Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

hej alla glada anime beundrare.

 

jag har precis kollat klart på serien Last Exile, helt underbar serie förutom några småsaker.

 

frågar då här efter en liknande serie i samma sköna stil som har mera utveckling i sig. både karaktärs utveckling som jag saknade i last exile samt att i den serien vart inte deras flygplan (vanship) utvecklade speciellt mkt. tycker det var väldigt synd.

 

Jag sitter lite i samma båt som du och har precis snubblat över Nadia, the Secret of Blue Water, som ska innehålla ungefär samma saker som Last Exile. För vidare animetips så kan jag rekommendera myanimelist.com, där man kan kolla upp sina favoritserier med rekommendationer av serier i samma stuk. Det var där jag hittade Nadia till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För vidare animetips så kan jag rekommendera myanimelist.com, där man kan kolla upp sina favoritserier med rekommendationer av serier i samma stuk.

Där skulle jag hellre rekommendera Anime-Planet. MAL-rekommendationerna är ökänt dåliga. Påhittat exempel, men de skulle kunna rekommendera Penguin no Mondai (eller Pingu) för den som gillar Evangelion, "för att båda innehåller pingviner".

 

Men just i det här fallet tror jag inte att Nadia är helt fel. ^^

 

så har ni bra tips på serier så kom med dom. ej krav att det ska flygas o så. mest att det ska vara karaktärs utveckling samt att det ska användas fordon som karaktärerna utvecklar. kan vara vad som helst egentligen.

 

serier som jag gillat med detta tema med utveckling är:

 

Initial D

Wangan midnight

nån gokart serie kommer inte på namnet :P

har väll sett en jäkla massa gundam serier menär väldigt trött på just gundam nu,

evangelion

Om mecha räknas som fordon (tydligen), och karaktärsutveckling är ett krav...

EUREKA SEVEN!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där skulle jag hellre rekommendera Anime-Planet. MAL-rekommendationerna är ökänt dåliga. Påhittat exempel, men de skulle kunna rekommendera Penguin no Mondai (eller Pingu) för den som gillar Evangelion, "för att båda innehåller pingviner".

 

Haha, ja, det finns en hel del sådant och man får ju använda lite sunt förnuft för att klara sig. Annars tycker jag att medlemsbaserade rekommendationer är trevliga, då man aldrig riktigt vet vad man får :D Gillar dem på riktigt alltså.

 

Tack för tipset om animeplanet.se förresten! Hade jag totalt missat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte någon ge mig tips om en/flera action fyllda animes helst med schyst story, Gillade verkligen Blood+, Glaymore och Elfen lied. Så om det finns något liknande är det ett plus.

 

Tack i förhand ^^

 

Några som jag tycker du borde kika närmare på är: Black Lagoon, Baccano! + Baccano! OVA, Casshern Sins, Ghost in the shell (filmerna och serierna) och Cowboy bebop.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte någon ge mig tips om en/flera action fyllda animes helst med schyst story, Gillade verkligen Blood+, Glaymore och Elfen lied. Så om det finns något liknande är det ett plus.

 

Tack i förhand ^^

 

Scrapped Princess, Chrno Crusade eller Fate/Stay Night kan nog vara något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte någon ge mig tips om en/flera action fyllda animes helst med schyst story, Gillade verkligen Blood+, Glaymore och Elfen lied. Så om det finns något liknande är det ett plus.

 

Tack i förhand ^^

 

Darker Than Black och Busou Renkin finns också. Sen som Qvarfordt nämnde, Black Lagoon. En av de bästa action serierna som finns.

 

Edit: Glömde nämna Gungrave. Också en väldigt bra action serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte någon ge mig tips om en/flera action fyllda animes helst med schyst story, Gillade verkligen Blood+, Glaymore och Elfen lied. Så om det finns något liknande är det ett plus.

