Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Vad betyder 7:an som skrivs inom parentes lite här och var?

Det verkar väl vara medeltalet av de betyg du har på serier på din lista som länkar till den nya serien (det är alltid olika nummer för mig). Jag är mer intresserad av hur siffran innan räknas ut.

 

Serial Experiments Lain

Has a score of 8 (8.6) because you have these anime on your list:

Paprika (7), FLCL (9), Neon Genesis Evangelion (10), Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (8), Suzumiya Haruhi no Yuuutsu (9)

 

 

Revolutionary Girl Utena

Has a score of 6 (8.5) because you have these anime on your list:

Code Geass: Hangyaku no Lelouch (9), Neon Genesis Evangelion (10), Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion (9), Ouran High School Host Club (6)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle någon kunna rekommendera en anime som är lik Death Note men med massa ecchi? D:

Jag har redan sett Code Geass. ^-^

Hm, svår fråga. Code Geass är nog ungefär den enda som innehåller två sidor som ska ut-tänka varandra och som innehåller snusk. De flesta andra tänkar-serier brukar ha lite mer värdighet än att låta sin smarta huvudperson falla och ta tjejer på brösten. (Därmed inte sagt att Geass gör det.)

 

Du kanske måste välja mellan snusk och tänkarelement?

 

Jag är inte kräsen så välj något du håller högt och förhoppningsvis inte finns på den här Listan så bugar och bockar jag!

Cowboy Bebop, Eve no Jikan, Suzumiya Haruhi no Yuuutsu, Baccano!

 

Det verkar väl vara medeltalet av de betyg du har på serier på din lista som länkar till den nya serien (det är alltid olika nummer för mig). Jag är mer intresserad av hur siffran innan räknas ut.

Det vanliga är att jämföra likheter med andra användares smak, men eftersom den där sidan inte har tillgång till alla MAL-användare så... ingen aning. Kanske någon matemagi som jämför det uträknade medelvärdet med... något annat. :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det verkar väl vara medeltalet av de betyg du har på serier på din lista som länkar till den nya serien (det är alltid olika nummer för mig). Jag är mer intresserad av hur siffran innan räknas ut.

 

Det är summan av (ditt betyg - Rating threshold)

där defaultvärde på Rating threshold är 7

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är summan av (ditt betyg - Rating threshold)

där defaultvärde på Rating threshold är 7

Hur kommer det sig i så fall att det överhuvudtaget visas några siffror för mig? Jag har inte angivit några betyg någonstans!

 

Sedan är väl ett betyg ett tal mellan 0 och 10? I så fall borde det vara omöjligt att få ett tal större än 3 (för att 10 - 7 = 3), men i Volblas exempel var alla tal större än 3.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig i så fall att det överhuvudtaget visas några siffror för mig? Jag har inte angivit några betyg någonstans!

Jag gissar att då räknar den med värdet för Rating threshold som defaultvärde

 

Sedan är väl ett betyg ett tal mellan 0 och 10? I så fall borde det vara omöjligt att få ett tal större än 3 (för att 10 - 7 = 3), men i Volblas exempel var alla tal större än 3.

Jo, men man kan ju ha en lista av serier som referens.

 

Om vi tar Voblas exempel:

Serial Experiments Lain

Has a score of 8 (8.6) because you have these anime on your list:

Paprika (7), FLCL (9), Neon Genesis Evangelion (10), Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (8), Suzumiya Haruhi no Yuuutsu (9)

 

7-7 + 9-7 + 10-7 + 8-7 + 9-7 = 8

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi tar Voblas exempel:

Serial Experiments Lain

Has a score of 8 (8.6) because you have these anime on your list:

Paprika (7), FLCL (9), Neon Genesis Evangelion (10), Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (8), Suzumiya Haruhi no Yuuutsu (9)

 

7-7 + 9-7 + 10-7 + 8-7 + 9-7 = 8

Aha. Så ju fler serier man har som kopplar till den nya desto högre betyg får den. Det är väl rätt ok. Vore ännu coolare om den räknade med hur många rekomendationer en serie fått, för jag antar att den går efter mals egna rekomendationsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aha. Så ju fler serier man har som kopplar till den nya desto högre betyg får den. Det är väl rätt ok.

