Hoppa till innehåll
Anime.se

Clichéer vi älskar och hatar


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 8 months later...

Vi har nämnt det här med förkylning-och-feber åtminstone en gång i tråden, men jag tror att denna aspekt inte fått särskild fokus: det att den sjuke ska torkas av med blöt duk, med ofta erotiska undertoner. Jag tycker att det känns så jäkla krystat. Det är väl en sak om det är ett par som redan är intima med varandra, men i övriga fall förstår jag inte brådskan. I första hand är det rimligast att den sjuke ska få ta en dusch själv. I andra hand, om hen är för orkeslös, så kan hen faktiskt vänta tills friskare tider. Det gör så vitt jag vet ingen skada att vara svettig; om något så kan det vara bra: hela poängen med svett är ju att kyla huden genom avdunstning.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åsså det här med att ingå ett kontrakt med sitt blod. Det i sig är okej, men för att få fram blod skär de alltid en fingertopp med kniv. Liksom, papperssår på fingertoppar svider ju nog illa, så tanken på att skära in med en jäkla kniv gör mig illa till mods!

Jag skulle hellre skära (eller sticka) på handryggen eller åtminstone fingerryggen. Någonstans där ett sår inte besvärar när man, ni vet, vill ta i saker.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

59 minuter sedan sa hautahauta:

håller verkligen med om att det är lite märkligt med ingå i ett kontrakt med blod när man använder händer mycket. Underbar tråd! - Bra träffande många klichéer här. Utomordentligt trevligt komponerat, och infångat till kunskapsbankens arkiv. 😄

Tack Hautahauta. Det är bara att bidra om du kommer på någon du tycker passar som vi ev. har missat. 😄 Vilken kliché tycker du är den drygaste i en anime? Vi har nog alla någon som vi verkligen inte står ut med längre. hehe... 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2019-11-10 vid 20:09 sa Sceleris:

Vi har nämnt det här med förkylning-och-feber åtminstone en gång i tråden, men jag tror att denna aspekt inte fått särskild fokus: det att den sjuke ska torkas av med blöt duk, med ofta erotiska undertoner. Jag tycker att det känns så jäkla krystat. Det är väl en sak om det är ett par som redan är intima med varandra, men i övriga fall förstår jag inte brådskan. I första hand är det rimligast att den sjuke ska få ta en dusch själv. I andra hand, om hen är för orkeslös, så kan hen faktiskt vänta tills friskare tider. Det gör så vitt jag vet ingen skada att vara svettig; om något så kan det vara bra: hela poängen med svett är ju att kyla huden genom avdunstning.

Jag tror att vi har att göra med folk som inte är så vana vid sjukdomar och vad man eg. tar sig för. Jag har också tänkt lite på det där med svettorkandet men det jag mest tycker är fånigt är ju det som vi nämnt tidigare; att erbjuda att ringa efter en ambulans eller vilja köra nån till sjukhuset så fort de har feber eller är förkylda. Dör folk i lunginflammation så ofta i Japan att det blivit den reaktionen så fort nån är lite krasslig och hostar? 
Sen så funderar jag på det här med den där obligatoriska "Cold pad" som alla sjuka ska ha på pannan. Kom inte på något bra namn för det... Kylplåster? 
Jag trodde det var en kliché från anime, men de använder dessa i Japan och jag hittade dem lite här och där i butiker. Frågan är bara om de har nån vettig effekt mot förkylningen eller om det bara är något för att det ska kännas lite bättre. Vet inte om pannan just är det ställe man är varmast på när man har feber.

 51j3uszj8SL._AC_.jpg

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

19 timmar sedan sa Ebhen:

att erbjuda att ringa efter en ambulans eller vilja köra nån till sjukhuset så fort de har feber eller är förkylda. Dör folk i lunginflammation så ofta i Japan att det blivit den reaktionen så fort nån är lite krasslig och hostar?

Hm, det kanske bara är "tradition"?

"What should I do when I have flu symptoms?" "(1) If you start feeling sick, go to see the doctor at an early stage." (Hälsoministeriet om influensa.)

"När och var ska jag söka vård?" "De allra flesta som har influensa behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv. Kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om något av följande stämmer: Du har hög feber som inte går ner efter fyra dygn. / Du har hög feber som har gått ner och som sedan börjar stiga igen. / Du tillhör någon av de grupper som rekommenderas vaccination mot influensa och har fått symtom på influensa." (Vårdguiden.)

