Hoppa till innehåll
Anime.se

Elfen Lied, en anime för vuxna


RexM
 Share

Rekommenderade inlägg

Har i dagarna haft möjlighet att se den relativt nya serien Elfen Lied, som böjrade sändas på japansk TV under Juli. Nu måste jag rekommendera den för er.

 

En ung flicka, som är dioclonius (två-hornad människa) flyr från en mystisk anläggning som hållit henne fången. Själva flykten verkar inte direkt så svår, då hon har övernaturliga krafter, och kan kapa människor på mitten utan att vidröra dem, och stoppa kulor som skjuts mot henne. När hon kommit ut lyckas dock en krypskjut skjuta henne i huvudet, och hjälmen som hon haft på sig flyger av. Hon blir skadad, och faller ner i havet.

En ung man vid namn Kota, har tack vare sin kusin Yuna, fått flytta in i en gammal nedlagd resturang, mot att han tar hand om fastigheten. Då de går hemmåt, passerar de stranden, och hittar en spritt språngande naken flicka, med två horn på huvudet. Flickan, som är i deras ålder, är som ett barn, och känner inte till något om civilisationen. Hon kan inte ens prata, utan säger enbart "Nyuu", vilket därför blir hennes namn. Uppenbart oförmögen att ta hand om sig själv, tar Kota och Yuna med sig Yuuna hem, och det beslutas att Yuuna får stanna i Kotas nyförvärvade och rymliga bostad...

 

Det är upptakten till denna serie. Jag har lyckats deducera att den är baserad på en bok, och jag kan inte rekommendera att man läst den innan man tittar på serien; då animen tydligen följer den rätt hackigt.

 

Den är blodig, våldsam och naken. Mycket naken och mycket våldsam. Så mycket att våldsamheten och nakenheten knappt gör serien mer attraktiv, men det gör att den känns ärlig och mogen. Det känns att det är en anime för vuxna.

 

I de fansubs jag såg, hade översättarna gjort kareoke av introlåten, vilket kanske inte är så ovanligt. Men i det här fallet är introlåten en klassisk opera-influerad sång på latin. Jag tycker den är fantastiskt välgjord. Ja, hela serien känns väldigt välgjord, och får ni chansen att se den, så gör det (såvida ni inte störs för mycket av våldet och nakenheten).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Den är blodig, våldsam och naken. Mycket naken och mycket våldsam. Så mycket att våldsamheten och nakenheten knappt gör serien mer attraktiv, men det gör att den känns ärlig och mogen. Det känns att det är en anime för vuxna.

 

Jag har en liten kännsla att de som inte passar in i Vuxen gruppen bryr sig, nu när du har gjort reklam för serien :P

Och ja den är mycket våldsam. Tror att en så där 50 stycken blev av med armar, ben och huvuden i första avsnittet. Och det verkar som att de inte ha upp funnit kläder i serien heller :surprised:

Dock verkar själva storyn i serien vara rätt stabil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Återstår att se ifall denna serien är seriös. Den är oundvikligen rå, men seriös vet jag inte om jag vågar kalla den. Påminner alltförmycket om Chobits (tänker på Lucy/Nyuu). Men det blir intressant att se hur handlingen utvecklas.

 

I.a.f., öppningslåten till Elfen Lied är fruktansvärt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den påminner faktiskt lite om Chobits, men förhåller sig till den serien ungefär som Lexx förhåller sig till Star Trek. I alla fall om man räknar bort all mörk humor i Lexx, Elfen Lied har ju relativt lite humor.

Jag har sett till och med avsnitt fem och sexan är på väg ner (trots att serien nu är licensierad av ADV.. dumma dumma rexm) och än så länge tycker jag historien är suverän. Nakenheten har väl tonats ner lite nu när Nyu lärt sig använda kläder. Dom har även introducerat några sidospår i historien, i form av en hemlös flicka som också flyttar in hos Kota. Hoppas bara det inte blir en harems-show av den nu...

 

Det där blev väl förhållandevis spoilerfritt hoppas jag, alltid en svår balansgång det där :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej. Elfen Lied innehåller ingen konkrek kritik mot den sociala strukturen i japan, vad jag märkt. Jag har å andra sidan inte sett den romatiska, lätt ecchi komedin Chobits som en samhällskritisk serie heller; förrens du påpekade det :)

För att citera min berusade vän Evert innan han började ragga på två skator: "It's all in the beer of the beholder"...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, det är mer uppenbart i mangan än i animen i Chobits fall. Och trots det är fortfarande många som tror att det framförallt är en serie om en söt och lättklädd datortjej.

 

Men om man läser mellan raderna i Chobits så ser man ju alla kängor mot utvecklingen som gör att folk blir mer och mer intresserade av sina datorer och mindre och mindre av sina medmänniskor...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Dom kan ju fylla ut med sidohistorier.. karaktärerna är intressanta nog att få sina bakgrunder presenterade. Som till exempel Lucys bakgrund som vi såg i det senaste avsnittet. Men även huvudhistorien kan ju ta vilken vändning som helst i princip, vilket ju är en av seriens starkare fördelar.

Jag tror den gott och väl skulle kunna fylla 26 avsnitt. Hoppas bara att den inte kommer kännas för komprimerad med 13. Dock skulle den inte kunna bli en Naruto/Inuyasha/Ranma½ med hundratals avsnitt..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...