 

Tack i förhand ^^

 

Du borde kolla om Kara no Kyoukai är något för dig. Det är en anime med mycket action, bra story och som har väldigt bra kvalitet på animeringen. Ganska djup och brutal från och till om man gillar sådant... som Elfen Lied

 

Det finns 5 st filmer/avnsitt eller vad man ska kalla det ute just nu. 6:an kommer ut någon gång i slutet av juli...29 om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hejsan gott folk!

 

Har en fråga som inte är direkt en request för tips men behöver hjälp inom området ändå.

 

Det är så att jag tänkt se allt som har med "Evangelion" att göra och undrar var man börjar ? finns ju en massa filmer till serien och jag undrar vad är tur ordningen för serien/filmerna ?

 

konstigt formulerat alltihop men jag hoppas någon förstår vad jag menar!

 

Tack, Misho.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är så att jag tänkt se allt som har med "Evangelion" att göra och undrar var man börjar ? finns ju en massa filmer till serien och jag undrar vad är tur ordningen för serien/filmerna ?

Det är faktiskt inte så komplicerat.

 

Först kommer TV-serien (1995-1996), Neon Genesis Evangelion. När den slutade sa man att man skulle göra en annan version av de sista två avsnitten på köpvideo. Den planerade köpvideon expanderades till att bli en biofilm.

 

Men biofilmen dröjde, så för att hålla publikens intresse uppe gjorde man en summeringsfilm: Evangelion: Death (1997). Denna är bara en omklippt version av TV-serien med lite extra material, som ger ett lite annorlunda perspektiv, så man behöver inte se den. Tillsammans med Death visades Rebirth, den första halvtimmen av biofilmen. Den behöver man inte se, för det är i princip bara samma material som i filmen.

 

Till slut kom The End of Evangelion (1997), och den ger ett alternativ till TV-seriens slut. Vissa ser avsnitt 1-24 och hoppar direkt på denna film.

 

Tio år senare bestämde man sig för att göra en nyversion av Evangelion. 2007 hade Evangelion:1.0 premiär. Den är en omgjord version av TV-seriens avsnitt 1-6, samma berättelse men snyggare. Evangelion:2.0 har just haft premiär i Japan, och från och med denna avviker man mycket från den gamla TV-serien. Sista filmen, Evangelion:3.0, har vi nog 2-3 år kvar innan vi får se, men den utlovas vara en helt ny berättelse (inte baserad på TV-serien).

 

Såååå...

 

Alternativ 1:

TV-serien

Death (om man vill)

The End of Evangelion

 

Alternativ 2:

TV-serien avsnitt 1-24

Death (om man vill)

The End of Evangelion

TV-serien avsnitt 25-26 (om man vill)

 

Alternativ 3:

Evangelion:1.0

Evangelion:2.0

Evangelion:3.0

 

(Vad jag personligen har valt är alternativ 1 och 3.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kolla först på Serien och sen kollar du på End of evangelion. Skippa rebirth då det är en förkortning av hela serien förutom de två sista avsnitten.

 

Om det var något du gillade kan du ta och titta på filmserien Rebuild of evangelion som ska vara en alternativ berättelse om EVA universumet men första filmen Rebuild of evangelion 1.0: You Are [Not] Alone är mer en återberättelse av seriens första avsnitt men film två ska tydligen skilja sig rätt så mycket och det antar jag att film tre också kommer att göra.

 

Än så länge finns bara första filmen ute men den andra filmen gick nyss på bio så den lär dröja ett tag innan den kommer ut på dvd/BR.

 

EDIT: Sceleris var före mig, det borde jag ha anat...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag söker en bra shojo/romantisk serie!! och gärna sorlig som humoristisk!! Jag har sett:

clannad

Sailor moon

mermaid melody

kamikaze kaitou jeanne

tokyo mew mew

kanon

kare kano

school rumble

love hina

hana yori dango

vampire knight

m.f

och jag har börjat sett:

wedding peach

card detektor sakura

 

Huu!! det var många!! men jag har sett runt 50 animen!!