Jag hann också se något om att Japan brukade (1960- till 1990-talet) ha en annorlunda säsongsvaccinationsstrategi, att man fokuserade på att vaccinera barn för att förhindra spridning (istället för att vaccinera främst de som var mest sårbara), kanske det är en bit i pusslet.

Kanske det är att japanska folket i gemen har en starkare tradition av förebyggande vård? 🤔

19 timmar sedan sa Ebhen:

 51j3uszj8SL._AC_.jpg

"Hahaa, ungjävel, det är bara vuxna som får ha kylplåster!"

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt underbara förslag! - försöker komma på några, ser att en del animéer och filmer driver med sig själva, vilket är ganska kul. njuter av de ni har tills vidare, om jag kommer på några fler dyker jag upp här! förresten gillar jag de där med glasögonen som åker ner hela tiden; de skimrande, som brukar symbolisera någon smart typ, hur kul som helst. En kanske är de där kamera vinklarna som dyker upp när ofta en ond person ska visas på ett ganska hemlighetsfullt sätt; man ser bara typ handen i vissa vinklar och bakifrån, tror ni vet vad jag menar.  (*Q艸Q*)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

På tal om sjukdom och dylikt så påminde Gigguks senaste video mig om att ingen håller för munnen när de nyser i anime. Det är lite udda med tanke på hur vanligt det är med ansiktsmasker i Japan. Min gissning är att det helt enkelt är enklare att animera ett prosit rätt ut i luften (och kanske även är mer kavaj).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...
Skrivet (redigerade)

Tjejer i serier hoppar på MC med kommentarer som: "...that virgin!" ,"He should stay virgin forever..." eller "I do this just to play around with a virgin like you" osv. etc. mm...

Vänta nu? Är inte tjejen lika gammal som killen i fråga? Är inte hon också oskuld med största enorma säkerhet? 
Vad i det här är så himla kul och hur ger det här tjejen makt över killen i fråga? Det blir bara extra töntigt när det överdrivs och används lite för mycket. 
Det är väl högst normalt att man är oskuld i High School så vad är problemet brudjävel? 😫 Jag skulle för en enda gångs skull vilja se någon av de mesiga grabbarna att svara tillbaka med samma mynt om tjejens troliga erfarenheter inom det området. Det skulle nog få tyst på henne rätt fort. 
Men det är lite drygt att se när det dyker upp då och då som om det vore något skällsord typ. Den mest aktuella serie där det förekommer är ju Nagatoro skulle jag tro, men jag har sett det flera ggr. på andra ställen och blivit lika störd av det då. 

Redigerad av Ebhen
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2022-03-27 vid 20:10 sa Ebhen:

Det är väl högst normalt att man är oskuld i High School så vad är problemet brudjävel? 😫 Jag skulle för en enda gångs skull vilja se någon av de mesiga grabbarna att svara tillbaka med samma mynt om tjejens troliga erfarenheter inom det området. Det skulle nog få tyst på henne rätt fort.

Få tyst på, det beror på brudjäveln… 😅

"Du litar verkligen på mig, eller hur?"
"Du är trots allt oskuld."
"........."
Jag hade väl själv berättat det för henne.
Så sent som förra veckan faktiskt.
"Det är skönt och lätt att vara med en oskuld. De frågar aldrig efter mycket."
" Öh... Vänta lite, Senjogahara. Du har pratat om oskulder ända sedan senast, men det är ju inte så att du har någon erfarenhet själv, eller hur? Så det är svårt att uppskatta allt du säger om ämnet—"
"Vad pratar du om? Jag har erfarenhet."
"Har du?"
"Jag gör det överallt", lät Senjogahara nonchalant glida fram.
Det enda hon brydde sig om var att motsäga varenda sak jag sa, tycktes det som...
Och "överallt"? Verkligen?
" Öhh, jag vet inte hur jag ska svara på det, men även om, hypotetiskt sett, det på något sätt var sant, vad skulle du möjligen vinna på att berätta detta faktum för mig, Senjogahara?"
"...Hrm," mumlade hon.
Inte utan att rodna.
Det var dock jag som rodnade, inte hon.
Det här samtalet nådde många gränser.
"Okej då... Tillåt mig att göra en rättelse", sa Senjogahara till slut. "Jag har ingen erfarenhet. Jag är oskuld."
"...Okej."
Hon erkände för mig, men inte alls på det sätt som jag hade föreställt mig.
Fast hon tvingade mig att säga samma sak häromdagen, så tekniskt sett var vi kvitt nu.
"Med andra ord!" stötte sedan Senjogahara sitt pekfinger mot mig och började skrika med en röst som kanske nådde hela parken: "Den enda typ av tjej som någonsin skulle prata med en töntig, misslyckad oskuld som du är en galen ungmö som jag!"

