Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu är man här igen. Någon som har tips på anime som kan fungera som studiemotivation? Så att man bara vill sätta sig ner och råplugga. Just nu känns det som att mina dagar bara blir längre och längre...

 

Åh, svårt. The Pet Girl of Sakurasou kanske? Handlar om en kille som träffar en konstnärssavant; genom interaktionerna med henne börjar han förstå vad han själv vill. Lite "arbeta för att nå sina drömmar"-historia. Space Brothers (32-åring som bestämmer sig för att bli astronaut) är också bra, men Pet Girl är väl närmare din situation.

 

Jag förutsätter att jag känner mig själv (yeah, right) rätt väl vid det här laget och om så är fallet så verkar 40-årskrisen ha kommit som ett brev via posten.

 

I ett försök att lära känna mig själv och identifiera problematiken, eller kanske snarare att fly verkligheten, så undrar jag om det finns någon lämplig anime inom ämnet som jag kan utforska? Tråden är kanske inte rätt plats för det här, men jag tar gärna emot lämpliga tips på manga med om sådana finns.

 

Det kan vara allt ifrån superseriös anime/manga, till något mer oseriöst och med glimten i ögat.

 

Det måste kanske inte vara just en 40-årskris, men något åt det hållet i alla fall.

 

Det känns som att jag vid det här laget borde veta vad jag ska göra med mitt liv och var min plats är, men jag lever kvar någonstans i tonåren eller strax i närheten av övergången till vuxenlivet. ;) :P

 

40-årskrisanime? Hm!

 

Det första jag kommer att tänka på är Legend of Black Heaven, om en kontorsarbetare med fru och barn -- och 40-årskris; han minns sina glansdagar som obskyr rockmusiker, när en dag en utomjording ber honom rädda rymden med sin musik.

 

Space Brothers passar nog också in. Huvudpersonen är "bara" 32, men han hamnar ju i en sån där situation där allt skiter sig och han måste fundera över sitt liv. Med sin lillebrors hjälp inser han att han vill bli astronaut, och börjar därför arbeta mot det målet.

 

Vad gäller manga (förutom Space Brothers som finns som både och):

 

A Distant Neighborhood av nyligen avlidne Jirō Taniguchi handlar om en kontorsarbetare som "råkar" ta tåget till sin hemstad och sin mors grav, och plötsligt hamnar han mystiskt nog i sin barndom igen. Reflektioner om sitt förflutna, ånger och sånt.

 

Jag har inte läst denna, men jag borde: Saikyō Densetsu Kurosawa handlar om en ensamstående och något patetisk 44-årig byggnadsarbetare som får en riktig livskris; jag tror att det är en sån där berättelse om strävan efter värdighet.

 

Jag har inte läst denna heller, fastän den står i min bokhylla: Disappearance Diary är en självbiografisk manga av Hideo Azuma, där han skriver ärligt och brutalt om sina personliga kriser där han lämnat sin familj och blivit hemlös och alkoholist.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Hallå! Var ett tag sedan man var här inne och skulle behöva lite tips faktiskt. Undrar om det släppts någon trevlig sci-fi (eller något annat som man kanske borde se) som någon skulle kunna rekommendera till någon som varit lite off med sitt tittande sedan starten på 2017. 

 

Vill för övrigt bara tilläga att sidan ser riktigt trevlig ut nu och skoj att den fortfarande är vid liv! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blå! =:-O Nej nu blommar löken!

Visst är sajten kvar. Otaku kan bara leva på anime, men Anime.se kan leva för evigt, tillsammans med det nördiga hjärtat som finns inom henne. Hon kommer finnas kvar om så jorden, månen eller solen går under. Leva alldeles ensam. Ledsamt, men hon lever. Bevis på att otaku funnits kommer finnas för evigt.

20 timmar sedan sa Blå:

Hallå! Var ett tag sedan man var här inne och skulle behöva lite tips faktiskt. Undrar om det släppts någon trevlig sci-fi (eller något annat som man kanske borde se) som någon skulle kunna rekommendera till någon som varit lite off med sitt tittande sedan starten på 2017.

