Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

hej skulle vilja ha några rekommendationer på några anime som påminner om

 

Ai Yori Aoshi en absolut favorit både som manga och anime

love hina

chobits

Kanokon

 

alltså romantiska komedier utan för mycket drama och helst inga tragedier

 

Bakemonogatari - Ett måste. Se den bara. Harem. Komedi. Unika karaktär designer liksom animeringen. En av mina favoriter. Innehåller också en Tsundere. Tsundere är bäst :3.

 

 

Steins;Gate - "Don't fuck with time." Handlar om en "forskare" som kan gå tillbaka i tiden med hjälp av en mobil och en microvågs ugn. Anime handlar om alla problem som kan förekomma ifall du går tillbaka i tiden. Påminner om filmen "The Butterfly Effect".

 

Toradora - Tsundere. Inte harem dock. Alla kommer säga åt dig att se den här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hej skulle vilja ha några rekommendationer på några anime som påminner om

 

Ai Yori Aoshi en absolut favorit både som manga och anime

love hina

chobits

Kanokon

 

alltså romantiska komedier utan för mycket drama och helst inga tragedier

Jag skulle säga att varken Bakemonogatari eller Toradora, och speciellt inte Steins Gate, kan beskrivas som "romantiska komedier utan för mycket drama och helst inga tragedier", utan föreslår istället dessa:

 

B Gata H Kei

Ichigo 100%

Midori no Hibi

Oh My Goddess

Please Teacher

School Rumble

 

Och kanske Marmelade Boy, men den har jag inte sett själv!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att varken Bakemonogatari eller Toradora, och speciellt inte Steins Gate, kan beskrivas som "romantiska komedier utan för mycket drama och helst inga tragedier",

 

Kanske inte Steins;gate men alla fall Toradora. Bakemonogatari får man själv bestäma. Och vad är "för mycket drama"? Det flesta (nästan alla) romantiska animes har lite drama och nästan alla innehåller någon slags from av tragedi. Det är tragedin som gör så att den blir bättre.

 

Lovely Complex är en annan. Men den är så där.

  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå!

 

Vill gärna ha tips på svinbra Anime

 

Anime jag gillat änså länge är

 

Hunter x hunter

Typ allt från studio ghibli :)

Claymore (dock var dem 3 sista avsnittet ganska ostiga) ;)

 

Det måste helst vara väldigt bra animerat.

Sen gör det inget om det är en smula blodigt och brutalt.

Och helst ingen seire som finns i 500 avnitt. Utan som gärna har ett slut haha :)

 

så man kan säga så här

Mörk Fantasy, Action, Mystik å svärd fight :)

 

såg Sword Art Online men den va änna lite kass.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå!

 

Vill gärna ha tips på svinbra Anime

 

Anime jag gillat änså länge är

 

Hunter x hunter

Typ allt från studio ghibli :)

Claymore (dock var dem 3 sista avsnittet ganska ostiga) ;)

 

Det måste helst vara väldigt bra animerat.

Sen gör det inget om det är en smula blodigt och brutalt.

Och helst ingen seire som finns i 500 avnitt. Utan som gärna har ett slut haha :)

 

så man kan säga så här

Mörk Fantasy, Action, Mystik å svärd fight :)

 

såg Sword Art Online men den va änna lite kass.. :P

 

Mörk fantasy= Berserk! Serien är fylld av krig/svärfights, demoner, blod, fantasypolitik etc. Då du vill ha hög animationsklass rekomenderar jag filmversionerna (bara 2 av okänt antal har gått på bio) då de har betydligt bättre animation än tv-serien från 94 som nästan inte har nån animation alls. Det krävs att du inte har allt för stort problem med cgi heller, då många sånna element används i filmerna.

 

Annars rekomenderar jag mangan, väldigt vältecknad, otroligt bra story och över 300 kapitel av dark fantasy goodness.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yo alla sötisar! Moe moe moe!

 

Jag har fått i uppdrag att leta efter anime med vissa inslag då...

 

Så det ska vara lite som Kaicho maid sama och lite som Honey x Honey drop.

Jag kan själv inte komma på andra liknande anime på rakarm.

Det ska inte vara porr men vara lite ecchi i den mån där det sker lite power abuse i romantiska scener.

 

Tyvärr så var in Junjou Romantica ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Är ganska ny till anime så jag är nog öppen för det mesta.

Jag har bara sett Inu-Yasha och Kore wa zombie desu ka

 

Kore wa zombie desu ka var ju riktigt kul, men vill nog inte fortsätta kolla tills allt är ute, jag har dock jättemycket fritid, lyckades skumma igenom säsong 1 av den idag.

Om ni kan något liknande så är det en stor tjänst, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kore wa zombie desu ka var ju riktigt kul, men vill nog inte fortsätta kolla tills allt är ute, jag har dock jättemycket fritid, lyckades skumma igenom säsong 1 av den idag.

Om ni kan något liknande så är det en stor tjänst, tack.

Hej och välkommen, Tomonori!

