Hoppa till innehåll
Anime.se

Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

jg3o.png nKCG.png

 

Serien har precis börjat och det verkar kunna bli en intressant serie om de håller vad de lovar. Mangan den bygger på har prisats högt i mysterie/skräck-genren. P.A. Works har gjort serien och bara det borgar ju för något visuellt snyggt i alla fall. :jhappy:

Yomiyama Kita Middle School är platsen där allt utspelar sig. Dit har 15-åriga Kouichi Sakakibara flyttat och det är något som inte verkar stämma med hans klass, eller framför allt med hans klasskamrater. De verkar alla rädda för något men undviker att prata om det.
Han träffar Mei Misaki, en söt men konstig tjej och hans försök att lära känna henne gör saker bara än märkligare. Mycket verkar ha kopplingar till en incident som hände på skolan för 26 år sen (det är nu 1998), men vad var det som egentligen hände?


Här

 

En

(minor spoilers)

 

(Trailerlänkarna är nya och inte helt perfekta då den engelsktextade togs bort)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ep.1

Den börjar långsamt och portionerar ut lite ledtrådar och godbitar i lagom takt. Inte mycket av värde händer egentligen.

 

Den är snygg, men vad annat är att vänta av PA Works idag? :) Jag imponeras av deras känsla för detaljer. Smuts och märken på tavlor och bänkar, rostiga staket och allt sånt.

 

Den "skräckiga" och stämningshöjande (?) musiken kommer kanske gå mig på nerverna framöver men vi får väl se. Den kändes lite onödigt fånig ibland när de tydligt ville skapa en spänd känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, vi får se vart det här för oss nånstans. :) Men det känns lite som om klasskompisarna drar ut på sina avslöjanden lite väl mycket som om det skulle vara jättehemskt att berätta vad det nu är. Nä, hellre tiga och låta killen göra ev. misstag på egen hand så kan de få klaga på honom sen. Eller nått... Känns mer som producenterna är lite väl övertydliga och misstror oss att vi inte fattar att det är något.

 

Lite dryg cliffhanger bara...

 

Surt också med dålig upplösning, åtminstone det jag hittade. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Fyra avsnitt in och den står vid ett vägskäl nu.

 

Avsnitt 1-4

Ptja, den är underhållande minst sagt. Men kanske lite väl uppenbar med vissa "mysterier". Att någon skulle då hade man väl räknat ut, men när och hur var väl en annan fråga och tajmingen var rätt bra också och rätt så brutalt för den delen. Avsnitt fyra är jag dock lite tveksam till. Men det är svårt att kritisera den här serien för handlingen då det är en adaption och man försöker återskapa något. Men Mizuno's öde kändes tyvärr rätt självklar och rätt så tråkig jämnfört med Yukari's.

 

Sen är frågan också om det är så uppenbart som det har verkat vara att Misaki är död och att Kouichi är den ända som kan se henne, det verkar ju inte bättre än så. Men det tar dock inte ifrån något från seriens stämning och tycker att serien ändå startat väldigt bra. Jag hoppas dock inte att det kommer att avrättas massa folk nu på löpande band i varje avsnitt då det kommer ta bort allt vad spänning innebär för den här serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du glömde ett "inte" där på slutet va? Annars verkar det lite märkligt. ;) hehe...

 

Jag tycker serien har fått en bra start och jag är lika spänd varje vecka på vad som ska komma fram den här gången. Det är ju inte en actionserie så jag tycker det kan få ta sin lilla tid att rulla igång, men såklart, det får ju inte lalla iväg och vara mystiskt hela vägen utan att förklara något. Att klasskompisarna inte säger något tycker jag bara är fjantigt. De bygger ju upp ett eget klimax som kanske inte skulle vara så dramatiskt om de inte själva hetsade upp sig så mycket.

 

Att folk kommer dö som flugor är nog rätt uppenbart, frågan är bara varför? Och hur kan det stoppas? Den senare frågan är nog så intressant tycker jag. Antagligen är det bara Sakakibara som kan lösa mysteriet och ta hem hjältepoängen. Men hur är en annan fråga. Offra sig själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det känns skönt att jag hade fel i mina spekulationer men samtidigt känns det också som en hel del av spänningen och mystiken försvann. Men jag tror nog att den här serien har ett par ess kvar att visa. Ser med spänning fram emot nästa avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte spänningen försvann bara för att man fick lite svar på en del frågor. Det verkar finnas mycket kvar under ytan som simmar omkring, och en hel del av det har rejäla huggtänder. ;)

Ett steg framåt för serien! Hoppas bara att killen konfronterar klassen istället för att bara vara mesig och låta sig bli ignorerad och kuvad. Sådana karaktärer har jag fått för mycket av på sistone...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror de lägger på rätt brett med dödsfall nu i inledningen så att stämningen ska bli påtaglig att folk KOMMER att dö om det inte händer något. Men jag hoppas ju såklart också att det inte blir så att folk trillar av pinn varje avsnitt för då blir det ju bara slentrian och trist som sagt. Att det går långsamt är nog inget som kommer ändras, det är så den är skriven och stämningsbyggande skulle jag tro och alla gillar ju inte det såklart men jag tycker att så länge det dyker upp nya saker och händer något så behöver inte takten vara jättehög.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Ep. 9 just avklarad och sakta men säkert nystas det hela upp...

