Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2011: Prisutdelningen


Rekommenderade inlägg

aaa-forumlogo-2011.png

 

 

Jaha gott folk, då var alla rösterna räknade och det har blivit dags att presentera resultatet. Många av titlarna nedan fungerar som länkar och genom ett klick kommer du till respektive series officiella tråd här på forumet. Där kan du diskutera animen och eventuellt läsa en presentation i första inlägget. Om man ser att en anime som man inte har sett vinner pris i någon intressant kategori och om man sedan kan läsa en liten presentation av den så kanske man blir inspirerad till att se den såhär i efterhand?

 

Vann rätt anime, karaktär, röstskådespelare eller studio? Det tål naturligtvis att diskutera och denna tråden kommer till skillnad från de andra fasernas trådar att lämnas öppen för reflektioner samt allmän diskussion.

 

Då så, låt prisutdelningen börja!

 

 

Bästa Komik

 

ncM9a.png

Nichijou (18p)

 

5t2iw.png

Working'!! (17p)

 

uQ14a.png

Shinryaku!? Ika Musume (13p)

 

 

Bästa Action

 

3DLpA.png

Fate/Zero (26p)

 

9DVj1.png

Redline (24p)

 

IicbU.png

Tiger & Bunny (13p)

 

 

Bästa Drama/Romantik

 

3cfNw.png

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai (22p)

 

zuycc.png

Hanasaku Iroha (16p)

 

1NMrO.png

Usagi Drop (14p)

Hourou Musuko (14p)

 

 

Bästa Handling

 

bWwMM.png

Steins;Gate (35p)

 

QAKP4.png

Mawaru Penguindrum (14p)

 

jdrz3.png

Fate/Zero (10p)

Mahou Shoujo Madoka Magika (10p)

 

 

Bästa Manliga Karaktär

 

nTZu4.png

Okabe Rintarou - Steins;Gate (20p)

 

xcKKC.png

Kawachi Daikichi - Usagi Drop (11p)

 

uAIkH.png

Kaburagi Kotetsu - Tiger & Bunny (7p)

Kotomine Kirei - Fate/Zero (7p)

 

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

6UOA0.png

Makise Kurisu - Steins;Gate (12p)

 

zQlF1.png

Saber - Fate/Zero (10p)

Kaga Rin - Usagi Drop (10p)

Akemi Homura - Mahou Shoujo Madoka Magika (10p)

 

6TA8J.png

Matsumae Ohana - Hanasaku Iroha (9p)

 

 

Bästa Röstskådespelare

 

9nduJ.png

Miyano Mamoru (12p)

- Okabe Rintarou (Steins;Gate)

 

5N8Sg.png

Matsuura Ayu (10p)

- Kaga Rin (Usagi Drop)

 

Xxewa.png

Hanazawa Kana (6p)

- Gokou "Kuroneko" Ruri (Ore no Imouto ga Konna ni Kawaii Wake ga Nai)

- Shiina Mayuri (Steins;Gate)

- Nessa (Fractale)

 

 

Bästa OP/ED

 

SyATX.png

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai (15p)

 

xneyc.png

Steins;Gate (13p)

 

u6hIe.png

Mawaru Penguindrum (12p)

 

 

Bästa Visuella Prestation

 

JYjH7.png

Redline (21p)

 

5bMQz.png

Mawaru Penguindrum (17p)

 

C8zDW.png

Fate/Zero (15p)

 

 

Bästa Produktion & Regi

 

vsmV9.png

Mawaru Penguindrum (14p)

 

RgXwt.png

Mahou Shoujo Madoka Magika (10p)

Redline (10p)

 

pBMXK.png

Fate/Zero (9p)

 

 

Bästa Studio

 

QCGqJ.png

Brains Base (16p)

 

8GsFg.png

ufotable (13p)

 

jzHcH.png

Madhouse Studios (12p)

 

 

Bästa Ljudspår

 

qOvY0.png

Mahou Shoujo Madoka Magika (11p)

 

QXrW4.png

Steins;Gate (9p)

