Hoppa till innehåll
Anime.se

Clichéer vi älskar och hatar


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Bunkasai | Anime Amino

Kulturfestival på skolan.
I anime så finns det tydligen bara tre saker som alla klasser gör och det är "Spökhus", Maidcafé eller en teaterpjäs av Shakespeare. Det kan dock bli lite drygt på en skola där det finns fem klasser i varje årskurs. Det innebär att det kommer finnas 5 spökhus att gå igenom och likaså 5 teaterpjäser att lida sig igenom samt naturligtvis 5 olika caféer av blandad gullighetsgrad. Yay... Kulturellt så det förslår. 😆 

När det kommer till sportfestivalen så finns det i alla fall en hel del grenar och event de är med på så det känns ju i alla fall normalt. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Tillbakahopp till en kliché som togs upp i början av tråden. 

"Virgin-kun" 
Har sett nu flera anime och manga där det ofta är så att den manliga huvudpersonen tilltalas som "oskulden" eller något liknande nedsättande. Varje gång är det en tjej som tilltalar honom så, ofta rätt nedlåtande. Det kan ju vara nån gyaru eller annan karaktär, det har varit blandat. Det jag stör mig på är det underförstådda i detta att han är supertönten som ff. är oskuld. Detta verkar vara väldigt nedsättande och frågan är då om alla tjejerna i handlingen haft sin sexdebut för länge sen och är proffs redan eller vad? Jag kan mycket väl tänka mig att det är ytterst få av dessa tjejer som avancerat till den nivån där de kan uttala sig nedlåtande om andra i frågan. De är nog lika mycket oskulder hela bunten (med några få undantag). En sån där grej skulle man lätt bara kunna bolla tillbaka till tjejen i fråga och då blir det nog annat ljud i skällan. 😆

Varför är det ingen som säger ifrån och kastar tillbaka frågan kan man ju fundera på? Och vad är det nedvärderande att nån som är 15-17 år är oskuld? Är inte det fullt normalt? Den här underförstådda förolämpningen stör mig mer och mer då jag sett den lite väl mycket nu som om det blivit nån standard nedvärdering i samma klass som Otaku. 

ADCreHdZJKan8nph-wOVKqZL3XaipGD42EVvNkih

ADCreHc2kZ0VCSu4hV8jDyEAR4Oafk-hHwX7pAwz

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Den 2023-10-17 vid 11:11 sa Ebhen:

"Virgin-kun" 
Har sett nu flera anime och manga där det ofta är så att den manliga huvudpersonen tilltalas som "oskulden" eller något liknande nedsättande. Varje gång är det en tjej som tilltalar honom så, ofta rätt nedlåtande. Det kan ju vara nån gyaru eller annan karaktär, det har varit blandat. Det jag stör mig på är det underförstådda i detta att han är supertönten som ff. är oskuld. Detta verkar vara väldigt nedsättande och frågan är då om alla tjejerna i handlingen haft sin sexdebut för länge sen och är proffs redan eller vad? Jag kan mycket väl tänka mig att det är ytterst få av dessa tjejer som avancerat till den nivån där de kan uttala sig nedlåtande om andra i frågan. De är nog lika mycket oskulder hela bunten (med några få undantag). En sån där grej skulle man lätt bara kunna bolla tillbaka till tjejen i fråga och då blir det nog annat ljud i skällan. 😆

Varför är det ingen som säger ifrån och kastar tillbaka frågan kan man ju fundera på? Och vad är det nedvärderande att nån som är 15-17 år är oskuld? Är inte det fullt normalt? Den här underförstådda förolämpningen stör mig mer och mer då jag sett den lite väl mycket nu som om det blivit nån standard nedvärdering i samma klass som Otaku.

