Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2011: Nomineringsfas


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

aaa-forumlogo-2011.png

 

Gott nytt år alla animetittare och forumiter!

 

Vid det här laget har det blivit tradition att så snart vi har ringt in det nya året så sätter vår årliga utvärdering av det gångna animeåret igång. Det har blivit dags att dra igång den femte upplagan av Anime.se Anime Awards.

 

Då vi tyckte att allt fungerade smidigt förra året beslöt vi oss för att inte göra några förändringar till årets upplaga och det här inlägget fungerar som startskott för den första fasen av utvärderingen - nomineringsfasen. Tråden hålls öppen under hela januari månad och man får på så sätt tid på sig att avsluta de 2011-serier man har tittat på under hösten men även möjligheten att kika lite på titlar som andra nominerar redan innan omröstningsfasen sätter igång.

 

Vad räknas då som en 2011-anime?

 

All anime som har nått sitt slut under 2011 får vara med och tävla. Kom det avslutande avsnittet någon gång under 2011? Bra, då får titeln vara med och tävla. Nedan följer en liten lathund som kan användas för att kontrollera huruvida en animetitel får vara med eller ej.

  • Om det rör sig om en TV-sänd serie krävs det att sista avsnittet verkligen gick i TV under 2011.
  • Rör det sig om en OVA krävs det att den avslutande DVD/BD-volymen släpptes under 2011.
  • Rör det sig om en webbdistribuerad titel krävs det att sista avsnittet gjordes tillgängligt under 2011.
  • Rör det sig om en biofilm gäller datumet då filmen lanserades på DVD och Blu-Ray då det är först i det stadiet som vi generellt sett kan ta del av materialet. Detta är ett svenskt community och extremt få av oss är så pass lyckligt lottade att vi har möjlighet att se någon av dessa filmer i en japansk biosalong.
  • För att en titel ska få tävla i kategorin Bästa Nykomling gäller det dock att utgivningen inletts under 2011 och att animen inte avslutades under samma år.

Hur gör man då för att nominera sina favoriter?

 

Det hela är mycket enkelt, man skriver namnen på de serier man vill nominera i ett inlägg och postar det i tråden. Även i år är det så att en anime behöver nomineras av minst två personer för att gå vidare till omröstningsfasen. Tillhörande karaktärer, japanska röstskådespelare och produktionsbolag hänger automatiskt med när en anime väl är nominerad och man kommer därmed kunna rösta på dessa i kategorier som Bästa Manliga/Kvinnliga Karaktär, Bästa Röstskådespelare och Bästa Studio.

 

Det räcker att man nämner animens namn, man behöver alltså inte nominera till en specifik kategori. Om man dock väljer att säga något i stil med att "jag nominerar X på grund av dess fantastiska actionscener" är det naturligtvis fritt fram. Det kanske till och med kan få någon actionsugen användare att ge serien en chans inför omröstningsfasen. Nominering i dialogform är kan med andra ord kanske till och med vara att föredra.

 

Nedan följer en lista över de aktuella kategorierna. Den kanske kan få just dig att minnas något du gillade med en viss serie och kanske kan just detta vara avgörande för om serien i fråga får vara med och tävla?

 

  • Bästa Komik
  • Bästa Action
  • Bästa Drama/Romantik
  • Bästa Handling
  • Bästa Manliga Karaktär
  • Bästa Kvinnliga Karaktär
  • Bästa Röstskådespelare
  • Bästa OP/ED
  • Bästa Ljudspår
  • Bästa Visuella Prestation
  • Bästa Produktion & Regi
  • Bästa Studio
  • Bästa Karaktärsdesign
  • Bästa Nykomling
  • Bästa Anime

 

Man deltar som vanligt i den utsträckning man själv känner för. Det är alltså inget fel i att bara nominera någon enstaka titel eller att bara rösta inom en eller ett par kategorier när omröstningsfasen väl har satt igång.

