Hoppa till innehåll
Anime.se

Clichéer vi älskar och hatar


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Har noterat det där jag med, men inte direkt reflekterat över det. Det känns lite väl överdrivet ibland. Vet man med sig att man inte kan laga mat för fem öre så är man nog smart nog att inte försöka förgifta nån man gillar med någon häxblandning av allt i skåpen.

 

Jag har faktiskt sett ett flera serier där de använder kokböcker, helt klart bra, för då visar de ju på ett normalt sätt att de inte kan laga mat men gärna försöker med blandade resultat såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klyscha och klyscha, men lärarna som patrullerar skolan på kvällen/natten. Liksom, hur sent stannar de? Till åttasnåret på kvällen? Tio? Två på natten? Får de en massa övertidslön för det? Eller ingår det i arbetsuppgifterna att vara en jäkla säkerhetsvakt? Gå hem, för tusan!

 

Folk som är så dåliga på att laga mat att man spyr/svimmar/dör av att äta den.

Det som stör mig mest med det där är att de aldrig smakar av vid matlagningen, eller äter något av det själva när maten är färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Vad är poängen med att lalla runt och vara nattvakt på en skola? Har de inga lås på dörrar och fönster eller larm? Men det kanske är en japansk grej som vi här hemma inte hänger med på riktigt...

 

En ny här då!

Extrem överdrift av en normal handling...

Upptäckte detta fenomen igen här i Mystery girlfriend X, där kvinnliga huvudrollen i bästa superhjältestill (med tillhörande musik, animering och effekter) sliter upp...(trumvirvel) en vanlig sax som ur trosorna och attackerar ett papper som någon håller i så fort att man inte ser vad som händer och kvar har vi en serie utklippta figurer. Edward Scissorhands, släng dig i väggen!

Det här var bara ett exempel på när de försöker göra en grej av något som eg. inte är något eller vill ge en karaktär en cool egenskap eller skill. Det finns säkert många exempel man kan rada upp här. Fruktat fånigt i längden och det känns billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAA! Eeh...

Jag blir påkommen med att; titta på en tjej och tänka snuskiga tankar/göra bort mig/inte veta vad jag ska säga/känna mig allmänt dum. Alltså skrattar jag högt och så sjukt artificiellt jag kan för att släta över det hela. Ingen kommer nånsin märka att jag är generad. Skitbra plan! :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du ville nyss döda mig och säger att du hatar mig men jag förlåter dig och skyddar dig!

(Tänk er Barbie nu... eller valfritt våp) Egentligen är han/hon ju jättesnäll innerst inne och gillar mig nog egentligen, och jag är ju en så snäll och moralisk typ så jag (trots att jag just blivit dödligt förolämpad och nästan dödad av dig) så vill jag skydda dig mot andra som av nån märklig anledning vill slå dig på käften lite grann... Så jag gör mig till totalt åtlöje i hela universum genom att bevisa vilket spån jag är.

 

Ja men snälla nån! Det här irriterar mig mer och mer för varje gång jag ser det i nån serie. Det är ju så urbota dumt att man har svårt att finna ord. Vad är det för jäkla fjantig hjältegloria nån puckad producent hittat på som sen alla andra apar efter? Det finns tillfällen i berättelser när en sån handling är befogad, men då ska den vara väl underbyggd och jävlar i mig ge oss läsare/tittare det vi förtjänar, nämligen en bra förklaring och en bra story. Det måste finnas en poäng med sånt men det verkar 99% av producenterna i japan missat... *suck*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snö är fullständigt fantastiskt.

Uppenbarligen så snöar det nästan aldrig till jul i Japan, och därför sker det istället i nästan varje anime som utspelar sig kring juletid för att kunna utnytja den exotiska känslan som följer med det. Och varje gång blir alla som bevittnar denna scen fullständigt fyllda av glädje och vördnad. Det påminner mig om Barnen i Bullerbyn eller Lotta på Bråkmakargatan där huvudkaraktärerna blir fulla av lek när de vaknar till ett snöfyllt landskap utanför fönstret, men då pratar vi om, vad, 13-åringar och yngre? Finns det någon anime (som utspelar sig i Japan) där någon inte är hänförd av snö?

 

Tjocka personer måste låta tjocka.

Ni vet, en mycket mörkare och gräddigare röst än deras smalare motsvarigheter. Nästan varje gång man ser en tjock karaktär så ackompanjeras de av en överdriven, överspelad röst som låter som något ett barn använder för att reta ett annat barn. Så låter ingen tjock person som jag hört prata, men kanske är asiaters stämband mycket mer känsliga för fett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjejen som är dålig på precis allt.

Det här är nog den allra värsta klyschan i min mening. Huvudpersonen är dålig på allt. Precis allt. Hon är usel i skolan, klumpig, dålig på matlagning, kreativa saker...you name it. Hon är också ofta olycksdrabbad men för dum för att förstå varför världen är emot henne. Det enda hon är bra på är att vara söt och glad. Varje gång denna karaktär uppenbarar sina brister vill jag slå henne. Hårt. Ingen kan vara dålig på allt, eller?

Exemper på detta är Usagi i Sailor Moon eller Tenma i School Rumble.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjejen som är dålig på precis allt...

Hehe... ja Tenma är ett utmärkt exempel på ett puckat våp. Det finns fler exempel på sådana överallt. Kan inte säga att de direkt har irriterat mig men de förekommer rätt frekvent och man undrar hur de ska överleva i den riktiga världen bortanför sina curlingföräldrar och hemmets trygga väggar.