(Bakemonogatari, 2006.)

Redigerad av Sceleris
Hade råkat skriva animeseriens årtal istället för romanens!
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade helt glömt bort det där, borde kanske titta om den. Jag fick ett ryck härom året och tittade ikapp alla andra säsonger som jag hade skjutit upp men tittade aldrig om den eller Nisemonogatari.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Klona:

Hade helt glömt bort det där, borde kanske titta om den. Jag fick ett ryck härom året och tittade ikapp alla andra säsonger som jag hade skjutit upp men tittade aldrig om den eller Nisemonogatari.

Jag har fortfarande inte sett vidare efter Bakemonogatari! Jag skulle föreslå en sambeskådning av allt, meneh…. 🙃

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Jag vet inte om detta börjar tänja på gränserna för tråden, men...

moons.jpg

(Från 2023 års Isekai Nonbiri Nōka.)

Min första instinkt är att säga ”nej, för det är ju jordens måne!”. Jag har sett det så ofta i anime och manga: de bara använder jordens måne, så som vi ser den.

Det är på ett sätt begripligt: det fungerar i princip som en väldigt snabbförståelig symbol. Man förstår direkt att det är en måne. Med ett annat mönster – och kanske en annan form, om det är asteroidliknande månar, som Phobos runt Mars – så kanske det distraherar från scenen.

Men samtidigt, när man förstår varför att vår måne ser ut som den gör just på grund av det väldigt specifika sätt som den och mönstren på dess yta blivit till, så blir det knasigt att se exakt samma mönster i fantasyvärldar. Det blir som att verket antyder en koppling till vår värld. En sån koppling är inte otrolig i en isekai-serie med gudar som sköter flera dimensioner, men jag tror inte att Goblin Slayer har tänkt sig en sån koppling:

moons.jpg

Och låt gå att man använder jordens måne, men om de sätter ut två månar, måste de verkligen göra dem exakt likadana? Samma rotation och allt? 🤦‍♂️

  • Gillar 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2023-01-09 vid 21:40 sa Sceleris:

Och låt gå att man använder jordens måne, men om de sätter ut två månar, måste de verkligen göra dem exakt likadana? Samma rotation och allt? 🤦‍♂️

Jag borde ha väntat några dagar, så jag hade kunnat säga att den där nya exorcist-isekai-serien gör samma sak.

Onmyouji_moons.jpg

Med ökad kontrast för tydlighet:

Onmyouji_moons_c.jpg

Fast Tycho-kratern är uppe till höger! Det är ju ganska nydanande!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Gyaru är alltid blonda, har jättetuttar, pratar konstigt och är exhibitionister. 
Inte sällan framställs Gyaru som blonderade tjejer i minimala kläder med tuttar i fotbollsstorlek och som har en förkärlek för leopardmönstrade underkläder. De känns långt ifrån den verkliga bilden av dessa "gals" som man har sett i media och som kan dyka upp på Shibuyas gator fortfarande då och då. 
Dessutom så känns det som om de pratar ett eget språk många gånger, oavsett om de kommer från Osaka, Tokyo eller Hokkaido. 
Vad är det med denna fascination av jättetuttar japaner verkar ha? Är det bara för att generellt så är japanskor rätt småväxta i det hänseendet och japanska män blir upphetsade när de ser ett par rejäla lökar som dessutom tycks trotsa naturlagarna?  Har det gjorts nån undersökning om vad för fanservice som säljer bäst? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Insåg efter diskussion i en annan tråd att det saknades en kliché, ja det saknas kanske många vad vet jag? 😅