Japp.

 

T.ex min etta:

Mushishi

Has a score of 39 (8.6) because you have these anime on your list:

Fullmetal Alchemist (8), Princess Mononoke (10), 5 Centimeters per Second (9), Spirited Away (8), Mononoke (9), Spice and Wolf (8), Moyashimon (9), Paranoia Agent (8), Petshop of Horrors (7), Aria the Origination (10), Kaiba (9), Hakaba Kitarou (7), Haibane Renmei (9), Natsume Yuujinchou (9), Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen (10), Aria the Animation (10), My Neighbor Totoro (9), Zoku Natsume Yuujinchou (9), Mermaid Forest (8), Kuuchuu Buranko (8), Saraiya Goyou (9), xxxHOLiC: Manatsu no Yoru no Yume (7), xxxHOLiC (8), Aria the Natural (9)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

7-7 + 9-7 + 10-7 + 8-7 + 9-7 = 8
Jaha, jag trodde du menade (7+9+10+8+9)/5 - 7 = 1,6. Trodde 7:an var någon kvalitetsfaktor så att alla med medel under 7 eller något sådant skulle plockas bort från listan.
Aha. Så ju fler serier man har som kopplar till den nya desto högre betyg får den.
Nja, det beror på vad du anger för betyg på olika saker. Om du inte anger några betyg alls, hamnar resultatet i till synes slumpmässig ordning. På plats 2 har jag en sak med bara 1 rekommendation:
Dokuhime

Has a score of 0 (7) because you have these manga on your list:

Kuro Bara Alice (7)

Den med flest rekommendationer hamnar flera sidor längre ner:
Ten no Ryuu Chi no Sakura

Has a score of 0 (7) because you have these manga on your list:

Fruits Basket (7), Crescent Moon (7), Gakuen Alice (7), Vampire Knight (7)

Och om systemet tillåter negativa siffror skulle 100 referenser från saker med betyg 1 hamna väldigt långt ner på listan...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Algoritmen verkar inte ta med i beräkningen vilka serier man givit ett lågt betyg. Så även om jag gett Gundam Seed ett mycket lågt betyg rekommenderas Seed Destiny, för jag gillar trots allt Wings of Honneamise. Men grundproblemet är att MAL:s rekommendationer för det mesta är helt tokiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Skulle någon kunna rekommendera någon bra anime, lite lik Eureka Seven eller Tengen Toppa Gurren Lagann, kärlek,action,mecha/framtiden och typ... En annan värld! O så helst lite nyare anime! :)

 

Tja, du skulle kunna ge dig på Escaflowne. Den är visserligen lite äldre, men den innehåller de element du eftersöker. I övrigt kan jag väl säga att det enligt mig inte finns så värst många serier som kan liknas vid Tengen Toppa Gurren Lagann. Eureka 7 är visserligen inte fullt så "unik" men det finns få serier (om någon?) som gör samma saker och gör dem lika bra. Du skulle visserligen kunna ge Bounen no Xamdou ett försök. Det är en modern serie (från i fjol) som innehåller fantasy- och Sci-fi-element varvat med drama, kärlek och en hel del action. Animationerna är trevliga att se på och musiken tilltalar den med. Det är dessutom samma studio som ligger bakom dessa två serier, nämligen "Bones".

 

Edit: Saya hann före med Escaflowne ser jag. Nå, då har du fått den rekommendationen från två källor. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och nu såhär i efterhand kom jag på ytterligare en serie du skulle kunna ta dig en titt på. "Kärlek,action,mecha/framtiden och typ... en annan värld" sade du ju och citatet beskriver Full Metal Panic! tämligen väl, även om det inte rör sig om en helt klockren "match". Den utspelar sig nämligen inte i framtiden och ej heller i en annan värld. Världen som den beskrivs i serien är en kopia av jorden, men med ett par skillnader. Dessa kan du emellertid läsa mer om i seriens introduktion som jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...