Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Mina favoriter den här säsongen är Psycho-Pass, Shinsekai Yori, Code:Breaker och Sukitte Iinayo 

Psycho-Pass och  Shinsekai Yori är väldigt bra om du gillar lite mörkare serier. Code:Breaker är i böjarn väldigt irriterande och ful men blir senare en bra shounenanime enligt mig. Sukitte Iinayo är en riktigt bra dramaskolserie om du är intreserad av sånt. Vill du se några komedier så rekomenerar jag Kamisama Hajimemashita och Tonari no Kaibutsu-kun.  

En väldigt bra serie från vårsäsongen var Sakamichi No apollon, extra plus om du gillar jazzmusik.  Från Sommarsäsongen så rekomenderar jag Natsuyuki rendezvous, en väldigt fin kärleksberättelse. Kokoro Connect är en skolserie som håller en ganska högkvalitet så om du gillar sånt så rekomenderar jag den också. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Letar lite "smutsig realistisk" militär anime.. inte jätte scfi då utan mer i stilen Area 88, Zipang, Future War 198X.. sånt är lite svårfunnen.. Funkar även med filmer som Jin Roh och Patlabor 2.. don är ju inte direkt jätte scfi.. utan lite mer thriller med vissa militära inslag funkar det med(även om labor är scfi så är det ett lååångt steg till FMP och Gundam å man numera har exoskelett för militärt i prototypstadiet)

 

 

och tjoho.. mitt första inlägg på ett bra tag :D Som jag en gång skrev.. mitt animeintresse går i vågor med kraft :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
För ett tag sedan så efterfrågade jag tips om existentiell anime och fick några bra tips som jag utforskade. Nu tänkte jag be er om hjälp ännu en gång då jag skulle vilja ha tips på anime som berör nihilism på ett bra sätt.

Fullt möjligt nu att jag inte alls vet vad nihilism egentligen betyder och kommer med förslag som är helt åt pipsvängen men själv kollar jag just nu på Psycho-Pass vilket kanske kan funka? Tänkte mig i svängarna om att det inte spelar någon roll i omständigheter eller person, utan bara värdet på folks psycho-pass, och huvudpersonerna dras lite mellan moral och lagen. Det är iaf vad jag täntke. Rätta mig gärna om jag är helt ute å cycklar ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi med nihilism menar idén om att livet är utan värde eller mening i sig självt, så vet jag väl inte om jag personligen skulle ta med Ima soko ni iru boku. För mig handlar den mer om hopp än hopplöshet. Fast vissa aspekter funkar nog. Samma med Bokurano, och Death Note har inslag som passar in.

 

Fast jag har nog inga egna förslag. Nihilism och existentialism är sånt som uttrycks lättare i mangaform än i animeform – det är inte så många som är villiga att sponsra en animeserie för 15-20 miljoner SEK om den mest får folk att vilja hänga sig. Narutaru t.ex. Den fick förvisso en animeversion, men den slutar åtminstone där vissa karaktärer har vuxit upp en del. Mycket är sämre, men vissa saker är bättre.

 

Mangaversionen däremot. Becksvart jävla mörker.

 

I och för sig... Jag har själv inte sett den, men om den är som mangaserien så kan jag tänka mig att Gantz i animeform duger som förslag. Den går ganska mycket på teman om människor som kämpar för värdighet i en värld där livet saknar betydelse.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan vara helt ute och resa nu, men Welcome to the NHK kunde kanske passa in gällande Nihilism?

 

"Satou-kun, a socially withdrawn loner, barricades himself in his apartment, subsiding on a meagre allowance sent by his parents, only venturing to the outside world to buy food under cover of darkness. One day, afraid he might miss the utility person, he opens the door to find a cute, mysterious girl, accompanying an elderly religious solicitor.

Through what seems to be a chain of coincidences, the girl, Misaki-chan, enters the life of Satou-kun, and promises him that she will cure him of his anti-social condition, provided that he follows the rules that she sets out for him.

What follows is a story that takes Satou-kun from a desperate attempt at creating a galge computer game, to unwittingly joining a suicide cult, to participating in a pyramid scheme, to immersing himself in a MMORPG, along the way touching upon everything between hikikomori and otaku culture, existentialism, solipsism, theology, suicide, sacrifice and love."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

nåväl, nu är man tillbaka hit igen :)

 

Jag letar efter en anime som är lik Guilty Crown, då menar jag inte att det måste vara robotar och framtid.. det jag mest letar efter är äventyr och fantasy fast lite romantik vill man gärna ha med, låt det gärna komma stora problem under resans gång. Det behöver inte vara happy endings och så :p

 

Anime jag sett så att ni inte råkar rekommendera dem;

 

SAO, Mirai Nikki ( Mirai Nikki blev jag förälskad i ), Accel World, Code Geass och InuYasha

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som att Eureka Seven skulle kunna passa för dig. Den handlar om en kille som tycker om att "vindsurfa" (bokstavligen surfa på vinden med en sak som ser ut som en surfingbräda) och en dag när han argumenterar med sin farfar kommer det en robot flygande och störtar in i deras verkstad. Piloten visar sig vara en tjej som inte är som andra tjejer och lyckas dra med honom på ett äventyr han aldrig skulle ha kunnat fantisera om.  

