Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2010: Omröstningsfas med diskussion


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

aaa-forumlogo.png

 

Nu har vi då gått in i februari månad vilket innebär att det är dags för nästa fas i Anime.se Anime Awards 2010 - själva omröstningsfasen. Vallokalen håller öppet dygnet runt under hela februari månad.

 

Även i år använder vi oss av den svenska animedatabasen Genshiken.se (som drivs av Klibbnisse här på forumet) för att fylla omröstningssidan med hundratals karaktärer, röstskådespelare, animetitlar och studior.

 

Vad är det nu som gäller då? Jo, man får självfallet rösta precis när man vill. Vitsen med att denna fas pågår under en hel månad är inte bara att man ska få gott om betänketid, man ska också ha tid på sig att titta på nominerade titlar som man ej än har sett. Man kommer kunna ändra eller komplettera sin valsedel så länge vallokalen är öppen.

 

All information om hur ni går tillväga för att rösta finns tillgänglig efter att ni har loggat in, med ert anime.se-konto, på omröstningssidan.

 

Hur fungerar det då med omröstningspoäng i A3 2010? Jodå, det kommer fungera precis som förra året. Varje anime.se-användare har tre röster att disponera inom varje kategori. Rangordna helt enkelt de tre titlar eller namn som enligt dig har presterat bäst inom det aktuella området.

 

#1 sätts som A och tilldelas därmed 3 poäng

#2 sätts som B och tilldelas därmed 2 poäng

#3 sätts som C och tilldelas därmed 1 poäng

 

En annan sak som gäller även i år är följande; man deltar i precis den utsträckning man känner för. Har man exempelvis bara sett en anime med minnesvärt ljudspår behöver man inte rösta på fler. Har man inte sett någon anime med minnesvärt ljudspår över huvud taget kan man hoppa över kategorin helt.

 

Nedan följer en presentation av kategorierna samt lite kort information om vad kategorierna innefattar.

 

 

Bästa Komik

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst komik. Animens definierande genre behöver således inte vara "komedi".

 

Bästa Action

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst action, inte "de tre bästa titlarna som bland annat innehöll action".

 

Bästa Drama/Romantik

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst drama och/eller romantik.

 

Bästa Handling

 

Rösta på de tre titlar vars handling tilltalade dig bäst.

 

Bästa Manliga Karaktär

 

Rösta på de tre manliga karaktärer du gillade bäst.

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

Rösta på de tre kvinnliga karaktärer du gillade bäst.

 

Bästa Röstskådespelare

 

Rösta på de tre röstskådespelare som enligt dig har presterat bäst.

 

Bästa OP/ED

 

Rösta på de tre titlar som bjudit på bäst OP och/eller ED. Du får naturligtvis basera din röst på ett specifikt OP eller ED till den aktuella serien, men det är serien som tilldelas poäng.

 

Bästa Visuella Prestation

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig presterade bäst rent visuellt.

 

Bästa Produktion & Regi

 

Rösta på de tre titlar som i dina ögon bjöd på bäst produktion och regi.

 

Bästa Studio

 

Rösta på de tre studios som enligt dig har producerat bäst material under året.

 

Bästa Ljudspår

 

Rösta på de tre titlar som bjöd på bäst musik. Observera att musik som används i OP/ED inte räknas hit.

 

Bästa Karaktärsdesign

 

Rösta på de tre titlar vars karaktärer stoltserade med bäst design.

 

Bästa Nykomling

 

Rösta på de tre bästa titlarna som har dragit igång under 2010 men som ej avslutades under aktuellt år.

 

Bästa Anime

 

Rösta på de tre bästa titlarna från 2010!

 

 

En komplett lista över samtliga nominerade titlar finns på omröstningssidan under den tredje fliken - "Kandidater". Där kan ni välja mellan kompletta listor för nominerade animetitlar, karaktärer, röstskådespelare och studior. Animetitlarna står på japanska och är det någon titel ni undrar över kan ni klicka på namnet för att ta er till Genshiken.ses sida för aktuellt verk där alternativa titlar finns.