 

Jag hoppas att reglerna uppfattas som klara och tydliga. Om ni har några frågor går det bra att ställa dem här i tråden. Ni kan även kontakta mig eller Sceleris via MSN, IRC (#anime.se @ Rizon) eller PM-funktionen här på anime.se. Tänk dock på att andra personer kan gå i samma tankar som just du och därför kan det vara bäst att ställa frågan direkt i tråden så att svaret blir tillgängligt för alla.

 

Mycket nöje!

 

Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2011 är hjärtligt välkomna till Sveriges mysigaste animecommunity.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm. Det mesta bra jag sett det här året verkar inte ha sänts det här året. Det är några hyllade serier som jag inte tagit mig tid för än, men det verkar ändå har varit ett ganska magert år. Mina nomineringar:

 

Baka to Test to Shoukanjuu Ni!

Fate/Zero

Mahou Shoujo Madoka★Magica

Kore wa Zombie Desu ka?

Nichijou

Steins;Gate

Denpa Onna to Seishun Otoko

Dororon Enma-kun Meeramera

Ano Hi Mita Hana no Namae wo Bokutachi wa Mada Shiranai

 

Som nykomling:

Shakugan no Shana III

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag nominerar Oreimo, eller åtminstone de avslutande avsnitten som kom i våras. Och Milky Holmes-specialen, Heartcatch Precure, Haganai, Idolmaster, Usagi drop, Onii-chan no koto nanka och så vidare och så vidare, Lupinfilmen, Azazel-san, Pingdrum, Fractale, Suite Precure och Shôwa monogatari.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ano Hi Mita Hana no Namae o Boku-tachi wa Mada Shiranai

Baka to Test to Shoukanjuu Ni!

Deadman Wonderland

Fractale

Gosick

Hen Zemi TV

Hourou Musuko

Ikoku Meiro no Croisée

Kimi ni Todoke 2nd Season

Kimi to Boku

Mahou Shoujo Madoka*Magica

Mawaru Penguindrum

Moshidora

Natsume Yuujinchou 3rd season

No. 6

Nurarihyon no Mago - Sennen Makyou

Sekai-ichi Hatsukoi

Sekai-ichi Hatsukoi S2

Shinryaku!? Ika Musume

Shouwa Monogatari

Tegami Bachi Reverse

Tiger & Bunny

Usagi Drop

 

Shakugan no Shana III

 

Children who Chase Lost Voices from Deep Below

First Squad: The Moment of Truth

Karigurashi no Arrietty

Legend of the Millennium Dragon

Redline

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här är mina nomineringar:

 

Deadman Wonderland

Stiens;Gate

 

För bästa op: C the money of soul and possibility control

 

För bästa nykomling: Mirai Nikki

 

För bästa visuella upplevelse: Karigurashi no Arrietty

 

Kan ni inte införa kategorin bästa skräck? när nu action, drama/romance redan finns som nominerbara grenes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ni inte införa kategorin bästa skräck? när nu action, drama/romance redan finns som nominerbara grenes.

 

Ett tidigare år diskuterades det huruvida en kategori som "Bästa Slice of Life" skulle läggas till men vi tog beslutet att de befintliga kategorierna räckte.

 

Något som kan tilläggas är att kategorierna Bästa Action, Bästa Komik och Bästa Drama/Romantik inte är till för att nödvändigtvis utse bästa actionserien, bästa komedin och bästa drama/romantik-serien (även om det naturligtvis ofta blir så) utan de är till för att utse vilka titlar som bjöd på bäst action, bäst komik och bäst drama/romantik. Det är snarlikt men inte riktigt samma sak. Oftast blir det ändå så att den serien som bjuder på bäst action även råkar vara en regelrätt "actionserie", som fokuserar på det och därför känns som ett naturligt val, men så är inte alltid fallet. Det finns katastrofalt dåliga serier som ändå har lyckats bjuda på fina actionsekvenser och det finns i övrigt lysande serier som plågas av dåliga actionsekvenser. En överlag medioker serie kan därför knipa medalj för bra actionscener och serier som knappt eller ens alls fokuserar på action kan ändå innehålla actionscener som är väldigt få till antalet men extremt välgjorda och de har även de chans att knipa en medalj. Jag ville få bort hela genre-tänket från kategorierna. En dramaserie med en enda extremt välgjord actionscen ska alltså ha samma chans som en serie som enbart fokuserar på action. I slutändan är det dock upp till de som röstar.

