Hoppa till innehåll
Anime.se

My Little Pony: Vänskap är Magiskt


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är ingen hemlighet: jag gillar tecknat, även utanför anime. Från storfilmer till obskyra TV-serier till ännu mer obskyra 3D-animerade barbie-älvor, jag konsumerar det mesta. Så när jag först lade ögonen på klipp från den nya generationen av My Little Pony fångades mitt intresse direkt: tecknarstilen såg riktigt skaplig ut, och tydligen är den känd nog på internet för att bli parodierad höger och vänster. Traditionella sångnummer verkar också finnas på menyn, så vad väntar jag på? Här ska kollas ponnyer!

 

Vad jag däremot inte väntade mig var vilken koncentrerad form av lycka och glädje som gömde sig bakom namnet. Var ska man egentligen börja? Den fräcka animationen? Den fina musiken? De älskvärda karaktärerna? Det smarta manuset? De visa livsråden? Det subtila djupet som gör både karaktärerna och världen runtom dem trovärdiga och intressanta? Det kanske är svårt att tro att jag fortfarande pratar om en serie med Ponny i namnet, men jag kan inte ljuga för mig själv: My Little Pony: Friendship is Magic är det bästa som bemött mina ögon på år och dar och överskrider precis all japantecknat jag sett i år och förmodligen förra.

 

Borta är människorna och Paradisgården; istället har ponnyerna ett eget fullt fungerande samhälle där våra huvudpersoner lever sitt normala liv, upplagt inte helt olikt Slice-of-Life-serier som Azumanga Daioh eller Lucky Star. Karaktärsutbudet kan visserligen beskrivas vid första anblick som aningen stereotypiska – vi har primadonnan, den skygga, den galna, den hurtiga, Cowboyponnyn och den seriösa nördtypen – men tack vara bra regi (av tecknad-film-veteranen Lauren Faust) och välskrivna manus undviker den fällor som många dussinserier i genren ofta dras med, och lyckas istället ge varje ponny en välutvecklad karaktär med både ljusa sidor och kortkommanden. Vi får följa deras vardagsliv i situationer lustiga som relaterbara, där både dem och vi får lära oss läxor om livet och vänskap, relevanta för både barn och vuxna, utan att på något vis få det att kännas påtvingat. Allt detta binds samman med hutlöst smidig och detaljerad animation som förrutom färgglada miljöer ger ett rikt kroppsspråk och trovärdiga ansiktsuttryck till samtliga, huvudperson eller ej.

 

Ska sanningen fram tog det mig faktiskt ett tag innan jag kom på den rätta termen att beskriva serien. En Må-Bra-serie. Må-Bra? Ah, må bra! Jag minns må bra! Inte för att låta alltför melodramatiskt, men som vuxen är det lätt att hamna i situationer där världen bara känns orolig och allt runt omkring en tycks vara genomsyrat av negativitet. Ponnyerna gav mig chansen att ta ett steg tillbaka till ett mer öppensinnat perspektiv, påminna min själv från grunden saker som hur mänskliga relationer fungerar och, tja, hur man mår bra. Att det finns gott i världen. En frisk fläkt utan like i min nuvarande kaotiska tillvaro (pluggförvirring, Japanresor, jobbsökande), och det är ingen överdrift att påstå att det har förnyat mitt förtroende för både mig själv och min omvärld.

 

Men det bästa av allt är att jag inte är ensam om att bli påverkad. Kärlek och tolerans på internet? Jupp. Ponny-relaterade Remixar och originalsånger i drivor? Jajamän. En fanfic-community där välskrivna verk är normen? Absolut. Könsstereotyper som faller i bitar när vuxna män öppet och oironiskt förklarar sin kärlek till en tecknad serie om färgglada hästar riktad till småflickor? Det kan du skriva upp! Det har alltid varit min åsikt att man bör hålla sitt inre barn vid liv och inte förblinda sig till de visa rådorden som barnprogram ofta kan ge, men det här är det första exemplet jag sett som lyckats sprida denna filosofi till en större skara, och dessutom byggt upp en community av kreativa människor av alla åldrar och kön runt idén. Jag har hört det berättas hur folk har lyckats ta sig ur depressioner tack vara ponnyerna, och andra som tänkt om sitt liv och lärt sig ta bättre hand om sina vänner. Där snackar vi ponnymagi.

