Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Ska man tolka det där som att du först inte såg Cowboy Bebop som högkvalitativ? :surprised:

 

Storyn i sig var ju så högkvalitativ som det bara går; animationen, i jämförelse med dagens mått, var inte det, även om den hade en viss charm och passade Cowboy Bebop väldigt bra. Det är bara det att jag har fått för mig att allt som inte är högupplöst inte är konstnärligt tillfredsställande. Jag kanske borde kolla på fler äldre serier för att kanske lära mig uppskatta den äldre stilen lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Maison Ikkoku verkar ju ha fått ett väldigt högt betyg, så jag kanske tar och gör ett undantag, även om jag generellt sett brukar hålla mig till högkvalitativa serier/filmer.

 

Din definition av ordet "kvalitet" tycks vara något som inte har med animéns innehåll att göra. Det du sa känns lite som att nobba en läderjacka som efter 30 år fortfarande håller perfekt överallt med orden att man helst vill ha bra kvalitet.

 

Eller uttryckt med andra ord: Det finns en anledning till varför den animén fortfarande pratas om efter nästan 30 år. Det är för att den är av en kvalitet som väldigt, väldigt få animéer har.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Din definition av ordet "kvalitet" tycks vara något som inte har med animéns innehåll att göra. Det du sa känns lite som att nobba en läderjacka som efter 30 år fortfarande håller perfekt överallt med orden att man helst vill ha bra kvalitet.

 

Eller uttryckt med andra ord: Det finns en anledning till varför den animén fortfarande pratas om efter nästan 30 år. Det är för att den är av en kvalitet som väldigt, väldigt få animéer har.

 

 

Min definition av kvalitet är just definitionen av kvalitet, det är inget subjektivt. Det finns olika delar av en animé som alla kan bedömas kvalitetsmässigt; bl.a. animationsstil, story, musik och karaktärsutveckling. Jag förklarade hur jag menade ett snäpp längre upp i tråden, låt mig citera.

 

 

Storyn i sig var ju så högkvalitativ som det bara går; animationen, i jämförelse med dagens mått, var inte det, även om den hade en viss charm och passade Cowboy Bebop väldigt bra. Det är bara det att jag har fått för mig att allt som inte är högupplöst inte är konstnärligt tillfredsställande. Jag kanske borde kolla på fler äldre serier för att kanske lära mig uppskatta den äldre stilen lite mer.

 

 

Dessutom så tycker jag faktiskt att din liknelse passar ganska bra i det här sammanhanget. Jag har hellre på mig något snyggt och modernt än en gammal läderjacka; modet, eller i det här sammanhanget konsten, är subjektivt. Det har bara blivit så att jag föredrar högre upplösning och en viss sorts animeringsstil, precis som att jag föredrar en viss stil och årsmodell på kläder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min definition av kvalitet är just definitionen av kvalitet, det är inget subjektivt. Det finns olika delar av en animé som alla kan bedömas kvalitetsmässigt; bl.a. animationsstil, story, musik och karaktärsutveckling. Jag förklarade hur jag menade ett snäpp längre upp i tråden, låt mig citera.

Det är inte subjektivt? Att du kan säga att Cowboy Bebop har annat än högkvalitativ animation visar just att det är subjektivt. :happydrop: Ska inte döma ut din uppfattning eller nåt, blev bara lite överraskad. Jag kan inte komma på att jag någonsin sett någon mena att den serien är annat än visuellt högklassig. Den ser i färgläggning och liknande inte ut som en modern anime, men det brukar inte vara vad man menar med kvalitetsanimation.

 

Förresten, upplösning som kriterium är lite förvirrande här. Menar du det verkligen så strikt? Dvs att du skulle föredra, säg, hur Code Geass på Blu-ray ser ut över hur Cowboy Bebop på DVD ser ut, men också föredra hur Cowboy Bebop på Blu-ray ser ut över Code Geass på DVD ser ut? Observera också att Cowboy Bebop inte har en "upplösning" på samma sätt som digital animation har eftersom den är handtecknad och handmålad och fotad. (Den har förvisso datoreffekter på det, men det är ganska sparsmakat.) Dess upplösning i digitala format beror bara på hur noga man scannar negativen (eller vad det nu är man har). Jämför det med en digitalt animerad serie som Death Note, som är gjord i ynka DVD-upplösning.