Det finns en del intressanta titlar som verkar toppen, men jag håller mig till vad jag faktiskt sett: Hōseki no Kuni är väl kanske en av de mer särpräglade. 3DCG, men jäkligt stilig. Netojū no Susume är en alldeles förtjusande romantisk serie om 30-åringar. Sen är det nog kanske mest uppföljare som jag sett. Och ont om scifi. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Blev precis färdig med Ballroom e Youkoso. Den var inte jättewow men det var riktigt bra, det slog mig att jag är helt såld på denna typ av berättelse där genrerna innehåller Drama, Romance och Comedy men med fokus på en eller flera karaktärer som plockar upp någon karriär/hobby och satsar på det och vi får följa med på resan från novis till legend, i detta fall så var det kort sagt dans. Men det finns många andra exempel som några utav mina absoluta favoritserier. Bakuman, Nodame Cantabile, Uchuu Kyoudai, Initial D, Beck, Skip Beat! etc... Finns det något samlings namn för denna typ av anime tro? Sen vilka bra serier av sån här typ har jag missat och skulle ni rekommendera?

https://myanimelist.net/animelist/Soverejn

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Säg en (1) anime som jag ska se! Kan vara vad som helst, från när som helst.

Faaast okej, helst inte porr.

Om det inte är jättebra porr.

Men jag vill att det ska vara något som är bra på riktigt, och något som har starka känslor i någon form; jag är inte på humör för slice-of-life/iyashikikei/feel-good.

Fler än en person får svara! Jag kan gott se mer än en.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag väntade lite med att skriva då det var ett tag sen jag kände starka känslor inför en anime men då ingen annan har skrivit ger jag förslag på två stycken (du behöver bara välja en) beroende på vad du är mest sugen på. Den första är Mobile Suit Gundam Iron-blooded Orphans, då jag inte sett så mycket av Gundam kan jag inte säga om det är en typisk Gundam-serier eller inte men den innehåller mechas och action. Det är lite drama och intriger i serien men den ligger nere på prio 2-3. Det är en serie som jag tänker tillbaka på ibland och den hade ändå en del scener som gör den minnesvärd. Runt 52 avsnitt om du tittar på båda säsongerna.

Den andra är Yakusoku no Neverland, är en blandning mellan skräck och thriller och jag fick vibbar av Higurashi no Naku Koro ni när jag såg den. Vi får följa Emma, Norman och Ray plus en hel del ungar som bor i ett barnhem. Det verkar idylliskt till en början men jag fick känslan av att det verkade lite för bra för att vara sant. Jag tyckte att serien var väldigt bra (8/10) och den innehöll en del scener som fick mig att reagera.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Klona:

Mobile Suit Gundam Iron-blooded Orphans

Jodå, den ligger på min radar! (Vilket förvisso det mesta gör.) Det är ju av kombon Nagai+Okada som regisserade+skrev Toradora och Anohana. Så det är helt klart av intresse att se deras idéer på temat “krig”. Jag har sett ganska mycket Gundam, så längden skrämmer inte. 😎

1 timme sedan sa Klona:

Yakusoku no Neverland

Jag såg första avsnittet, det var klart effektivt! Fast hur självständig är den? Säsong 2 kommer ju nästa år.

Lutar åt Järnblodsföräldralösa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

46 minuter sedan sa Sceleris:

Jag såg första avsnittet, det var klart effektivt! Fast hur självständig är den? Säsong 2 kommer ju nästa år.

Första säsongen slutar likt många andra serier där källmaterialet inte är avslutat. Vill du se en serie som avslutas så skulle jag säga att du tittar på Gundam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

jag har bara kollat på några anime och jag letar efter en ny anime serie nu. Jag har sett Anohana, Violet Evergarden, Erased, your lie in april  och Charlotte tror jag. Charlotte va min favorit och nu letar jag som sagt efter något nytt att se. Jag vill gärna se någon sorglig serie och hälst på netflix.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angel Beats är ett måste. Utöver det så vet jag inte några riktigt ledsna på just netflix (kanske Madoka men har inte sett den). Andra sorgsna inkluderar Clannad, Clannad Afterstory, Kanon, The Pet Girl of Sakurasou, Shigofumi, Toradora och White Album 2.

Såg att Girls und Panzer också fanns på Netflix. När du är klar med dom sorgsna så prova på den, garanterad succé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

23 timmar sedan sa Katniss:

jag har bara kollat på några anime och jag letar efter en ny anime serie nu. Jag har sett Anohana, Violet Evergarden, Erased, your lie in april  och Charlotte tror jag. Charlotte va min favorit och nu letar jag som sagt efter något nytt att se. Jag vill gärna se någon sorglig serie och hälst på netflix.

Välkommen till forumet! Hoppas du hittar detta; jag slog ihop din tråd med denna samlingstråd som vi brukar vilja hålla rådfrågningar till.