 

Området skräck känns enligt mig på tok för litet för att det skulle kunna bli en egen kategori i dagsläget, vilket är synd för jag skulle hemskt gärna vilja se mer av det. Det skulle dock nästan vara så att det fanns lika många potentiella tävlande serier som antalet medaljer i kategorin. Ingenting är väl omöjligt däremot och inget är hugget i sten så att säga. Förslag är alltid hjärtligt välkomna och i en situation där antingen anime.ses community växer eller ett där antalet skräckisar/rysare ökar så kan det mycket väl bli aktuellt. :)

 

Kan ni inte införa kategorin "sämsta serie" när det görs så mycket skit?

 

En sådan har vi faktiskt haft. :)

 

Den var däremot bara med i Anime.se Anime Awards 2008 där Kanokon plockade hem titeln "Sämsta Anime" och följdes av Rosario to Vampire och To-LOVE-ru på andra respektive tredje plats.

 

Vi valde dock att ta bort den, inte för att den ledde till några otrevligheter det året den var med utan för att vi ville minimera risken att någon fick sin personliga smak "dissad" sida upp och sida ner i vår årliga utvärdering. Har man sett något dåligt och vill tycka till så fungerar Vilken anime såg du klart senast-tråden bra i dagsläget. Vi tyckte samtidigt att den kategorin var rätt kul så än en gång får jag väl säga att ingenting är hugget i sten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har vart ett magert år och mycket har redan nominerats.

 

TV-serie

Dantalian no Shoka

Hidan no Aria

Kami nomi zo Shiru Sekai II

Working'!!

 

OVA/Film

Break Blade

 

Nykomling

Toriko

Chihayafuru

Hunter x Hunter (2011)

Mobile Suit Gundam AGE

Phi Brain: Kami no Puzzle

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fate/Zero

Mahou Shoujo Madoka★Magica

Steins;Gate

Deadman Wonderland

Tiger & Bunny

Bakuman

 

Liten uppdatering:

Star Driver

Usagi Drop

Ano Hi Mita Hana no Namae wo Bokutachi wa Mada Shiranai

 

Shinryaku!? Ika Musume

 

Bästa nykomling:

Mirai Nikki

Guilty Crown

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det känns roligare att motivera sig än att bara skriva en lista. Och det är ingen skada i att skriva ner även sådant som andra nominerat. Så jag börjar med...

 

Bästa Komik

Kimi ni Todoke 2nd Season vill jag minnas som rolig. Fan. Den var väl lustig?

Kore wa Zombie Desuka hade en del lustigheter, men egentligen alldeles för få.

Steins Gate var ganska kul ibland, tack vare Okarin och Daru.

Working 2 lyckades vara lite rolig när serien började arbeta lite mer med deras inbördes relationer och etablerade "knäppa personlighetsdrag".

 

Bästa Action

Fate Zero hade några balla strider, men egentligen var det inte så mycket ren action.

Redline visar att action inte måste vara krig, utan också kan vara bilracing. Med vapen.

Tiger & Bunny handlar om superhjältar som slåss. Jag gillar superhjältar som slåss. Jag minns dock inte så många specifikt bra slagsmål.

 

Bästa Drama/Romantik

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai närmar sig den japanska otecknade överspelade formen av dramatik, men är desto bättre skriven och regisserad än vad J-drama brukar vara. (Samt att man slipper det fula fotot!)

