Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2011: Omröstningsfas med diskussion


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag såg i helgen igenom Pingvintrumman snurrar och, tja, hm. Jag gillade den, det gjorde jag, men jag vet inte så här på rak arm om den får några röster i något. Kanske i handling, och kanske då inte så mycket för fabeln som för intrigen, vilken jag tyckte var välgjord: det var en jämn ström av invecklingar som gav berättelsen ytterligare lager på lager av betydelse -- det vill säga att den uppfattning om fabeln som man konstruerat baserat på avsnitt 1 till n ständigt måste uppdateras när man får ny information i avsnitt (n+1).

 

(Jag ska nog skriva en liten essä i ämnet vid senare tillfälle.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr fallit ur maratonhumöret och bara sett 7 avsnitt av Pingvintrumman än så länge, men jag gillar den skarpt. Jag gillar hur den hoppar mellan humor och allvaret i handlingen på ett skickligt sätt. Jag gillar den fabulösa men fullständigt meningslösa förvandlingssekvensen när pingvinen har något att säga. Jag gillar hur handlingen fortskrider väldigt gradvis. Inte bara får vi en lite större inblick i vad det egentligen är som pågår, men intrigen blir också mer komplicerad och ger upphov till nya frågor. Jag tycker också den är väl regisserad och genomtänkt (för det mesta). Jag har fortfarande en viss actionscen i bakhuvet som jag tycker var väldigt effektiv

 

Jag tror inte att jag kommer se klart den innan månadens slut, för jag vill gärna se lite av Tiger & Bunny också, men jag är väldigt intresserad av vad som kommer hända.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blev lite ändrade planer från mitt vanliga att-spela-med-kompisar-hela-natten så jag bestämde mig för att se på lite animé istället. Valet stod mellan att kolla på ett par avsnitt av Pengvintrumman eller att se på Redline, jag funderade en stund men valet föll till slut på Redline. Att gå in på detalj vad filmen handlar om är väl ingen större idé då det finns andra som skrivit om den, så jag tänkte direkt gå över till vad jag tyckte om filmen. Till en början kan jag skriva att det här var den galnaste animén/filmen jag sett sedan jag såg klart på Tengen toppa gurren lagann för några år sedan, som förövrigt är min favoritanimé. Filmen går i ett rasande tempo från början till slut och under filmens gång får man precis det man vill ha, action och ögongodis. Att se bilar röra sig mjuk men ändå hårt, att se bilar explodera till vrak var en riktig fröjd för ögat.

 

Handlingen var inte speciellt djup men å andra sidan behövde den inte vara det, den berättade precis så mycket som den behövde berätta för den här typen av film och även om jag kanske skulle vilja ha vilja ha vetat lite mer om karaktärerna som jag gillade så var jag ändå nöjd över det jag fick reda på under filmens gång.

 

Helt klart den galnaste och den bästa filmen som jag sett från förra året och jag är säker på att den kommer att ta en hel del priser under anime.se anime awards på grund av sin unika stil.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WLL8P.png

 

Karigurashi no Arrietty

 

Redan de första minuterna känns det att man tittar på en film som är gjord av Studio Ghibli. Miljöerna och karaktärerna är tecknade och animerade med den otroliga omsorg som man nu är van vid när man tittar på ett nytt Ghibli-verk och den där magiska Ghibli-känslan infinner sig nästan omedelbart. Regin tilltalar som vanligt. Scenen där Arrietty och hennes far är på väg att "låna" en pappersnäsduk var enligt mig mästerligt hanterad. I största allmänhet lyckas man väldigt väl med att få vår vanliga värld att framstå som något okänt, enormt och outforskat så snart vi får följa småfolket. Detta uppnås delvis genom bildregin och klippningen men kanske framförallt genom ljudet som stundtals är makalöst.

