Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Okey. Nyss sett klart på Lovley Complex. Ojoj. vet inte vad jag ska säga.

 

och undrar finns det några serier med samma GENRES. samma uppbyggnad?

 

Jag har inte sett så många animerade serier en men Plöjjer mest Romance serier.

 

Så något Med Lotsa Love vore väldigt tacksamt. :)

 

Jag tror att Tenshi na Konamaiki skulle passa dig utmärkt. Den känns lite som en blandning mellan GTO och Lovely Complex och är i min mening mycket bra.

 

Hmmm. Den ser lite mysko ut. Ska nog ge den en chans senare idag. när jag tvättat ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vart jag ska fråga det här, är det någon som har sätt "Kare Kano" och kan säga om det är värt att kolla på? Har läst att den aldrig fick ett riktigt slut och att den är sisådär.

 

Jag började nämligen läsa mangan idag och fastnade lite i den så jag undrar om det är värt att se i anime form ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vart jag ska fråga det här, är det någon som har sätt "Kare Kano" och kan säga om det är värt att kolla på? Har läst att den aldrig fick ett riktigt slut och att den är sisådär.

 

Jag började nämligen läsa mangan idag och fastnade lite i den så jag undrar om det är värt att se i anime form ?

Har du sett Evangelion? Det är nämligen Hideaki Anno och de andra som skapade Evangelion som stod för Kare Kano, och de tog med sig ett härligt experimentellt bildspråk som gör serien till något extra. Det är sant att serien inte fick något riktigt slut, vilket brukar skyllas på att Gainax inte kom överens om seriens riktning med Masami Tsuda, men "sisådär" tycker jag rakt av inte att den är. Det var väl en sju år sen jag såg den, men jag vill minnas att den var helt lysande. (En nackdel är att bildkvaliteten är bristfällig, den känns lite som Evangelion före restaureringen.)

 

Prova ett par avsnitt så vet du. Är du inte belåten med slutet så kan jag berätta att animén täcker 7 av 21 böcker manga, så du kan fortsätta läsa därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för ultrasnabbt svar Sceleris! Jag ska ta och se ett par avsnitt, bildkvalitén är som du säger lite gammal men det andra kanske väger upp.

 

Det viktiga är väll att den inte avviker från mangan alltför mycket då jag inte vill förstöra den på något sätt, verkar vara trevlig läsning lite framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har både sett animen och läst mangan av Kare Kano. Först tyckte jag nog bättre om animen, sedan gick jag över till att uppskatta mangan mer. Men så här i efterhand har jag provat att se om och läsa om de båda versionerna och då känns det som om animen lyckas mycket bättre att realisera vad mangan försökte göra. Och som Sceleris säger, så kan man ju läsa fortsättningen i mangan sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ultrasnabbt svar vet jag väl inte... ^^;

 

Det viktiga är väll att den inte avviker från mangan alltför mycket då jag inte vill förstöra den på något sätt, verkar vara trevlig läsning lite framöver.

My kan nog rätta mig angående det här, men jag tror inte att animén avviker i handlingen. Ingen som dör i animén men inte mangan, inga animéunika karaktärer, och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det är väl inga direkta skillnader. Däremot ändras tonen i mangan ungefär där animen bryter. Bråket uppstod när Gainax ville koncentrera sig på humorn i serien, medan Tsuda (tecknaren) ville fokusera på de mörkare delarna av berättelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Behöver lite hjälps, har hamnat i en svacka i mitt Anime gluttande, påbörjar en massa serier men blir inte "fast" i någon...

 

Några serier som jag verkligen tycker om är:

 

Hunter X Hunter

Ergo proxy

Kenichi, the world strongest disciple

Ichiban Ushiro Daimaou

Major

Cross game (awesome)

Wolf and Spice s1 & 2

Nodame Cantabile

Hikaru No Go

TTGL

Bounen no Xamdou

 

Av dessa har jag sett HxH, Hikaru No Go, Ergo proxy samt TTGL 2+ gånger. Säger en del om min Anime torka :/

 

Hittar inget som fångar mig riktigt. N¨gon som vet någon bra Anime som utspelar sig i en fantasy miljö alá Drakar och demoner? typ alver och dvärgar och greja? INte så att jag är jätte förtjust i just det men slog mig att jag ej settnågon sådan tidigare.

 

Exempel på serier som jag börjat se på men ej orkat ta mig igenom:

 

K-on!

Durara

Macross Frontier

Vampire Bund

chobits

one piece (tror jag gav upp på avsnitt 190 ung, tycker jag gav den en chans :D)

eureka seven

 

Detta kanske är för bristfällig information men om någon baserat på det jag sagt här kan rek. några Animes vore jag väldigt tacksam.

 

tjing

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Major

Cross game (awesome)

Nu vet jag inte hur varmt om hjärtat "äldre" animé ligger hos dig. Men om det inte är ett hinder tycker jag du ska ge Touch ett försök. Bra baseball animé från 1985. Det är ungefär samma/lika upplägg som Cross Game (kronologiskt sett tvärtom).