Tacksam på svar!! =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag söker en bra shojo/romantisk serie!! och gärna sorlig som humoristisk!! Jag har sett:

clannad

Sailor moon

mermaid melody

kamikaze kaitou jeanne

tokyo mew mew

kanon

kare kano

school rumble

love hina

hana yori dango

vampire knight

m.f

och jag har börjat sett:

wedding peach

card detektor sakura

 

Huu!! det var många!! men jag har sett runt 50 animen!!

Tacksam på svar!! =D

 

Jag ogillar det där "med flera"... men men, en som inte var på din lista som är förbannat bra är ju helt klart Full Moon wo Sagashite <.< Framför allt en bonus då den innehåller inte bara en guldstory och charmiga karaktärer utan även hinkvis av musik!

 

Om du bara sett första säsongen av Clannad så bör du ju naturligtvis följa upp med After Story! Annars är det som att äta bröd utan Bregott...

 

Honey & Clover anses shoujo av vissa, dock inte riktigt av mig. Så sorligt är det ju inte direkt men desto mer komik och en liten gnutta romans finns nog också med i den kreativa blandning man förströs med.

 

Jag tror jag lägger lite mindre vikt vid shojo-genren förresten, har aldrig gillat den luddiga betydelsen av den. Kika in på Nodame Cantabile, den är värd att notera om man gillar hyperaktiva tjejer, stundvis seriositet med överflöd av komik.

 

Ett annat måste inom drama/romatik-genren är i mitt tycke I My Me! Strawberry Eggs som inte bara drar in komedi i stora högar (dels för det smått överdrivna upplägget) utan även lägger förbannat mycket romans, drama och annat som kan skapa känslomässiga reaktioner hos alla och envar.

 

Om du bara sett den gamla versionen av Kanon som du nämner i din lista bör du även kika närmare på den nya versionen från 2006 som jag gissar att en majoritet tycker bättre om. Är det dock den nya du redan sett så rekommenderar jag INTE den gamla, den är rent skräp som inte ens förtjänas att återvinna.

 

Om du gillade Kanon bör du kika in på Air som både är baserade på ett spel från samma tillverkare som även gjorde Clannad och Kanon, och som till råga på detta är animerade av samma studio som animerat nyss nämnda två. Visst kanske den inte kan klassas som shoujo då storyn är baserad på ett H-spel, men det var Kanon också och som jag tidigare skrev så gillar jag inte shoujo-stämpeln... den är missvisande!

 

Bland de nyare serierna är Toradora! enligt mitt tycke en utav de bästa romatiska komedier och draman jag sett på länge. En helsäsong betas av i ren perfektion i alla avdelningar. En perfekt blandning utav seriositet och komedi, en alltid närvarande story och med en hop unika karaktärer så är detta DEN bästa drama/romantik/komedi-animen i år.

 

Avslutningsvis nämner jag mina två favoriter när det kommer till romantiska animer, Onegai-serien med Onegai Teacher och Onegai Twins var i och för sig bland de första animer jag såg i dessa termer, men i all min partiskhet måste jag nog också säga att de är bland de bästa. Båda utspelar sig på samma plats och den ena efter den andre men med två olika karaktärsensembler. Mycket värd att kika igenom, men håll dig borta från avsnitt 13 på båda serierna om du inte är sugen på lite mer perverterad humor med total avsaknad utav drama.

 

Det är mina tips just nu, och du... lite mindre utropstecken, okej? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

arikazuzuki, här kommer ännu lite fler tips som jag hoppas kan passa dig. Vissa val av rekommendationer var självklara (Escaflowne, Ceres Celestial Legend, Love Com, etc), medan andra är chansningar (t.ex. Kaiba):

 

Serier som drar åt det humoristiska:

Love Com (aka Lovely Complex)

Library Wars

 

Serier med en lite sorgligare/mörkare underton:

Kaiba (en serie som kan vara lite älska eller hata, men med en väldigt spännande romans)

Escaflowne (en storslagen fantasyserie som även har ett par mycket väl skildrade romanser)

Ceres Celestial Legend (aka Ayashi no Ceres)

Fruitsbasket

Princess Tutu

Nana

Tsubasa Reservoir Chronicle

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan är om du specifikt vill ha shoujo (yngre) och drar en gräns vid josei (äldre). För i så fall försvinner verk som exempelvis Honey and Clover och Nana (som för övrigt är bra animeer).

