Hoppa till innehåll
Anime.se

Att komma ut ur garderoben som otaku


idrougge
 Share

Vet dina kamrater om att du är manganörd?  

44 medlemmar har röstat

  1. 1. Vet din bekantskapskrets om att du är manganörd?

    • Ja, mina arbetskamrater.
      8
    • Ja, mina skolkamrater.
      10
    • Bara mina vänner.
      20
    • Bara min närmaste familj.
      2
    • Bara jag vet.
      4


Rekommenderade inlägg

Här i Sverige har vi inte haft några berömda otakumord som svärtat mangahobbyns rykte, men i mångas ögon är det ändå suspekt att i mogen ålder ägna sig åt tecknad film, och animé dras ännu med ett rykte som perverst, barnsligt och töntigt.

 

Hur öppna är ni med er hobby? Vet er chef om det? Skulle ni berätta det för någon av motsatta könet ni är intresserade i? Eller går ni runt i Narutopannband till vardags?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ehm...

Svarsalternativen är rätt så bristfälliga.

Varför finns inget "i princip alla som någonsin ser/hör mig vet" (vilket är lite väl illa, men sånna finns ju) och "i stort sett alla som känner mig/är bekanta med mig/ jag träffar regelbundet, eller med vem ämnet kommer upp"?

...fast skrivet på ett lite vettigare vis, då ^^;;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla mina vänner är nördar, så de vet om och delar ofta mitt intresse. I vardagslivet håller jag det däremot i möjligaste mån dolt, och pratar hellre om japansk mat eller litteratur om vi kommer in på ämnet. Ofta lyckas jag hålla käften även om någon i närheten skulle föra ett samtal om mangafilm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilket jag ska välja. Jag gör ingen hemlighet av mitt intresse, men jag drar inte aktivt upp det i samtal för att jag verkligen inte vill vara den sortens person som babblar på om sitt eget smala intresse utan hänsyn till motparten.

 

Jag har inga Narutopannband eller sådant, men jag hade en Chobits-knapp på min skolväska för några år sedan. Jag vill inte vara reklampelare för animé genom att ha en ful T-tröja med något mangamotiv eftersom de i princip alltid är fula, men jag skulle älska en tröja med "Skrattande mannen"-motiv. Det hade varit ganska snyggt, stilrent och en bra vink till likasinnade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill inte vara reklampelare för animé genom att ha en ful T-tröja med något mangamotiv eftersom de i princip alltid är fula, men jag skulle älska en tröja med "Skrattande mannen"-motiv. Det hade varit ganska snyggt, stilrent och en bra vink till likasinnade.

Jag skulle vilja ha strumpor med Cirno på, men det verkar vara svårt att fixa till custom strumpor. Egentligen skulle jag nog vilja ha lite mer tematiska kläder på mig (om än inte för grovt uppenbara), men kostnad och lathet är två starka fiender.

 

Annars är jag nog som Scellan, mah bro. De flesta som känner mig på facebook borde ha en aning vid det här laget, det vill säga någorlunda nära vänner och släkt, men annars är det inget som tas upp ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inga Narutopannband eller sådant, men jag hade en Chobits-knapp på min skolväska för några år sedan. Jag vill inte vara reklampelare för animé genom att ha en ful T-tröja med något mangamotiv eftersom de i princip alltid är fula, men jag skulle älska en tröja med "Skrattande mannen"-motiv. Det hade varit ganska snyggt, stilrent och en bra vink till likasinnade.

 

Jag skulle nog hålla mig på avstånd från dig isf. "Skrattande mannen"-tröja får mig att tänka på /b/-fånar med hemgjord mustaschgubben-mask.

 

Apropå kläder brukar jag gå i min t-shirt med Jigen-motiv på soliga sommardagar. Jag köpte den ju i Harajuku, så den sticker inte ut på Söder. Hade även en kollega som hade en Gundamtröja. Han hade ingen aning om vad Gundam var, och det gäller nog de flesta med såna tröjor i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som andra var inne på i tråden så försöker jag inte hålla mitt intresse för animé hemligt men jag pratar inte om animé med t.ex arbetskollegor då jag vet att de inte har något större intresse av det. Möjligtvis att man nämner det i förbifarten i en konversation eller något liknande men inte i någon större grad. Mina vänner och familj vet att jag gillar animé och de som kommer hem till mig ser nog rätt så snart vad jag är intresserad av när de ser min bokhylla. Jag har/har haft några tröjor med animétryck men det är inte många gånger någon har frågat vad det är för tryck eller vart det kommer ifrån. Det har bara hänt en gång som jag kan minnas att två killar pekade på mig när jag hade min "Skrattande mannen"-tröja på mig, troligtvis associera den med 4chan men vem vet, kanske gillar de Gits.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk som träffar mig första gången brukar tydligen komma ihåg mig som "den där kufiska jäveln" i bästa fall, och "den där jäveln" i värsta fall, så att jag bygger mycket av min karaktär och sexualitet kring japansk tecknad film för barn ligger helt i linje med vad folk ändå förväntar sig av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågar någon så svarar jag ju som det är, men det är ju inte som att jag "skriker" ut det. Med andra ord vet nästintill alla som har någon aning om vem jag är om det (inklusive de flesta lärare). Familj, vänner, etc~

 

Men när jag väl kommer in i arbetslivet är ju möjligheten att det kommer förändras, lite svårt att veta nu

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina föräldrar vet om det, dock ej till vilken grad. Farsgubben är själv ett fan av Hayao Miyazakis filmer.

 

Min lillasyster vet om det men hennes egen kunskap är begränsad till Django's Dance Carnival och det otal barnprogram som sändes på tysk TV.

 

Min psykolog vet om det. Hon framförde teorin att jag gillar anime eftersom tecknade figurer visar sina känslor på ett mer uppenbart sätt, haha...

 

Mina bundisar på #anime.se vet naturligtvis om det.

 

Det är nog alla.

 

Vad gäller kläder så har jag ett halvdussin t-tröjor med NERV-tryck eftersom jag tycker att det är snyggt och intalar mig själv att man en dag kanske träffar någon likasinnad som känner igen logotypen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte på det där med tröjor som signal, det skickar lätt ut fel signaler (antingen ovetande hipster i Gundamtröja eller obehaglig nörd med Lina Inverse på bröstet). Kan vi inte göra som bögarna som signalerar sina preferenser med olikfägade näsdukar? Typ en liten brosch eller nåt?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, det är ju inte så att jag vill ha en animétröja för att få kontakt med någon. Jag vill bara ha en snygg tröja med ett motiv som jag kan stå för, något litet plagg som känns representativt (till skillnad från allt annat jag har på mig). "Visa mig din tröja och jag ska säga dig vem du är", typ.

 

Men, en animébrosch hade varit nåt. Får jag föreslå en animéknapp med Chobits-motiv? (För då slipper jag köpa nåt!) Och så tycker jag att vi ska ha en hemlig handskakning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte lika animenördig som jag var förr, hade jag varit det hade jag nog legat lite lågt! Men nu är det bara ett av många intressen så då känns det inte lika "konstigt", så det är inget jag håller hemligt. Kanske inte det första jag berättar om mig heller i och för sig. Det gäller i de flesta sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här intresset är ingen sodomi med klown sminkade dvärgar (Inte för att jag har något emot dvärgar... Eller någon som gör det med dvärgar.), det finns väl ingen mening med att dölja den man är!

 

Dock så kanske man bör tänka på vad man berättar... Om man har lite annorlunda intressen inom denna kultur. :konata:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...