 

Det finns inte så mycket mer att tillägga. Omröstningsfasen är härmed inledd och vi hoppas att ni får ut så mycket som möjligt av de nominerade titlar ni eventuellt väljer att komplettera ert tittande med. Följ bara länken nedan för att komma till vallokalen! Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Det går alldeles utmärkt att fråga här i tråden men ni kan även vända er direkt till mig eller Sceleris via PM, MSN och IRC (#anime.se @ Rizon). Mycket nöje!

 

Ta mig till vallokalen!

 

Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2010 är hjärtligt välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är nån som har inloggningsproblem, säg till! Det borde (och verkar) fungera, men om någon har ett speciallösenord så kanske det blir något knas.

 

I övrigt... Vad har ni osett? Jag ska försöka hinna se Katanagatari innan månaden är slut. Och så tycker jag och Scab att ni ska se Hottarake no Shima.

 

PS: Vi har ett litet, litet påskägg på omröstningssidan. Se om ni hittar't.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I övrigt... Vad har ni osett? Jag ska försöka hinna se Katanagatari innan månaden är slut. Och så tycker jag och Scab att ni ska se Hottarake no Shima.

 

Jo, Katanagatari håller jag på med för tillfället. Har bara sett två avsnitt än men jag gillar den skarpt såhär långt. Jag har i övrigt en hel del osett faktiskt och någonstans måste jag börja prioritera. Tidigare år har jag nästan sett alla nominerade titlar men det finns inte en chans att jag har tid med något liknande i år, inte ens på långa vägar. Efter Katanagatari tänkte jag se Bakemonogatari (helst med något annat där emellan) och jag har precis börjat parallell-glo på Cross Game som verkar rätt lovande efter 4 avsnitt. Jag följer inget från 2011 än så länge så jag kan viga den begränsade tid jag har åt just de nominerade serierna.

 

Om jag skulle tjuvstarta en av mina små valkampanjer så kan jag väl säga som så att Rainbow utan tvekan har sällat sig till den lilla skaran serier som har fått på tok för lite uppmärksamhet i förhållande till vad den faktiskt levererar. Jag nämner den bara såhär i förbifarten för tillfället men ytterligare satsningar på valkampanjen är nog på ingång (om jag bara kan frigöra lite tid till det). ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade faktiskt sett mycket mer än vad jag trodde. Bara ett fåtal jag vill komplettera med. Ska även jag ta mig igenom Katanagatari som jag väntat med tills den blivit slutproducerad. Utöver det Suzumiya Haruhis Försvinnande och House of Five Leaves. Jag funderar även på om jag ska våga mig på Yosuga no Sora. Har hört många säga att den är väl regisserad och har bra musik.

 

Var det förresten ingen som nominerade Lillasyrran eller räknas den inte som avslutad 2010?

 

Om jag skulle tjuvstarta en av mina små valkampanjer så kan jag väl säga som så att Rainbow utan tvekan har sällat sig till den lilla skaran serier som har fått på tok för lite uppmärksamhet i förhållande till vad den faktiskt levererar. Jag nämner den bara såhär i förbifarten för tillfället men ytterligare satsningar på valkampanjen är nog på ingång (om jag bara kan frigöra lite tid till det). ^^;

Jag hörde att den faktiskt var en rätt stor besvikelse. Jag hade ju varit hypad sen det påstods att den skulle sändas sommaren 09, men det har ebbat ut nu. Kanske ser den om jag får tid över i februari.

Redigerad av Volbla
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte så mycket osett på listan. De jag ska försöka se under denna månad är Shiki och Mobile Suit Gundam Unicorn. Hottarake no Shima har jag hört talas, men vet ytterst lite, om. Från vad jag läst och sett verkar den lovande, blir att se så småningom.

 

Jag tycker det var lite synd att Katekyo Hitman Reborn! inte kom med, samt att jag såhär i efterhand kom på att jag glömt nominera Tatakau Shisho: The Book of Bantorra (jag som trodde jag nominerat nog). Mindre detaljer, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tatakau Shisho: The Book of Bantorra

Är den sevärd då? Jag har bara sett några enstaka promotionbilder. Jag tyckte att det såg lite najs ut, så jag vill att den ska vara bra, men konsensus verkade vara att det var medelmåttigt, åtminstone i början.

 

Var det förresten ingen som nominerade Lillasyrran eller räknas den inte som avslutad 2010?

Haha, nu när du säger det!

