Hoppa till innehåll
Anime.se

Nu ska vi se! Måndagar: Ie Naki Ko


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu ska vi se! är namnet på ett nytt litet initiativtagande här på Anime.se. Grundtanken är inte helt olik våra trådar med julkalendrar och Månadens anime, men med ett annorlunda upplägg än dem: i julkalendrarna ska man ju se en serie med avsnitten någorlunda jämnt fördelade på perioden 1-24 december (t.ex. ett avsnitt per dag), och i Månadens anime ska man se en viss serie på sisådär tre veckor, för att sedan prata om den i en vecka.

I Nu ska vi se! reserverar vi en dag i veckan åt någon viss serie som vi ska titta på veckovis, någorlunda synkroniserat. Man måste inte nödvändigtvis vänta till den dagen för att titta, men det blir en god riktlinje. Det betyder också att det får finnas upp till sju samtidiga trådar: sju serier som "sänds" varje vecka. När någon serie har "sänts" klart så låses tråden så att nästa kan öppna: om du vill starta en tråd för en dag som inte är upptagen så är det först till kvarn som gäller!

Först ut...


6sQWp.jpg
Ie Naki Ko
Utan familj

Utan familj handlar om Remi, en pojke som lever lyckligt med sin mor på den franska landsbygden, tills hans alkoholiserade far tränger sig tillbaka i deras liv på jakt efter spritpengar. Han säljer Remi till en vandrande spelman som tar honom in i sin trupp och med på en resa full av glädje och sorg.
(Beskrivning småplankad från Anime Academy, som gjorde mig sååå sugen på att se serien för sex år sedan.)

Jag har inte sett serien själv, så vad kan jag säga om den? Tja, den sändes 1977-1978, med melodramats och manligheternas mästare Osamu Dezaki som regissör och den briljanta Akio Sugino som animationschef -- den beryktade Dezaki-Sugino-duon. Originalförfattare är Hector Malot, vars romaner om Remi, Sans Famille, har getts ut i Sverige under flera titlar, som Hittebarnet, Utkastad i världen och Utan släkt. Lägg därtill de engelska titlarna Nobody's Boy och Alone in the World, så förstår man snabbt att det inte är en enkel solskenshistoria.

Serien, som inte bara fick en extremt begränsad amerikansk DVD-utgåva (och är i princip omöjlig att hitta) utan inte heller kan antas gå att köpa på japansk DVD, är 51 avsnitt lång, och kommer att "sändas" två avsnitt på raken på måndagar:

14 februari: Avsnitt 1-2.
21 februari: Avsnitt 3-4.
28 februari: Avsnitt 5-6.

7 mars: Avsnitt 7-8.
14 mars: Avsnitt 9-10.
21 mars: Avsnitt 11-12.
28 mars: Avsnitt 13-14.

4 april: Avsnitt 15-16.
11 april: Avsnitt 17-18.
18 april: Avsnitt 19-20.
25 april: Avsnitt 21-22.

2 maj: Avsnitt 23-24.
9 maj: Avsnitt 25-26.
16 maj: Avsnitt 27-28.
23 maj: Avsnitt 29-30.
30 maj: Avsnitt 31-32.

6 juni: Avsnitt 33-34.
13 juni: Avsnitt 35-36.
20 juni: Avsnitt 37-38.
27 juni: Avsnitt 39-40.

4 juli: Avsnitt 41-42.
11 juli: Avsnitt 43-44.
18 juli: Avsnitt 45-46.
25 juli: Avsnitt 47-48.

1 augusti: Avsnitt 49-51.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ie Naki Ko 1-2

Jag gillade faderns ständigt skiftande egenskaper. Från den bittra invaliden som återvänder hem till ett liv i fattigdom över glimten av vänlighet när han ger Remi sin hatt som skydd mot solen till hans sammanbrott på krogen där han erkänner att hans godhjärtade natur innan olyckan bara var en lögn. Eftersom han hittills var den mest intressanta figuren hoppas jag få se mer av honom i framtiden när (eller om) Remi hittar hem igen.

