Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej alla, nu är jag tillbaka och letar efter en serie, sist letade jag lite naruto-stuk. Fast jag hittade istället Black Lagoon och fastnade för det, riktigt bra serie.

 

Det jag vill ha är något liknande Black lagoon, gärna action och humorfylld. Längd på serien spelar ingen roll, 1-400 avsnitt är ok för mig, enda egentliga kraven jag har på serien är att den ska vara avslutad, dvs. inget som fortfarande sänds och inte innehålla monster eller liknande som de flesta actionfyllda serier verkar göra, då sådant tråkar ut mig. Jag gillar dessutom inte mecha något vidare.

 

Satte ihop en animelista med, har försökt komma ihåg allt jag sett, men vet att endel saknas: http://myanimelist.net/animelist/aooio

 

Du har redan fått tipset Cowboy Bebop, om den går hem kan du ge Michiko to Hatchin en chans - en serie som på fler än ett sätt liknar den förstnämnda, dock utan att nå hela vägen in i kaklet. Det råder inga tvivel om vilken som är bäst om man frågar mig (eller i princip vem som helst) men som sagt, ge den en chans om du gillar Bebop.

 

Du ville ha action som även bjuder på en del humor. Du säger att du inte är något större fan av mecha men med tanke på hur lite du har sett vore det konstigt att inte rekommendera Tengen Toppa Gurren Lagann. Mitt tips är att du ser de åtta första avsnitten och lyckas serien inte gripa tag i dig kan du ju alltid droppa den därefter. Ett jägartips; många som blev avskräckta av de första avsnitten kom att mer eller mindre älska den i slutändan, det involverar för övrigt en hel del "mecha-hatare".

 

Du får ett tips till när vi ändå håller på. Då Black Lagoon gick hem hos dig kan du med fördel ta dig en titt på Phantom ~Requiem for the Phantom~. De är inte helt lika men ett par likheter finns där; folk som dras in i ett brottssyndikat och, i det här fallet, livet som världens främsta lönnmördare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har redan fått tipset Cowboy Bebop, om den går hem kan du ge Michiko to Hatchin en chans - en serie som på fler än ett sätt liknar den förstnämnda, dock utan att nå hela vägen in i kaklet. Det råder inga tvivel om vilken som är bäst om man frågar mig (eller i princip vem som helst) men som sagt, ge den en chans om du gillar Bebop.

 

Du ville ha action som även bjuder på en del humor. Du säger att du inte är något större fan av mecha men med tanke på hur lite du har sett vore det konstigt att inte rekommendera Tengen Toppa Gurren Lagann. Mitt tips är att du ser de åtta första avsnitten och lyckas serien inte gripa tag i dig kan du ju alltid droppa den därefter. Ett jägartips; många som blev avskräckta av de första avsnitten kom att mer eller mindre älska den i slutändan, det involverar för övrigt en hel del "mecha-hatare".

 

Du får ett tips till när vi ändå håller på. Då Black Lagoon gick hem hos dig kan du med fördel ta dig en titt på Phantom ~Requiem for the Phantom~. De är inte helt lika men ett par likheter finns där; folk som dras in i ett brottssyndikat och, i det här fallet, livet som världens främsta lönnmördare.

Det var ingen dålig lista, efter att ha gett Cowboy Bebop ska jag ge samtliga en chans, tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, nu har jag nött igenom all Gundam, Code Geass, Eureka 7, Full Metal Panic, Neon Genesis Evangelion och Macross/Robotech. Fast det är inget som riktigt fastnade lika mycket som just Gundam och Neon Genesis...

 

Några tips på liknande Mecha Anime? Helt såld på genren ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, nu har jag nött igenom all Gundam, Code Geass, Eureka 7, Full Metal Panic, Neon Genesis Evangelion och Macross/Robotech. Fast det är inget som riktigt fastnade lika mycket som just Gundam och Neon Genesis...

 

Några tips på liknande Mecha Anime? Helt såld på genren ;)

 

Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor, kan nog vara en serie för dig, personligen älskar jag denna serien. Vissa påstår att den är en Neon Genesis Evangelion wannabe, personligen tycker jag denna är mycket bättre. Se tv-serien (i länken ovan) före OVA:n; Right of Left.

