Hoppa till innehåll
Anime.se

Animémusik i Idol 2011?


Genma
 Share

Rekommenderade inlägg

När jag nyss satt och kikade på årets första avsnitt av Idol 2011 så hajjade jag till runt 07:25 eftersom jag tyckte jag kände igen musiken i bakgrunden. Mycket riktigt, efter en youtube-sökning upptäckte jag att ljudet jag tyckte mig känna igen kan komma från Vision of Escaflowne, ett spår kallat "Dance of Curse".

 

Är det Escaflowne som ljudklippet kommer ifrån? Eller är det mer troligt att det är en remix av O Fortuna som av en slump hamnar nära tidigare nämnda stycke? Eller kan det vara så att Dance of Curse från Escaflowne figurerat i fler sammanhang än Escaflowne?

 

Idol-avsnittet (musiken spelas i bakgrunden mellan ca 07:25-08:06)

Vision of Escaflowne - Dance of curse

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på idolklippet och på originalet så låter det som en remixad version av Dance of curse från Escaflowne(tänker mest på basen som kommer in). Hörs lite otydligt när de snackar men det låter allt som de sjunger Escaflowne, annars något väldigt likt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha! Vad fan! Det är inga "kanske" inblandade här, mina herrar. Detta är en Dance of Curse-remix, ingen fråga om saken! Låten är specialskriven av Yoko Kanno för Escaflowne - i mina öron är det dessutom exakt samma körsång som soundtrack-versionen (och därmed samma version) -- så någon i beslutskedjan bör nog ha bekantskap med serien. Det kan väl vara att producenten hört nån remix på YouTube, men jag hittade ingen som lät som denna. Och Idol verkar inte ha några eftertexter där de kan trycka upphovsrättsinformation.

 

Nåja. Skarpt lyssnat, Genma!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

TV4 gör det igen?

“Min stora gala” i TV4 har en remix på “Tank!” av Yoko Kanno till sitt intro?!
TV4 har en barngala på TV, och deras intro var barn som breakdanceade till en mashup med “Tank!” från Cowboy Bebop och Rihanna...


Musiken kan höras 1:19 till 3:00 på TV4Play-videon.

Kenzoku har dock fel: det är inte en mashup, utan (så vitt jag kan höra) ett utdrag ur Luke Viberts Tank-remix från Cowboy Bebop-remixskivan Music For Freelance! Till skillnad från klippet i Idol 2011, som var en Snowgoons-låt, så är det här ganska rakt en faktisk Bebop-låt! Och till skillnad från Idol-musiken, som måste ha varit ett val av någon producent/musikläggare i efterhand, efter inspelningarna, så är det här musiken till ett faktiskt uppträdande.

Så det kanske är nån manganörd till koreograf som ligger bakom, trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...