 

Det är inte ofta en serie av dessa kaliber dyker upp, ännu mindre från andra sidan Atlanten. Jag förstår att detta, tillsammans med seriens namn, kommer avskräcka många från att ta sig en titt, men jag är här för att säga att om du gillar japanskt Slice-of-Life med fokus på vardagsliv och vänskap – och kan komma över det faktum att det handlar om ponnyer och inte animeflickor – kommer förmodligen också digga detta. Nu är dessutom en ypperlig tidpunkt att ge sig in i serien, då säsong två precis har börjat och nya avsnitt nalkas om bara några veckor. Så radera allt ni trodde ni visste om Hasbros leksakssäljande barnprogram: My Little Pony är numera åsum, och rekommenderas starkt till alla som gillar att må bra.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sannerligen. Jag hade ingen aning om hypen som Ponnys hade fått när jag började se på serien, jag blev bara rekommenderad den av en vän och det hela såg tillräckligt underhållande ut. Nog blev jag lite förvånad över hur välgjort det var.

 

Det känns rättvist att jämföra den med slice-of-life-serier, och gör man det ligger den verkligt nära toppen när det gäller humor och karaktärer. Den har dock lite mera definierade handlingar i varje avsnitt, vilket jag ser som både positivt och negativt. Å ena sidan känns ursäkterna till konflikt i varje avsnitt ofta något krystade, men å andra sidan är det lite mer engegerande än den sol-genren man är van vid.

 

Traditionella sångnummer verkar också finnas på menyn, så vad väntar jag på?

Det första sångnumret kom för mig som en fullkomlig överraskning, och jag tyckte det var det festligaste som hänt. Serien själv ser dem lite som ett skämt.

 

Jag ser inte på Ponnys så mycket egentligen. Det blir bara när jag är på just rätt humör, inte sällan till frukosten. Dessutom är jag där inte inblandad i någon community som jag behöver hålla takten med :konata:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Är det sant som jag läser på teh Intrawebs där allt som står skrivet är sant att man blir gayhomosexuell av att se på Friendship is Magic?

 

För övrigt ska det bli intressant kommande år att se hur mycket Friendship is Magic färgar av sig på animéindustrin, som ju verkar vara i det närmaste renons på egna nya uppslag. Powerpuffpinglorna har ju givit ganska stora svallvågor, även om det i viss mån kanaliserades genom en animéifierad version.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad Freiztan sa. Jag såg precis klart serien för tredje gången; att jag ville se om den direkt efter jag avslutat den är ovanligt nog, men tre gånger på rad är till och med mer än jag kan säga för Azumanga Daioh. Pinkie Pie är den nya Sakaki, är jag rädd.

 

Ska som sagt bli intressant att se hur det blir när Japan får hovarna på serien. Om allt går väl sköljer det en våg av insikt över animeindustrin och det börjar dyka upp serier med bättre karaktärisering och animation. Annars dyker det väl upp serier med exakt kopierade karaktärstyper, omgjorda till animetjejer och kryddad med en god dos sexism, och vips har vi TsundeRarity.

 

För nyfikenhetens skull, till er som har sett serien: vem är bästa ponny?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Har länge haft denna serie i bakhuvudet då det är svårt att undvika alla klipp på Youtube och alla pony-meme´s.

Så jag tog steget förra veckan och slängde på första avsnittet, sen andra, sen tredje och nu väntar jag spänt på avsnitt avsnitt 17 säsong 2. Ja, jag är en brony.

 

Serien är välskriven, värderingarna sunda och karaktärerna starka. Vad som lockar mest med serien är nog den sköna

person-humor som väger starkt. Att man lär känna karaktärerna så pass väl och sen skrattar när de bryter sitt mönster.

 

För nyfikenhetens skull, till er som har sett serien: vem är bästa ponny?