De kan ju inte få något som helst vettigt liv om de inte gifts bort till nån som enbart vill ha en prydlig fru att visa upp. Eller så stryker de med i nån explosion i köket när de försöker laga mat eller dör när de gåt över gatan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns fler exempel på sådana överallt. Kan inte säga att de direkt har irriterat mig men de förekommer rätt frekvent och man undrar hur de ska överleva i den riktiga världen

 

Jag menar det. Jag kanske reagerar mer på det eftersom jag ogillar korkade människor. Det jag är nyfiken på är vad denna karaktär grundar sig på. Finns de här människorna i verkligheten?! Jag förstår att de har tagit "kass-på-allt"-egenskapen till sin spets, men ändå. Stackars människa i sådana fall. :tireddrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det grundar sig nog bara på att Tenma ska vara rolig -- med hennes dumhet hamnar hon lätt i lustiga situationer och kan spinna vidare missförstånd under en hel serie -- medan Usagi ska vara en gråtmild klumpeduns i början för att öka kontrasten mot hur hon ska bli senare (vare sig det nu är i slutet av serien eller hennes framtida jag). Uppväxt, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snö är fullständigt fantastiskt.

Uppenbarligen så snöar det nästan aldrig till jul i Japan, och därför sker det istället i nästan varje anime som utspelar sig kring juletid för att kunna utnytja den exotiska känslan som följer med det. Och varje gång blir alla som bevittnar denna scen fullständigt fyllda av glädje och vördnad. Det påminner mig om Barnen i Bullerbyn eller Lotta på Bråkmakargatan där huvudkaraktärerna blir fulla av lek när de vaknar till ett snöfyllt landskap utanför fönstret, men då pratar vi om, vad, 13-åringar och yngre? Finns det någon anime (som utspelar sig i Japan) där någon inte är hänförd av snö?

 

De flesta jag känner älskar alltid när snö först kommer. ...först i alla fall.

 

snow_o_178512.jpg

 

 

Alla som är från USA, England eller Frankrike har blont hår och blåa ögon och är odrägliga.

 

Eller, det finns vissa tillfällen då det är en ung timid grabb från England som är jättesnäll och tystlåten. Men annars är de alltid högljudda och pompösa.

Förvånandsvärt så visas inte tyskarna på det här viset om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Du har visst gjort illa dig, låt mig sterilisera såret! *slicka*"

För det första är det kanske inte en sådan bra idé, och för det andra så är det en något morbid handling, att slicka andras sår. Det tar sådana konstiga symboliska innebörder. Först det sexuella (eller åtminstone närhetsvisande) med att slicka, och sen det makabra med att ta in någon annans blod i sig själv.

 

Det riktigt dumma är att ofta så är det ju någon som skär sig i fingret, och då kan de ju faktiskt i första hand slicka på det själva...

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Battle Royale: The School Cafeteria Arc

Man hör ofta att japanska skollivet är hårt, med långa dagar och mycket plugg -- men det hårdaste måste ändå vara när skolfiket säljer det där extra goda brödet som precis alla vill ha. Plötsligt utbryter en strid bland hundra elever där endast de främsta går ur striden med livet brödet i behåll.

 

Om nu det där brödet är så eftertraktat, varför säljer de inte mer av det? Det är ju bara ekonomiskt förstånd: sälj mer när marknaden inte är mättad. Om nu ekonomin är oviktig, bryr de sig åtminstone inte om skolfriden? Eller har rektorerna något slags socialdarwinistisk ådra?

 

"There can be only one

melon bread

!"

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

"Hallå där borta! *vinka*" "Det där är en soptunna; här står jag..."

Vi är ju alla bekanta med leende mangafejs av typ :jhappy:, och det är inte ovanligt att visa att någon i animé är glad genom att exempelvis låta dem springa en bit, stanna, titta tillbaka och vinka – med slutna ögon.och öppen mun, skrattandes som en idiot. (^o^) Men tänk vad särskilt dumt det hade varit på riktigt! Kan ni tänka er att stå där och blunda och vinka mot någon?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara kvinnor kan föda barn

…samt styra jätterobotar, arbeta som frilansande lönnmördare eller köra stridsvagn. Åtminstone om serien är gjord efter år 2000. Även tusen år gamla kinesiska generaler eller japanska krigsherrar kan återfödas som tonårstjejer i animéns glada värld.

 

Jordens öde hänger på mig, men jag måste extraknäcka som servitris

Vilket viktigt, ansvarsfyllt uppdrag du än har är lönen så usel att du måste dryga ut den genom att jobba på restaurang eller kafé, gärna iförd en dräkt som man kan sälja plastfigurer på. Se till exempel Gunbuster och Stratos 4.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nä, Norikos klasskamrat i Gunbuster jobbar i ett yakisobastånd.

Skämtar du med mig? Eller tänker du på något utanför original-OVA:n? Jag har sett Gunbuster säkert tio gånger, och de har helt klart dräkter som man kan sälja plastfigurer på, men något yakisobastånd har jag inte något minne av. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte nästan nämna att det närmaste ett kafé i Gunbuster jag kunde minnas var när tjejerna i duschen i Bandais översättning pratade om att gå och äta "Andromeda cakes". Men nu när jag kollar så säger de ju faktiskt "Andromeda-yaki".

 

Men steget från det till att någon av dem faktiskt extraknäcker där är långt (jag tyckte mest det lät som skolflickor som ville besöka ett kafé efter skolan, som i mången annan animé), och steget till säljbara plastfigurer av namnlösa bakgrundsroller iklädda servitriskläder skulle jag tycka var ännu längre. :x

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allergi mot det motsatta könet.

 

Junta Momonari ifrån DNA2 och Yukinari Sasaki ifrån Girl Bravo är två karaktärer som får en allergisk reaktion när de ser eller rör en tjej. Men konstigt nog så är de inte allergiska mot en kvinnlig barndomskamrat. I serierna så finns det också en tjej med samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...