 

Hittar inget som fångar mig riktigt. N¨gon som vet någon bra Anime som utspelar sig i en fantasy miljö alá Drakar och demoner? typ alver och dvärgar och greja? INte så att jag är jätte förtjust i just det men slog mig att jag ej settnågon sådan tidigare.

Jag kan faktiskt inte komma på någon sådan heller på rakarm som sätter huvudet på spiken. Det närmaste jag kommer är Zero no Tsukaima och InuYasha, där jag tycker den senare är bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Hittar inget som fångar mig riktigt. N¨gon som vet någon bra Anime som utspelar sig i en fantasy miljö alá Drakar och demoner? typ alver och dvärgar och greja? INte så att jag är jätte förtjust i just det men slog mig att jag ej settnågon sådan tidigare.

tjing

 

Hmm...

 

Tower of Druaga - the Aegis of Uruk, samt S2 är det ända jag kommer på direkt såhär som innehåller en del monster slaying i den stilen.

 

Brave Story(film) Har lite sånt den med, inte lika mycket men den utspelar sig i någon fantasivärld.

 

Jag måste nog också ta och efterlysa lite sådana serier/filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

N¨gon som vet någon bra Anime som utspelar sig i en fantasy miljö alá Drakar och demoner? typ alver och dvärgar och greja? INte så att jag är jätte förtjust i just det men slog mig att jag ej settnågon sådan tidigare.

Det klassiska svaret är Record of Lodoss War, vilken har beskrivits som "plankad från en dålig D&D-kampanj", men jag skulle nog nämna den desto nyare Tears to Tiara, den hade en del goda idéer i en klyschig historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för samtliga råd. Snubblade över Gekijouban Kara no Kyoukai så skall ge den ett försök först.

 

Sceleris: Läste på lite om tears to Tiara och måste ju hålla med om att storyn verkar aningens kliché men skall ge den ett försök.

 

Voffe: Jag ahr försökt att se den och tyvärr så klarar jag inte riktigt av den äldre animeringen, jag vet att många tycker tvärtom men själv har jag svårt att se förbi det. Ungefär som när jag försökte se om Starzinger i vuxen ålder, det gick sådär, inte av exakt samma skäl kanske men ändå ;) InuYasha låter lovande när jag läser om storyn men lite avskräckt av att huvudkarktären verkar ha hundöron?

 

Misho: inte sett ngn av de du nämner, ska ge dem en närmare titt.

 

Återigen, tack för samtliga tips.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hej, jag är nästan helt säker på att jag postat här innan och fått tips om serier att se för några månader sedan, men jag kan inte hitta mina poster genom sökfunktionen, så upprepar jag mig så ber jag om ursäkt.

 

Jag letar efter en ny serie att se på, gärna en längre serie, även om kortare är intressanta med. 100+ avsnitt skrämmer mig inte utan välkomnas bara.

 

Det jag vill se är något liknande Hunter x Hunter, Naruto och One Piece, dvs. lite lättsammare och humoristiskt. Blandannat har D. Grayman, Souleater, Chrono Crusade och Bleech har rekommenderats innan, men jag har inte fastnat för någon av dem. Jag gillar inte direkt demoner eller mecha och sådant, men diverse superkrafter (främst likt hur det är i HxH) gillar jag.

 

Någon som har några bra tips?

 

Edit: Värt att nämnas, jag har redan sett (och gillat) FMA, Flames of Recca och Naruto Shippuuden. Har även sett endel Rorounin Kenshin vilket jag inte var någon fantast av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En serie jag tycker att du ska se som visserligen inte innehåller superkrafter men som förbaskat bra ändå är Hajime no ippo. Den handlar om en kille som blir mobbad av ett gäng och sedan bestämmer sig för att bli boxare och vägen dit är både hård och lång.

 

Serien är typisk shounen serie så om du gillar den typen så kommer du bli nöjd. Serien ligger på 76 avsnitt men har sedan 2 filmer och även en relativt ny säsong 2 så det finns en hel del att titta på. Serien kombineras med både hårda strider men även mycket humor, inte helt olikt One Piece.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jahapp ^^ Nu har man sett klart Clannad + after story . och nu vet jag inte riktigt vad jag ska ge mig in på. Någon som har förslag?

 

En bra action / typ fantasy / Shounen ^^ eller Romance? :)

 

Om du gillade Clannad och vill ha mer i samma stuk så kan jag rekomendera följande ifall du inte sätt dem:

Da Capo

True Tears

Ef - A Tale of Memories

Ef - A Tale of Melodies

Kimi Ga Nozomu Eien

Kimikiss Pure Rouge

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jahapp ^^ Nu har man sett klart Clannad + after story . och nu vet jag inte riktigt vad jag ska ge mig in på. Någon som har förslag?

 

En bra action / typ fantasy / Shounen ^^ eller Romance? :)

 

Om du gillade Clannad och vill ha mer i samma stuk så kan jag rekomendera följande ifall du inte sätt dem:

Da Capo

True Tears

Ef - A Tale of Memories

Ef - A Tale of Melodies

Kimi Ga Nozomu Eien

Kimikiss Pure Rouge

 

 

ojojoj :D Massvis med förslag! Ska kollas upp :) Tackar Phtia

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...