Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Finns det någon anime som liknar Baccano! eller liknande karaktärer som Isaac och Miria?

Det är scifi, inte gangstermiljö, men Oansvarige kapten Tylor är lite som Isaac och Miria i att han helt ovetande hela tiden hamnar mitt i smeten och ändå lyckas ta sig ur knipan på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men Gungrave verkar inte ha tillräckligt med komedi om den ens har komedi dvs. Förresten undrar jag ifall Berserk mangsan är slut, och om den har ett riktigt slut. Animen slutade ju inte.

 

Berserk mangan går fortfarande så den är inte slut än, dock fortsätter den långt efter att animen slutade. Animen täcker väl ungefär en 3e del av den manga som finns ute än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur ofta släpps Berserk? Om man utgår från ANN verkar den släppas varje halvår eller så. Om det nu stämmer hur orkar man följa den med så långa intervall?

 

För att den är underhållande? Man har inte mycket val men om man nu inte är just där vid nyutsläppen så har man rätt mycket att läsa så det finns material om du nu inte är bekant med serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur ofta släpps Berserk? Om man utgår från ANN verkar den släppas varje halvår eller så.

Ett bra år kommer det ut två samlingsvolymer (med 10 kapitel i varje), ett vanligt år kommer det en samlingsvolym. Om man gillar att läsa en bok per år eller om man vill läsa ett kapitel lite mer sällan än en gång i månaden är upp till var och en. Det tråkiga är att tecknaren Miura tar långa avbrott ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur ofta släpps Berserk? Om man utgår från ANN verkar den släppas varje halvår eller så. Om det nu stämmer hur orkar man följa den med så långa intervall?

 

Är det inte bättre att han tar avbrott, om det hjälper honom att hålla kvalitén på bilder och berättande uppe? Ibland när man ser eller läser något i efterhand kan det vara så himla irriterande att se var de har fuskat av tidsbrist eller inte orkat utveckla vissa moment ordentligt. Det viktiga är väl att slutprodukten, det som lever kvar, blir så bra som möjligt, eller?

 

Sedan undrar jag om inte manga/animefans blivit lite bortskämda av att få saker så fort numera. Folk har blivit vana vid att få saker några timmar efter att de släppts i Japan. Då är det nog svårt att acceptera att det tar lång tid att tillverka själva produkten.

 

Själv följer jag vissa mangaskapare på japanska som i snitt släpper en volym vartannat år. En annan författare tog en paus i serien jag tyckte allra mest om och skrev vidare på den först 3 år senare. Numera skriver hon en volym om året, men de där långsamt utgivna volymerna har i efterhand visat sig vara de allra bästa, eftersom hon hade massor av tid på sig att tänka ut riktigt bisarra plottvistar. Nu är det nästan så att jag önskar att hon kunde ha fortsatt på det viset, även om jag gillar att kunna läsa fortsättningen oftare.

 

Över huvud taget tror jag att man vänjer sig vid att vänta efter ett tag. Det kan vara skönt att få en paus mellan saker och ting, speciellt om man följer många saker på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hejsan svejsan Anime folket här!

 

Är rätt ny med att titta på anime och det vara bara några månader sedan jag såg min första anime...om man bortser från Totoro som jag såg för en 10 år sedan första gången ^^

 

Nåja... det hela började med Animekvällen på 2an förra året tror jag det var då jag såg Spirited Away, Perfect Blue och något mer som jag inte minns men det var något får med :P

 

Nu har man flyttat hemifrån och kvällarna efter plugget blir ibland lite tråkiga så jag bestämde mig för att ta en titt på vad som finns där ute och eftersom jag tidigare sett Spirited Away som jag älskade så hittade jag också då Studio Ghibli... aah underbara saker!

 

Nu har jag ijallafall gått igenom hela listan från dem och jag vill ha mer! Jag vill ha mer i stil med Spirited Away, P.Mononoke, Nausicaa... har kollat runt lite på nätet men det är sjukt svårt att få någon uppfattning om vad som handlar om vad egentligen så... finns säkert ett par här som vet vad som finns och vad som måste ses! så snälla... tipsa på!

 

Tack för er tid och hjälp! :P

 

// Misho

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare, och välkommen hit! =)

 

När du säger att du "har gått igenom hela listan", menar du då att du har sett alla Ghibli-filmer eller att du har "kollat upp dem"? Om du inte har sett resten kan jag nämligen tänka mig att en film som Howl's Moving Castle skulle kunna falla dig i smaken. Annars tipsar jag om min egen absoluta Ghibli-favorit; Grave of the Fireflies.

 

Edit: Helgarderar med ett par titlar som inte kommer från Ghibli:

 

Gin'iro no Kami no Agito eller "Origin - Spirits of the Past" är en film som skulle kunna träffa lite rätt. Jag har själv inte sett den men av vad jag har hört om den bör den ha en god chans att lyckas tilltala dig med tanke på att du gillade både Nausicaa och Mononoke. En serie jag däremot, med rent samvete, kan rekommendera är Mushishi. Jag skulle vilja tro att den kan komma att passa dig som handen i handsken.