Ytterst så går det ju tillbaka till en uråldrig patriarkal idé: män visar sitt värde genom att vara åtråvärda nog att kunna knulla runt, och kvinnor visar sitt värde genom att vara trogna en man (och därmed oskulder tills de legat med honom första gången). Nu ska vi inte vara slavar för vår biologi, men det finns ju viss motivation i hur fortplantning fungerar hos människor, som att graviditet hos människor är ganska farligt och jobbigt och tar lång tid, och att människohonor i regel bara kan bära ett barn i taget. Jag lyssnade på en podd med en evolutionär psykolog (här finns transkription och AI-sammanfattningar) som påpekar ungefär att män har en starkare tendens att välja kvinnor baserat på kvinnans utseende (typ barnbärande höfter) medan kvinnor har en starkare tendens att välja män i princip baserat på hur mycket andra kvinnor vill ha honom (typ social status). Väl i ett förhållande är det biologiskt viktigt för hanen att honan är lojal, så att han lägger sina resurser på att säkra sitt barns överlevnad – en man kan ju aldrig vara lika säker på att ett barn är hans, så som en kvinna kan vara säker eftersom hon födde det.

Jag hoppas att jag inte missminner mig och felrepresenterar vad han säger, och jag vill understryka att (1) han talar om grova tendenser på befolkningsnivå, vilket inte ogiltigförklarar individuella erfarenheter eller preferenser, eller ens nödvändigtvis tendenser inom specifika kulturer; och (2) varken han eller jag menar att det är eftersträvansvärda attityder. (Och (3) det finns förstås andra åsikter inom vetenskapen.)

Men jag tycker att den idén lyser igenom i anime som pratar om oskulder. Att killen är oskuld (japanska dōtei) är ett bevis på hans låga sociala status (han har inte många vänner eller ett uteliv, är inte mån om sitt utseende, är inte rik och begåvad, är inte charmig, har en opopulär hobby), medan att tjejen är oskuld (japanska shojo, ej att förväxla med shōjo) är ett bevis på hennes värde som partner.

"Gyaru" ställer det där lite på sin spets, förstås. Gyaru-arketypen går väl ut på att hon är sexig och lätt på foten (och därmed lättillgänglig för flyktiga förbindelser). Åtminstone idén om det – mestadels i anime och manga så är ju gyaru-hjältinnan oskuld, tvingas hon erkänna. Så man kan väl säga att det återigen går tillbaka till patriarkala värderingar. Även när hon inte är oskuld, så verkar det vara mer som ett problem för paret att övervinna (tänk vad titeln fokuserar på i den nu gående serien You Were Experienced, I Was Not: Our Dating Story).

Jag har dock läst en manga – jag minns inte på rak arm vad den heter; den började som porrmanga men fick en endast-väldigt-utmanande serialisering – där en lågstatuskille blir kär i en gyaru. När han får veta att hon är en "slampa" som ligger med vem som helst så blir han först nedstämd, men han uttrycker sitt intresse och hon tar till sig honom som ytterligare en "lekkamrat". Virgin-kun var inte virgin-kun i mer än fem kapitel nåt sånt. Så det var ju lite nytt åtminstone?

Hur som helst, jag håller med, och jag vill se fler och bättre uppgörelser med "virgin-kun"-konceptet.

Redigerad av Sceleris
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 minuter sedan sa Sceleris:

Ytterst så går det ju tillbaka till en uråldrig patriarkal idé: män visar sitt värde genom att vara åtråvärda nog att kunna knulla runt, och kvinnor visar sitt värde genom att vara trogna en man (och därmed oskulder tills de legat med honom första gången). Nu ska vi inte vara slavar för vår biologi, men det finns ju viss motivation i hur fortplantning fungerar hos människor, som att graviditet hos människor är ganska farligt och jobbigt och tar lång tid, och att människohonor i regel bara kan bära ett barn i taget. Jag lyssnade på en podd med en evolutionär psykolog (här finns transkription och AI-sammanfattningar) som påpekar ungefär att män har en starkare tendens att välja kvinnor baserat på kvinnans utseende (typ barnbärande höfter) medan kvinnor har en starkare tendens att välja män i princip baserat på hur mycket andra kvinnor vill ha honom (typ social status). Väl i ett förhållande är det biologiskt viktigt för hanen att honan är lojal, så att han lägger sina resurser på att säkra sitt barns överlevnad – en man kan ju aldrig vara lika säker på att ett barn är hans, så som en kvinna kan vara säker eftersom hon födde det.

Etc...

