Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2011: Nomineringsfas


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Här kommer mina nomineringar!

 

Hanasaka Iroha - Jag bruka inte gilla "vardagliga" serier. Men den här var lite speciell. Den är absolut unik i sitt slag. Och ger både gråt, skratt och spänning.

Tegami Bachi Letter bee - Denna värld, måste jag säga att den är väldigt konstig. Det tog några avsnitt innan man förstod hur denna värld funkade. Men när allting satt på plats så blev den plötsligt intressant att se. En anime som gör att man tar väl hand om sina nära och kära!

Steins; Gate - Precis som många andra så nominerar jag denna med. Jag har aldrig sett någon annan anime som jag kommer ihåg som har en sådan djup berättelse.

Dragon Crisis! - En serie som jag tycker är minst värd en nominering. Romantik finns även i denna. Vad jag tyckte som var speciell i denna är att tjejerna inte är på killen lika mycket som i dem flesta harem serierna. Jag älskar att tjejerna har en "normal" personlighet.

Yumekui Merry - Jag älskar serier som man kan drömma om. haha. Nej, men. Jag nominerar denna eftersom den är en kort serie samtidigt som den ger ut ganska mycket. Jätte bra serie!

World god only knows II - Romantik och videospel i samma serie. Kan det bli mycket bättre?

 

Nykomling:

Another

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

A channel

Dragon crisis

Gosick

Hidan no aria

Infinite stratos

Kore wa zombie desu ka?

Mahou shoujo madoka magika

Mitsudomoe 2

Nichijou

The world only god knows 2

Shinryaku!? Ika Musume

Haganai

Idolmaster

ore no imouto specials

 

 

Nykomling

Shakugan no shana III

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa Manliga Karaktär

Fate Zero: Flera höjdare: Rider var den stora, starka, säkra och varmhjärtade figuren som man bara måste tycka om; Kirei Kotomine var intressant som ett mästerligt men själslöst magiskt proffs, på jakt efter en drivkraft och en uppfattad jämlike; på andra sidan, Kiritsugu Emiya som en själsplågad terrorist; slutligen tycker jag att den megalomaniske Archer helt enkelt är så ball och skurkaktig.

Steins Gate: HÔÔIN KYÔMA! Alltså Rintarô Okabe. Förutom att Okarins galenskaper är så underhållande att se, är han genom sitt vacklande och känslomässiga förhållningssätt medryckande, och fundamentalt en god människa som vill sina vänners väl.

Tiger & Bunny: Den eponyma tigern är också en lysande huvudperson. Sem en "underdog", gammal i gemet och en förlorare vars bästa tid är förbi, vinner han våra sympatier; genom att ha sina brister blir han en karaktär med förmåga att växa; och genom att visa att han verkligen håller sin dotter och sina vänner högst och, när det kommer till kritan, ge allt för allmänhetens bästa, så kan vi ju inte annat än gilla honom.

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai: seriens tragiska hjältinna Meiko "Menma" Honma är intressant i de motsättningar som presenteras, som död-levande, barn-ungdom, och

Hanasaku Iroha: Ohana Matsumae är fumlig (ej "dojikko") och kluven, men hennes drivenhet i sin situation gör hennes uppväxt under seriens gång väl värd att följa.

Shinryaku: Ika Musume: Bläckfiskflickan är egentligen inte så mycket till karaktär, men hon är helt klart ikonisk.

Steins Gate: CHRISTIIINA! Även känd som ZA ZOMBIE. Även känd som Kurisu Makise. Intelligent och talangfull, lite tsundere utan att det går till överdrift, och en hemlig nörd.

 

Bästa Röstskådespelare

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai: Ai Kayano var bra som Menma.

Fate Zero: Jag gillar ju alltid Akio Ôtsuka, så självklart här som Rider, fast han var å andra sidan mest sin vanliga karaktär. Sen Rikiya Koyama fick in några bra scener som Emiya.

Hanasaku Iroha: Kanae Itô (Ohana) var övertygande i huvudrollen, gnälliga Chiaki Omigawa (Minko) var gnällig (:heart:).

Hoshi o Ou Kodomo: Jag tycker nog att Hisako Kanemoto (Asuna Watase) var ganska bra -- till slut lyckades jag ju till och med glömma bort att hon lät exakt som Bläckfiskflickan!

Kamisama Dolls: Kana Hanazawa gjorde en rätt bra Mahiru Hyûga, denna helknäppa och helarga unga dam.

Redline: Takuya Kimura som JP förde oss bort från den japanska animéröstisvärlden med ett släpigare sätt att prata.

Steins Gate: Jag glömde helt bort att jag hörde Mamoru Miyanos röst varje gång Okarin öppnade käften, vilket får ses som en framgång. Han gjorde alla scener, allvarliga som lättsamma som komiska som romantiska, övertygande. Det var helt enkelt Okabe som pratade. Tomokazu Seki lät inte heller som sitt vanliga jag i rollen som den runda superhackern Itaru "Daru" Hashida. Kana Hanazawas karaktär Mayuri Shiina var en bimbo, men Kana Hanazawa gjorde det med bravur och gav figuren ett omissigenkänligt kännemärke: Tutturu~! Sen var det även kul att höra Haruko Momoi (Rumiho "Feiris" Akiha) igen.