 

AuS04.png

Natsume Yuujinchou San (7p)

 

 

Bästa Karaktärsdesign

 

I46mZ.png

Fate/Zero (14p)

 

IPJgQ.png

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai (11p)

Hanasaku Iroha (11p)

 

j2Myg.png

Usagi Drop (9p)

 

 

Bästa Nykomling

 

BnGXs.png

Chihayafuru (22p)

 

IdR6I.png

Gintama (2011) (20p)

 

OeSe7.png

Mirai Nikki (18p)

 

 

Bästa Anime

 

UTlvG.png

Steins;Gate (24p)

 

PaNz3.png

Usagi Drop (17p)

 

wgUMb.png

Mawaru Penguindrum (10p)

Mahou Shoujo Madoka Magika (10p)

 

 

Detta var alltså vinnarna i Anime.se Anime Awards 2011! Se till att utnyttja det här inlägget eftersom prisutdelningen ofta kan ge väldigt bra tips på anime att titta på. Ett stort tack till alla som har varit med och nominerat samt röstat på titlar från 2011. Utan er hade vi inte haft några resultat att presentera här!

 

Nu har priserna delats ut men en viktig del av utvärderingen av det gångna året är ju själva diskussionen och för detta ändamål lämnas den här tråden öppen. Man kan exempelvis reflektera över resultaten, eller varför inte dela med sig av vad man själv röstade på och kanske motivera ett och annat val? Oavsett vilket, detta är rätt tråd att göra det i.

 

Tack för den här gången! Jag hoppas att ni är med oss igen om 10 månader när startskottet för A3 2012 går.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja.. vann rätt och rätt.. jag ser det snarare som att det är kul att se vad användarna här tyckte - det skulle nästan vara tråkigt om man plockade vinnarna hela tiden :)

 

Några korta kommentarer om varje kategori:

 

 

Bästa Komik - Gillade personligen inte Nichijou särskilt mycket, för galen humor för min del eller vad man nu ska kalla den humorn. Den går att se, men som sagt - långt ifrån min favorit. Själva röstade jag på Working!! som jag älskade på grund utav den sköna humorn, karaktärerna och själva konststilen. Har inte sett på Ika Musume S2 än men får göra det på Crunchy snart.. tack för tipset!

 

En sak som jag tyckte var synd var väll att inte Baka to Test S2 kom med här. Tyckte serien var galet skön.

 

 

Bästa Action: Första tanke? Måste se Redline! Sedan tycker jag att det var helt rätt vinnare här - det var suveräna scener i FZ. Synd att inte Ben-To inte kom upp.

 

Bäst Drama: Föll pladask för Usagi Drop, men även om jag inte riktigt gillade de andra serierna som nämndes så kan jag förstå varför den inte vann i den här kategorin.

 

Bästa Handling: Vet inte vad jag röstade, men jag tycker helt klart att det var rätt vinnare. Handlingen var riktigt bra i Steins;Gate.

 

Bäst manliga karaktär: Tycker det var en galet bra karaktär, som en fräsch vind bland många typiska huvudkaraktärer. Utan tvekan den mest värdiga att vinna. Sedan tycker jag att Rider ifrån FZ skulle vara högre upp. Men utöver det så var det roligt att se att Kirei och Daichi kom med - gillade båda skarpt.

 

Bäst kvinnliga karaktär: Helt ärligt talat ser jag bara en som jag tyckte var riktigt bra i den här listan - och det var nog vinnaren. Inget fel på Saber men tycker inte hon är så bra.

 

Bästa röstskådespelare: Kotomine Kirei skulle ha vunnit, hans röst är ju gudomlig i min mening! Men min tvåa var vinnaren så det var roligt att se. Kan inte säga att jag känner något särskilt för resten utav röstskådespelarna, förutom hon som röstade Mayuri - hon var nog en värdig kandidat.

 

Bästa OP/ED: Inte sett Penguindrum än men jag tyckte att Steins;Gate hade en suverän OP.