 

Cowboy Bebop på Blu-ray gör sig förresten väl förtjänt av sina 1080P. Mer än Code Geass, som bara är skapad i 720P. :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte subjektivt? Att du kan säga att Cowboy Bebop har annat än högkvalitativ animation visar just att det är subjektivt. :happydrop: Ska inte döma ut din uppfattning eller nåt, blev bara lite överraskad. Jag kan inte komma på att jag någonsin sett någon mena att den serien är annat än visuellt högklassig. Den ser i färgläggning och liknande inte ut som en modern anime, men det brukar inte vara vad man menar med kvalitetsanimation.

 

Jo, själva kvaliteten är subjektiv, men inte ordets definition i sig. Jag ber om ursäkt om jag var lite tvetydig; jag kommenterade bara Zimeons påstående om att min definition av ordet "kvalitet" inte har något med animéns innehåll att göra

 

Som sagt, detta är bara något jag har fått för mig, att äldre serier inte skulle vara lika konstnärligt tillfredsställande. Det kanske bara är för att jag är så futuristisk.  :rolleyes: Men jag håller absolut med om att Cowboy Bebop är guld värd, och att den här äldre (handtecknade) stilen passar serien väldigt bra. Den har en viss charm. Det är bara det att jag generellt sett undviker den, av någon anledning.

 

Förresten, upplösning som kriterium är lite förvirrande här. Menar du det verkligen så strikt? Dvs att du skulle föredra, säg, hur Code Geass på Blu-ray ser ut över hur Cowboy Bebop på DVD ser ut, men också föredra hur Cowboy Bebop på Blu-ray ser ut över Code Geass på DVD ser ut? Observera också att Cowboy Bebop inte har en "upplösning" på samma sätt som digital animation har eftersom den är handtecknad och handmålad och fotad. (Den har förvisso datoreffekter på det, men det är ganska sparsmakat.) Dess upplösning i digitala format beror bara på hur noga man scannar negativen (eller vad det nu är man har). Jämför det med en digitalt animerad serie som Death Note, som är gjord i ynka DVD-upplösning.

 

Cowboy Bebop på Blu-ray gör sig förresten väl förtjänt av sina 1080P. Mer än Code Geass, som bara är skapad i 720P. :3

 

Jag känner mig väldigt dum nu, faktiskt. Ja, generellt sett så föredrar jag utseendet på Code Geass, men det skulle ju kanske vara för att jag är van vid att se animéserier från senare tider. Det är nog lättare att uppskatta äldre serier om man har vuxit upp med äldre serier, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej jag skulle gärna vilja få lite tips på bra dramaserier, det spelar ingen roll vilken slags  anime det är bara att ni själva tycker de håller en hög kvalitet. 

 

 

Drama är en väldigt bred genre, så det är lite svårt att veta vad du är ute efter, men där har du iallafall några serier som jag tycker är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej jag skulle gärna vilja få lite tips på bra dramaserier, det spelar ingen roll vilken slags  anime det är bara att ni själva tycker de håller en hög kvalitet. 

Håller med Båtsman om att drama är väldigt bred genre så skulle underlätta om du rabbla upp några titlar du gillat  innan. Annars tycker jag dessa kan vara värda att ta en kik på

 

Kimi ga Nozomu Eien

Saikano

ef a tail of memories

Clannad

Toradora

Myself Yourself

Shinsekai Yori

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående om vad "kvalitet" betyder:

 

Hej jag skulle gärna vilja få lite tips på bra dramaserier, det spelar ingen roll vilken slags  anime det är bara att ni själva tycker de håller en hög kvalitet. 

 

Precis så är det som jag är van vid att ordet "kvalitet" används: alltså att berättelsen och sevärdheten håller bra kvalitet; dvs håller för att man drar i det, och inte går sönder direkt.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis så är det som jag är van vid att ordet "kvalitet" används: alltså att berättelsen och sevärdheten håller bra kvalitet; dvs håller för att man drar i det, och inte går sönder direkt.

