Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime sommaren 2011


wilfried
 Share

Rekommenderade inlägg

Rent spontant verkar det bli en rätt trist säsong utan några stora titlar. Lite smått och gott kan man nog skrapa fram i varje fall och man får ju inte glömma att en del pågående serier fortsätter även över sommarsäsongen. Gintama är för tillfället tillräckligt bra för att rädda vilken säsong som helst känns det som.

 

 

Usagi Drop

 

Det är Production I.G. Det är dessutom något så ovanligt som en anime med en ramhandling som inte framstår som löjlig och/eller som om den genererats av en slumpgenerator. (Tänk efter, det är egentligen väldigt ovanligt.) Kommer se.

 

Blood-C

 

Det är Production I.G, dessutom med karaktärsdesign av CLAMP. Det är en Blood-serie vilket innebär att man kan räkna med svärd, action och demoner. Kommer se. Dessa två översta serier är de enda som känns intressanta och då främst Usagi Drop.

 

NO.6

 

Trots att min tillit till BONES fick sig en rejäl törn av Star Driver så räcker nämnandet av studions namn för att jag ska bli lite nyfiken. Tyvärr verkar det vara barn i huvudrollerna och det sänker mina förhoppningar avsevärt, vilket visserligen kan vara något positivt. Kommer ge den en chans.

 

Sacred Seven

 

Det finns ingen ramhandling att gå på än så det är svårt att veta vad man kan förvänta sig. Det är dock en Sunriseproduktion och de brukar kunna röra om i grytan och tänka "outside the box". Frasen "new school battle action" avger ju dock kraftiga kalkon-vibbar. Kommer ge den en chans.

 

Dantalian no Shoka

 

Tja... svårt att veta faktiskt. Det kan vara allt från "goth-Index" med demontema i något skönt Gainax-utförande till något katastrofalt Kaibutsu Oujo-liknande i He is My Master-dåligt Gainax-utförande. Även här räcker dock studions namn för att jag ska bli lite nyfiken. Kommer nog att ge den en chans, lite beroende på hur den tas emot.

 

Natsume Yuujinchou San

 

Jag har ju sett de första två säsongerna och därför kommer jag antagligen se även denna. Jag tycker väl att föregångarna var sådär lite lagom bra så det kanske blir en tidsfråga i slutändan.

 

Sommarens bubblare: Ikoku Meiro no Croisée

 

Vem vet? Det kanske kan bli något av detta?

 

 

Nåväl, kul att se att Production I.G är i farten. Efter att ha läst sammanfattningarna av ramhandlingarna i JC Staffs och A-1s sommarserier börjar man ju undra hur pass få studior det egentligen är som befinner sig i en position där de kan välja att bara jobba med projekt de verkligen brinner för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att Sora no Otoshimono får en biofilm är lika svårt att förstå varje gång jag hör det.

 

Det blir väl till att se uppföljare i första hand. Bakatest 2 och Milky Holmes special. Jag är högst tveksam till att Holmesavsnittet kommer nå samma höjd som de bästa i serien, men Bakatest är jag ganska hoppfull inför.

 

Utöver det ska jag ta mig en titt på Death Note i pyjamas, aka Kami-sama no Memo-chou bara för att bilden är fin. Den kommer antagligen inte bli nåt å ha.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allvarligt!? Folk är för snabba med de här kartorna, jag har ju knappt bestämt mig för vad jag skall se från vårsäsongen!

 

Citerad på grund av sanning! :konata:

 

Jag är visserligen i full gång med vårsäsongens serier, men det är inte alla jag har hunnit börja titta på för att vara ärlig. Den här kartan dök upp tidigare än jag hade räknat med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allvarligt!? Folk är för snabba med de här kartorna, jag har ju knappt bestämt mig för vad jag skall se från vårsäsongen!

 

Knappt klar med vintersäsongen. Men av de man såg när man skumma igenom lite verkar Blood-C vara den serie som faller mig i smaken med namn som CLAMP och Production I.G. Samt att jag älskade Blood+, så man kan alltid hoppas på det bästa här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En mindre lista på vad som fångar min uppmärksamhet, vilket inte blev så mycket. Jag håller med Meatrose, har man Gintama klarar man sig.

 

Natsume Yuujinchou San

Mer myspys med Natsume och vänner? Ja, tack! De första två säsongerna var störtsköna att se på sommarkvällarna.

 

Nurarihyon no Mago Second

Fortsättningen.

 

BLOOD-C

För att jag tycker om Blood+ och det blir intressant att se något liknande.

 

Usagi Drop

Jag har inte läst mangan, men jag tänker mig att den är som en liknande, My Girl. Fast nu backad av Production I.G som kliver ur sin bekvämlighetszon. Vi får se, blir nog att följa.

 

Sacred Seven

För att den har en ball bild.

 

NO.6

Handlingen tilltalar mig inte alls. Den enda anledningen till att jag ska ge den en chans är för att det är Bones.

 

 

Och så ska jag titta på APPLESEED XIII. Jag har ingen omfattande kännedom om filmerna etc, men utifrån beskrivningen verkar den onekligen intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Natsume Yuujinchou San - Älskade de förra två serierna oerhört mycket, så detta är välkomna nyheter. Och jag har saknat Neko-sensei!