 

I övrigt verkar serien hyfsad typisk för sin tid. Lite Heidi från Alperna över lantmiljön. Remi själv är inte så intressant än, han har varit passiv medan de andra ännu bygger upp scenen för hans antagligen tragiska framtida äventyr. Modern har likaså varit en väldigt blek figur som inte överraskade med något annat än det som väntas av rollen. Kossan var bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jävlar i mig vad många flerlagerpanoreringar det var! Så många att jag nästan började skratta till slut. Jag gillade de mysiga teckningarna och animationen, med en del trick som när kameran "snurrar" bakom Jerome.

 

Vad gäller innehållet så blev jag nästan lite överraskad över hur ung Remi var. Jag tyckte om hans röst också.

 

Avslutningsvis tänkte jag lite snabbt på att Dezaki gör klassiskt melodrama som detta så mycket bättre än moé-melodrama som Air- och Clannad-filmerna. Det kan nog bli en fin serie att följa det kommande halvåret.

 

Kossan var bra.

XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

3-4

Jag visste väl att en gubbe med ett sådant skägg inte kan vara elak. Han har visat sig vara perfekt anpassad till ett samhälle där man får klara sig själv eller gå under. Hans relation till Remi påminde mig om Noah Gordons The Physician vari en annan ung grabb tas om hand av en resande kvacksalvare. Nu kom jag dessutom på varför jag tänkte på Heidi förra gången, han ser ju ut precis som Almöhi:

 

ZVEvu.jpg

 

Jag gillar miljöerna. De är väldigt lika mina hemtrakter där jag själv brukade vandra med farfar. Åkermark så långt ögat kan nå och täta skogar, mys.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg just avsnitt 5-6, men sammanfattar samtidigt intryck från tidigare avsnitt.

 

Det här är en serie som är gjord av en människa som gillar att skrämma små barn. Pappan är ett svin, Vitalis är en buffel och Rémi är verkligen helt ensam i världen. Mammans ångestskrin när hon inser att pappan sålt deras barn i avsnitt tre var fantastiskt.

 

Om regin: Fan vad det rör på sig! Redan när logotypen dyker upp rör sig förgrund och bakgrund i flera lager, och sen slutar det inte förrän sista tonen i slutlåten. Man sugs verkligen in i bilden på ett sätt som gör skäl för undertiteln "tredimensionell animation". Inte undra på att det jobbar lika många fotografer som animatörer på den här serien, de måste ha haft ett helvete i reprorummet när de tvingades flytta på flera lager bakgrunder mellan varje ruta. Frågan än om fotograferna hatade Dezaki eller om de kände att de äntligen kände att de fick ett erkännande. Fotot i västerländsk animation är ju fortfarande väldigt statiskt, med rörliga celler på en platt bakgrund, och jag tror att det var Dezaki som först lade så pass stor tonvikt på arbetet i mörkrummet. I början av avsnitt sex får man dessutom se hans typiska solstrålar. I hans riktigt gamla serier ritade de på strålarna på bakgrunderna och cellerna, men här är det återigen fotograferna som fått exponera in solstrålar genom någon outgrundlig teknik – troligen en bit gladpack på rätt ställe i kameran.

 

Suginos charadesign är väldigt charmig, Rémi och mamman är väldigt mjukt tecknade medan pappan och Vitalis är fyrkantiga med tjocka streck och fulla av skrafferingar, som om de har sin stukade själ på utsidan. I synnerhet pappan har samma tragiska drag som Rikishi i Ashita no Joe med håliga ögon och sammanbitna läppar.

 

Som vanligt är det också Shichirô Kobayashi (känd från Milky Holmes) som står för bakgrunderna. Jag tror att det här var Dezakis sista klassiska barnserie fram till Snödrottningen (2005), och här ser man likheterna med de två tidigare serierna Skattkammarön och Gamba no bôken, som däremot inte hade de tredimensionella bakgrunderna. Det är nog bara i de här serierna som man får se svarta himlar med rosa och gula moln. Rémis dröm i avsnitt sex var också väldigt märkligt färgsatt. Övriga landskap är däremot otroligt idylliska, ta bara scenen när han tvättar ansiktet i den glänsande ån som rinner förbi i hela bakgrunden.