 

Bästa visuella presentation: Har inte sett på något annat än FZ i listan. Personligen ser jag det som närmast omöjligt att slå FZ när det kommer till den här kategorin, men det betyder väll snarare att Redline får ännu mer prioritet i mina ögon gällande vad jag ska se.

 

Bästa produktion & regi: Ingen kommentar, förutom att jag tycker att min favorit (FZ) gjorde ett otroligt bra jobb.

 

Bästa studio: Kul att se Ufotable där, studion förtjänade definitivt sin plats på listan. F.ö klagar jag inte på resten utav resultaten.

 

Bästa ljudspår: Ingen aning om vad jag röstade här.. men gillar musiken till Natsume Yuujinchou.

 

Bästa karaktärsdesign: Rätt vinnare.. vet inte om Ano Hi Mita, men den var nog värdig liksom Usagi Drop.

 

Bäst nykomling: Väldigt roligt att se Chihayafuru vinna. Gintama S2 är en otroligt bra nykomling också.. men samtidigt känns det som det borde gå till en helt ny anime istället för en anime som blev stoppade ett tag för att sedan komma tillbaka.

 

Bästa anime: Kommer inte ihåg om man kunde rösta på säsong ett utav Fate Zero eller vad man nu ska kalla det, men om man kunde tycker jag att fel anime vann. Men bortsett ifrån det så tycker jag att Steins;Gate och Usagi Drop var riktigt bra anime serier. Mahou Shoujo tyckte jag var en helt okej anime serie och klart annorlunda.. men kan inte säga att jag fattade något tycke för serien i sig.

 

 

Hursomhelst - roligt att se resultaten. Nu får vi hoppas att nästa år blir ännu bättre, fastän vi fick många bra serier förra året!

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte speciellt oväntad vinnare av bästa anime åtminstone och SG var klar etta även för en annan. Kul också att se Pingvintrumman på listan. Kändes som den gick förbi många men den verkar få sitt erkännande ändå. Sen måste jag nog ta och se den här Redline som helt har gått förbi mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=f1iz65vmgoo



Ännu en gång har världens bästa anime-community fastställt sina favoriter från föregående år. På det stora hela är jag glad över vilka serier som kommit långt i sina respektive kategorier. Bortsett från Steins;Gate :)

Bästa Komik
Jag har inte sett andra säsongen av vare sig Working eller Ika Musume, men mest bara för att jag inte tycker att deras första säsonger var så mycket att hänga i granen. Åtminstone inte när det gäller komedi. Nichijou skrattade jag väldigt sällan åt och droppade halvvägs.

Men det känns som att det inte varit så stort år alls för humor i anime. Mina egna röster låg på Kore wa Zombie desu ka och Mitsudomoe 2. Jag vet att alla andra hatar Mitsudomoe, men t o m Zombie tycker jag själv bara var rolig stundvis. Om det är något jag skulle velat se i denna kategori är det Dororon Enma-kun Meeramera, men den blev tyvärr inte ens nominerad. Bakatest 2 blev jag väldigt besviken av. Den kanske skulle förtjänat en plats som bästa komik 2011, men den var i mina ögon långt mindre rolig än den första säsongen, så jag har svårt att tänka gott om den.

Bästa Action
Väl förtjänta titlar i top här. Av det lilla jag sett av Tiger & Bunny är jag inte imponerad av actionsekvenserna - väldigt statiskt och uttraget - men det kanske blir bättre. Det är nog ändå inte mycket sämre än min nummer 3 som var Madoka.

Bästa Drama/Romantik
Jag hann inte se något av Hanasaku Iroha, men i övrigt är detta precis vad jag röstade på. Tummen upp. Är ännu mera spänd inför Iroha nu.

Bästa Handling
Personligen hatar jag hur handlingen i Steins;Gate utvecklades, och Penguindrum har jag inte sett riktigt nog av än för att kunna kommentera. Mina röster föll på de båda bronsmedaljörerna.