Fäder i rika familjer vet alltid bäst och bestämmer likt envåldshärskare över sina barns framtid utan hänsyn till vad det vill. 
"Jag har bestämt att du ska gifta dig med NN från den inflytelserika familjen X för att det passar vår familjs (min) status! Inget du säger eller gör kan ändra på mitt beslut och säger du emot så spöar jag dig ungjävel!" 
Jag vet att detta kan komma ur någon form av hederskultur som finns i Japan, men va fan, hur många idag lever kvar i Edo-periodens tänk och kultur kan man ju undra? Det känns som ett lättvindigt och numera rätt ålderdomligt sätt att skapa en motsättning i en serie för man orkar inte hitta på något vettigt. 
Har svårt att se att detta är en grej i Japan idag med tanke på att till och med kejserliga prinsessor numera kan gifta sig av kärlek och inte efter vad som passar familjen bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså... Vi har ju glömt en av de absolut tydligaste och töntigaste!!!   Hur kan vi ha förbisett detta?  😅

När jag springer har jag armarna rakt bakåt för det går mycket fortare då...
Alltså seriöst??? Vad är det här för idioti? Tack och lov så förekommer det mer sällan numera men det var ändå en hel del sånt ett tag. Speciellt i Naruto var man extra töntiga som synes. Jag är lite nyfiken på vart det här kommer ifrån? Det är inte naturligt på något sätt och definitivt inte effektivare och det ser garanterat INTE coolare ut! 

naruto-running.gifanime-run.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa Ebhen:

Alltså... Vi har ju glömt en av de absolut tydligaste och töntigaste!!!   Hur kan vi ha förbisett detta?  😅

När jag springer har jag armarna rakt bakåt för det går mycket fortare då...
Alltså seriöst??? Vad är det här för idioti? Tack och lov så förekommer det mer sällan numera men det var ändå en hel del sånt ett tag. Speciellt i Naruto var man extra töntiga som synes. Jag är lite nyfiken på vart det här kommer ifrån? Det är inte naturligt på något sätt och definitivt inte effektivare och det ser garanterat INTE coolare ut!

I en youtubevideo från ett par år sedan recenserar ”Japans sista ninja” Naruto-klipp, däribland springklipp. Lite överdrivet, men så är det, menar han: ninja springer framåtlutade med armarna stilla för att spara energi. Kanske man kan säga att om man springer Naruto-fort med avslappnade armar så är det bara naturligt att de fladdrar rakt bakåt av vinddraget?

Personligen tror jag att i verkligheten skulle den tekniken ha hittats av maratonlöpare vid det här laget. 😅 Det finns förstås också folk som har testat, som Because Science. (Spoiler: det var inte snabbare.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa Sceleris:

Personligen tror jag att i verkligheten skulle den tekniken ha hittats av maratonlöpare vid det här laget. 😅 Det finns förstås också folk som har testat, som Because Science. (Spoiler: det var inte snabbare.)

Det tror jag också, eller än hellre av de sprinters som springer 100 meter. Där om något borde det ju ha visat sig. 
Jag tror att det här med att spara energi är bara något fånigt påhitt som tyvärr sen Naruto-skaparen plockade upp. Att springa med kroppen i balans är ju en förutsättning för att kunna springa fort, energisnålt och effektivt. Armarna borde ju rimligen hjälpa till med det. Håller du dem stela rakt ner så får du obalans och sträcker du dem bakåt så kostar det ju energi att hålla dem så... Detta har naturligtvis inte testats av något oberoende institut it Schweiz så vi kan ju inte vara säkra. Men logiskt sett så borde det ju vara så. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18 timmar sedan sa Ebhen:

Det tror jag också, eller än hellre av de sprinters som springer 100 meter. Där om något borde det ju ha visat sig.

Jag tänkte på ”ninjans” påståenden. Om stilen skulle spara energi skulle maratonlöpare göra det. Om stilen skulle göra löparen snabbare – på bekostnad av energi – skulle sprinters göra det.