 

Förresten, har ni tänkt på att de här gamla filmatiseringarna av klassiska barnböcker alltid har en sorgsen låt i inledningen så att barnen kommer i stämning och en glad marsch i slutet så att de inte ska vara helt förstörda när de sett färdigt avsnittet?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Då har jag sett tio avsnitt av denna serie och eftersom jag oftast ser den på kvällarna så har jag ingen större ork att skriva någon text direkt och sen glömt bort det tills nästa vecka och sen börjar det bara om.

 

Serien är mycket bättre än jag trodde att den skulle vara och kvalitén på det mesta i serien är på en hög nivå. Animationerna är jag speciellt imponerad av, massor med färger överallt som rör sig ständigt, allt från himmel till människor. Både Remi och Vitalis gillar jag också, Remi som är som ett riktigt barn som blir glad för minsta lilla och vill lära sig nya saker och leka och Vitalis som är vis, kan lite all möjligt och är hård men rättvis.

 

avsnitt 10

Det blev en del allvar i det här avsnittet och jag hoppas att Vitalis inte hamnar i fängelse och om han skulle göra det ingen längre tid. Om han skulle göra det kanske det blir mer som introt när Remi går för sig själv eller med den där andra pojken och uppträder, det får framtiden utvisa helt enkelt.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Tänkte att det var dags att bumpa den här tråden nu när vi ska ha tagit oss igenom halva serien. Mycket har hänt under resan sen vi först bekantade oss med lille Remi och den vise Vitalis. Vi har fått en glimt av det hårda men ändå fria livet som resande underhållare och bekantat oss med många olika personer under resan, både bra och dåliga och både genom bra och dåliga stunder. Kort och gott har vi följt en gäng genom livet och än en gång får vi se hur nyckfullt det är men ändå vackert.

 

Spoiler för avsnitt 20-26

Känns som att serien tog en tvärvändning sen Zerbino och Dolce dog, efter det har det bara varit elände (förutom det där med kalven som föddes då). Under ett par avsnitt kämpar Joli-cœur för sitt liv men förlorar striden men lyckas avsluta det med att spela pjäsen den döende generalen en sista gång. Som om inte det vore nog så dukar även Vitalis under efter att ha ansträngt sig i så många avsnitt. Om man ska se det positiva så verkar det i alla fall som att lyckas rädda både Remi och Capi men frågan är hur Remi ska hantera det här och vad som kommer hända nu. Kommer han gå tillbaka till den elake Garofoli? Eller lyckas han hitta något mycket bättre? Framtiden ser ovis ut men jag hejar på dig Remi, du klarar det!
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är tyvärr bara på avsnitt tolv. Stackars Vitalis har hamnat i fängelse, och varför vill han inte uppge sitt namn?

 

Poliskonstapeln som trakasserade Rémi och Vitalis i Toulouse var väldigt lik den försupne adelsmannen de träffade några avsnitt tidigare, han är en sån paradtyp för Sugino.

 

Kan bara konstatera att serien verkligen lyckas med vad den förutsatt sig: Att skrämma små barn. Rémis röstskådis är också bra på att gråta och låta barnsligt naiv. Önskar att de hade sänt den här när man var liten.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är i full färd med att kolla ikapp serien nu, senast sett avsnitt 17.

 

Så angenäm serie. Remis röstis är verkligen jättebra. Jag blir så smittad av hans naiva glädje, och empatifylld när han blir ledsen.

 

När jag blir gammal ska jag bli som Vitalis. Stor och bred och betryggande och sträng men rättvis, köpande småpojkar för att göra dem till män och... Eh, vi stryker det sista.

 

PS: Lade till ett "sändningsschema" i förstainlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Avsnitt 37-38.

Spoiler
Remi är tillbaka i sin barndomsby! Chavanon ser så mycket varmare och ljusare ut nu, och faktiskt, Remi själv har vuxit mycket under resans gång. Tapper och med ett stort hjärta. Och när han äntligen får träffa mamma Barbarin igen så kan jag bara applådera herrarna Dezaki och Sugino. Fy fan vilken bra karaktärsdesign. Fy fan vilken värme.

 

Då var det frågan om vad de kommer att ta sig till nu. Kommer Remi att välja sin fostermor eller sin biologiska familj, eller kommer de att ge sig av på vägen igen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 37-38.