Bästa Manliga/Kvinnliga Karaktär är kategorier som jag inte är väldigt passionerad över, så även om resultated inte blev precis som jag önskade har jag inget direkt emot det. Den enda karaktär jag saknar är Anjou Naruko från Den Där Blomman. Jag tycker hon är den mest realistiska och intressanta tonårsflickan jag sett på väldigt länge. Men kanske är hon överträffad av Ohana.

Bästa Röstskådespelare
Det här är alltid den svåraste kategorin för mig, både när det gäller att skala ner de tävlande till tre stycken och när det gäller att ranka dem från ett till tre, och i år var inget undantag. Nu fanns det inte heller någon självklar etta som Tanaka Rie 2010. Mina egna röster var:

Tomatsu Haruka
-Anjou Naruko (Den Där Blomman)
-Marui Hitoha (Mitsudomoe)

Matsuura Ayu
-Kaga Rin (Usagi Drop)

Katou Emiri
-Kyuubey (Madoka Magica)
-Kinoshita Hideyoshi (Baka test)

Etta och trea är väldigt lika. De har båda en roll som jag tycker de ger en viss styrka till med sin skådespelarinsats, och en roll vars röst jag bara gillar personligen. Matsuura förtjänar erkännande som en bra barnskådis. Hon får Rin att kännas väldigt verklig. Få andra hade kunnat göra ett lika bra jobb.

Miyano lyckades göra Okarin precis så fabulös som han ska vara, men han gjorde ingenting som direkt imponerade mig. Samma sak med Hanakana.

Bästa OP/ED
Jag är glad över att Blomman fick guld. Öppningssekvensen har en rätt fin låt och har ett jättebra samspel med animationen. Slutsekvensen har en ännu finare låt och skapar en väldigt go stämning.

Men för mig finns det en definitiv tvåa som jag saknar här, och det är Denpa Onna. OPet har jag kommit att lyssna på regelbundet, och om inte något annat så är animationen i alla fall väldigt passande. EDet är också trevligt och fångar Erios personlighet snyggt.

Jag gillar Penguindrums OP, men i övrigt så är jag inte så värst imponerad av silver- och bronsmedaljörerna. Min egna trea var Nichijou, och det mest bara för den första öppningssekvensen.

Bästa Visuella Prestation
Penguindrum har flera intressanta sätt att framställa olika sorters scener, men det vill jag inte kalla "visuell prestation" lika mycket som "snygg regi". Det här ser jag mer som en rent teknisk kategori. Hur jämt flödar animationen och hur detaljerade är teckningarna. Jag kämpade väldigt länge med vilken jag skulle sätta som etta, Fate/Zero eller Nichijou. Nichijou har löjligt bra animation på sina ställen, men till slut satte jag den på andra plats, då den trots allt har en relativt enkel tecknarstil med få skuggor.

På tredjeplats hade jag Hourou Musuko. Den har en rätt spejsad målarfärg-stil som jag tycker hålls förvånansvärt konsekvent. Jag hade förväntat mig att detaljer i håret och dylikt skulle hacka till eller inte riktigt böja sig i takt med hela karaktären, men det hölls förjävla snyggt. Den förtjänar att nämnas för det.

Bästa Produktion & Regi röstade jag inte i, då jag inte hade det helt klart för mig vad kategorin innebar. Jag röstade inte heller på Bästa Ljudspår eller Bästa Karaktärsdesign, men det mer för att jag inte kan minnas något som stod ut. Bästa Nykomling gav jag inte heller någon röst. Den enda jag nykomling jag hade sett var Shakugan no Shana 3, så det kändes inte riktigt rättvist att lägga min röst där.

Bästa Studio
Jag fick kolla upp vad studiorna har gjort under året. Brains Base gjorde alltså Penguindrum, så den guldmedaljen kan jag förstå. De gjorde uppenbarligen också Enma-kun. Den var som sagt inte nominerad, men om jag räknar med det är jag glad över att de kom etta. Vad har Madhouse gjort under 2011 (som var värt att se)?

Mina egna röster gavs till ufotable (Fate/Zero), Production IG (Usagi Drop) och SHAFT (Madoka). Det här är ännu en kategori där jag inte har något speciellt starka känslor.