 

Jag tycker då att den avslutades 2010. Det alternativa slutet kan jag inte se som direkt tillhörande. (På liknande sätt tycker jag att Bakemonogatari i mångt och mycket är en 12-avsnittsserie som avslutades 2009. Kanske för att jag inte har sett resten och att avsnitt 12 var ett dugligt avslut. Fast det är mer debatterbart än OreImo.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, nu när du säger det!

 

Jag tycker då att den avslutades 2010. Det alternativa slutet kan jag inte se som direkt tillhörande. (På liknande sätt tycker jag att Bakemonogatari i mångt och mycket är en 12-avsnittsserie som avslutades 2009. Kanske för att jag inte har sett resten och att avsnitt 12 var ett dugligt avslut. Fast det är mer debatterbart än OreImo.)

Mm, det alternativa slutet är väl inte i samma canon, så det borde räknas som sin egen entitet. Bakem är ett lustigt exempel. Jag skulle nog räkna alla 15 avsnitt, även om jag håller med om att 12 var ett bra avslut; bättre i vissa avseenden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hah, visst bara 6 titlar från listan jag sett. Räknar dock med att fördubbla den siffran innan röstningstiden gått ut.

 

Är den sevärd då? Jag har bara sett några enstaka promotionbilder. Jag tyckte att det såg lite najs ut, så jag vill att den ska vara bra, men konsensus verkade vara att det var medelmåttigt, åtminstone i början.

Själv tycker jag den vajade från medelmåttig till rätt bra. Splittrat/ofokuserat narrativ och lite väl bekväma handlingsvändningar var de största problemen jag hade med serien. Grundidén och några utav karaktärerna på många sätt var lysande så det är synd att de inte riktigt kom till sin rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag den vajade från medelmåttig till rätt bra. Splittrat/ofokuserat narrativ och lite väl bekväma handlingsvändningar var de största problemen jag hade med serien. Grundidén och några utav karaktärerna på många sätt var lysande så det är synd att de inte riktigt kom till sin rätt.

Som Negi säger pendlar den i kvalité. Jag tycker den kändes uppdelad i flera moment, fast med en rödtråd som kopplade samman allt i slutändan... ish. Med en större skara karaktärer, många bättre än andra. Konceptet var bra, men nådde inte riktigt ända fram ibland. Se och bedöm själv, jag ångrar inte att jag såg den iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hörde att den faktiskt var en rätt stor besvikelse. Jag hade ju varit hypad sen det påstods att den skulle sändas sommaren 09, men det har ebbat ut nu. Kanske ser den om jag får tid över i februari.

 

Jag har själv inte hört någon kalla den för en "stor besvikelse" faktiskt, men så såg jag den så pass sent att diskussionerna redan hade ebbat ut och serien blev ju dessutom inte överdrivet uppmärksammad. Om bristen på uppmärksamhet och därigenom även erkännande sedan beror på att det var en serie som saknade söta flickor med färgglatt hår och pipiga röster och istället satsade på vänskap mellan män i fångenskap och vad de fick genomlida eller om det snarare beror på något annat tål att diskuteras. Personligen tror jag nog på det första alternativet. Det är nästan omöjligt att få sitt verk riktigt uppmärksammat idag utan att förlita sig på klyschor, stereotyper och mer eller mindre pinsam fanservice.

 

Nu måste jag tillägga att jag inte på något sätt höjer Rainbow till skyarna som något mästerverk, för det är den inte. Jag tyckte dock att seriens första hälft var riktigt bra och även om andra hälften utmärkte sig mindre i det avseendet blev det aldrig ointressant att följa karaktärerna. Det var också uppfriskande att se en serie där skaparen vågar hålla sig till sin handling och sina karaktärer utan att känna att man måste lägga till saker som varken hör hemma i serien eller för den framåt. Om du får tid över tycker jag att du gott kan ge den en chans. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har själv inte hört någon kalla den för en "stor besvikelse" faktiskt

Jag tror det negativa jag hörde var en jämförelse med mangan. Det kan ha varit bara allmän butterhet för att det var annorlunda :3

 

Jag ska väl försöka hinna med den också då. Vänskap mellan män är rediga grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror det negativa jag hörde var en jämförelse med mangan. Det kan ha varit bara allmän butterhet för att det var annorlunda :3

 

Jag ska väl försöka hinna med den också då. Vänskap mellan män är rediga grejer.

