel "erotisk" manga/anime med homosexuella "rellationer" som huvudtema? Är ni verkligen säkra på att det bara används inom doujinshi världen? (vet att ordet kommer därifrån men har svagt för mej att det även börjats användas av "riktiga" förlag)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Borde inte "yaoi/yuri" kunna användas som beteckning på t.ex kommerciel "erotisk" manga/anime med homosexuella "rellationer" som huvudtema? Är ni verkligen säkra på att det bara används inom doujinshi världen? (vet att ordet kommer därifrån men har svagt för mej att det även börjats användas av "riktiga" förlag)

 

Jo, men det är ju just det som My (och jag också) vänder mig emot. Det är nämligen stor skillnad. Yaoi är att man tar Edward Elric och så kommer Roy Mustang och ger honom STOCK så det sprängs. Eller Sanzo och Goku, eller några figurer från Get Backers eller så. Utan motivering eller ens försök till story. En sorts klyscha/utlovad dumhet som förekommer inom fansinvärlden. Ordet innebär att det inte skall finnas någon tillstymmelse till berättelse. Och även om det inte betyder just manlig homosexuell porr så är det det som används.

 

Möjligtvis skulle man kanske kunna sträcka sig att yaoi skulle kunna syfta på även sådan menoporr som INTE använder sig av figurer från andra serier, men att kalla någorlunda seriösa berättelser som handlar om homosexuella förhållanden för yaoi är att urholka ordets betydelse. Yaoi är så pass speciellt att det förtjänar en egen glosa. Homosexförhållanden kan få kallas för vad det är: Boys Love eller pojkkärlek eller manskärlek eller vad man nu vill.

 

Precis som att jag ogillar att ordet "manga" börjar betyda "den där tecknarstilen du vet med stora ögon och så". Visst, tecknarstilen kanske förtjänar sin glosa, men serier från Japan är så pass speciella att det är dumt att frånta ordet som finns dess betydelse. På samma sätt med yaoi. Det finns, det är speciellt, och det blir bara förvirrat av att man ändrar betydelse på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm det kanske gick fram lite dåligt, med det jag menade med "erotiskt" och "rellationer" etc var helt enkelt porr. Att inte använda yaoi/yuri för seriösare saker är ju ganska självklart, även om det råkar finnas nån sex-scen med (på samma sätt som det är självklart att vanliga hollywoodfilmer inte blir porrfilmer pga av en eller två sexscener).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan beror det ju på om man klassar erotik och porr som samma genre. Man kan diskutera sånt här till förbannelse. En genre kan betyda en sorts stil för en person men något helt annat för en annan. För mig behöver inte en erotisk serie med homosexuella relationer nödvändigtvis vara porr, det skulle lika gärna kunna vara en dramaserie med erotiska inslag. Porr känns mer som enbart hård sex och ingen handling medans erotik känns mjukare och skulle kunna ha handling. Men det är bara min tolkning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...