Hanasaku Iroha fyller kvoten drama/romantik med god marginal, med Ohanas helhjärtade uppväxtförsök.

Hourou Musuko har jag förvisso bara sett första avsnittet av, men eftersom jag följer mangan så räcker det för att bekräfta att även TV-animén behandlar ett annorlunda dramatiskt ämne med värdighet och medkänsla.

Kimi ni Todoke 2 innehöll krystat drama, det måste erkännas, men... det är ju så bra! Så rosigt! Så lummigt! Så fint! Och efter 27 avsnitt är det ett HELT tillfredsställande slut!

Steins Gate är inte det första jag tänker på när "romantik" kommer på tal, men seriens lilla kärlekshistoria är åtminstone den mest "episka" av mina kandidater.

Usagi Drop fick animékollektivets hjärtan att smälta med sitt vardagsdrama när lilla Rin och adoptivpappa Daikichi lär sig leva med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man borde i ärlighetens namn följa Sceleris, men eftersom jag är lat och måste få gjort lite arbete så gör jag det här snabbt. För att börja med är jag helt emot "sämst anime" då alla människor har olika smaker och det är helt enkelt meningslöst och snarare destruktivt att skriva om vilken serie som var värst. Oavsett hur mycket Manyuu Hikenchou skrämmer mig, ser jag inte poängen med att ha den katogerin.

 

Istället ser jag som redan påpekats att "Bäst Slice of LIfe" läggs till som kategori istället. Jag älskar SoL och moe serier, men även jag ser inte hur de är bäst i någon annan kategori. Det betyder inte alls att de inte är sevärda, utan jag har många bra minnen ifrån detta året. Alltifrån Working till Kimi to Boku som jag precis såg klart.

 

Baka to Test to Shoukanjuu Ni!

Fate/Zero

Mahou Shoujo Madoka★Magica

Kore wa Zombie Desu ka?

Steins; Gate

Usagi Drop

Working!!

Chihayafuru

Ao no Exorcist

Ben-To

 

Fate Zero slår andra med hästlängder som bäst anime, men bäst nykomling tror jag går till Usagi Drop. Jag var inte alls förbered för en sådan grymt bra anime serie.. precis som jag inte var förberedd på vad som hände efteråt i mangan. Ta det som en varning och håll bara animen i ditt minne.

 

F.ö är jag väldigt glad över att vissa serier hade ingen pervers fanservice alls. Varken Kimi to Boku, Working 2 eller Chihayafuru. Det finns förstås mängder med ecchi serier ändå, men jag tycker det är värt att nämna. Inte så att jag är emot naket, men helt poänglös fanservice som används som ursäkt för dålig handling eller humor är inte värt att ha. Jag föredrar alltid serier som är seriösa, även om serier med lätta handlingar kan vara sköna att se på ibland också. Ben-To lyckades hålla en riktig bra nivå och var en fröjd att se på.

 

Kore wa Zombie Desu Ka är bra men kanske inte den bästa komedin. Jag såg klart på Working 2 för inte ett så långt tag sedan, och jag skulle nog säga att den fick mig att skratta mest. Möjligtvis att Baka to Test var bättre.

 

Har massor att skriva, men nöjer mig med en sak till - den bästa manliga karaktären måste nog vara Rider i Fate Zero. Kanske lite nördigt och fel utav mig eftersom jag precis sett klart på alla avsnitt, och det finns många bra karaktärer såsom Daikichi i Usagi Drop i år.

 

En sista sak - jag har långtifrån sett alla anime serier i år som jag är intresserade utav, det finns massor jag vill se. Jag älskar Natsume Yuujinchou men har inte haft tid att kolla på de nya säsongerna än, vilket är anledningen till varför jag inte nominerar uppföljaren. Samma sak gäller Kimi ni Todoke - jag föll totalt för den första serien, men jag har inte lyckats se mer en några avsnitt utav den första säsongen ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att börja med är jag helt emot "sämst anime" då alla människor har olika smaker och det är helt enkelt meningslöst och snarare destruktivt att skriva om vilken serie som var värst.

