Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej hej

 

[...]

Utifrån att tittat på din lista kan nog följande falla dig i smaken:

 

Ah! My Goddess

Blood+

Busou Renkin

Darker than BLACK

ef - a tale of memories

Elfen Lied

One Piece

Shikabane Hime: Aka

The Law of Ueki

Trigun

Trinity Blood

 

Om inget annat har du nu flera timmar att döda med bra animé framför dig.

(Märkte att endast andra säsongen av Code Geass syntes på listan, om det inte är en blunder rekommenderas även den första starkt.)

 

Något ur ovanstående lista skulle kunna passa Tenac också, men eftersom inga preferenser givits är jag inte hundra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej hej

 

Skulle verkligen behöva lite tips på animes som jag kan kika på ;)

 

Har en lista på de serier jag följer och har sett: http://myanimelist.net/animelist/kdog

 

Ge tips på någon anime ni tyckte var bra som jag inte har sett. Säg till om ni ser någon anime som jag har missat som alla bara måste se :P

 

Peace

 

Scrapped Princess

Shaman King

Bleach

Escaflowne

Chrno Crusade

 

Någon av dem kan nog passa.

Planerar du att se Ef - a tale of memories som Voffe tipsade om så borde du dock nästans e fortsättningen på den också, Ef - a tale of melodies.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! Skulle vilja ha en ny bra anime att se. Den ska vara animerad så som ex. death note. Vill att det ska vara action och ha en bra story line.

 

Ska den bara vara animerad som Death Note eller ska serien i sig vara lik Death Note?

För det finns inte många serier som är lika den, skulle väl vara Code Geass då men den hade du redan sätt. Eventuellt så kan jag tipsa om Monster den är väl inte direkt lik Death Note egentligen men den har den här lite mörkare atmosfären som Death Note så den kan kanske passa.

Dock är den inte det minsta lik Death Note i animeringen.

Du har inga andra serier som referens kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! Skulle vilja ha en ny bra anime att se. Den ska vara animerad så som ex. death note. Vill att det ska vara action och ha en bra story line.

 

Ska den bara vara animerad som Death Note eller ska serien i sig vara lik Death Note?

För det finns inte många serier som är lika den, skulle väl vara Code Geass då men den hade du redan sätt. Eventuellt så kan jag tipsa om Monster den är väl inte direkt lik Death Note egentligen men den har den här lite mörkare atmosfären som Death Note så den kan kanske passa.

Dock är den inte det minsta lik Death Note i animeringen.

Du har inga andra serier som referens kanske?

 

Vela att serien ska vara lika animerad. Har sett väldigt många olika anime's. Tittat atm på Ouran High School Host Club vilket jag tycker är underhållande. När jag får lite tid över så ska jag sätta ihop en lista på allt jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vela att serien ska vara lika animerad. Har sett väldigt många olika anime's. Tittat atm på Ouran High School Host Club vilket jag tycker är underhållande. När jag får lite tid över så ska jag sätta ihop en lista på allt jag sett.

 

Om du vill ha tips så räcker det ju med en mindre lista som referens så man vet ungefär vad du är ute efter, vilken genre o så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ute efter lite romans, vare sig det är en del av en action/komedy/drama bryr jag mig inte riktigt om, mecha brukar dock ha rätt tama kärlekshistorier enligt min egen erfarenhet men fall ni har någon klockren där så är jag villig att lyssna...

 

Om du inte redan har sett den kan du ju alltid ge Toradora! ett försök. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ute efter lite romans, vare sig det är en del av en action/komedy/drama bryr jag mig inte riktigt om, mecha brukar dock ha rätt tama kärlekshistorier enligt min egen erfarenhet men fall ni har någon klockren där så är jag villig att lyssna...