Och jag har också några idéer, alla på Netflix:

  • 7 Seeds – jag har inte sett animeversionen, men originalmangan är fenomenal. Det handlar om några grupper av överlevnadsutbildade ungdomar som frysts ner av Japans regering för att vid en världskatastrofsituation åtminstone ge mänskligheten en chans, och nu vaknar de upp i en främmande, brutal värld. Inte en snyftare som Anohana, men väl skärande ändå.
  • Fate Zero: i hemlighet genomförs i en japansk stad en strid på liv och död mellan magiker över herraväldet över den heliga graal. Deras förkämpar är hjältar frammanade ur världshistorien. Inte heller en snyftare som Anohana, men absolut en serie som går i moll (alltså har en pessimistisk ton överlag).
  • Madoka Magica som @MathJuice nämner, visst. Den tar en barn-TV-idé – flickor som rekryteras av gulliga djur att bli magiska flickor och slåss mot monster – och ger det en mörk vridning. Mycket ångest och ånger och hopplöshet, och kampen mot ödet.
  • Eftersom Netflix har Ghibli-filmer nu så hade jag velat säga filmen Eldflugornas grav – the Original Gangster of gråtanime (den handlar om svältande barn efter andra världskriget!) – men jag hittar den inte där nu. Om den kommer så kan jag rekommendera den.

Utanför Netflix så får @MathJuice mer bifall på Jun Maedas serier. Maeda är snubben som skapade storyn till Charlotte, så även om jag inte sett Charlotte så känner jag mig trygg i att då tipsa om andra serier som han varit med om att skapa: Kanon, Air, Clannad, Angel Beats.

Huruvida animeversionerna av andra Maeda/Key-relaterade verk som Planetarian, Little Busters och Rewrite är något att rekommendera i sammanhanget lämnar jag åt dem som sett dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Jag har precis knarkat ett gäng avsnitt att Cycle Around Japan via NHK World-Japan och gillade det så pass mycket att jag nu undrar om ni kan rekommendera någon bra anime med temat: att cykla. Det kan vara tävlingsinriktat att en eller flera karaktärer tävlingscyklar, men det kan även vara att cykling har någon annan betydande roll för den övergripande handlingen och dess karaktärer. Hela upplägget med Cycle Around Japan är ju mera för att visa upp lite dolda delar av landet och den ortsbefolkning som lever där, och hur du kan upptäcka dessa med hjälp av en cykel, vilket för mig var oerhört fascinerande eftersom jag gillar både att cykla (dock inte tävlingsinriktat) och har gillat Japan, dess befolkning, historia och populärkultur sedan så länge jag kan minnas. Tycker att den givna förlängningen nu vore att se en (eller flera) bra anime på temat om att cykla i någon form och utsträckning. Alla tips är välkomna, det skulle underlätta om det ni tipsar om finns att köpa eller streama och med engelsk undertext.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

21 timmar sedan sa l0ucyp:

Jag har precis knarkat ett gäng avsnitt att Cycle Around Japan via NHK World-Japan och gillade det så pass mycket att jag nu undrar om ni kan rekommendera någon bra anime med temat: att cykla. Det kan vara tävlingsinriktat att en eller flera karaktärer tävlingscyklar, men det kan även vara att cykling har någon annan betydande roll för den övergripande handlingen och dess karaktärer. Hela upplägget med Cycle Around Japan är ju mera för att visa upp lite dolda delar av landet och den ortsbefolkning som lever där, och hur du kan upptäcka dessa med hjälp av en cykel, vilket för mig var oerhört fascinerande eftersom jag gillar både att cykla (dock inte tävlingsinriktat) och har gillat Japan, dess befolkning, historia och populärkultur sedan så länge jag kan minnas. Tycker att den givna förlängningen nu vore att se en (eller flera) bra anime på temat om att cykla i någon form och utsträckning. Alla tips är välkomna, det skulle underlätta om det ni tipsar om finns att köpa eller streama och med engelsk undertext.

Yowamushi Pedal är fler än 100 avsnitt om tävlingscykling på gymnasienivå; stilen är “shōnensport”, så cyklarna har i regel särpräglade och överdrivna cyklingsstilar och bakgrunder, men jag tycker nog personligen att den kan kännas långrandig, och den känns påtagligt anpassad för att vara fujoshivänlig, d.v.s. den innehåller många par av pojkar med personkemi som låter BL-älskare (alltså älskare av homoerotik/-romantik) att fantisera om att det är mer än bara vänskap eller rivalitet mellan dem.

Det finns några fler utpräglat cyklingorienterade verk, men jag har inte sett dem. Jag länkar till Anime-Planet, som har videolänkar till lagliga streamingsajter. Många går nog inte att se från Sverige, men du kan ju använda en VPN för att se “från USA”.

Jag tänker också på Yuru Camp. Det är inte en “cyklinganime”, utan en anime om lägerliv: gymnasieflickor cyklar till campingar och övernattar och njuter av lugn och fin natur… tror jag; jag har bara sett ett avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...