 

Om alla människor har olika smak är det meningslöst att alls rösta om bästa eller sämsta animé.

 

Resultatet i AAA 2011: Alla har olika smak, så omröstningen ställdes in.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ni inte införa kategorin bästa skräck?

Har det ens kommit någon skräckanimé 2011? Jag tycker att det är extremt ont om animéskräckisar över huvud taget. För det handlar ju inte bara om monster eller spöken eller så, utan att verket ska försöka ingiva tittaren skräck -- och det tycker jag sällan, nästan aldrig, att de ens verkar försöka. Ghost Hunt var lite "spooky" vid ett par tillfällen, Soranowotos andra avsnitt gav mig en kall kår... men redan efter det börjar jag få ont om kandidater.

 

Kan ni inte införa kategorin "sämsta serie" när det görs så mycket skit?

Har det ens kommit någon sämsta s-

 

Ajuste, Horizon. Ärligt talat skulle jag nog hellre rösta på Manyû Hikenchô. Horizon kanske var en obegriplig smörja och en förolämpning för mig som tittare, men Manyû var en förolämpning mot mig som människa.

 

Faaast, personligen är jag inte så förtjust i en "sämsta"-kategori. Jag tycker att det känns roligare och trevligare att bara hylla det som är bra. Men om man kallar det för "Årets kalkon" kanske...?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om alla människor har olika smak är det meningslöst att alls rösta om bästa eller sämsta animé.

 

Resultatet i AAA 2011: Alla har olika smak, så omröstningen ställdes in.

 

Jag syftade på att det inte hjälper någon att rösta om vilken som är sämst. Det är bara negativt. Om en nykomling såg att en anime serie som de gillade var nerröstad till sämst anime blir han knappast glad. Jag är absolut inte för censur och tror knappast att de bryr sig särskilt mycket, men jag tycker att det är bättre om vi fokuserar på det som var positivt med anime året istället.

 

F.ö riskerar de personerna som faktiskt gillade serien att känna sig utanför. Igen, ser inte poängen. Att hylla det som var bra är inget fel på, men att rösta om vilken serie som är sämst.. njaa, det känns bara dumt i min mening. Det är bara bra om vi som community här försöker locka människor med diverse smaker att vara med och känna sig välkommna.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris.

Det beror självklart på vad man lägger i beggreppet skräck spöken, våld, mysterium, psykologiskt etc. Själv så skräms jag inte av spöken och tycker därför inte att det riktigt hör till grenen. Just under 2011 så var inte skräckutbutet särskillt stort, men animé har bra förutsättningar att skapa bra scenarios för skräck då det är enklare att köpa overkliga element än vanlig film. Sen är det nog få animés som är 100% ren skräck utan de blandar flera element t.ex. våld, mysterium mm. Enligt mig så är higurashiserien en av de bästa skräckserierna inom animé ( iallafall första säsongen rei och kira är bara fanserviceskräp).

Tycker ändå att skräck borde finnas som kategori även om det inte görs lika mycket som t.ex. slice of life.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Higurashi tycker jag är mer mysteriethriller med övernaturliga inslag. Berserk är fantasy-äventyr, Gantz är scifi-action med övernaturliga inslag, High School of the Dead är action, Mnemosyne är scifi-action... för att ta några få exempel som en animédatabas klassar som "horror". Jag tycker inte att någon av dem är skräck. :v

 

Jämför med, säg, Exorcisten och Scream, som är märkbart designade för att göra tittaren förskräckt genom att spela på vad som är hotfullt och okänt, och att presentera det på överrumplande sätt. Tittaren ska helt enkelt känna sig hotad, och det tycker jag i princip aldrig är fallet i animé.