<p>men jag funderar stillsamt om det finns några kvar av klassen när det hela går i mål om de ska trilla av pinn i samma takt. ;) <br></p><p>Jag funderar lite på om inte Misaki dyker upp lite väl ofta på ställen som hon inte borde vara på. Antingen är det något lurt eller bara en slump för att de vill ha med henne så mycket som möjligt. </p>
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha... klart man måste ha med ett avsnitt på stranden. Det är ju nästan lag på verkar det som...

Men jag hade ju hellre sett en haj eller något annat lajbans än det där simpla. Det var dessutom överdrivet och inte så det egentligen sker när man blir överkörd av en båt men men... effekten och chockverkan är väl det man hellre söker än naturtrogenhet.

Jo, serien är nog rätt schysst även i detta tempo. Så, det är bara 13 avsnitt? Hm... känns tajt, skulle nog lätt kunna bli bra med 26 i det här tempot. Vi har ju precis lagom blivit presenterade för storyn.

 

Det har visst dykt upp en live action variant i japan med, såg nån "trailer" som såg urkass ut...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

12 avsnitt är det. Jag håller med om att seriens tempo inte riktigt kanske är den bäste med så pass få avsnitt. Tycker man knappt blivit introducerad speciellt bra till någon av karaktärerna. Det som jag verkligen dock gillar med serien är stämningen. Den håller åtmintone mitt intresse uppe och gillar skarpt animationen samt musiken som använts för att skapa denna stämning.

 

Handlingen som jag tycker är lite vag än så länge samt karaktärerna kunde gärna ha fått lite mera djup men tror de är lite försent för de nu som sagt med bara 3 avsnitt kvar. Men hoppas kan man alltid göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att följa en serie i realtid i all ära, men jag tror nog jag personligen får ut mer av en serie om jag kan följa den i den takt jag själv vill. Vill jag köra maraton och dra igenom en hel säsong på en dag så gör jag det eller delar upp det på några delar per dag eller så. En i veckan känns lite... långdraget på något vis. Jag har ju till exempel fått mer ut av en series första halva som jag drog igenom för att hinna ikapp där alla andra var och sen så dök serien och jag tappade känslan och intresset lite då jag bara kunde se ett avsnitt i veckan i ett antal månader... Jag undrar hur mycket sånt spelar in för helhetsintrycket?

 

Another hade kanske inte känts så seg som den ändå gjort om man sett hela på några dagar eller på en vecka. Nån som funderat över detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte säga något om Another i sig, men jag känner på lika sätt. Har jag en hel serie framför mig är det lättare att bli motiverad att titta vidare, då kan jag antingen titta på ett avsnitt och blir jag intresserad kan jag kika vidare utan bekymmer -- och om det blir ett maraton i slutändan så blir det helt enkelt det. Det är också därför jag inte följer så många serier per säsong (inklusive Another den här säsongen) eftersom att intresset kallnar efter ett eller ett par avsnitt in om jag måste vänta en vecka på varje. Dock när de sista avsnitten är ute försöker jag hinna ikapp flertalet serier från föreående säsong när nästa påbörjas.

 

Just helhetsintrycket beror nog från person till person. Vissa tycker om att se ett avsnitt i veckan och sen sitta och grubbla på olika teorier och hur handlingen samt karaktärerna kommer utvecklas. Andra tycker om facit på hand. Jag är ofta den senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojojoj... ett avsnitt kvar och nu börjar det verkligen hetta till. :ambivalentdrop:

Spoiler ep. 11

Man undrar ju stillsamt om nån kommer överleva i den här takten. Det är som värsta amerikanska splatterfilmen där alla mördar alla för de blivit galna av en eller annan anledning. Men hur fan kom värdparet in i bilden där tanten är värsta mördarmaskinen??? Såg inte den komma får jag erkänna...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Kommer den på svenska

Nej, det kan du nog inte räkna med. Det kommer nästan inte ut någon animé alls i Sverige nu för tiden. Enda som vi får se skymten av är Ghibli-filmer och återutgivningar av gamla grejer som kom ut på VHS för 20-30 år sedan. Samt lite Beyblade och liknande. (=anime&origin=sverige&action=search&type=movies&sort=release&sort_order=DESC"]Här är en lista på vad Discshop säljer, sorterat på utgivningsdatum.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Ebhen, när jag lade in medaljen i ditt första inlägg så försvann medialänken och när jag gick in för att redigera igen var det tomt (ingen url alltså) mellan klamrarna. Vet inte om det beror på att forumet kände av att den länkade median var bortplockad från YouTube eller något sådant men om det bara är så att det är jag som inte hittar trailern på tuben och du fortfarande har tillgång till den så får du gärna stoppa in den i inlägget igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...