 

Till min stora glädje (och kanske sorg, beroende på hur den blir) upptäckte jag att det är en uppföljare på gång, Fafner: Dead Agressor: Heaven and Earth enligt bl.a. Wikipedia så ska den komma under 2010. Blir den lika bra eller bättre än Right of Left OVA:n så blir det awesome. Men serien slutar fantastiskt bra, så en uppföljare känns lite overkill på ett sätt, men blir den bra så är allt gott.

 

Ett annat tips är Soukou no Strain jag gillar serien, men den kunde gett väldigt mycket mer. Den är trots det väldigt sevärd.

 

Vandread, awesome serie helt enkelt. Kortfattat så handlar den om att män och kvinnor har blivit separerade och det är krig mellan dem. En av de första anime-serierna jag sett, vilket kan vara en anledning till att jag uppskattar den väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, nu har jag nött igenom all Gundam, Code Geass, Eureka 7, Full Metal Panic, Neon Genesis Evangelion och Macross/Robotech. Fast det är inget som riktigt fastnade lika mycket som just Gundam och Neon Genesis...

 

Några tips på liknande Mecha Anime? Helt såld på genren ;)

 

Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor, kan nog vara en serie för dig, personligen älskar jag denna serien. Vissa påstår att den är en Neon Genesis Evangelion wannabe, personligen tycker jag denna är mycket bättre. Se tv-serien (i länken ovan) före OVA:n; Right of Left.

 

Till min stora glädje (och kanske sorg, beroende på hur den blir) upptäckte jag att det är en uppföljare på gång, Fafner: Dead Agressor: Heaven and Earth enligt bl.a. Wikipedia så ska den komma under 2010. Blir den lika bra eller bättre än Right of Left OVA:n så blir det awesome. Men serien slutar fantastiskt bra, så en uppföljare känns lite overkill på ett sätt, men blir den bra så är allt gott.

 

Ett annat tips är Soukou no Strain jag gillar serien, men den kunde gett väldigt mycket mer. Den är trots det väldigt sevärd.

 

Vandread, awesome serie helt enkelt. Kortfattat så handlar den om att män och kvinnor har blivit separerade och det är krig mellan dem. En av de första anime-serierna jag sett, vilket kan vara en anledning till att jag uppskattar den väldigt mycket.

 

Fafner var riktigt bra, glömde ta med den i listan. Det som fick mig att fastna för anime var Studio Ghibli kort och gott. Första jag sett var Nausicaä - of the valley of the wind :)

 

Vandred kan jag ta och kika på. Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, nu har jag nött igenom all Gundam, Code Geass, Eureka 7, Full Metal Panic, Neon Genesis Evangelion och Macross/Robotech. Fast det är inget som riktigt fastnade lika mycket som just Gundam och Neon Genesis...

Nu är jag inte särskilt intresserad av mechagenren men här är några som jag gillar:

 

Eureka Seven-filmen

Gunbuster

Diebuster

Planetes (Lite långsökt...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, nu har jag nött igenom all Gundam, Code Geass, Eureka 7, Full Metal Panic, Neon Genesis Evangelion och Macross/Robotech. Fast det är inget som riktigt fastnade lika mycket som just Gundam och Neon Genesis...

 

Några tips på liknande Mecha Anime? Helt såld på genren ;)

 

Jag är ledsen, men du begär det omöjliga. Jag kommer iaf inte på någon mechaserie som håller lika hög nivå som Gundam. Dock har jag inte sett Ideon, som rekommenderas av människor med smak.

 

Min rekommendation blir Patlabor, som är en ganska ovanlig mechaserie. Likheten med Gundam är det välbalanserade och trovärdiga figurgalleriet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tjo! nu är jag ny här på forumet och vet dock inte om jag blir långvarig då mitt intresse för japan ligger mest hos deras bilar än resten av all apparatur och dylik dom producerar.

 

hur som helst har jag fastnat sjukligt mycket för Cyberpunk, och har märkt att det verkar sjukt bra i animeform. har dock bara sett Akira och det mesta ifrån Ghost in the shell.

 

så nu är min fråga: finns det mer serier av samma typ som ovanstående?