 

 

 

Som sagt, det finns olika delar av en animé som alla kan bedömas kvalitetsmässigt; bl.a. animationsstil, story, musik och karaktärsutveckling. Det beror helt enkelt på vad man menar. Jag medger att jag var tvetydig när jag pratade om "högkvalitativa serier", men jag trodde att jag hade klargjort vad jag menade vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns mycket man kan mena med kvalitet, men just när man inte specifierar något (animation, intrig, musik, etc), så tolkas det som "generellt", det vill säga helhetsverket. Bara så att du vet att det kommer missuppfattas i fortsättningen. Skriver du "bildkvalitet", eller "musikkvalitet" eller "extra hållbar intrig" så kommer ingen att missa det.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen och anledningen till att jag inte specificerade  mig mer var för att jag helt enkelt är ute efter bra drama, om jag t ex hade skrivit romantiskt drama så är det bara den delen jag skulle få tips om. Men för att vara lite mer specifik så vill jag att fokuset ska vara på dramat och gärna hålla en realistisk och seriös stämning . Det ska helt enkelt vara en högkvalitativ dramaanime och då menar jag det sättet Zimeon förklarade det på. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen och anledningen till att jag inte specificerade  mig mer var för att jag helt enkelt är ute efter bra drama, om jag t ex hade skrivit romantiskt drama så är det bara den delen jag skulle få tips om. Men för att vara lite mer specifik så vill jag att fokuset ska vara på dramat och gärna hålla en realistisk och seriös stämning . Det ska helt enkelt vara en högkvalitativ dramaanime och då menar jag det sättet Zimeon förklarade det på. 

Antar att vi med "drama" tänker på verk med emotionella teman, om individer med allmängiltiga problem och motgångar, och de reaktioner och uppgörelser som följer.

  • Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai, om en grupp före detta vänner som får en osannolik hjälp att komma över ett trauma från sin tidiga barndom. Drama så det sprängs!
  • Hanasaku Iroha, om en viljestark men orotad flicka som blir skickad till sin mormor som driver ett värdshus, där hon får stångas med alla möjliga människor medan hon lär sig ett och annat om serviceyrket och om sig själv.
  • Hi no Tori: Hôô-hen, Yamato-hen och Uchû-hen, om tre livsöden -- två historiska och ett framtida -- som tar upp eviga livsfrågor, om synder, förlåtelse, kärlek, tillit. Kanske bäst att se dem som idédraman, men det är en del starka känslor i dem.
  • Millennium Actress, om en åldrande filmskådespelerska som i en intim intervju minns sin karriär. Ett inlevelsefullt drama om ett liv och ett livsverk.
  • Rurôni Kenshin: Tsuioku-hen, om en brådmogen yrkesmördare under japanska inbördeskriget (1800-talet) och kvinnan som blir hans mänsklighets räddning.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill också passa på att som Sceleris och Båtsman tipsa om Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai (Anohano) vilket jag glömde i mitt förra inlägg! Tyckte riktigt mycket om den när det gäller dramat i serien!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AnoHana var en väldigt bra serie på många sett, även om jag generellt sett föredrar komedier. Jag grät som ett barn.  :happydrop:

 

 

Det finns mycket man kan mena med kvalitet, men just när man inte specifierar något (animation, intrig, musik, etc), så tolkas det som "generellt", det vill säga helhetsverket. Bara så att du vet att det kommer missuppfattas i fortsättningen. Skriver du "bildkvalitet", eller "musikkvalitet" eller "extra hållbar intrig" så kommer ingen att missa det.

 

 

Du har helt rätt. Jag ska tänka på det hädanefter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag riktigt många serier att kolla in, tack så mycket. Har sett AnoHana men glömt att lägga till den på min lista, tyckte den var ganska bra men jag blev inte så inne i den så alla känslomässiga scener blev mest jobbiga att se på. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej gott folk,

 

Behöver lite tips på nya serier då jag har så svårt att hitta något som passar mig (har insett att jag börjar bli kräsen...). Jag är en sucker för drama/romantik men ser gärna även mysterier/action m.m.. Helst inte blod och sånt, ha ha. (Om ni känner er manade kan ni även bläddra igenom min inte så långa lista på MAL: http://myanimelist.net/animelist/September)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej gott folk,

 

Behöver lite tips på nya serier då jag har så svårt att hitta något som passar mig (har insett att jag börjar bli kräsen...). Jag är en sucker för drama/romantik men ser gärna även mysterier/action m.m.. Helst inte blod och sånt, ha ha. (Om ni känner er manade kan ni även bläddra igenom min inte så långa lista på MAL: http://myanimelist.net/animelist/September)

 

Tack på förhand!

