Hoppa till innehåll
Anime.se

Jordbävning i Japan


Tsukasa-san
 Share

Rekommenderade inlägg

Som säkert flera känner till drabbades Japan av en stark jordbävning på 8.9 magnitude. Aftonbladet har en live sändning:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article8698927.ab

 

Hittills har cirka 300 dött och ett kärnkraftverk oljeraffinaderi brinner kraftigt.

 

Situationen på ett av kärnkraftverken i Japan är så allvarlig efter jordskalvet att Strålsäkerhetsmyndigheten i Sverige varnar för en härdsmälta. ”Får man inte igång kylningen inom ett antal timmar så finns det risk för utsläpp av radioaktivt material”' date=' säger myndighetens expert Lars Gunsell till DN.se. [/quote']
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En jobbarkompis befinner sig där just nu och pluggar, som tur är mår han bra och tydligen blev inte Tokyo så hårt drabbad men varken spisen, vattnet eller tågen fungerade tidigare idag (vet inte om de har fått någon ordning på det nu).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

:surprised:

BBC:s live sändning är på engelska och har en bredare rapportering:

Tja, att säga att BBCs rapportering är bättre än aftonbladets, rent allmänt, är en underdrift.

Det är lite lustigt hur snabbt filmsnuttar spridits.

Internet FTW!

 

Jag hoppas att inte många fler dör och att inte allt för mycket saker förstörts, som inte lätt går att ersätta :(

otaku-earthquake-victims-001.jpg

NOOO!!!

Fate!!!

 

Edit: Ehm... Ju mer jag lyssnar på BBCs sändning, desto värre verkar det :(

Flera hus är sönder... ett par TÅG är borta... Damn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bortsett från viss oro, angående ett par kärnkraftverk, så verkar det inte kommer att bli mer problem.

Nu är det bara en fråga om att hitta folk, hjälpa dem och att ta itu med dem skador som redan skett (särskilt i infrastrukturen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte att det kunde vara bra att peka ut att jordbävningen, som förvisso är en av de största som någonsin mäts (i världen), så orsakade den inte så enormt mycket skada. Tsunamin, som orsakades av jordbävningen, är det som orsakade den allra mesta skadan (det finns bl. a "före/efter" bilder på en by, som i stort sett vart helt "bortspolad". Det är i princip bara sjukhuset som står kvar)

 

Man försöker fortfarande se till att kyla ner ett par av kärnkraftsreaktorerna, som fick problem, men Japanska myndigheter menar att det inte är någon signifikant risk för fara för människoliv

...men då de vid tidigare problem, vid kärnkraftverken, inte varit ärliga och försökt tysta ner situationen, så är det inte alla som är villiga att tro på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad hans källa är, men en snubbe har en lista på animé- och mangarelaterade personer som "bekräftats vara försvunna". I listan finner vi bland annat Satoshi Hino (Takagi i Bakuman), Noboyuki Hiyama (Viral i Gurren Lagann), Daisuke Sakaguchi (Shinpachi i Gintama, Sunohara i Clannad), Fumihiko Tachiki (Gendo i Evangelion), Kappei Yamaguchi (Usopp i One Piece, Shinichi Kudo i Mästerdetektiven Conan) och Akio Ohtsuka (Solid Snake i Metal Gear Solid-spelen, Batou i Ghost in the Shell). Han menar också att Gosho Aoyama (tecknare av Mästerdetektiven Conan) och Masashi Kishimoto (tecknare av Naruto) är borta.

 

Vissa på listan över saknade finns däremot på ANN:s lista över de som visat livstecken, men inte alla. Att någon saknas kan förstås betyda att de bara inte kunnat ta kontakt med någon (de har väl stora problem med el, telefoni och trafik), eller kanske att de struntat i det för att det finns viktigare saker än att blogga eller twittra att man lever.

 

 

 

Som en liten respit: Yoko Kanno sjunger

för sin hemprefektur Miyagi (som ju drabbats mest).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kom just att tänka på något:

Förstörelse utav bibliotek, museum, konstverk, hantverk...

 

Biblioteken råder det väl knappast någon nöd på, samma böcker som fanns där finns förmodligen på många andra platser i Japan (och världen), så skulle de ha oturen att alla böcker i biblioteken i de värst drabbade städer/byarna är totalförstörda så går det nog ganska lätt att fixa. Värre är det kanske då med eventuella unika utställningar i områdena, om det nu fanns några sådana. Å andra sidan skulle det inte vara första gången "gamla grejer" förstörs i samband med en olycka ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas ingen härifrån är i Tokyo, Tjernobyl incoming! Bah, jag som planerat semestra i Tokya, dumma dumma jordbävning. Skämt å sido, hoppas verkligen det löser sig, det ser inte bra ut...

 

Mjae, tror knappast att det varken är, eller kommer, bli någon Tjernobyl-nivå på kärnkraftverksolyckan, åtminstone inte baserat på vad jag senast läste om det. Lite vanlig hederlig härdsmälta har väl ingen dött av, såvida den inte innefattar bristande säkerhet, lustiga vindar, lögner om olyckan, dåliga inlåsningslösningar och brister i de ursprungliga katastrofplanerna. <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...