Hoppa till innehåll
Anime.se

Spelåret 2011


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

År 2011 är snart till ända, och det är återigen dags att se tillbaka på alla spel vi spelat under årets gång. Och vilket år för spel det har varit! Jag tyckte förra året, med Donkey Kong, Golden Sun, Assassin’s Creed och Sonic var imponerande, men i år har vi fått Zelda, Skyrim och Mario, OCH Assassin’s Creed och Sonic. Det utan att nämna alla actionrökare som Modern Warfare och Battlefield. Nu är det dags att ta ställning: vilka spel var egentligen bäst? Vilka hade bäst musik, grafik och story? Vilka var den största besvikelserna? Följ gärna mallen nedan, men dra er inte för att lägga till kategorier om ni tycker jag missat någon punkt.

 

Bäst Grafik

 

Bäst Ljud

 

Bäst Handling

 

Största Besvikelse

 

Årets Överraskning

 

Bästa Spel 2011

 

Bäst Avklarade Spel I År

 

 

Själv har jag en hel hög med spel att klara innan jag försöker mig på listorna. Jag återkommer.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets överraskning står helt klart Rayman: Origins för. Spelet är verkligen en liten hyllning till 2D platforms genren och ett prov på om man kan stå pall för alla de djävulskt svåra skattkista banorna. Älskade spelet från början till slut. Sista världen var verkligen ingen lek.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skyward Sword för största besvikelse. Kändes verkligen inte som något nytt, bosstriderna var tråkiga och utforskningselementen var alltför begränsade. Huvudtemat (musiken) var dessutom taget från Ocarina of Time och det kändes lite tråkigt (fast, tja, lite kreativt var det väl också). Dragon age 2 var i och för sig också en stor besvikelse men jag hade i alla fall roligare med det.

 

Bastion för bästa story (aldrig sett en så bra story så bra invävd i ett action/äventyrsspel). Skulle vilja säga att Bastion har bäst ljud också då jag inte ens hann spela klart detta relativt korta spel innan jag köpte dess underbara soundtrack, men jag vill inte nominera den till två saker :p

 

Skyrim för bästa spel, helt klart. Går nästan inte att argumentera mot det, flest spelare har fått ut flest bra speltimmar ur detta spel (tror jag)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bäst Handling... Deus Ex: Human Revolution, kanske?

 

Årets Överrasking blir för mig Magicka. (reklam!)

 

För Bästa Spel 2011 som jag spelat och sänkt mest tid i år blir nog Skyrim.

 

Med Bäst Avklarade Spel I År antar jag att det inte är bundet till 2011 och säger därmed Majora's Mask som jag varvade under årets gång.

 

 

Personligen tycker jag "Bäst Grafik" är en ganska bred term som gör det svårt och orättvist att välja spel för kategorin när den består av fler delar som grafikmotor och estetik. Ett indie-spel har kanske inte haft den största budgeten bakom sig. Spel som Battlefield 3 skulle exempelvis dra kunna dra hem priset i kraft, men exemplariska spel som Trine och liknande är väldigt vackra med mindre påkostning. Jag vet inte, en AAA-kategori och en indie-kategori kanske skulle fungera. Mina två cent.

 

Jag har en backlog av spel att ta igen, och tyvärr gick mitt Wii sönder (eller något åt det hållet) så har inte kunnat spela Skyward Sword.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla mina spel är inte från förra året. Kommer aldrig kunna hinna med att spela alla intressanta spel det år de släpps!

 

Bästa spel i år i helhetsintryck:

Dragon Age II

 

Bästa spelkänsla:

Mass Effect 2

 

Bäst handling:

Alan Wake

 

Störst besvikelse:

Spelcommunityn som helhet.

 

I övrigt har det inte varit något som jag fastnade för. Har dessutom knappt hunnit spela på min DS. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelar mest indie då min dator inte klarar de nyaste sakerna som släpps, men måste säga att musiken i Frozen Synapse är riktigt bra, sen gillar jag även designen och själva spelupplägget med, var länge sen jag gillade ett strategispel så mycket som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa grafik: The Witcher 2

Bäst ljud/musik: Skyrim. Älskar verkligen musiken i skyrim men ljudeffekterna är inte dem bästa.

Störst besvikelse: The Legend of Zelda: Skyward Sword. Känns som att de hade för bråttom att släppa det nya zelda så det blev mycket återanvändning. Tyckte även att de fokuserade allt för mycket på wii-motionplus istället för att lägga ner energi på att få fram den rätta Zeldakänslan.

Bästa spel: Det bästa spelet i år är helt klart Skyrim, otroligt välgjort och jag har nog inte lagt ner så mycket timmar på ett spel tidigare.

Årets överraskning: Terraria. Förväntade mig inget alls när jag började spela men blev helt fast i det i en period.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa grafik:

Personligen tycker jag Metro: Last light har bäst grafik. jävligt läskigt är det också.

 

Bäst ljud/musik

Lost in shadow: Hinagiku har helt underbar lite pixelinspirerad musik, bara älskar den.

 

Störst besvikelse:

Dragon age 2 tyvärr, en riktigt stor besvikelse :/

 

Bästa spel:

Detta ger jag helt klart till Skyrim, sjukt hypat och levde upp till förväntningarna! Mycket buggar (många var väldigt roliga) förstörde ändå inte helhetsintrycket av ett spel som faktiskt är oändligt(!).

 

Årets överraskning: Det danska Indiespelet Limbo var en sjukt stor överraskning, väldigt skönt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...