 

Macross eller varför inte Touch kanske? Båda är av det lite äldre slaget samt att båda har fina och bra handlingar som blandar kärlek med andra element. Sen finns alltid Shinkai Makotos filmer 5cm per second, Voices of a Distant Star samt The Place Promised in Our Early Days. Nya filmer som blandar kärlek med andra ting.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ute efter lite romans, vare sig det är en del av en action/komedy/drama bryr jag mig inte riktigt om, mecha brukar dock ha rätt tama kärlekshistorier enligt min egen erfarenhet men fall ni har någon klockren där så är jag villig att lyssna...

 

Om du inte redan har sett den kan du ju alltid ge Toradora! ett försök. =)

 

i'm hooked ;)

 

tackar blå för tipsen också :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som sett Tsubasa Chronicles och kan bekräfta ifall det är en serie som slutar eller en sådan som har ett irriterande slut?

Berserk är ett väldigt bra exempel på en serie med ett IRRITERANDE "slut".

 

Baccano! verkar vara en intressant serie, är det också en serie som har ett bra slut eller en som inte slutar? Vilka anime är liknande den?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kan bero på att mangan fortsätter längre, läs berserk som manga så får du se på grejjor, hur det ligger till med tsubasa chronicles vet jag inte, de släpper en ova eller två lite nu och då. Men mangan är inte avslutad, så vitt jag vet (tack avathar).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Baccano! verkar vara en intressant serie, är det också en serie som har ett bra slut eller en som inte slutar? Vilka anime är liknande den?

Tacksam för svar.

Baccano! bygger förvisso på sisådär fyra av hittills fjorton utgivna böcker (oavslutad), men animén knyter ihop trådarna på ett bra sätt så man blir belåten. Så ja, den har ett slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ute efter lite romans, vare sig det är en del av en action/komedy/drama bryr jag mig inte riktigt om, mecha brukar dock ha rätt tama kärlekshistorier enligt min egen erfarenhet men fall ni har någon klockren där så är jag villig att lyssna...

 

Prova Ouran High School Host Club. Mycket romans och komedi i den. Väldigt bra imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ute efter lite romans, vare sig det är en del av en action/komedy/drama bryr jag mig inte riktigt om, mecha brukar dock ha rätt tama kärlekshistorier enligt min egen erfarenhet men fall ni har någon klockren där så är jag villig att lyssna...

 

Prova Ouran High School Host Club. Mycket romans och komedi i den. Väldigt bra imo.

Ouran High School Host Club är inte så mycket seriös romans. Visst, romanselementet finns där. Men i överlag tar komedin över och förvandlar även romansen till något lättsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som sett Tsubasa Chronicles och kan bekräfta ifall det är en serie som slutar eller en sådan som har ett irriterande slut?

Berserk är ett väldigt bra exempel på en serie med ett IRRITERANDE "slut".

 

Baccano! verkar vara en intressant serie, är det också en serie som har ett bra slut eller en som inte slutar? Vilka anime är liknande den?

Tacksam för svar.

 

Något slut finns ju inte än eftersom mangan fortf går men efter de 2 tv säsongerna så finns ju Tokyo Revelations som är en 3 delars Ova. Sen kommer även Shunraiki som kommer vara en 2 delars Ova som visar lite mer.

Men någon ny tv serie på lite fler delar är så vitt jag vet inte påväg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej, hej!

Tänkte jag skulle höra mig för här om ni kanske har ett par bra tipps!

Det jag är ute efter är främst tunga serier, gärna med politiska inslag eller historia relaterade. Behöver inte nödvändigtvis innehålla mycket tragedier el. intriger.

 

Här har jag lite listor på anime, som jag sett, för att underlätta..