 

No.6 - Jag älskar en annan av originalförfattarens bokserier något så oerhört mycket (Battery), så jag tänker läsa böckerna innan jag ser på animen. Har svårt att tro att det jag tycker så mycket om med hennes språk och berättande kan komma fram i en kort animeserie, men kanske kan den funka som komplement till böckerna.

 

Usagi Drop - Mangan är underbar, så jag hoppas att animen också ska vara det.

 

I övrigt inte intresserad av något speciellt, om jag inte hör väldigt bra saker om någon av serierna. Känner mer för att se om gamla favoriter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Som det ser ut...

Double-J - Cromatie high school med söta tjejer?

Blade - För att man har sett alla andra Marvel-addaptions~

Natsume s3

Morita-san wa mukuchi - ...

Usagi drop

No.6

Blood-C

R-15 - låter för dumt för att inte ge ett försök

Kami-sama

Mawaru penguindrum

Sacred seven - SUNRIIIIISE~

Baka test

Nekogami Yaoyorozu

Manyuu hikenchou - status 'från/via' brösten? ska iaf se första avsnittet

Nurarihyon

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först ut för mig blev Ro-Kyu-Bu. Ful design -- figurteckningar och öppningsvinjett var som taget ur ett porrspel -- och tråkig animation. Tolvåriga(?) tjejer med klyschiga porrspelspersonligheter och en tjugo-nånting-årig moster som ser ut som en tolvårig tjej med porrspelspersonlighet. Karaktärslös huvudperson. Duschscener med minderåriga, komplett med "jag ska klämma på dina bröst"-dialog. Baseras på en lättroman. Vi har ju hört talas om lättromaner som lyder ungefär som animémanus; jag kan tänka mig att denna lyder som ett porrspelsmanus. Nej usch, inte ens Hana Kanazawa räcker för att göra det här sevärt. Hon passar inte ens som tolvåring. 4/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Andra ut: La Croisée dans un labyrinthe étranger (Ikoku Meiro no Croisée, Korsningar i utlandets labyrint). Denna nya serie handlar om en ung japansk, renhjärtad och väluppfostrad flicka som blir hembiträde hos en fransk skyltmakare, och i modern animétradition så verkar det inte bli någon egentlig handling: det ser ut att bli en vardagsberättelse, eller "slice-of-life" om man så vill. Denna gång kan det dock bli lite mer intressant, eftersom denna är något av en "fisk på land"-berättelse förlagd i slutet av 1800-talets Paris. Det verkar vara en alldeles tillräckligt efterforskad historia, och lilla Yune är ärligt talat lite söt när hon klonkar runt med träsandaler och en kimono som får henne att sticka ut från parismodets dämpade färger. Jag förväntar mig inte att berättelsen kommer att leda någonvart eller att det kommer att bli mer involverande än första avsnittet, men jag ska följa serien. I siffror: 6/10.

 

Tredje ut: Guds anteckningsblock (Kami-sama no Memo-chou). Lättromanbaserad serie om en gymnasiekille flyttar till stan och lär känna ett gäng NEET (skol- och arbetslösa) som har något slags detektivbyrå, ledd av en liten tjej vid namn Alice. JC Staff animerar, så den som har sett Railgun eller Index vet vad som väntar (visuellt). Verkar bli episodiskt. Den manlige huvudpersonen är, återigen i modern animétradition, en karaktärslös snubbe som dras in i händelser lite motvilligt men utan förmåga att säga ifrån. Fast egentligen så vill han ju förstås vara med om äventyr och ha vänner. Vill jag? Se serien alltså? Mja, jag är inte så intresserad, men jag kommer nog att följa den. Jag är en sådan dummer. 6/10. Slutlåten i första avsnittet är Colorado Bulldog av Mr. Big.

 

("My sweet Lolita, a preying man eater / left me in the number six motel. / How was I to know she'd strip me to the bone / and steal away my heart as well?" Ska det vara Alice det? Något måste låtvalet betyda -- de väljer inte bort crosspromotion för någon aktuell artist utan anledning.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fjärde ut: Sacred Seven. Skolans ensamvarg blir rekryterad av en rik tjej: hon vill att han ska använda sin inre kraft för att slåss mot monster. Serien kör på stentema, så det är stenmonster som äter ädelstenar och grejer. Den rika tjejen har en privatarmé av hembiträden och en butler som kan kampsport. Det finns inget som sticker ut, inget som vi inte sett förut. (Det kändes lite som att se Star Driver, om Star Driver var gjort av sämre författare och regissörer och animatörer.) Monsterstriden i slutet fick mig att tänka att den är gjord för att bli ett TV-spel. (Han typ väljer ammunition med en meny...) Suck. Jag tyckte att Blå exorcist kändes klyschig, men den var då åtminstone välgjord. Kommer inte att följa Sacred Seven, inte ens för att fnissa varje gång huvudpersonen får en stor röd kristallfallos i pannan. 5/10 kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg första avsnittet av Sacred Seven och tyckte det var rätt bra. Typ som att titta på Fate/Stay Night i Kåd Gås-kläder. Fast jag vet inte hur jag känner för en rik och påträngande loli, jag hoppas hon inte utvecklar sig till ett irritationsmoment. Ser hursomhelst smått framemot fortsättningen, så en-lite-starkare-än-vanlig 7/10 får den från mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...