 

Jag sätter sällan några jättehöga betyg på Ghibli-filmer (eller några jättehöga betyg över huvud taget enligt många) och det beror ofta på att jag tycker att handlingen och karaktärerna i deras filmer sällan är bättre än att de hamnar någonstans mellan "okej" och "bra". Allt runt omkring håller ofta en oerhört hög kvalitet och till skillnad från andra titlar som hamnar i det här betygsspannet så saknar ofta Ghibli-filmerna aktivt dåliga inslag - det som sätter käppar i hjulet för majoriteten av all anime. Nej, Ghibli-filmer håller enligt mig ofta en jämn och bra nivå, utan att sväva iväg särskilt mycket åt något av hållen.

 

Handlingen och karaktärerna är helt okej i den här filmen men det är inget som grabbar tag i en. Filmen hamnar på en stark femma i min betygsskala vilket översätts till "Bra!" (med utropstecken!), angränsande till "Riktigt bra".

 

5/10 ["Bra!"] - En film med den höga kvalitet och de höga produktionsvärden som vi har vant oss vid från denna studio. God regi, oerhört få aktivt dåliga element och fantastiskt ljud. Handlingen och sättet den hanterar karaktärerna på är dock inte tillräckligt engagerande för att filmen ska nå högre än såhär på betygsstegen. Det råder dock inga tvivel om att det här är en film som jag kan rekommendera till i princip vem som helst.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För alla som inte har röstat och som fortfarande funderar på vilka serier de ska rösta på så kan jag rekommendera att man loggar in och röstar preliminärt så att man inte skjuter på det och glömmer bort att rösta sista dagen (det gjorde jag ett år) eller om något annat oväntat skulle inträffa.

 

Samma tanke om Fate/Zero som Volbla tog upp upptäckte jag med när jag skulle rösta tidigare idag.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för Fate Zero-påminnelsen, vi får lägga till figurerna snarast.

 

Vänta. Hur definierar vi produktion i "Bästa Produktion & Regi"?

Hm, vi har nog aldrig haft en formell diskussion om det, men jag har då alltid tagit det som en fråga om hur bra verket och projektet är i helhet. Animation kan ju vara fantastisk även om röstskådisarna är dåliga, och musiken kan vara minnesvärd även om karaktärerna inte är det, eller kanske karaktärsdesignen inte passar handlingen. "Produktion" är för mig därför, i dessa prisutdelningssammanhang, ett mått på hur bra det är i helhet, hur enhetligt verket är, och de som har det yttersta ansvaret för denna enhetliga utformning är producenterna och regissörerna -- därför "Bästa produktion och regi".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, vi har nog aldrig haft en formell diskussion om det, men jag har då alltid tagit det som en fråga om hur bra verket och projektet är i helhet. Animation kan ju vara fantastisk även om röstskådisarna är dåliga, och musiken kan vara minnesvärd även om karaktärerna inte är det, eller kanske karaktärsdesignen inte passar handlingen. "Produktion" är för mig därför, i dessa prisutdelningssammanhang, ett mått på hur bra det är i helhet, hur enhetligt verket är, och de som har det yttersta ansvaret för denna enhetliga utformning är producenterna och regissörerna -- därför "Bästa produktion och regi".

Vad är då skillnaden gentemot "Bästa Anime"?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För mig är "Bästa produktion och regi" det som studion står för. Det tar inte hänsyn till handling och karaktärer utan ser till hur man använder sig av teckningar, animationer, vinklar, uppspelningshastighet, klippning, ljud, musik och röstskådespel för att berätta handlingen och blåsa liv i samt hantera karaktärerna. Det är skillnaden mellan Kanon och Kanon 2006.

 

Edit: Jag ber för övrigt om ursäkt för min lilla blunder med karaktärerna. Jag lade först upp Fate/Zero i Genshiken.ses databas men lade bara till de karaktärer som fanns tillgängliga från året innan då jag lade in Fate/Stay Night: Unlimited Blade Works (där mindes jag fel). Tanken var att senare gå tillbaka och mata in karaktärerna. Detta glömde jag uppenbarligen. Jag stoppar in dem under morgondagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag lagt till fler karaktärer till Fate/Zero. Det går inte att rösta på dem riktigt än men så snart Sceleris har länkat till dem från omröstningssidan så blir de tillgängliga även där. Ni kan däremot redan nu hoppa in på länken och se om ni tycker att jag har glömt någon karaktär/röstskådespelare från serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är då skillnaden gentemot "Bästa Anime"?