 

[Anime Ranking:]

 

01. Elfen Lied

02. Wolfs Rain

03. Neon Genesis Evangelion

04. Jūni Kokuki (aka; Juuni Kokki, Twelve Kingdomes)

05. Full Metal Alchemist

06. Gun Grave

07. Death Note

08. Ergo Proxy

09. Gantz

10. Gunslinger Girl

11. Blood +

12. Paranoia Agent

13. Seirei no Moribito

14. Saiyuki

15. Samurai Champloo

16. Cowboy Beebop

17. Utawarerumono

 

 

[tappade]

 

Ayakashi

Jojo's Bizarre Adventure

The Melancholy of Haruhi Suzumiya

 

 

[Påbörjade]

 

One Piece [100 ep]

Mushishi

Ouran High School Host Club

Rurouni Kenshin [50+ ep]

 

 

[Ej påbörjade:]

 

Claymore

 

 

[Övergivna:]

 

FLCL

Tengen Toppa Gurren-Lagann

Witch Hunter Robin

Code Geass: Lelouch of the Rebellion

Darker than BLACK

Irresponsible Captain Tylor [-1 ep]

Hellsing

Blue Seed

Slayers

Berserk

 

-----------------------------------------------

 

De som står under påbörjade är jag inte allt för förtjust i, varför jag nu letar efter nya anime att kika på.

De under tappade har jag helt enkelt inte chans att se färdigt för tillfället (saknade episoder osv).

 

Code Geass: Lelouch of the Rebellion skulle tydligen vara ett alldeles utmärkt val för mig som politiskt intresserad men denna gick mig bara på nerverna. Hävdar att de som gjort serien är politisktanalfabeter.

Om det finns någon här som är politiskt intresserad och kan gå i god för serien så kan jag tänka mig att påbörja den igen. Det jag såg, dock, var jag föga imponerad av.

 

Tackar så ödmjukast för svar!

 

 

PS. En bra anime är en bra anime, oavsett genre, så ni är självklart välkommna att tippsa om annan anime utifrån min lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Code Geass: Lelouch of the Rebellion skulle tydligen vara ett alldeles utmärkt val för mig som politiskt intresserad men denna gick mig bara på nerverna. Hävdar att de som gjort serien är politisktanalfabeter.

Om det finns någon här som är politiskt intresserad och kan gå i god för serien så kan jag tänka mig att påbörja den igen. Det jag såg, dock, var jag föga imponerad av.

Poängen med Code Geass är inte politik (jösses, verkligen inte), utan snarare over-the-top drama till max. Nej, då tycker jag att exempelvis gamla OVA-serien Legenden om galaxhjältarna är mycket bättre. Det är en storslagen rymdsåpa om en demokratisk federation av planeter som för krig mot en diktatoriskt kejserligt imperium. Serien (110 huvudsakliga avsnitt + ett femtiotal extraavsnitt) är (eller åtminstone innehåller) en sorts allegori över valet mellan en god diktatur eller en korrupt demokrati. Mycket politik, en tung poäng om historiens betydelse, mycket krigföring.

 

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (scifi-snutserie typ, cyberhjärnhacking, tekniska implikationer på moral och existentiella frågor och såna grejer), speciellt andra säsongen, innehåller mycket politik och tuggmotstånd för hjärnan. Finns i filmkompilationer.

 

Tvåtimmarsfilmen The Wings of Honneamise är ganska tung (i betydelsen "allvarlig" -- i vissas uppfattning tråkig). Berättelsen om en "alternativ civilisations" stapplande steg mot rymden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Poängen med Code Geass är inte politik (jösses, verkligen inte), utan snarare over-the-top drama till max. Nej, då tycker jag att exempelvis gamla OVA-serien Legenden om galaxhjältarna är mycket bättre. Det är en storslagen rymdsåpa om en demokratisk federation av planeter som för krig mot en diktatoriskt kejserligt imperium. Serien (110 huvudsakliga avsnitt + ett femtiotal extraavsnitt) är (eller åtminstone innehåller) en sorts allegori över valet mellan en god diktatur eller en korrupt demokrati. Mycket politik, en tung poäng om historiens betydelse, mycket krigföring.