 

Du vill ha tips på saker i stil med Kore wa Zombie, men inte Inuyasha? Om det är sån där "crazy"-humor du gillar så finns det massor: Excel Saga, Bokusatsu Tenshi Dokuro-chan, 256 avsnitt Gintama bara för att nämna några... men den serie som jag kommer på som är mest lik Kore wa Zombie är nog Seto no Hanayome, även känd som My Bride is a Mermaid. Ungefär samma balansgång mellan humor, animeklyschor och något som nästan liknar "allvar".

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

hej, helt ny här och söker hjälp

 

har just sett ut Spice and Wolf och den var jätte bra och älskade den på sån hög nivå :3 fast problemet är att jag såg ut den... så det är nu ett håll i mitt hjärta D:

söker en kärlek/romantik anime ungefär i samma stil men helst utan att det ska vara skolflickor för det finns lite för många såna och söker nåt unikt. och inte flera som vill ha den manliga huvudkaraktären finns för många såna också. och helst ingen komedi, vill inte skratta utan jag vill som typ älska relationen som manliga och kvinnliga huvudkaraktären har. som spice and wolf. jag har inge problem med skolflickor/harem/komedi, har sett love hina, toradora och kore wa zombie desu ka och älskade dem allihop :)

 

men just nu vill jag ha nånting så sött att det förvandlar mitt blod till socker :3

ni vet den känslan....

snälla hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenixen gott folk, trevligt folk verkar det va också!

 

Var nästan tvungen att göra ett acc efter att ha läst som en tok här i tråden, har plockat MAAAASSA tips från folk men vill kanske ändå försöka få lite tips själv :3

 

Söker nå romantiskt å kolla på men med massa komedi, väldigt VÄLDIGT gärna i stil med Angel Beats(!!!), Toradora och kanske Mirai Nikki (kanske inte så mycket komedi i den men bra va den!), rekomenderar dem varmast varmt. Älskar humorn i både Angel Beats och Toradora när de slår varann och folk är allmänt udda (framför allt i Angel Beats är karaktärerna helt underbara).

 

Har också sett Love Hina, Samurai Shamploo, True Tears, Rosario Vampire och Sword Art Online (sen tänkte jag nog kolla in Spice and Wolf som ovan rekommenderade), så om ni har nått liknande så vill jag gärna höra. Även om det kanske vart lite väl mycket Harem i Love Hina och framför allt Rosario Vampire. Bör även nämna att jag märkt mig vara rätt känslig för hur animen är tecknad så önskas hellst i samma stil som i dem jag raddat upp.

 

Nu ska vi inte skriva någon roman så avslutar här och är tacksam för alla tips som dyker upp!

Hare gött! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej och välkomna, hörni!

 

[Efterfrågan för anime med romantik som i Spice & Wolf men utan skolflickor, harem, komedi]

 

Oj, det här var en svår fråga, åtminstone beroende på vad man menar med "romantik som i Spice & Wolf". Det får mig att tänka på en romantik som mest är något som växer i bakgrunden, mellan två personer som nästan tar varandra för givna, utan några större romantiska konflikter. Det vill säga inga "ska jag våga fråga chans?"-, "nu är vi ihop, nu är vi inte ihop, om-och-om-igen"- eller "en kärleksrival uppenbarar sig!"-tillfällen och liknande... och jag kommer inte på några solklara exempel. (Det är möjligt att Demondrottningen och hjälten, som kommer i januari, kanske blir något i samma stil, där huvudpersonen eskorterar en kvinna runt i en fantasyvärld för att uppnå något visst mål medan de kommer närmare varandra, men det är ju då.) Det som gör det svårt är om det ska vara både sött och diskret: anime är sällan diskret, och är det diskret är det sällan sött.

  • Seikai-serierna (Stjärnornas vapensköld med uppföljare) funkar kanske. Det är en scifi-berättelse som kretsar kring den alvliknande rasen "abh" och deras kejsardöme. Hjälten är en människa som blivit del av abhsk aristokrati, medan den abhska hjältinnan är en kejserlig prinsessa, och när kejsardömet dras in i ett krig blir han hennes följeslagare. En vänskap uppstår mellan dem, men om det är något mer än så får nästan tittaren avgöra själv -- som i Spice & Wolf. Sockersött? Njäe, men några riktiga ljusglimtar finns det allt.
  • Om det får vara kärlek mellan flickor så finns ju Jungfru Maria ser dig (med uppföljare), en berättelse om Yumi som börjar en flickgymnasieskola och blir involverad i elevrådet samtidigt som hon får en elegant mentor. Mycket outtalat. Sockersött? Ibland, men det är så diskret att det känns mest som en berättelse om vänskap än om kärlek.
  • Steins Gate, om en självutnämnd "galen vetenskapsman" som uppfinner en tidsmaskin och hamnar i knipa, är väl kanske en mer extrem serie än de andra, men i bakgrunden till alla konspirationer och mysterier och knäppheter så är det en romantik som uppstår. Sockersött? Inte direkt, men fin romantik ändå.

Det var tre förslag som jag inte är helt säker på. Möjligtvis passar Katanagatari, men den har jag inte sett.