Självklart handlar det ju om status i de här fallen, det tror jag också är själva grejen för alla de karaktärer jag sett i dessa sammanhang är rätt långt ner på stegen i de flesta fall. Undrar om det skulle vara lika populärt att man kallade en tjej i ungefär samma status för "Hörru, lilla oskulden..." Tror inte det skulle bli riktigt samma effekt utan mer sexistiskt och rent nedvärderande. Men som sagt, japaner är lite udda så man kan ju inte riktigt ha koll på hur de tänker alla gånger... 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

44 minuter sedan sa Ebhen:

Självklart handlar det ju om status i de här fallen, det tror jag också är själva grejen för alla de karaktärer jag sett i dessa sammanhang är rätt långt ner på stegen i de flesta fall. Undrar om det skulle vara lika populärt att man kallade en tjej i ungefär samma status för "Hörru, lilla oskulden..." Tror inte det skulle bli riktigt samma effekt utan mer sexistiskt och rent nedvärderande. Men som sagt, japaner är lite udda så man kan ju inte riktigt ha koll på hur de tänker alla gånger... 

Dynamiken "lågstatus-kille får högstatus-tjej" kan förvisso speglas i shōjo. Tamefan om jag inte har svaga minnen av att ha sett populära killen (romantiska intresset) i en shōjomanga dissa huvudpersonen som oskuld. 🤔

Överlag är jag ganska less på statustänket. Numera brukar det ju till och med uttryckas som "skolkastsystemet", där de populära ungarna är i toppen och otaku och andra misfits i botten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Dags för en ny. 😁 Egentligen en klassiker som borde tagits upp för länge sen. 

"Jag dricker något, blir samtidigt överraskad/chockad och sprayar omgivningen med det." 

En ofelbar klassiker som man hittar nästan i alla serier och filmer. Någon blir chockad eller överraskad samtidigt som de dricker något och sprutar ut allt, gärna i ansiktet på någon annan karaktär. Funkar även med mat men är inte lika vanligt. 
Det här förekommer ju även i vanliga tv-serier med men är inte lika vanligt tack och lov. Själv har jag aldrig sett det eller råkat ut för det i verkligheten vad jag minns så det är ju inte direkt en vanlig företeelse. Var dock med om att en kompis för många år sen började skratta med munnen full av mjölk som han försökte hålla inne och det slutade med att han fick spotta tillbaka allt i ett glas han fick tag på för att inte drälla ner sig själv. 

Bristen på självkontroll hos animekaraktärer är uppenbar då de sprayar allt och alla konstant. Vet inte om det ska vara en komisk effekt, men det blir det väldigt sällan. Känns mest fånigt i mitt tycke. 😑

tumblr_ldr73pxDf11qant1e.gif

tumblr_orc8qyJC7X1uxvvvzo1_500.gif

tumblr_ppq185GWIO1r30p8ao8_1280.gifv

e342abf1d768a3c5dce7497bf4fb12357297a71b

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gyarus är blonda och har stora bröst

Då det dykt upp en del nya serier och manga i ämnet så har jag noterat att det verkar vara en regel att de måste vara blonda och ha stora bröst för det är endast sådana som porträtterats i de jag kollat upp. Ovanligt tätt av just den varianten vilket ju egentligen är rätt orättvist då det ingalunda är ett krav att vara blond ens, och hur du är skapt har än mindre med saken att göra egentligen. Men det är väl en marknadsföringsgrej, de serierna riktas ju mot unga män så de går väl på japanska stereotypen av vad de "anser sexigt" gissar jag. Att de är exhibitionister verkar tydligen vara genomgående också då det är väldigt mycket fanservice i de serierna. 

 

Gyaru School Selfie by aianiarthobbyist on DeviantArtShare 156+ gal anime - huynhgiavpp.com.vnMy First Girlfriend Is a Gal (Manga) - TV Tropes

Kudasai on X: "Nuevo visual para el anime "Hokkaido Gals Are Super  Adorable! (Dosanko Gal wa Namara Menkoi)". #dosankogal 📅 El estreno será  en enero de 2024. ✨ Los estudios a cargo

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...