Det som jag personligen reagerar mest på med stilen är att de oftast(?) springer på det sättet in i strid, och det känns ganska dumdristigt att leda med sitt ansikte in i en farlig situation, istället för att skydda sitt ansikte. 🤦‍♂️

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå månar, förresten.

m99wWCfcET.jpg

Det är inte det mest flagranta exemplet ovan, men är det någon mer än jag som brukar reagera på när månen målas som en skära med stjärnor i den oupplysta delen? Liksom, tror bakgrundstecknarna att den delen av månen bara försvinner eller blir genomskinlig? Behöver de en lektion i vad ”skugga” är för något? 😅

I verkligheten är det väl resultatet av en process – måla ut en rimligt slumpmässig stjärnhimmel, och måla ut en måne, i endera ordningen – och att det bara råkar hända, men jag kan aldrig låta bli att reagera på implikationerna.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Gudar som är allt annat än gudomliga kanske vi kan kalla detta: jag kollar just på Tondemo Skill de Isekai Hōrō Meshi, där huvudpersonen blir hunsad av några gudinnor. De vill att han ger offer åt dem… i form av godis och sötsaker, alkohol, och schampo. Tydligen är gudar varelser som maktmässigt står under vilken japan som helst som kan gå in på närbutiken och köpa ett inplastat melonbröd. Och tydligen får de torrt hår.

Så okej, de ser ut som mänskliga kvinnor, och de har begär till mat och dryck, och kan vara gnälliga eller påtryckande eller intrigerande mot sina medgudar. Så hur långt ska man tänka på dem som i princip bara magiska människor? Bajsar de? Har de bröst för att de har sexuellt umgänge som människor? Föder de barn och ammar dem? Måste de bada och tvätta ansiktet? Måste de sova? Jag tycker att det blir konstiga implikationer när de verkar vara så svaga och bristfälliga.

Judendomen-kristendomen-islam är en sak med sin allsmäktiga och obegripliga gud, men de gamla grekernas gudsbild var förvisso inte helt olik den jag beskrev ovan. Zeus och gänget var praktiskt taget odödliga människor, likt människor en konsekvens av världens skapelse snarare än världsskapare själva, och med mänsklig småsinthet och bråk sinsemellan. De åt, de hade sex. Men de var åtminstone mäktiga nog att ordna sitt eget käk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

48 minuter sedan sa Sceleris:

Gudar som är allt annat än gudomliga 

 Zeus och gänget var praktiskt taget odödliga människor, likt människor en konsekvens av världens skapelse snarare än världsskapare själva, och med mänsklig småsinthet och bråk sinsemellan. De åt, de hade sex. Men de var åtminstone mäktiga nog att ordna sitt eget käk.

De fornnordiska gudarna var ju likadana. De intrigerande, slogs och söp så det stod härliga till. Och såklart jävlades med varandra. Nu tror jag iofs att det egentligen är samma busar vi pratar om. Skandinaverna har nog ärvt gudasagorna söderifrån och de har nog förvanskats en del längs vägen. Då berättartraditionen då var stor och skriftkonsten var ny så kan nog de berättelserna skruvats till lite genom åren och blivit till det som senare nedtecknats. 

 

Vad det gäller de gudar du såg däremot så vet jag inte om det är en kliché dock eller tycker du att det ofta ser ut ungefär så? 

Jag tycker mer de verkar vara en skock blandade typer av olika styrkor och svagheter men framför allt med väldigt varierande utseenden. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa Ebhen:

De fornnordiska gudarna var ju likadana. De intrigerande, slogs och söp så det stod härliga till. Och såklart jävlades med varandra. Nu tror jag iofs att det egentligen är samma busar vi pratar om. Skandinaverna har nog ärvt gudasagorna söderifrån och de har nog förvanskats en del längs vägen. Då berättartraditionen då var stor och skriftkonsten var ny så kan nog de berättelserna skruvats till lite genom åren och blivit till det som senare nedtecknats.

Åjo, det finns starka belägg för att bådas gudsvärldar ytterst härstammar från folken som började spridas från nuvarande Ukraina för ungefär fem-sextusen år sedan. Här är en av många historiker som förklarar.

22 timmar sedan sa Ebhen:

Vad det gäller de gudar du såg däremot så vet jag inte om det är en kliché dock eller tycker du att det ofta ser ut ungefär så? 

Jag tycker mer de verkar vara en skock blandade typer av olika styrkor och svagheter men framför allt med väldigt varierande utseenden. 

”De”, typ ”gudar i anime och manga rent allmänt”? Jodå, visst finns det olika sorters gudar i anime.

