Hoppa till innehåll
Anime.se

Jordbävning i Japan


Tsukasa-san
 Share

Rekommenderade inlägg

Jordbävningen har nu fått japanska ambassaden att ställa in en planerad filmdag i Göteborg den 19 mars, enligt ambassadens nyhetsbrev.

Jo, jag kan ju tänka mig att de har lite viktigare saker för sig...

 

Edit: det är förresten tråkigt att kärnkraftverksproblemet fortfarande inte stabiliserats. Tvärtom, så har det bara blivit bökigare :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

FY FAN allså man bli inte lite förbannad över usa med japan hatare som säger rätt åt dem pga pearl harbor.

 

fy fan dem som säger så förtjänar inte å leva :angry:

 

Vem säger ens det?

 

http://scienceblogs.com/pharyngula/upload/2011/03/i_hope_these_people_arent_your/GodBlessAmerica.php

 

vissa tycker inte att två atombomber är tillräcklig hämnd för pearl harbor :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den flerfaldigt Pulitzerprisvinnande nyhetstidningen The Boston Globe har på sin webbplats en artikelserie som de kallar för The Big Picture, där de berättar "nyhetshistorier genom bilder". Så även nu, förstås.

 

Massive earthquake hits Japan (11 mars)

Japan: earthquake aftermath (13 mars)

Japan: Vast devastation (14 mars)

Japan: New fears as the tragedy deepens (15 mars)

Japan: Continuing crisis (16 mars)

Japan: Hopes fade for finding more survivors (17 mars)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ena halvan av vloggarbröderna (Hank i detta fall) tar tag i saken och förklarar närmare om hur kärnkraftverk fungerar och vad det är som händer i Fukushima just nu. Hank är informativ och behaglig att lyssna på, så jag rekommenderar att spendera sju minuter på videon i fråga, ett bra alternativ (eller inkörsport?) för den som inte orkar plöja igenom wikipedia-artiklarna om kärnkraft, reaktorer eller de aktuella olyckorna ännu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag hört så funkar Röda Korset i andra länder, men vill du att alla dina pengar ska gå till just Japan är det japanska Röda Korset som gäller. Tror dock bara man kan skicka pengar dit om man bor där eller har bekant som hjälpa till.

 

Tror att svenska Röda Korset kommer att stå på Sergels Torg just idag 12-15 för att samla pengar till Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag hört så funkar Röda Korset i andra länder, men vill du att alla dina pengar ska gå till just Japan är det japanska Röda Korset som gäller. Tror dock bara man kan skicka pengar dit om man bor där eller har bekant som hjälpa till.
Är det inte bara att gå in på en hemsida (som länkas från Röda korset), markera "クレジットカード", klicka på knappen och sedan fylla i lite uppgifter? Adressfälten är gjorda för japanska adresser, men när det frågas om län m.m. står det inte uttryckligen att man ska fylla i ett japanskt län. Man kan testa att fylla i en svensk adress så gott det går och se vad som händer. Det står något i avtalet om att ett kvitto (受領証) ska skickas till den som skänker pengarna, men om man inte bryr sig om kvittot, kanske det inte spelar någon roll om man tvingas skriva sin svenska adress med katakana eller på något annat sätt som skulle göra adressen oläslig för svenska posten. Var noga med att ange att pengarna ska gå till "東北関東大震災義援金" så att de inte skickas till Nya Zeeland eller Mellanöstern.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på Googles engelska "crisisresponse"-site som länkas från google.com? Väl valfri organisation från listan av Röda Korset JP, Unicep, International Medical Corps, Rädda Barnen eller fler, fyll i summa och skicka. Svårare än så är det ju inte. Allting står ju på engelska, inga konstigheter. Varför flumma runt? <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på Googles engelska "crisisresponse"-site som länkas från google.com? Väl valfri organisation från listan av Röda Korset JP, Unicep, International Medical Corps, Rädda Barnen eller fler, fyll i summa och skicka. Svårare än så är det ju inte. Allting står ju på engelska, inga konstigheter.
Sidan är på japanska för mig, men det finns länkar högst upp som ändrar till engelska eller kinesiska. För övrigt ska man vara noga med att läsa texten på sidan: sidan handlar om krisen i Japan och man kan skänka till diverse organisationer men det står inte att pengarna kommer att användas till just denna kris. Om man istället går in på Röda korsets egen sida får man själv ange vart pengarna ska gå: Nya Zeeland, Japan m.m.
Varför flumma runt? <.<
Varför ödsla en massa tid på att upptäcka att det tydligen finns dolda och okända sidor hos Google när det är så mycket enklare att bara gå in på Röda korsets hemsida direkt istället? Dessutom knycker säkert Google en del av pengarna om man skänker via Google. Går man istället direkt via Röda korset torde organisationen få en större del av beloppet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sidan är på japanska för mig, men det finns länkar högst upp som ändrar till engelska eller kinesiska. För övrigt ska man vara noga med att läsa texten på sidan: sidan handlar om krisen i Japan och man kan skänka till diverse organisationer men det står inte att pengarna kommer att användas till just denna kris. Om man istället går in på Röda korsets egen sida får man själv ange vart pengarna ska gå: Nya Zeeland, Japan m.m.Varför ödsla en massa tid på att upptäcka att det tydligen finns dolda och okända sidor hos Google när det är så mycket enklare att bara gå in på Röda korsets hemsida direkt istället? Dessutom knycker säkert Google en del av pengarna om man skänker via Google. Går man istället direkt via Röda korset torde organisationen få en större del av beloppet.