 

 

Du verkar inte ha sett Kod Gås än, vilket jag starkt rekommenderar att du gör, bara för att du sade att du gärna kollar på action. Är du ute efter lite mer mystik så kanske Death Note är något att ha.

 

Sedan så vill jag verkligen rekommendera filmen Eve no Jikan; även om det inte verkar vara riktigt vad du är ute efter så tycker jag att du borde se den. En av mina personliga favoriter.

 

Red.: Jag glömde nästan bort att rekommendera 5 Centimeters per Second.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är en sucker för drama/romantik men ser gärna även mysterier/action m.m.. Helst inte blod och sånt, ha ha.

Mysterier säger du... Monster är en 74 avsnitt lång serie om en ung och framgångsrik japansk kirurg i Tyskland. När han en dag väljer att operera på ett barn som blivit skjutet, istället för en politiker, så går hans karriär om intet. Dessutom verkar det åratal senare som att pojken han räddade vuxit upp och blivit ett mordiskt "monster". Serien handlar om hur kirurgen Tenma, själv mordmisstänkt och på flykt från polisen, nystar i mysteriet kring pojken, för att rentvå sitt namn och för att rätta sitt misstag. 74 spännande avsnitt med mysterier och avslöjanden! (Inget speciellt våldsamt. Folk dör, men kanske inte i bild.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mysterier säger du... Monster är en 74 avsnitt lång serie om en ung och framgångsrik japansk kirurg i Tyskland. När han en dag väljer att operera på ett barn som blivit skjutet, istället för en politiker, så går hans karriär om intet. Dessutom verkar det åratal senare som att pojken han räddade vuxit upp och blivit ett mordiskt "monster". Serien handlar om hur kirurgen Tenma, själv mordmisstänkt och på flykt från polisen, nystar i mysteriet kring pojken, för att rentvå sitt namn och för att rätta sitt misstag. 74 spännande avsnitt med mysterier och avslöjanden! (Inget speciellt våldsamt. Folk dör, men kanske inte i bild.)

Låter väldigt spännande, tack för en detaljerad beskrivning! Jag har för mig att jag sett liknande serier, men kan inte riktigt komma på någon på rak arm... men jag känner på mig att jag lär gilla denna. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Yooo, letar efter en anime som innehåller för det mesta action och komedi.. inget som SAO och Code Geass då det börjar bli väldigt seriöst så börjar jag tänka för mycket och orkar till slut inte kolla.

 

Något som " Hidan no Aria ", " FMA: Brotherhood " och kanske " Angel Beats! " då de innehåller komedi som gör så att det känns lättare att se på för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta dig en titt på Tengen Toppa Gurren Lagann. Den är sprängfull med bombastisk action och är skruvad (pun intended) på ett väldigt skönt sätt. En sak att ha i bakhuvudet när man börjar titta; det rör sig inte om en renodlad actionkomedi utan den har en del seriösa inslag och teman också. Det rör sig däremot inte om en serie som ställer några höga krav på tankeverksamheten för att kunna avnjutas. Allt som allt blev den enormt omtyckt och det är med största sannolikhet en av de serier som man kommer se tillbaka på som "en av de stora" från den tidsperioden.

 

OBS! Den här serien är på intet sätt lik någon av de serier du nämnde men jag tycker definitivt att du ska ge den en chans ändå.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Well, till de som inte har sett den första Dragonball-serien kan jag verkligen rekommendera den. Den uppfann ju nästan alla skojiga action/äventyr-serier som vi ser idag. One Piece är ju också ett bra val, om det är stojiga slagsmål och knasiga figurer man är ute efter. InuYasha vill jag också säga, den tycker jag är väldigt trevlig och har defenitivt mycket komedi, och blir aldrig på tok för seriös.  :)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...