 

tack för alla tips! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja man kan ju tro det med tanke på det "uppfanns" i japan. men bankörning är stort också för folk som kör japanare med, speciellt honda är väldigt vanligt märke inom bankörning. honda preformance club är väldigt aktiv på att ordna banträffar osv. i sverige. :)

 

sen en annan grej med Inital D som gjorde att jag inte riktigt gillade den var pga att dom tog den så kallade livsstilen som "Driftare" till överdrift.

 

till exempel var det ju nått av dom tidiga avsnitten då huvudpersonen blir stoppad av nån annan snubbe som han nyligen hade spöat i ett race. också står han där mitt i vägen och babblar om att han måste "defend his honor as a drifter and not bring shame to all drifters!!" eller nått dylikt.

iaf fick han det att låta som att en driftare var nån slags nutidssamuraj eller nått och om han inte tävlade mot den nya killen så var han en skam och var nästan tvungen att begå seppuku (eller vad det nu heter)

 

sen var det ju så sjukt många "tekniska detaljer" jag störde mig på. hade jag fortsatt titta så hade jag nog blivit skallig xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå gott folk!

 

Jag undrar om ni kan tipsa mig på anime serier som liknar Tales of the Abyss?

 

det är den första anime jag sett och jag blev fångad av den... underbara karaktärer å helt rätt genre för mig :D

 

har börjat kolla på Ragnarök nu, den är okey men inte riktigt samma sak som Abyss.

 

I hopp om många tips tackar jag er på förhand! :D

 

Mvh Ivyos!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå gott folk!

 

Jag undrar om ni kan tipsa mig på anime serier som liknar Tales of the Abyss?

 

det är den första anime jag sett och jag blev fångad av den... underbara karaktärer å helt rätt genre för mig :D

 

har börjat kolla på Ragnarök nu, den är okey men inte riktigt samma sak som Abyss.

 

I hopp om många tips tackar jag er på förhand! :D

 

Mvh Ivyos!

 

Tjena!

 

Du borde nog ta en titt på de andra i Tales-serien då.

Tales of Eternia

Tales of Phantasia

Tales of Symphonia

Tales of Vesperia: The First Strike

Sen borde du nog också kolla in .hack//Sign som är rätt så lik Tales-serierna. Det bör nog också tilläggas att ingen av dessa serier hör ihop på något sätt så det är bara att kolla i vilken ordning som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!

 

Du borde nog ta en titt på de andra i Tales-serien då.

Tales of Eternia

Tales of Phantasia

Tales of Symphonia

Tales of Vesperia: The First Strike

Sen borde du nog också kolla in .hack//Sign som är rätt så lik Tales-serierna. Det bör nog också tilläggas att ingen av dessa serier hör ihop på något sätt så det är bara att kolla i vilken ordning som helst.

 

Tack så jätte mycket! jag ska kolla igenom dessa förslag omedelbart!

 

Mvh Ivyos

 

Edit: hack//Sign ser jättelovande ut.. precis sådan "animation" (utseende) som jag gillar :) tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känner mig verkligen sugen på att se en ny anime, Genre spelar inte så stor roll. Serien ska helst inte vara för lång (50+) då jag inte har all tid i världen. Kolla gärna in min animelista innan ni ger tips. Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har tänkt på en sak nästan alla amerikanare gillar se sina serier på dub. Lixom engelska voice actors e jo helt useless . Iallafall dem jag snackat med via forum på nätet gillade dub mer. Tror ni det är översikt eller att dem bara var fail just dem ....

 

Yeah nya naruto spelet kommer snart :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har tänkt på en sak nästan alla amerikanare gillar se sina serier på dub. Lixom engelska voice actors e jo helt useless . Iallafall dem jag snackat med via forum på nätet gillade dub mer. Tror ni det är översikt eller att dem bara var fail just dem ....

 

Yeah nya naruto spelet kommer snart :D

 

Det är väl väldigt individuellt om man gillar dub eller inte, personligen tycker jag att anime gör sig helt klart bäst på japanska. Ser i princip inte alls på någon dubbad anime.

Dock så har jag för mig att duben av Princess Mononoke var helt ok men över lag så håller jag mig så långt ifrån dubbad anime som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...