 

Derpy! Och appropå det. http://www.change.or...ge-derpys-name#

 

Men om det ska vara en huvudkarakär får det nog bli Fluttershy.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Välkommen till hjorden, Kageboshi! Du har det gött du; när jag först såg klart serien visste jag inte när eller om säsong två skulle komma. Visserligen var det dock ett par härliga veckor jag då fick framför mig av att upptäcka allt som internet hade gjort med serien, så i själva verket kanske det var bäst att jag fick vänta. Det gav mig en chans att smälta serien, och låta allt sjunka in i mitt hjärta.

 

Jag vet inte hur mycket du har upptäckt av communityn än, men det är väl svårt att missa att den är helt fantastisk. Där förr ordet Fanfic hade ett stigma av låg kvalitet har ponnys skrivarcommunity höjt ribban avsevärt och gett deras verk skenet av äkta litteratur. Där andra fandom endast brukade ha på sin höjd en låtremix eller två, har My Little Pony egna

varenda
. Eller var sägs som ett 17 minuter långt rappnummer? Och nog finns det fanart i drivor i andra fandom, men det går inte en dag utan att det dyker upp minst 20 nya vältecknade teckningar. Allt detta och mer samlas i en enkel hubbsida för allt som har med Ponny att göra: Equestria Daily.

 

Om du har Facebook kan du även joina Svenska Bronies, samfundet för ponnyfans i Sverige. När jag gick med för några månader sedan hade vi inte nått 200 medlemmar än; nu närmar vi oss 400. Det är en sak att uttrycka sin glädje för serien online, men att bilda ett möte på stan och göra det tillsammans med ett trettiotal likasinnade är något alldeles speciellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Brohoof, mina bronies och pegasisters!

 

My little pony är bara underbar. ville bara tillägga det. Discord är asgrym.

 

dock så är kvaliteten på den eng bättre än den svenska, då det gäller röstskådespeleriet.

om jag hade sett den på svenska för första gången, så kulle jag nog inte vara så positiv till serien, som jag är idag.

 

hursomhelst: DERPY!!

DerpyHoovesDerp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad snackar du om, den svenska dubben är ju

I beg to differ.

Rösterna matchar inte karaktärenas personlighet. jag tycker att tex rainbow dash låter mer som "dur her her" istället för typ super kaxig

den enda som har en bra röst är den som gör rösten till fluttershy och spike, för de håller fortfarande standar. Det är vad jag tycker.

.

..

...

OOOOH I see what you did there

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jovars, den svenska dubben är förmodligen det absolut värsta jag hört, med ett antal ganska

. För att inte tala om sångerna
Jag fruktar vad de kommer göra med säsong 2. Med lite tur kanske de låter någon annan dubba det, någon som kan ge serien den kärlek den förtjänar. Peter Harrysson som Discord, någon?

 

Förresten Xadlin, om du inte redan är medlem i Svenska Bronies på Facebook så kan jag rekommendera det. Det är där all information om möten ges ut, och är allmänt (för det mesta) en trevlig grupp att hänga i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jovars, den svenska dubben är förmodligen det absolut värsta jag hört, med ett antal ganska

. För att inte tala om sångerna
Jag fruktar vad de kommer göra med säsong 2. Med lite tur kanske de låter någon annan dubba det, någon som kan ge serien den kärlek den förtjänar. Peter Harrysson som Discord, någon?

 

Förresten Xadlin, om du inte redan är medlem i Svenska Bronies på Facebook så kan jag rekommendera det. Det är där all information om möten ges ut, och är allmänt (för det mesta) en trevlig grupp att hänga i.

 

redan medlem. bra sida.

om de fick peter harrysson, då ser det nog ljust ut.

ändå, någon som har sett finalen än av säsong 2?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Har du fattat tycket för denna TV-serie om vänskap och pastellfärgade hästar? Har du försökt berätta hur bra den är, men blivit bemött av skepticism och negativitet? Misströsta icke; John De Lancie -- bäst känd som Q från Star Trek, och också som Discord från just MLP -- tillsammans med seriens skapare Lauren Faust samt tokkända röstskådisen Tara Strong (Twilight Sparkle i serien) har en dokumentär i görningen, som på ett respektfullt sätt ämnar ge sig in på vad exakt det innebär att vara ett fan av My Little Pony. Men för att den ska bli så bra som möjligt behöver den din hjälp.