[Efterfrågan för modern anime med romantik och knasig komedi]

Det här var desto lättare!

  • Bakemonogatari är knasig så det räcker och blir över.
  • Clannad (TV-serien, sen vill du nog följa upp med Clannad: After Story) skrev som original (ett datorspel) av bland annat skaparen av Angel Beats, så det kan ju vara ett tips.
  • Varför inte prova på ett "omvänt harem" i Ôrangymnasiets värdklubb?
  • School Rumble är i min mening den roligaste serien i denna lista.
  • Om vi ska snacka serier med människor som slår andra människor så börjar jag tänka på Working och dess försiktiga men våldsamma ungmö Inami.

Sen kanske den pågående Jag har fjortisfantasier men jag vill bli kär kan vara nåt? Jag har dock inte sett den själv.

 


 

Så, där har ni några tips. Glöm inte att komma tillbaka och säga vad ni tycker om dem sen! :wink: Medan ni ser så finns Vad ser du på för anime just nu?, och när ni sett klart nåt så har vi Vilken anime såg du klart senast?. För ju mer man skriver och pratar om vad man ser, desto bättre blir man på att sätta fingret på vad man gillar, vilket är till hjälp i tipstrådar som denna. Dessutom är det roligare att snacka av sig lite!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Bakemonogatari är knasig så det räcker och blir över.
  • Clannad (TV-serien, sen vill du nog följa upp med Clannad: After Story) skrev som original (ett datorspel) av bland annat skaparen av Angel Beats, så det kan ju vara ett tips.
  • Varför inte prova på ett "omvänt harem" i Ôrangymnasiets värdklubb?
  • School Rumble är i min mening den roligaste serien i denna lista.
  • Om vi ska snacka serier med människor som slår andra människor så börjar jag tänka på Working och dess försiktiga men våldsamma ungmö Inami.

Sen kanske den pågående Jag har fjortisfantasier men jag vill bli kär kan vara nåt? Jag har dock inte sett den själv.

 

Tjenixen igen, tack för tipsen!

Kollade in Fjortisfantasierna men efter att ha spenderat halva första avsnittet med att fnissa åt att "klassens hetings" namn lät som skinka (natthumor, och dålig sådan, jag vet) så landade jag istället på Working! som verkade ha precis lagom goofy humor för min smak (sen kan man ju argumentera om hur bra smak jag egentligen har men ärligt talat så bryr jag mig inte bara jag får skratta :D).

 

Sen vill jag tacka Tony för tipset om Spice and Wolf, fastnade direkt.

 

Tack å bock!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket bra tips där från Sceleris, men jag kan lägga till två här som jag själv tycker kan passa in på det du söker. Om inte annat så är de värda att kolla in för att de gränsar till dina kriterier.

Först då är en av mina favoriter; Sola. Inte så mycket komedi kanske men har självklart humoristiska element i sig. Här är det lite mer drama, mystik och romantik såklart med ett litet hareminslag som man utan problem kan leva med. Lite lagom våldsamt bitvis men fokus ligger på huvudkaraktärernas relationer och öden.

 

Vill man ha mer komedi med romantiska inslag så rekommenderar jag Lovely Complex. En helt sjukt rolig serie om en kille och en tjej på en skola som lider av längdkomplex, men då att han är för kort och hon känner sig jättelång (hela 170 cm). Hehe... Deras ständiga munhuggande och spirande relation är ett rent nöje att följa (det tycker även resten av skolan). Det här är en av de få serier jag faktiskt suttit och asgarvat åt men det finns även ett djup i serien som jag gillade. Tecknarstilen må vara lite annorlunda men den har sin charm.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tecknarstilen må vara lite annorlunda men den har sin charm.

Om det är nåt med Lovely Complex som är annorlunda så är det ju att allt utspelar sig i Osaka, så de snackar med skön kansai-dialekt. :D (Lite som om vi hade "svensk anime" som alla utspelade sig i Stockholm på rikssvenska och sen kommer en som utspelar sig i Göteborg och alla snackar göteborgska.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är nåt med Lovely Complex som är annorlunda så är det ju att allt utspelar sig i Osaka, så de snackar med skön kansai-dialekt. :D (Lite som om vi hade "svensk anime" som alla utspelade sig i Stockholm på rikssvenska och sen kommer en som utspelar sig i Göteborg och alla snackar göteborgska.)

 

SJälvklart en väldigt rolig sak med såklart, du har alldeles rätt. Det är ju kul det med men för mig som just börjat få liiiite grepp om japanska språket så kände mig helt lost igen i den serien. (Undrar om Göteborgskan är så förvirrande med för utlänningar som försöker lära sig Svenska? Testa då skånska så vill de nog åka hem... hehe...) :jhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Hallå!

Jag har inte varit speciellt aktiv inom animé-världen på ett ganska bra tag, men nu blev jag sugen och tänkte höra vad ni har att rekommendera. Kollar just nu på Sword Art Online, som verkar vara ganska trevlig.

Jag är främst intresserad av rekommendationer från de två senaste säsongerna, och det får gärna vara pågående serier.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...