 

Jag är ärligt talat inte så mycket för "slice of life" som beteckning heller. Förutom att den beskriver vad serien handlar om istället för vilken ton den har (vilka känslor som tittaren ska uppleva; komedi - nöje, thriller - spänning, drama - empati) så känns den så överanvänd nu för tiden. Samma databas klassar alla dessa som "slice of life": Haibane Renmei, Nodame Cantabile, NHK ni Yôkoso, Byôsoku 5 Centimeter, Lucky Star, Ichigo Marshmallow, Toki o Kakeru Shôjo, Working etc. Jag skulle hellre kalla dem för drama, komedi eller dramakomedi.

 

Aria the Animation med uppföljare är lite svårare att klassificera i samma termer, men jag skulle nog ändå hellre kalla den för "iyashiki-kei" ("läkande-sort") än "slice of life", till viss del för att det är scifi-fantasy -- "utsnitt ur vardagen" borde ju vara en vardag som är realistisk för en modern människa.

 

 

 

Meeen, nu när jag tänker på saken... Eftersom vi har en kombinerad kategori för drama och romantik, så skulle man ju kunna ha en för skräck och thriller. Då får man kanske tillräckligt många möjliga kandidater, medan fasa och spänning väl är tillräckligt nära för att det ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker att mycket skräck handlar lika mycket om visa obehagliga scener och mystik som att tittaren ska känna sig hotad (dock en definitionsfråga) och samtidigt ska det vara något oförutsägbart. Många av de skräckfilmer och böcker som görs idag t.ex. Sthepen King mf. riktar in sig på våld och obehagsscener istället för att ha uppenbara tillfällen där man ska bli rädd. För mig blev Scream förutsägbar rätt fort (man viste direkt vem som skulle dö, ändå en bra film) och därför kände jag mer obehag för t.ex. Gantz än scream då det inte fanns tydliga regler för vilken karaktär som skulle möta sin död ( iallafall innan de kunde återuppliva folk). Håller med dig om att skräck och thriller hör ihop, gränsen mellen spänning och obehag/rädsla kan ibland vara hårfin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Usagi Drop

Steins;Gate

Mahou Shoujo Madoka Magica

Ano Hana

Mawaru Penguindrum

Natsume Yuujinchou San

Hanasaku Iroha

Kimi ni Todoke 2nd Season

Tiger & Bunny

Hourou Musuko

Redline

Gyakkyou Burai Kaiji: Hakairoku Hen

Nichijou

Working'!!

Shinryaku!? Ika Musume

Level E

Fate/Zero

Denpa Onna to Seishun Otoko

Karigurashi no Arrietty

Hoshi o Ou Kodomo

Break Blade

Towa no Quon

 

Chihayafuru

Mirai Nikki

Last Exile: Gin'yoku no Fam

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Level E

Otona Joshi no Anime Time: Kawamo o Suberu Kaze

Hanasaku Iroha

Nichijou

Rain Town

Out of Sight

Kami nomi zo Shiru Sekai II

Deadman Wonderland

Moshidora

Mitsudomoe Zouryouchuu!

Gyakkyou Burai Kaiji: Hakairoku Hen

Aa! Megami-sama! (2011)

Ikoku Meiro no Croisee The Animation

Fireball Charming

Kizuna Ichigeki

Tansu Warashi

Hoshi o Ou Kodomo

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag syftade på att det inte hjälper någon att rösta om vilken som är sämst. Det är bara negativt. Om en nykomling såg att en anime serie som de gillade var nerröstad till sämst anime blir han knappast glad. Jag är absolut inte för censur och tror knappast att de bryr sig särskilt mycket, men jag tycker att det är bättre om vi fokuserar på det som var positivt med anime året istället.

 

Det är väl inte meningen att rösta för att alla ska bli glada? Det kan mycket väl vara så att samma serie både kvalar in i bästa och sämsta kategorierna eftersom människor har så pass olika smak, och den som blir deprimerad för att alla inte delar hans smak kanske borde växa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...