För att utveckla lite mer: de som är ytterst ansvariga för en produktion är regissören och producenterna. Regissören kreativt och producenterna affärs- och produktionsmässigt. Något slags samspel måste det vara där. Regissören kanske vill underkänna en röstskådespelarinsats, medan producenten tycker att de halkar efter i arbetsschemat för mycket för att spela in igen. När vi säger "regi" så tänker vi ju ofta på, som Meatrose skriver, hur teckningar, animationer, vinklar, uppspelningshastighet, klippning, ljud, musik och röstskådespel kommer till användning i verket, men regissören kanske överlåter alla slutgiltiga beslut om teckning och animation åt animationsregissören. Bildvinklar och positionering kanske har överlåtits helt åt bildmanustecknarna. Skapandet och införskaffandet av ljud och musik kanske överlåts helt åt ljudregissören, medan deras användning i verket överlåts åt en avsnittsregissör. (Till exempel brukar serieregissörer så vitt jag vet inte vara med vid röstinspelningen.) Sen har förstås varje verk en klippare, vilka åtminstone i västerländska filmprojekt brukar ha en stor roll i verkets slutgiltiga formning. Regissörens handgripliga inblandning kan variera, men oavsett vilket så handlar det om regissörens (och producenternas) förmåga att leda ett projekt och uppnå ett resultat som känns enhetligt och jämt. Hur teckningar, animationer, vinklar, uppspelningshastighet, klippning, ljud, musik och röstskådespel används kan vara en bedömningsgrund, men kanske mer indirekt än direkt.

 

I korta ordalag kan man nog säga att "Bästa produktion och regi" för mig är en uppskattning av produktionschefernas förmåga, och en fråga om vilket verk som är jämnast, som har bästa helheten. Det är inte helt olikt Meatroses definition som bortser från handling och karaktärer, även om jag anser även dem falla in under regissörens kreativa ansvarsområde.

 

"Bästa produktion och regi" är inte "objektivt" kopplat till "Bästa anime", eftersom vad man är ute efter i en animé varierar från person till person. (Vad man anser är bra regi är förstås också subjektivt, men det är åtminstone lite mer gemensam bedömningsgrund, hoppas jag.) För min del måste en "Bästa anime" också ha bra regi/produktion, men listorna blir ändå olika: på "Bästa produktion och regi" har jag just nu Mawaru Penguindrum, Redline och Nichijou i den ordningen, eftersom jag verkligen tycker att de är gedigna verk -- även om jag exempelvis fann att Nichijou föll platt som komedi --, medan mina "Bästa anime" är Steins Gate, Redline och Hanasaku Iroha, i den ordningen.

 

 

 

Men vi borde egentligen inte ha så här mycket utrymme för "[kategori] är för mig", så vi kanske borde formulera om dem lite till nästa år... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan vad svårt det är att bestämma sig. Jag har riktiga problem med vissa kategorier. I en del fall är jag väldigt osäker på vilka tre namn eller titlar som jag tycker hör hemma bland topp 3 och i en del andra fall vet jag vilka som hör hemma där men kan inte bestämma mig för deras inbördes ordning.

 

Sedan har vi ju också de fallen där ordningen lätt kan variera beroende på vad exakt man läser in i kategorin (för att anknyta lite till diskussionen ovan).

 

En liten kort notering från min sida (naturligtvis utan att ha börjat kika på några preliminära resultat); detta år kan nog rimligen bli det första året som Kyoto Animation inte plockar hem guldmedaljen i "Bästa Studio" eftersom de bara har Nichijou att tävla med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det börjar dra ihop sig gott folk! Om ni inte har röstat klart än eller om ni känner för att ändra på några röster så är det hög tid att göra det nu. Det återstår bara 40 minuter av omröstningsfasen.

 

Själv är jag väldigt, väldigt kluven i ett flertal kategorier. Förr eller senare når man punkten där man helt enkelt får ta ett steg tillbaka och låta lagt kort ligga. Nåväl. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...