Slutligen Bästa Anime
Som sagt har jag inga höga tankar om Steins;Gate, men två och trea (Usagi Drop och Madoka) sammanfaller med mina egna röster. Om jag nämner en runner-up skulle det dock inte vara Penguindrum, det skulle vara Anohana, men det är säkert bara för att jag inte sett hela Penguindrum än.

Serien jag röstade på som etta var Fate/Zero. Enligt mig det 2011-verk som innehåller mest bra saker. Den har härligt komplicerade intriger, välutvecklade karaktärer och en spännande handling. Jag hoppas att seriens upplösningen i vår kommer vara minst lika bra.
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vobbla - du är inte ensam gällande Mitsudomoe. Tycker den var rätt kul - skrattade nästan tiodubbelt så mycket som jag skrattade åt de tio avsnitten jag såg utav Nichjou. Otroligt pinsam ibland men det var skön humor. Gällande Kore wa Zombie desu ka så är sådana serier kanske lite uttjatade, men i regel fungerar dem och personligen tyckte jag att den var helt okej.

 

För övrigt håller jag med dig helt om Fate Zero. Den plockade mest poäng totalt sätt räknat inom alla kategorier ifrån mitt perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte kommenterat resultatet än och det får nog vänta lite till då jag håller på med lite "efterjobb". Uppdaterade precis vårat Animeindex så att de vinnare som har egna trådar finns tillgängliga där för "snabbsurf". De medaljer som dessa titlar har plockat i tävlingen finns nu också inlagda i respektive tråd och medaljerna där länkar hit till prisutdelningen (som vanligt).

 

Nästa grej att ta itu med är väl att skapa trådar och skriva presentationer till en del vinnare som inte har några egna trådar att stoppa medaljerna i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa komik: Att det var ett svagt år för humorn bekräftas av Vardagslivs förstaplats -- personligen var det en flopp, så vitt det gäller komedin. Working och Bläckfiskflickan 2 fick väl ett par småskratt och reder sig redan där bättre än Vardagsliv, men det är ändå rätt fattigt för 13 avsnitt. Jag trodde faktiskt att Bakatest 2 skulle kamma hem vinsten, men då var den väl tydligen en besvikelse, om man ska tro Volbla. Sceleris godkänner.

 

Bästa action: Jag håller med Volbla om att Tiger & Bunny egentligen inte var så imponerande på denna front, men några senare strider vill jag minnas som helt okej, och någon måste ju få tredjeplatsen. Jag skulle nog personligen byta plats på Redline och Fate Zero, men de låg åtminstone nära varandra. Sceleris godkänner.

 

Bästa drama/romantik: Jag gillar att Mari Okada har skrivit tre av de fyra medaljörerna. Säga vad man vill om den närmast svulstiga Anohana, men nog var det 2011 års dramaserie. Jag tyckte nog att dramakomedin Blomstrandets ABC var en bättre serie, men det hänger ju mycket på slutet, och där var nog Anohana mer effektfull. Sceleris godkänner.

 

Bästa handling: Jag gillar att den lovecraftiska Gen Urobuchi delar prispallen med sig själv för Fate Zero och Madomagi. De är båda mörka serier drivna av handling. Vissa har klagat på expositionen i Fate Zero; själv har jag funnit dialogen intressant. Pingvintrumman på silverplatsen -- tja, varför inte? Vad jag gillar med den är dock inte så mycket handlingen som regin. Och Steins Gate på förstaplats: absolut! Sceleris godkänner.

 

Bästa Action: Första tanke? Måste se Redline! Sedan tycker jag att det var helt rätt vinnare här - det var suveräna scener i FZ. Synd att inte Ben-To inte kom upp.

Mjo, Ben-To hade varit bättre med lite högre animationsbudget och ballare strider, men för var det var så hade serien en del hyfsade actionsekvenser.

 

Bästa Drama/Romantik

Jag hann inte se något av Hanasaku Iroha

M-men, Chiaki Omigawa! Chiaki Omigawa!!