Tiger & Bunny: Hiroaki Hirata var riktigt bra som Tiger, nollan med hjärtat på rätta stället.

Usagi Drop: Aya Matsuura var perfekt och övertygande som Rin. Lite fuskigt kanske, eftersom hon faktiskt är ett barn.

 

Bästa OP/ED

A Channel: The Animation: Öppningen var något slags glättig mediepresentation; stilmedvetet och kalorifattigt -- som serien i sig.

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai: Öppet satte "natsukashii"-tonen om en svunnen oskyldig barndom, medan slutvinjettens ZONE-coverlåt var finstämmig.

Boku wa Tomodachi ga Sukunai: Serien var ju onekligen som den var, men jag fastnade helt och hållet för öppningslåtens snärtiga elbas och konstiga tempoändringar.

Deadman Wonderland: Öppet var "tungt" och gav en god representation av seriens morbida kroppsfixering.

Denpa Onna to Seishun Otoko: Volbla hade fel, jag fastnade aldrig så mycket för öppningslåten, men Etsuko Yakushimas slutlåt lyssnar jag ännu på, och den Erio-fokuserade vinjetten i helhet var hyfsad.

Hanasaku Iroha: Jag gillade verkligen inte sången, men vinjetterna var snygga.

Mahou Shoujo Madoka Magica: En käck Claris-öppningslåt passande en serie om magiska flickor och sen Kalafina-låten i den där oroväckande slutvinjetten.

Nichijou: Snärtig regi till Hyadains låtar som sätter sig i huvudet. Jag gillade även slutvinjetterna i musik och bild.

Steins Gate: Inte så anmärkningsvärd, men klart lämpliga och bra låtar.

 

Sen hann jag glömma bort att nomineringsperioden tog slut, och hann inte motivera mig för allt.

 

Bästa Ljudspår

Ben-Tô: Knäpp musik av Taku Iwasaki, en av mina favoritanimékompositörer.

Fate Zero (Kajiura)

Gekijouban Macross F: Sayonara no Tsubasa (Kanno)

Hoshi o Ou Kodomo: Tenmon är Makoto Shinkais egen Joe Hisaishi.

Mahou Shoujo Madoka Magica (Kajiura)

Redline: MACHINEHEAD!

Star Driver: Kagayaki no Takuto: Om så bara för Monochrome.

 

Bästa Handling

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai (Okada)

Fate Zero (Orobuchi)

Hanasaku Iroha (Okada)

Hoshi o Ou Kodomo

Hourou Musuko (Okada)

Mahou Shoujo Madoka Magica (Orobuchi)

Steins Gate: Förstaplatsen.

Tiger & Bunny

Usagi Drop

 

Bästa Visuella Prestation

Fate Zero

Gekijouban Macross F: Sayonara no Tsubasa

Hanasaku Iroha

Hoshi o Ou Kodomo

Hourou Musuko

Kimi ni Todoke 2

Mahou Shoujo Madoka Magica

Nichijou

Redline

Star Driver: Kagayaki no Takuto

Steins Gate

Tiger & Bunny

Usagi Drop

 

Bästa Produktion & Regi

• Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai

Carnival Phantasm

• Fate Zero

• Hanasaku Iroha

• Hoshi o Ou Kodomo

• Hourou Musuko

• Kamisama Dolls

• Kimi ni Todoke 2

• Mahou Shoujo Madoka Magica

• Nichijou

• Redline

• Steins Gate

• Tiger & Bunny

• Usagi Drop

 

Bästa Karaktärsdesign

• Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai

C

• Carnival Phantasm

• Denpa Onna to Seishun Otoko

• Fate Zero

Fractale

• Hanasaku Iroha

• Hoshi o Ou Kodomo

• Hourou Musuko

• Kamisama Dolls

• Kimi ni Todoke 2

• Mahou Shoujo Madoka Magica

• Nichijou

No.6

• Redline

• Star Driver: Kagayaki no Takuto

• Steins Gate

• Tiger & Bunny

• Usagi Drop

• Working 2

 

Bästa Nykomling

Chihayafuru

Gintama

Mirai Nikki

 

Bästa Anime

• Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai

• Fate Zero

• Hanasaku Iroha

• Hoshi o Ou Kodomo

• Kimi ni Todoke 2

• Mahou Shoujo Madoka Magica

• Redline

• Steins Gate

• Tiger & Bunny

 

Puh, det var nog allt. Fetstil = första omnämningen bland mina nomineringar. Den som inte förstår mina val får gärna ifrågasätta eller fråga om motivation. :shappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så har det blivit dags att avsluta nomineringsfasen, en dag sent. De allra flesta serier som jag ville nominera har redan blivit nominerade så jag bryr mig inte om att posta mina egna nomineringar. I ett fall blir det så att mina egna nomineringar gör så att en nykomling kommer med som annars ej hade gjort det men vilken det blir kanske får bli en överraskning? ^^

 

Jag sitter nu och matar in alla serier, karaktärer och röstskådespelare i Genshiken.ses databas och hoppas bli klar så snart som möjligt. Omröstningsfasen sätter igång inom kort.

 

Tack för alla nomineringar, nu kör vi vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...