Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Ny tråd skapad då den gamla tråden vart för lång
 

Här samlas alla förfrågningar och alla tips om vad för anime folk vill se. Det börjar bli besvärligt med alla separata "ge mig tips"-trådar, särskilt som tips ges i alla andra trådar också.

Fråga på, och svara på!


Edit: Jag tänkte bara påpeka, för de som läser den här posten många år efter det att den skrevs, att förmaningen om att läsa igenom hela tråden innan du ställer din fråga uppenbarligen inte var avsedd för en tråd som är hundratals sidor lång.
/Meatrose

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom phpBB inte har ett smidigt sätt att splitta/merga trådar så skapade jag en helt ny tråd angående detta ämne. Jag har låste den gamla, och låter den finnas kvar ett tag tills de frågor som ställdes i den är helt besvarade (vilket görs i denna tråd).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Letar efter serier som påminner om Noir/Madlax samt någon ''feel good'' romance serie.

 

Jag har inte gjort någon fin animelista någonstans men jag har sett mångt och mycket av allt men har inget emot lite reruns så var inte blyga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste bara tacka såååå himla mycket för de som tipsade mig om Blood+!!! :D Jag älskar!

 

Ge mig mer i samma stil, onegai!!!

 

Hmm det första som kommer upp är Elfen Lied om du inte sätt den så är den riktigt bra. Claymore är väl inte så långt ifrån heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste bara tacka såååå himla mycket för de som tipsade mig om Blood+!!! :D Jag älskar!

 

Ge mig mer i samma stil, onegai!!!

 

Hmm det första som kommer upp är Elfen Lied om du inte sätt den så är den riktigt bra. Claymore är väl inte så långt ifrån heller.

Jag antar att Yunie har sett den med tanke på hans/hennes avatar :P

 

 

Men vad menar du med "samma stil"? Vill du ha blod, vampyrer, action, mörk handling eller någon blandning av några av ovanstående?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska ha en hel anime-film-dag på söndag och nu vill jag ha tips på vad jag ska ta o kolla på!

 

Har planerat att se de bästa av Miyazaki och 5 centimeters per second för tredje gången. Men längre än så har jag inte kommit. Vill gärna ha en del "detta-måste-man-ha-sett" tips och mycket komedi att lätta upp med då och då.

 

Har planerat att titta från tidig morgon till sen kväll, så behöver mycket tips! Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HAAJ! jag söker efter anime filmer... snälla giv mig tips på bra filmer :)

 

(har sett ghost in the shell och akira)

 

Ghost in the Shell 2: Innocence

Grave of the Fireflies

The Wings of Honneamise

 

Jag skulle egentligen vilja tipsa dig om Rebuild of Evangelion: 1.0 You Are (NOT) Alone också, men jag anser ändå att man bör se TV-serien + End of Evangelion (film) innan. Det är naturligtvis en smaksak, men så tycker jag i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska ha en hel anime-film-dag på söndag och nu vill jag ha tips på vad jag ska ta o kolla på!

Om du tycker om Makoto Shinkais verk 5 Centimeters per Second så kan hans andra filmer som Voices of a Distant Star och The Place Promised in Our Early Days vara något, om du förstås inte redan sett dem. För övrigt kan jag lägga till att alla tre är värda varenda sekund.

 

En annan att rekommendera är Paprika, och (beroende hur petig du är med animationen) så kan du även kolla in Vampire Hunter D + Bloodlust. De sistnämna är nämligen lite äldre filmer.

 

HAAJ! jag söker efter anime filmer... snälla giv mig tips på bra filmer :)

 

(har sett ghost in the shell och akira)

Spriggan känns ju som något att rekommendera. Det rör sig i princip om samma koncept som i Akira.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska testa Claymore, den har jag inte sett.... :)

 

Vad jag söker? Hmm... gillar det lite mörka, vampyrer är dock inte nåt jag söker. Gillar inte när en serie blir för barnslig bara... försökte kolla på fate stay night men tror inte att det är nåt för mig. Det får gärna vara lite sorgligt och med lite inslag av kärlek. Elfen lied är ett utmärkt exempel ;)

 

Men jag gillar även visions of escaflowne (trots att den inte är så mörk eller jätte vuxen) och full metal panic och tsr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska testa Claymore, den har jag inte sett.... :)

 

Vad jag söker? Hmm... gillar det lite mörka, vampyrer är dock inte nåt jag söker. Gillar inte när en serie blir för barnslig bara... försökte kolla på fate stay night men tror inte att det är nåt för mig. Det får gärna vara lite sorgligt och med lite inslag av kärlek. Elfen lied är ett utmärkt exempel :wink:

 

Men jag gillar även visions of escaflowne (trots att den inte är så mörk eller jätte vuxen) och full metal panic och tsr.