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nåväl, nu är man tillbaka hit igen :)

 

Jag letar efter en anime som är lik Guilty Crown, då menar jag inte att det måste vara robotar och framtid.. det jag mest letar efter är äventyr och fantasy fast lite romantik vill man gärna ha med, låt det gärna komma stora problem under resans gång. Det behöver inte vara happy endings och så :p

 

Anime jag sett så att ni inte råkar rekommendera dem;

 

SAO, Mirai Nikki ( Mirai Nikki blev jag förälskad i ), Accel World, Code Geass och InuYasha

 

Två serier som jag kom att tänka på var "Break blade" (om du gillar mecha) och "Last Exile". Såg Last Exile i somras och blev väldigt förtjust i den. Skall även finnas en fortsättning som heter "Last Exile: Fam The Silver Wing", vilken jag inte har sett.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!

 

Tillbaka här i animeträsket och önskar mig en annan typ av animes än de jag sett hittills, för jag har tröttnat lite :P

Vill ha tragiska eller mörka animes, riktigt bra sådana, har inte tid att kolla igenom många dessvärre så får nog be er sortera bort alla utom de bästa tyvärr (önskar jag kunde se fler men får ta det en annan gång). Ge mig de som ni grinat till eller som bara e riktigt mörka, era personliga "must see"s :D

 

Gärna inga marathonserier heller eftersom jag som sagt inte har så mycket tid längre :-/

 

Bryr mig inte om att radda upp en bunt jag har sätt då jag inte kommer på några, annat Higurashi såhär på rak arm, för har inte sätt så många :P

 

Tack å bock!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!

 

Tillbaka här i animeträsket och önskar mig en annan typ av animes än de jag sett hittills, för jag har tröttnat lite :P

Vill ha tragiska eller mörka animes, riktigt bra sådana, har inte tid att kolla igenom många dessvärre så får nog be er sortera bort alla utom de bästa tyvärr (önskar jag kunde se fler men får ta det en annan gång). Ge mig de som ni grinat till eller som bara e riktigt mörka, era personliga "must see"s :D

 

Gärna inga marathonserier heller eftersom jag som sagt inte har så mycket tid längre :-/

 

Bryr mig inte om att radda upp en bunt jag har sätt då jag inte kommer på några, annat Higurashi såhär på rak arm, för har inte sätt så många :P

 

Tack å bock!

 

Tycker vekligen du skall se "Noein" om du inte har sett den. Den är fantastisk. En annan serie som jag varmt rekommenderar är "Samurai 7". Den senare är baserad på Kurosawas "De sju samurajerna", fast med mechainslag :)

 

Och har du inte sett "Ergo Proxy" så tycker jag verkligen du borde se den också. Det är väl så mörkt det kan bli.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!

 

Tillbaka här i animeträsket och önskar mig en annan typ av animes än de jag sett hittills, för jag har tröttnat lite :P

Vill ha tragiska eller mörka animes, riktigt bra sådana, har inte tid att kolla igenom många dessvärre så får nog be er sortera bort alla utom de bästa tyvärr (önskar jag kunde se fler men får ta det en annan gång). Ge mig de som ni grinat till eller som bara e riktigt mörka, era personliga "must see"s :D

Now & Then, Here & There (13 avnitt) handlar om en pojke, Shû, som träffar en mystisk flicka just innan de båda blir bortförda av skurkar till en annan värld där allt är åt helvete. Kommer den onda världen att knäcka Shû och hans extrema optimism?

Berserk (25 avsnitt) är en "modern klassiker", ett slags medeltidsfantasy om Guts, en ung svärdsman som levt hela sitt liv som hyrsoldat. En dag blir han värvad till ett gäng soldater med en karismatisk ledare, och han får vänner för första gången i sitt liv. Övernaturliga inslag och politiska konspirationer leder upp till ett av animevärldens mest omtalade slut.

Puella Magi Madoka Magica (13 avsnitt) är en fräsch version av den glättiga "magiska flickor"-genren för barn, som går ut på att en helt vanlig flicka träffar ett magiskt djur som låter henne slåss mot magiska djur/monster/motståndare. Madoka Magica är definitivt inte för barn, utan visar istället hur otroligt kört "magiska flickor"-konceptet faktiskt kan bli.

I Fate Zero (25 avsnitt) är det Japan, 80-talet, och en grupp magiker ska hålla en strid intill döden i kamp om ett magiskt föremål som kan uppfylla sin ägares önskningar. Till sin hjälp har varje magiker en återupplivad historisk krigare som sin tjänare, och det är dessa tjänare som är de som egentligen ska slåss. Men brutala strategier och planer smidda i mörker, allianser och förräderier, leder till en mörk och blodig historia för tjänare så väl som deras herrar.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå

har inte kollat på anime typ sista 3-5 åren nu är jag ute efter något att glo på söker efter action, action/komedi får gärna vara fantasy eller mecka serie.

 

gillar väldigt mkt olika serier men som sagt tycker mest om när det är lite action baserat.

förslag välkomnas på båda gamla och nya serier. Kollade väldigt mkt förr så serier äldre än 5 år finns en stor chans att jag har sett(om det är ganska kända serier)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...