Remi är tillbaka i sin barndomsby! Chavanon ser så mycket varmare och ljusare ut nu, och faktiskt, Remi själv har vuxit mycket under resans gång. Tapper och med ett stort hjärta. Och när han äntligen får träffa mamma Barbarin igen så kan jag bara applådera herrarna Dezaki och Sugino. Fy fan vilken bra karaktärsdesign. Fy fan vilken värme.

 

Då var det frågan om vad de kommer att ta sig till nu. Kommer Remi att välja sin fostermor eller sin biologiska familj, eller kommer de att ge sig av på vägen igen?

Avsnitt 37-38

Jag kan inte mer än hålla med, man blev verkligen glad när Remi och hans fostermamma återförenades igen. Jag tror att Remi kommer att fortsätta vandra men att han på något sätt kommer få reda och träffa mrs Milligan igen. För om jag inte minns helt fel så sa de väl tidigare i serien att ingen av dem visste att de var släkt men att de skulle få reda på det senare i livet?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 37-38.

Remi är tillbaka i sin barndomsby! Chavanon ser så mycket varmare och ljusare ut nu, och faktiskt, Remi själv har vuxit mycket under resans gång. Tapper och med ett stort hjärta. Och när han äntligen får träffa mamma Barbarin igen så kan jag bara applådera herrarna Dezaki och Sugino. Fy fan vilken bra karaktärsdesign. Fy fan vilken värme.

 

Då var det frågan om vad de kommer att ta sig till nu. Kommer Remi att välja sin fostermor eller sin biologiska familj, eller kommer de att ge sig av på vägen igen?

Avsnitt 37-38

Jag kan inte mer än hålla med, man blev verkligen glad när Remi och hans fostermamma återförenades igen. Jag tror att Remi kommer att fortsätta vandra men att han på något sätt kommer få reda och träffa mrs Milligan igen. För om jag inte minns helt fel så sa de väl tidigare i serien att ingen av dem visste att de var släkt men att de skulle få reda på det senare i livet?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Tjugofem veckor senare, och Rémis långa resa är över. Och wow, vilken resa det har varit! Fantastiska miljöer, från den ljuvliga franska landsbygden till den brittiska slummen till de schweiziska alperna; inte alltid pittoreskt, men verkligen en överraskande fascinerande avbildning av livet i det sena 1800-talets Europa. Dezakis "kameraarbete" är också otroligt att beskåda med alla flerlagerpanoreringar som verkligen gav bilden mer liv när antalet animatörer kanske var lite mer begränsat.

 

Serien var inte riktigt som jag väntat mig -- den var ljusare. Även om olyckan stod runt var och vartannat krön så var det mycket lycka och många hjärtevärmande möten med godsinnade själar. Och det var tack vare dem som Rémi växte så otroligt mycket: från ett naivt litet barn som mest gråter för att han kommit ifrån sin mamma, till en stark och rakryggad ung man. En inspirerande om vänskap och självständighet och att ta sina motgångar med gott mod. Jag har verkligen suttit leende en stor del av tiden. Lysande.

 

Jag borde väl egentligen säga mer, men jag måste nog göra tidig kväll. I vilket fall så är måndagar fria för nya "Nu ska vi se"-trådar, om nån vill det!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sådär, nu har även jag sett klart serien och nu när jag sitter här och tänker tillbaka vad som har hänt så inser jag verkligen vilken otrolig resa det hela har varit. Nu i efterhand när man har facit i handen så var det riktigt bra att Remi blev såld till Vitalis för annars hade han inte träffat alla underbara människor han bekantade sig med och utan alla motgångar han stötte på under resan skulle han inte bli den person han var i slutet.

 

Själv hade jag inte förväntat mig så mycket av serien och det enda jag läste var Sceleris presentation och av den bildade jag en uppfattning att Remis resa inte skulle vara en dans på rosor. Mycket riktigt hade jag rätt på den punkten och även om Remi hade det tufft många gånger så kunde det ändå ha gått värre än vad det många gånger gjorde, men det såg rätt mörkt ut ett tag måste jag säga.

 

Riktigt trevlig serie och en gång fick jag en käftsmäll att inte bara titta på "nya" serie utan att det finns många guldserier som man missat på grund att de har några år på nacken.

 

Förövrigt vill jag tacka Sceleris för en rolig idé och jag hoppas att det kommer mer "Nu ska vi se!"-trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...