 

Kan detta vara LoGH, kanske? Lite äldre serie? Jag hittade nämligen ett avsnitt (första tror jag) för någon tid sedan men efter detta har jag inte haft någon större lycka att finna fler avsnitt.. Verkade sannerligen intressant och skulle mer än gärna tugga mig igenom den. Men den är samtidigt lika svårfunnen.

Hittade den av en ren slump, faktiskt. Sökte på det svenska bandet med samma namn.

 

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (scifi-snutserie typ, cyberhjärnhacking, tekniska implikationer på moral och existentiella frågor och såna grejer), speciellt andra säsongen, innehåller mycket politik och tuggmotstånd för hjärnan. Finns i filmkompilationer.

 

Filmerna har jag sett. Men, jag undviker gärna existentialism. Blir lite för abstrakt, många gånger, för min smak.

 

Tvåtimmarsfilmen The Wings of Honneamise är ganska tung (i betydelsen "allvarlig" -- i vissas uppfattning tråkig). Berättelsen om en "alternativ civilisations" stapplande steg mot rymden.

 

Är inte ute efter film för tillfället. Har svårt att kombinera det och arbetet.

Jag får tacka för tipsen och den mycket goda infon!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan detta vara LoGH, kanske? Lite äldre serie? Jag hittade nämligen ett avsnitt (första tror jag) för någon tid sedan men efter detta har jag inte haft någon större lycka att finna fler avsnitt.. Verkade sannerligen intressant och skulle mer än gärna tugga mig igenom den. Men den är samtidigt lika svårfunnen.

Precis den. Nu finns den ju inte att köpa översatt, men hela serien finns textad av en bra oldschool-fansubgrupp. Man kan lätt hitta dem med några väl valda sökord på Google... men nu kommer vi ifrån vad som är tillåtet på forumet.

 

Filmerna har jag sett. Men, jag undviker gärna existentialism. Blir lite för abstrakt, många gånger, för min smak.

Ingen fara, TV-serierna är mycket mer konkreta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis den. Nu finns den ju inte att köpa översatt, men hela serien finns textad av en bra oldschool-fansubgrupp. Man kan lätt hitta dem med några väl valda sökord på Google... men nu kommer vi ifrån vad som är tillåtet på forumet.

Den var tydligen inte alls så svår att hitta som jag minns?

 

Ingen fara, TV-serierna är mycket mer konkreta.

 

Då får jag tacka ännu en gång! Du har vart till stor hjälp! Tveka inte att skicka ett pm om det är något du letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det någon anime som liknar Baccano! eller liknande

Gungrave!

 

Brandon Heat är en småkriminell slagskämpe i en liten grupp gatubusar som inte har värre saker för sig än att puckla på andra gäng i deras stad. Han är väldigt stilla av sig - närmast ett idealt carpe diem - och beundrar sin drömkvinna Maria på avstånd. Brandons bästa vän Harry McDowel är likaså hans motpol, en gigolo full av ouppfyllda ambitioner och social energi.

 

Efter några fadäser hamnar Harry och Brandon i den enorma maffiaorganisationen Millenion där de klättrar uppför sina respektive karriärsstegar, Brandon som uppdragsmördare och Harry inom den administrativa delen. De möter nya vänner och fiender såsom organisationens överhuvud Big Daddy, fagra kvinnor, galna vetenskapsmän och en mängd varierande kriminella kugghjul i Millenions maskineri.

 

Jag gillar serien väldigt mycket ty bredden och utvecklingen av de olika personerna samt relationerna dememellan är helt enastående. Tyvärr blandar skaparna in några sämre element mot slutet men det går att bortse ifrån. Om du bestämmer dig för att se den, första avsnittet sker kronologiskt sett mitt i handlingen och upprepas senare, så du kan med fördel hoppa över det.

 

Gillar du maffialiv, snitsiga kavajer och en massa dödande så ge Gungrave en chans.

 

DcakzdPKn.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...