Kan komma med dessa tips. Vissa stämmer in på dinna krav, medans andra inte stämmer in helt, men som jag tror att du ändå kommer gilla:

  • [*:2ljw5nm2]Higurashi no Naku Koro ni. Skräck, mystik etc.
    [*:2ljw5nm2]RahXephon. Denna serie är ganska lik Evangelion i upplägget och miljön, men lite mindre "dyster".
    [*:2ljw5nm2]Utawarerumono. Utspelar sig i en parallell värld och kan ses som en fantasy, även om det mer handlar om ett alternativt universum.
    [*:2ljw5nm2]Clannad. Även om denna serie inte är speciellt mörk så finns det mycket känslor, drama och sorgliga inslag, speciellt andra delen vid namn Clannad After Story, kolla vilka priser denna serie fått i Anime.se Anime Awards ;)
    [*:2ljw5nm2]Air/Kanon. Två andra serier i samma stuk som Clannad, båda skrivna av samma grupp som gjort Clannad. Dessa två värderar jag personligen också högt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett Neon Genesis Evangelion (det var den första anime jag nånsin såg) men det är inte riktigt min stil... lite för rörig. Men helt ok dock :)

Misstänkte det (vem har inte sett den liksom). Annars kom jag på en som passar rätt så bra på din andra beskrivning, nämnligen Requiem from the Darkness (Hundread Stories). Visserligen är den inte särskilt lik varken Elfen Lied eller Blood+ men den är vuxen, välgjord och är ibland ganska sorglig. Särskilt mycket romantik innehåller den dock inte.

 

Något som innehåller romantik, brutalitet och ögonblick som berör är Silent Möbius. Rätt så "vuxen" när det kommer till story och design är den också, inga storögda småflickor så långt ögat kan nå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett tips till alla är Code Geass som jag precis kollat in.

Antar att de flesta kollat in serien redan men dem som inte har gjort det gör det.

 

Det är en mecha typ men det är de komplexa karaktärerna som gör serien bra (2x25 episoder)

 

En annan serie som jag absolut tycker att folk ska kolla in (vet att alla veteraner här har kollat in serien redan) är Martian Successor NADESICO vilket även den är en mecha men med komplexa karaktärer.

 

En annan mecha är Tengen toppa gurren lagan (hoppas jag stavat rätt) som fick mig att gråta i slutet. (jag är en kille på 110kg och är 1.90 lång inte mycket kan få mig att börja gråta)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara en kort fråga.

 

Kan man se nya remaken av Kanon utan att ha kollat på den gamla, kanske rätt obvious men vill endå veta ett säkert svar så man inte missar något.

För att utveckla SayaSe:s svar lite: Titta absolut inte på den gamla versionen då den är sämre på alla aspekter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag söker efter lite ny anime av lite vuxnare typ, gärna nått i stil med tehxnolyze/Elfen Leid problemet är bara att jag har haft anime som intresse sedan 94 nån gång så jag har hunnigt med att se en hel del så det bör vara ett mindre känt verk.

 

Det får gärna förekomma lite brutalare scener då jag har svårt för de lite sockersötare sakerna (inge tentackel porr dock :P) Helst en serie men det är inget krav då jag sväljer det messta med en bra story, den får bara inte vara FÖR barnvänlig (Naruto å såntdärnt går bort).

 

Anime jag sett som jag gillat.

 

Macross plus

Berzerk

Kenshin (serien filmen och oaverna)

Battle angel alita

Ghost in the shell (samtliga)

Samurai deeper kyo

Samurai 7

Samurai champloo

Ninja scroll (Film + serien)

Requiem from the darkness

Gilgamesh

Cowboy beebop (samtliga)

Princess Mononoke

 

Uh ja listan kan göras en bra bit längre då jag föredrar anime över vanlig film (den dagen hollywood har en orginell tanke kanske det går å titta på).

 

Hursomhelst jag är storkonsument och har förmodligen sett alla de större verken, vilket är vad som fört mig till denna tråd.

 

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...