 

Ett verk som jag tycker passar bra in på din beskrivning och som inte nämnts än är Bokura ga Ita.

 

Annars vill jag betona Fruits Basket, Princess Tutu och Full Moon wo Sagashite som redan har nämnts. Itazura na Kiss och Lovely Complex med mer betoning på komediaspekten också. Nodame Cantabile där väl nästan bara komedi/drama med en liten gnutta romantik, men jag inbillar mig att den är ganska universal och de flesta gillar den, om än bara för det bästa paret huvudrollskaraktärer på senare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Hej, har läst lite och kommit fram till att det bästa nog vare om jag skrev en ny tråd.

 

Jag har två typer av animeserier jag gillar :)

 

Den första är ex som scrapped princess där det är fantasy, och inte för överdrivet, inte för storslagna fighter o så, blir för snurrit. gärna med vackra landskap och bra story såklart.

 

En andra är typ lite mer drama, vill ha serier som är romantiska, roliga men inte för barnsliga (är 22 år). Har tyvärr inte nått exempel att ge här..

 

Tack för svar! :D

 

PS: Om det finns serier som inehåller båda av ovanstående så skadar de ju inte :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej, har läst lite och kommit fram till att det bästa nog vare om jag skrev en ny tråd.

 

Jag har två typer av animeserier jag gillar :)

 

Den första är ex som scrapped princess där det är fantasy, och inte för överdrivet, inte för storslagna fighter o så, blir för snurrit. gärna med vackra landskap och bra story såklart.

Hallå där och välkommen!

 

Såhär direkt kommer jag på en riktigt bra serie: Seirei no Moribito. Det är fantasy i en alternativ värld i miljöer inspirerade från de gamla kinesiska dynastierna. Inte överdrivet = check. inga storslagna fighter = check. Vackra landskap = check. Bra story = check.

 

Något annat i fantasy-stuket är Spice and Wolf som jag varmt rekommenderar.

 

Sen finns även Utawarerumono, men där finns det en del slag och annat, även om jag inte skulle kalla dem storslagna.

 

En andra är typ lite mer drama, vill ha serier som är romantiska, roliga men inte för barnsliga (är 22 år). Har tyvärr inte nått exempel att ge här..

Här kommer jag på några fler:

Clannad och Clannad After Story. Klart en av de bästa produktionerna jag sett med bra drama och romantik blandat med lagom mycket humor och intressanta karaktärer.

 

ef - a tale of memories. Det finns en uppföljare vid namn ef - a tale of melodies, men jag har ännu inte sett den så jag vågar inte rekommendera den.

 

True Tears. Riktigt mogen serie för att vara en anime.

 

Da Capo är en serie med några år på nacken men som ändå är ett säkert kort när det gäller drama och romantik. Det finns även ett antal uppföljare/andra säsonger på den.

 

Myself ; Yourself. Är väl snarare en lite mörkare serie med romantiska inslag, men jag skulle ändå klassa den som en kärlekshistoria.

 

Hoppas jag inte kom med för mycket nu. Annars har jag fler på lager inom romans-området om du skulle behöva fler tips :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej, har läst lite och kommit fram till att det bästa nog vare om jag skrev en ny tråd.

 

Jag har två typer av animeserier jag gillar :)

 

Den första är ex som scrapped princess där det är fantasy, och inte för överdrivet, inte för storslagna fighter o så, blir för snurrit. gärna med vackra landskap och bra story såklart.

 

Du borde titta på Twelve Kingdoms. Tror den når alla dina 'krav'.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som kan rekommendera några bra Anime boxar? Såg precis klart Elfen Lied och måste säga att det var över min förväntan. Riktigt bra Anime. Skulle vilja få tag på liknande serier om det går. Typ action genren med lite ecchi eller något liknande. Nån som har några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...