 

Så om du har pengar över och vill se att dokumentären blir en omfattande och rättvis skildring av communityn, släng gärna dit en hundring eller två.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Ödets ironi, det där. Bronnyer världen över har väntat på en äkta MLP-film -- helst på bio -- ända sedan säsong 1, och nu när vi äntligen får en så handlar det om människofierade ponnyer i gymnasiemiljö. En värre klash av stilar och atmosfärer går inte att tänka sig. Med det sagt skapas det av samma studio som ligger bakom TV-serien, och alla som känner mig vet att det är lite av min hobby att ge saker en chans som till synes kanske inte förtjänar det, så på ett bisarrt sätt ser jag fram emot detta.

 

Om inte annat vankas säsong 4 någon gång vid slutet av året.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Inte för att jag har sett teveserien, men det kommer visst en My Little Pony-film, och d–...

 

http://www.youtube.com/watch?v=1Ta9i3YQAzM

 

... :blank:

ja...

vet inte vad jag ska säga där.

lite hatkärlek mot filmen. Jag gillar den för att vissa sånger är ganska catchiga, vissa skämt är guld( pinkie pie transformers-ljud=klassiskt) och det nya konceptet att det nu går in i marvels och DC's territorium: Multiple universes.

(om du inte tyckte om dem som ponnies? nu är de männiksor? inte det? Dinosaurier!)

 

MEn vissa skämt faller platt, vissa sånger känns påtvingade(a strange new world...guuh), FLASH SENTRY(INCINERATE FROM MINE SIGHT!!) och skurken själv. 

 

så...ja. det finns definitivt förbättring i åtanke. Har inte sett den nyaste, men hört att de gjorde bättre ifrån sig.

https://www.youtube.com/embed/qh7j1qUaGOc

 

..... :ambivalent:

man kan inte få allting prefekt här i världen. bättre än den första iallafall, ser det ut som.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag var en gång i tiden helt obsessed av denna serie. Början av 2012, när säsong 2 var igång. 

Vart helt fascinerad av hela "brony" saken, pga allt fanart och fan-skapande som ägde rum vid den tiden. 
Har typ 200 låtar i en spellista som är bara MLP inspererade. 
Som favoriter som




Skapade själv lite

http://brezals.deviantart.com/art/RD-In-a-Assault-BattleFrame-319875573
http://brezals.deviantart.com/art/Sleepy-RubyDash-303582629

Slutade dock titta på serien vid säsong 4, har bara tittat till episode 4 eller nått sånt.
Det var fandomen som jag vart mest intresserad vid. Tror jag satt en månad vid april/mars 2012 och kollade på alla mlp videos som existerade vid den tiden, musik, komedi, fiction, ja allt. 
När fandomens gnista försvann och det vart mer drama än saker som skapades, då fler och fler kända bronies slutade skapa saker, ja då, försvann mitt intresse det också.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag var en gång i tiden helt obsessed av denna serie. Början av 2012, när säsong 2 var igång. 

 

Vart helt fascinerad av hela "brony" saken, pga allt fanart och fan-skapande som ägde rum vid den tiden. 

Har typ 200 låtar i en spellista som är bara MLP inspererade. 

Som favoriter som

 

Skapade själv lite

 

http://brezals.deviantart.com/art/RD-In-a-Assault-BattleFrame-319875573

http://brezals.deviantart.com/art/Sleepy-RubyDash-303582629

 

Slutade dock titta på serien vid säsong 4, har bara tittat till episode 4 eller nått sånt.

Det var fandomen som jag vart mest intresserad vid. Tror jag satt en månad vid april/mars 2012 och kollade på alla mlp videos som existerade vid den tiden, musik, komedi, fiction, ja allt. 

När fandomens gnista försvann och det vart mer drama än saker som skapades, då fler och fler kända bronies slutade skapa saker, ja då, försvann mitt intresse det också.

hmm, ja. det har lagt sig lite nu. jag har inte sett hela säsong 4, utan hoppat lite från episod till episod. Säsong 5 ser lovande ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...