Tror du verkligen Google tar av dessa pengar som skall gå till nödställda? Det skulle jag vilja se en källa på.

 

Sen läser jag detta:

All funds received will be sent to the Japanese Red Cross Society donation account and will be distributed directly among those affected by the earthquake and tsunami.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror du verkligen Google tar av dessa pengar som skall gå till nödställda? Det skulle jag vilja se en källa på.
Tror du verkligen att Google (eller något annat företag för den delen) skulle ha en betaltjänst som företaget inte tänkt tjäna pengar på? Det skulle jag vilja se en källa på.
Sen läser jag detta:
All funds received will be sent to the Japanese Red Cross Society donation account and will be distributed directly among those affected by the earthquake and tsunami.
Det normala om man betalar via Google checkout är att ett belopp betalas av avsändaren och att ett lägre belopp tas emot av mottagaren. Med "all funds received" avses förmodligen det belopp som tas emot av mottagaren och inte det belopp som din bank vill ha av dig när pengarna dras från ditt kort.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att Google Checkout, liksom Paypal, Visa, Mastercard och företag som tillhandahåller alla möjliga olika betalsätt och interface, plockar ut en transaktionsavgift på alla donationer, en avgift som allt som oftast uppgår till maximalt ett par kronor, om ens det om välgörenhetsorganisationerna är duktiga förhandlare. Detta förutsatt att någon av de som tillhandahåller tjänsterna inte är ovanligt givmilda och skickar vidare pengarna utan betalning.

 

Genom att använda Google Checkout tillintetgör Google mellanhanden och kan, utan behov av förhandlingar, utföra transaktioner utan transaktionsavgifter för donatorn eller organisationen. Med detta sagt är det inte nödvändigtvis så som Google gör, men med tanke på att Google redan nu erbjuder gratis AdWords, kostnadsfria donationer och andra förmåner till utvalda ideella organisationer genom Google Grants skulle det ärligt talat förvåna mig om donationerna till Röda korset och övriga organisationer på Crisis Response inte var kostnadsfria för organisationen i fråga.

 

Med tanke på Googles profilering som det unga, hippa och omtänksamma företaget betvivlar jag att de skulle ta betalt, eftersom inkomsten för donationer inte skulle vara några stora summor i sammanhanget (1,9% + $0.3).

 

Å andra sidan, även om de skulle ta betalt skulle jag knappast gnälla något nämnvärt heller, eftersom priserna ligger i nivå med övriga betalmedel. Dessutom har Google tidigare erbjudit gratis tjänster, hjälpmedel och direkta monetära donationer vid tidigare tillfällen, så som exempelvis gratis telefoni (med Google Voice) till och från Haiti i samband med tsunamin där. Googles hitta-person-tjänst verkar också bli allt mer användbar, samt bara det att Google sammanställer och samlar fakta och information på en och samma plats och länkar till denne från framsidan av google.com (undrar hur många donatorer man vunnit på det, egentligen...). För att inte tala om att Google tämligen ofta refererar och hänvisar vidare till tredje parts hemsidor och tjänster för att donera, inklusive de svinigaste sätten via SMS (där 30-50% av slantarna aldrig når organisationen om de saknar bra avtal, vilket många gör). Allt på ett och samma ställe.

 

Vart var jag? Jag är ganska säker på att Google inte tar några småslantar för donationer via Crisis Response, speciellt inte när de skriver att pengarna går direkt till organisationen i fråga. Vid vissa tillfällen har Google själva donerat, under Haiti vill jag bestämt minnas att de donerade en miljon dollar till räddningsarbetet, detta exklusive Crisis Response-referenser och allt det där.

 

 

(kollade lite i efterhand, alla organisationer på Crisis Response verkar vara med i Google Grants och har gratis AdWords och transaktioner)

 

 

TL;DR: Alla donationer via Crisis Response är kostnadsfria, dessutom ger Google gratis annonsering till organisationerna, tillsammans med informationssammanställning och annat skoj som finnes på deras sida (inklusive direktlänk från google.com, vilket måtte generera mängder av extra donatorer).

 

Uppdatering: Föga förvånande släpper en hel del banker och kortföretag på sina transaktionsavgifter till utvalda organisationer under japanproblemen [Länk]

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror du verkligen att Google (eller något annat företag för den delen) skulle ha en betaltjänst som företaget inte tänkt tjäna pengar på? Det skulle jag vilja se en källa på.

Normalt sett tar de säkert betalt men det är ju en skillnad när man förmedlar bistånd och välgörenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Den flerfaldigt Pulitzerprisvinnande nyhetstidningen The Boston Globe har på sin webbplats en artikelserie som de kallar för The Big Picture, där de berättar "nyhetshistorier genom bilder". Så även nu, förstås.

 

Massive earthquake hits Japan (11 mars)

Japan: earthquake aftermath (13 mars)

Japan: Vast devastation (14 mars)

Japan: New fears as the tragedy deepens (15 mars)

Japan: Continuing crisis (16 mars)

Japan: Hopes fade for finding more survivors (17 mars)

Japan: One week later (18 mars)

Japan's crisis: one month later (13 april)

Japan: three months after the quake (15 juni)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...