  • Mystiska varelsen X i Saga of Tanya the Evil är nästan gammeltestamentlig: ett mystiskt väsen som använder sin enorma makt över tid och rum (den stoppar tiden i början av serien – och reinkarnerar en människa som en flicka i en annan värld) för att utsätta huvudpersonen för prövningar.
  • I Princess Mononoke har vi intelligenta djur som vargarna och vildsvinen, vilka är begripliga, men också trädandarna och skogsguden som är ”något annat” och mystiskt, något som man liksom inte riktigt kan (ska kunna) sätta sig in i vad gäller deras liv och perspektiv. Men de är samtidigt alla något som människan kan kontrollera. Människor kan döda gudarna i Princess Mononoke.
  • Red Data Girl såg jag inte klart, men jag minns att när gudsvärlden kom i kontakt med människovärlden var det mörkt och mystiskt och hotfullt. Som nån skräckfilm där de råkar åkalla en demon eller liknande.
  • I Oh My Goddess däremot är gudarna och demonerna i princip bara vackra, högteknologiska människor i en annan dimension, och de har en hel industri för att hjälpa människor. De är alltså människor som verkar skapade för att hjälpa människor.

Jag menar inte att jag är missnöjd med variationen, utan att jag tycker att det inte riktigt ”fungerar” ”logiskt” när gudarna är för begränsade och för underordnade mänskligheten. Jag får för många frågor. Jag menar, varför hjälper de människor på ett så organiserat sätt? Varför är de inte mer som de grekiska gudarna som i princip bara påverkar människornas liv (på gott och ont) för sitt eget nöjes skull?

Särskilt om de är som gudarna i Hōrō Meshi som kan få torrt hår. Jag menar, om de praktiskt taget bara är en något mer magiskt mäktig mänsklighet så förstår jag inte deras motivation. Det hade varit som om vi människor skulle hjälpa ekorrar eller nåt. (Det gör vi ibland, förstås, men inte på ett sätt som är centralt i vår gemensamma civilisation.) Eftersom vi människor har så många egna problem så har vi helt enkelt inte tid eller motivation att fokusera på ekorrar. Och det hade varit särskilt patetiskt om vi gick till ekorrar för att lösa våra problem.

Och om dessa svaga, begränsade gudar är ”eviga” och oföränderliga så innebär det ju i princip att de kommer att bli förbisprungna av människorna, vars civilisation förmodligen kommer att utvecklas. I Hōrō Meshi så krävdes det en japan med ”hemköpsförmåga” att få ett bra schampo i fantasyvärlden, men det kommer väl invånarna själva att kunna skapa till slut, när deras civilisation utvecklas lite mer.

Jag har alltså svårt att se hur situationerna skulle ha kunnat uppstå. De känns oövertygande. Jag menar inte att det är dåligt, bara att jag inte kan köpa det helt. Det är som hur alla monster i Hollywood ska stå och vråla innan de anfaller. (Rovdjur vrålar inte mot bytesdjur! Det finns ingen anledning att vråla om man inte är rädd och försöker skrämma bort motparten!) Jag förstår varför filmmakarna gör det – för att det ska se maffigt och hotfullt ut – men det är egentligen inte så logiskt.

Det är klart, det finns möjliga förklaringar som en berättelse med gudar kan anamma. En är idén om att gudar och andliga väsen är skapade av människor på ett slags kollektivt undermedvetet plan. De är lite som kungligheter och adeln: de står över varje enskild individ, men de har bara makt så länge kollektivet ger dem makt. Kanske kommer gudarna i en sådan värld att försvagas och till slut försvinna ju mer människornas civilisation utvecklas. Men det skulle åtminstone ge en förklaring till varför gudar tjänar människor: för att de är skapade till det.

Oftast känns det dock som att det inte finns eller ska finnas någon förklaring. Det är inte viktigt för berättelsens skapare. Men, som sagt, detta är inte ett klagomål som sådant. Det är bara att det får mig att tänka på saker. Som när jag ser demonerna i Diablo och undrar vad deras utseenden har för funktion. (Har de horn för att stångas med varandra för att imponera på honor?) Jag ser saker och tänker ”vänta nu, hur skulle det kunna ha blivit så?”.

Jag vet inte om det är på den grad att man vill kalla det för en klyscha, men det är tillräckligt vanligt för att jag har tänkt på det många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...