Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Hallå undrar om någon har sett serien Letter Bee och om ni skulle kunna rekommendera den?

Jag tycker den är riktigt mysig och älskar framförallt miljön och färgerna visuellt i serien. Den har en del fina episodiska monster-of-the-week avsnitt men har faktiskt också en handling som inte glöms bort. Mitt råd är att ge den ett par avsnitt och bilda dig en egen uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns någon serie som liknar de bitar av Shigofumi som inte har någon handling? Alltså att huvudpersonen egentligen har väldigt lite fokus och man ser honom/henne uppenbara sig i olika, fristående situationer.

 

Det beror ju lite på hur man ser det men man skulle ju kunna hävda att Jigoku Shoujo stämmer ganska väl in på den beskrivningen. Det är inte så att huvudrollen bara dyker upp ibland men hon gör i princip samma sak i de flesta avsnitten, med lite variation naturligtvis. Det rör sig om mer eller mindre fristående avsnitt som fokuserar på helt olika karaktärer. Större delen av avsnitten handlar trots allt om hur det kommer sig att "Jigoku Shoujo" till slut ombeds förpassa någon person till helvetet och hur personen som beställer tjänsten drivs till att acceptera de tämligen allvarliga konsekvenserna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha lite tips på anime som har klassisk musik som tema som t.ex la corda d'oro eller nodame cantabile

Hm... I Princess Tutu är den klassiska musiken ganska integrerad, fast det är inte så att det handlar om att spela eller uppskatta musik. Cellisten Gauche har jag inte sett, men där ska han väl däremot spela klassisk musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm... I Princess Tutu är den klassiska musiken ganska integrerad, fast det är inte så att det handlar om att spela eller uppskatta musik. Cellisten Gauche har jag inte sett, men där ska han väl däremot spela klassisk musik.

 

princess tutu är inte direkt vad jag söker efter, vill ha mer där dem själv spelar musiken.

 

såg en trailer på youtube till cellisten gauche och den skulle jag kunna se, finns den utgiven i sverige eller finns den bara i japan? kollade runt lite tidigare men hittade inget men någon annan kanske vet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ställde den här förfrågan på i IRC-kanalen härom kvällen, och fick bra tips av bland andra idrougge och Sceleris, men jag passar på att ställa den även på forumet för sakens skull.

 

Jag har på senare tid drabbats av ett nostalgirus (Tack till Animéradion!) och söker tips på animé från 90-talet. Gränsfall har jag inget emot (Ranma ½ började t.ex. -89) och både TV, OAV samt filmer är intressant!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaa.. Hej. Det är så att jag har sett Ouran High school host club, och älskade själva storyn. Så jag undrar om ngn har tips till en liknande anime :P Asså själva "rike"mans skola med värsta komedi men endå typ ledset D:

 

Venne om det finns någon med ''rikemans skola'' för då skulle det ju vara att härma Ouran High School Host Club, men om du gillade den så bör du också gilla Kaichou Wa Maid-sama! :D

 

Btw så finns det en koreansk drama som är skit lik Ouran High School Host Club! D:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså själva "rike"mans skola med värsta komedi men endå typ ledset D:

Hana Yori Dango, fast den kanske inte har så mycket humor. (Inte sett.)

Hayate no Gotoku, fast det är mycket utanför skolan.

Special A, fast den kanske inte har så mycket allvar. (Inte sett.)

Yamato Nadeshiko Shichi Henge, fast det kanske inte var en elitskola. (Fast serien handlar om några elitgrabbar.)

 

Och Yuukan Club, fast den går inte att få tag i... ;(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

såg färdigt durarara! nyss och upptäckte att jag verkligen gillar sådana serier där alla karaktärer är ihopkopplade fast det i början inte verkar så. ngn som har ngt tips?

Baccano har du redan sett, så Boogiepop skrattar inte (Boogiepop Phantom)? Den är väl lite på det sättet. Det är dock mystik, inte actionkomedi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag är sugen på film imorgon kväll(ikväll) och söker lite tips, film är något jag tycker är svårt att hitta, dels känner jag inte till något stort utbud utan mest de mer kända verken och dessutom är det ofta svårt att få en riktigt bra känsla ur 2h mot en serie på det dubbla minst.

 

Tipsa gärna om något ni håller kärt eller tror skulle passa mig baserat på min betygsättning via MAL.

 

(jag tänkte lägga en lista på mina sedda filmer i en spoilerlista men glömde hur man gör en sådan så kolla gärna MAL via min signatur )

 

Tackar i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tipsa gärna om något ni håller kärt eller tror skulle passa mig baserat på min betygsättning via MAL.

Vad sägs om familjefilmen Sommarlov med kappan Coo? För en liten "pitch" är det som vänskapen till Totoro i Min granne Totoro, mytologin i Spirited Away och allvaret i Princess Mononoke -- plus det gemensamma miljötemat.

 

Sommarlov med kappan Coo, långfilm från 2007. En pojke (typ 10-12 år) hittar en liten kappa, alltså en japansk mytologisk trolliknande varelse som lever i vatten. De blir goda vänner -- men det visar sig snabbt att det är svårt att ta hand om en mytomspunnen sagofigur i ett modernt samhälle. Egentligen är det inget nyskapande, men den är väldigt rolig och rörande utan att bli överdrivet sentimental.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är sugen på film imorgon kväll(ikväll) och söker lite tips, film är något jag tycker är svårt att hitta, dels känner jag inte till något stort utbud utan mest de mer kända verken och dessutom är det ofta svårt att få en riktigt bra känsla ur 2h mot en serie på det dubbla minst.

 

Du gillade Clannad men har inte sett Air. De suger lika mycket, fast på olika sätt.

 

Maimai Shinko är en relativt ny film med tydlig Ghibli-känsla.

 

Sen kan du ju kolla min MAL, men frågan är om vi uppskattar samma saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! jag söker nått som liknar hyakka ryoran samurai girls

:P

 

Så snälla ge tips jag gillar hela samurai grejjen o.o

Jag skulle föreslå Ikkitousen. Inte direkt samurajer, men något liknande. Jag kan personligen rekommendera Sekirei också. Återigen, inte samurajer, men sevärd om man letar i den här sortens genre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej!

 

Jag söker animes i stil med Air TV, Clannad, Cannon, Suzumiya Haruhi no Yuutsu, Strawberry panic, Elfen lied, Highschool of the dead, Angel Beats! och liknande.

Har sett otroligt mycket anime men det kanske finns någon som man missat och förhoppningsvis så kan någon tipsa om den!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...