 

Om jag dessutom får skjuta lite från höften slår jag gärna ett slag för Seirei no Moribito också. En riktig höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hejsan alla anime tittare. Någon som skulle kunna hjälpa mig att hitta en ny anime serie att titta på?

 

Letar efter en eller flera anime serie som är i stil med Basilisk eller Claymore.

 

Förutom Samurai deeper kyo och Kurozuka som Addie tipsade om så kanske Blade of the immortal, samurai champloo, Shigurui eller Rurouni kenshin kan passa.

 

Annars kan nog Scrapped princess eller Chrno crusade passa då jag finner de lite mer lika claymore. (dvs inte nödvändigtvis samuraier och historisk japan setting)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hejsan svejsan Anime folket här!

...

osv :P

...

// Misho

 

Du har ju sätt en del Ghibli filmer så fortsätt med dem om du tyckte de var bra, där finns hur många som hälst nästan att arbeta dig igenom...

 

Är det för övrigt filmer du är ute efter eller serier, för om det är filmer du vill se så får du inte missa Akira, kanske inte speciellt lik Ghibli men en film som inget animefan bör missa ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hejsan alla anime tittare. Någon som skulle kunna hjälpa mig att hitta en ny anime serie att titta på?

 

Letar efter en eller flera anime serie som är i stil med Basilisk eller Claymore.

 

Förutom Samurai deeper kyo och Kurozuka som Addie tipsade om så kanske Blade of the immortal, samurai champloo, Shigurui eller Rurouni kenshin kan passa.

 

Annars kan nog Scrapped princess eller Chrno crusade passa då jag finner de lite mer lika claymore. (dvs inte nödvändigtvis samuraier och historisk japan setting)

Och ej att förglömma: Fate/Stay Night. <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare, och välkommen hit! =)

 

När du säger att du "har gått igenom hela listan", menar du då att du har sett alla Ghibli-filmer eller att du har "kollat upp dem"?

 

Jag har gått igenom och sett nästan alla filmer på listan från "Online Ghibli", skippade några som jag tyckte verkade rikta sig mot en lägre årsgrupp men annars så har jag betat av film efter film.

 

Jag är nog mest ute efter just film eftersom jag inte är så bra på att följa en serie under en längre tid ^^ Men jag kollade upp "Mushishi" och det kommer absolut bli en serie jag tittar igenom, varje avsnitt är tydligen oberoende av det andra och stilen verkar ju vara just det som jag fastnat i tidigare. Kommer också ta och leta upp "Origin..." då den verkar rätt så lik "P.Mononoke" i beskrivningen.

 

Akira har jag sett nämnas många gånger och jag läste på lite på wikin... Den verkar ju aboslut vara omtyckt så det blir väll till att leta rätt på den med!

 

Så tackar så mycket! och fler förslag är alltid välkomna!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmer som inte är knytna till några serier då eller? För många serier har ju även kommit som film, t.ex Vision of Escaflowne, Rurouni kenshin, Cowboy Beebop osv (listan kan göras lång).

Annars kanske Ninja Scoll eller någon av Appleseed filmerna kan vara något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kannazuki no Miko är det första jag tänker på, även om det inte är så mycket yuri (dvs sex) i det :P

 

Tack så mycket! Jag letar dock efter nåt som är mer.. klassisk love story. Typ flickor i high school. Jag är insnöad :3

 

"School days" >:D

 

Nej men, "Comic Party" kanske? Inte mycket highschool och yuri, men lite klassisk "love-story" är det all över den=)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kannazuki no Miko är det första jag tänker på, även om det inte är så mycket yuri (dvs sex) i det :p

 

Tack så mycket! Jag letar dock efter nåt som är mer.. klassisk love story. Typ flickor i high school. Jag är insnöad :3

Okej, kör på Maria Sama ga Miteiru (4 säsonger och någon OVA)

Förutom det så finns Strawberry Panic, men enligt mig är den rätt medioker. Kanske mest för att jag läser romanen som är bättre på många plan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack så mycket! Jag letar dock efter nåt som är mer.. klassisk love story. Typ flickor i high school. Jag är insnöad :3

 

Vänta in Aoi Hana (Sweet Blue Flowers) som kommer som anime senare i år (tar över när Ristorante Paradiso slutar). Mangan som ligger till grund är riktigt bra. Flickskola, barndomsvänner, skolans idol, olycklig kärlek, lycklig kärlek: den har verkligen allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kannazuki no Miko är det första jag tänker på, även om det inte är så mycket yuri (dvs sex) i det :P

 

Tack så mycket! Jag letar dock efter nåt som är mer.. klassisk love story. Typ flickor i high school. Jag är insnöad :3

 

Candy Boy kanske passar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som sett Saiyuki och kan säga vad de tycker om serien? Har den ett bra slut?

Sen undrar jag om ordningen man ska se på den då den verkar vara uppdelad.

http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... php?id=965

SKa man se den i samma ordning som ANN lagt upp den i "Related anime" fast Saiyuki Reload ova prequel före Saiyuki Reload?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...