 

Aha, ja för hur de håller sig till källmaterialet vågar jag inte yttra mig om. Det är ju Madhouse som ligger bakom adaptionen och om man blickar tillbaka till exempelvis deras Claymore så kan man ju direkt slå fast att de åtminstone inte alltid håller sig på den stig som originalet har trampat upp åt dem.

 

Och angående att ge den en chans; jag vill ju inte tvinga någon att se den, jag tänkte bara pusha lite för den eftersom den enligt mig kom lite i skymundan. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte orkat se klart Rainbow. För att citera mig själv: Det är lättare för mig att se tio avsnitt Conan än ett avsnitt Rainbow. Det känns som att det är bra källmaterial, men det är hanterat av nån som bara inte lyckas bygga upp nån stämning som funkar för mig. Liksom energilöst och en aning ointressant. Mer lågmäld än Ashita no Joe, som är en bättre serie lite i samma miljö, men utan att vara tillräckligt realistisk eller ha rätt tempo för en verkligt lågmäld serie.

 

Eller som Iggy skrev: Rainbow är en spännande serie med medelmåttigt berättande och tråkiga teckningar.

 

 

 

Har ni svårt att komma på röstskådisar då? Då vill jag föreslå Miyuki Sawashiro! Hon är bäst. Hon gör alla roller så bra. Från spädbarn (Beelzebub) till barn (Chie i Eve no Jikan) till "monster" (Teo i Haruka och den magiska spegeln) till vanliga tjejer (Yano i Kimi ni Todoke) till sportiga tjejer (Suruga i Bakemonogatari) till respektingivande kvinnor (Maria i Arakawa Under the Bridge).

 

En annan klar favorit är Kana Hanazawa. Hon är bra på att göra knäppa brudar (Kobato, Tsukimi i Kuragehime), deppiga/tillbakadragna brudar (Kuroneko i OreImo, Tenshi i Angel Beats, Anri i Durarara, boktjejen Shiori i The World God Only Knows) och översöta brudar (Miyano i B-H).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skäms över att jag inte sett mer än ett par avsnitt från Cross Game som jag tror förtjänar en hel del beröm, kanske hinner se den innan februari är över tro?

Skämes på dig Klibb! Hade för mig att du var ett stort fan av Major och således ett stort fan av baseball-anime. ;) För mig är faktiskt Cross Games en av de stora titlarna för 2010 och räknar starkt med att den kammar hem något, allt annat vore skandal! Men å andra sidan får jag känslan av att enbart jag och Sceleris har sett klart på denna serie?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skämes på dig Klibb! Hade för mig att du var ett stort fan av Major och således ett stort fan av baseball-anime. ;) För mig är faktiskt Cross Games en av de stora titlarna för 2010 och räknar starkt med att den kammar hem något, allt annat vore skandal! Men å andra sidan får jag känslan av att enbart jag och Sceleris har sett klart på denna serie?

 

Jag vet att jag kommer gilla Cross Game, jag har sett de första avsnitten för längesedan, men det rann ut i sanden på grund av dåligt HD-stöd i datorn. Skall dock sätta mig ner och kika på den näst jag kan ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag hade sett Cross game had jag nog lagt en del röster på den. Inte för Mitsuru Adachis skull, honom gillar jag inget vidare, och inte för hans sabla basebolls skull, utan för att Gisaburô Sugii är en av de bästa nu levande animéregissörerna.

 

Rainbow tycker jag fick på tok för lite uppmärksamhet. Inte för att den är så välgjord rakt igenom, och kanske var den längre än den behövde vara, men den hävdar sig ändå väl bland alla andra serier som är "typiskt 2010" eller "typiskt Shaft" eller "baserad på mangan baserad på lättromanen baserad på porrspelet".

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag fick också lite panik när jag insåg hur lite tid det var kvar och på den tiden ska jag hinna klämma in andra Eden-rullen, Shana S, Bungaku Shoujo och hela Bakemonogatari. Det hade varit skönt att vara ledig imorgon. :3

 

Btw, ha så skoj med Katanagataris sista avsnitt Volbla. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...