 

Serien jag röstade på som etta var Fate/Zero. Enligt mig det 2011-verk som innehåller mest bra saker. Den har härligt komplicerade intriger, välutvecklade karaktärer och en spännande handling. Jag hoppas att seriens upplösningen i vår kommer vara minst lika bra.

Det är just avsaknaden av upplösning eller av något som helst sorts markerad avskiljning som höll tillbaka mitt omdöme om serien en aning. Code Geass vet hur man laddar upp för ett uppehåll! ;)

 

Kul att se Brain's base och Madhouse på prispallen. Ufotable vet jag inte om jag nånsin sett nåt av.

Jag tycker att du ska prova dig på filmheptalogin Intets gränsland (Kara no Kyôkai: Garden of Sinners)! Du kommer nog att tycka att den är pretentiös, kanske tråkig och dyster, men det är kronan på Ufotables verk, och jag är nyfiken på vad du skulle tycka. Jag har själv inte sett förbi film fyra (och jag gillade det), men jag har hört det sägas att Intets gränsland i helhet är olikt allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa manliga karaktär: I AM MAD SCIENTIST! Okabe är 2011 års man, helt klart. För mig kom dock Kotetsu på andraplats, inte myspappa Daikichi, men jag kan väl inte klaga. Sceleris godkänner.

 

Bästa kvinnliga karaktär: Att det var mer spridda röster syns på poängen, men jag kan inte klaga på att KURISUTIINA kammade hem segern. Ett artonårigt geni med en dold nätnördsida och en släng av tsundere -- visst! 2011 års flicka måste jag dock säga var Ohana. Men Sceleris godkänner.

 

Bästa röstskådespelare: Mamoru Miyano VAR Okarin! Han var även min trepoängare. Varje år brukar tillhöra någon specifik kvinnlig röstskådis, och i år tyckte jag att den rollen föll till Hana-Kana. Förutom att det är en fråga om produktivitet (många roller) tyckte jag att hon bjöd på en av årets bästa prestationer i Kamisama Dolls. Sceleris godkänner.

 

Bästa OP/ED: Min etta är er etta! Anohanas vinjetter var utmärkta på att förvalta allt vad serien gick ut på. Jag gillade låtarna i Steins Gate, men Pingvintrumman var bättre, med sina tematiskt täta alster. Sceleris godkänner.

 

Bästa visuella prestation: Med sju år "in the making" förtjänar Redline titeln med råge, och Pingvintrumman är en värdig tvåa med exceptionellt bra "art direction". Fate Zero är en Intets gränsland i TV-format, och då kan jag inte klaga. Sceleris godkänner.

 

Bästa produktion och regi: Det var en hård match bland de lägre pallplatserna, men Ikuharas återkomst var väl värd vinsten. Det var en närmast exemplariskt utvecklad berättelse, med minutiös regi och taktkänsla och gott om stil. Vet väl inte vad jag tycker om Madomagi jämte Redline -- Madomagi hade förvisso sina fantastiska häxsekvenser (vilket kanske snarare hör till "visuell prestation"), men Redline var så säkert regisserad. Madoka hade hellre fått dela tredjeplats med Fate Zero. Men Sceleris godkänner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tar en paus i trådskrivandet och kommenterar lite resultat när det fortfarande är färskt och aktuellt. =)

 

Bästa Komik

 

Jag tycker att rätt serie vann. Nichijou var den serie som enligt mig var roligast. Det var inte tillräckligt för att få mig att skratta men det är det bara Gintama som har lyckats med, någonsin, så det är egentligen ingen måttstock som jag borde använda.

 

Working'!! var en väldigt god tvåa enligt mig. Yamada är störtskön och lyfter hela serien men underhållningen som den här serien står för är uppbyggd av flera byggstenar, inte bara komiken. En god tvåa som sagt, i min bok i varje fall.

 

Jag tycker det var helt okej att Ika tog bronset. Jag tycker visserligen att säsong två var betydligt mindre "bra" än vad säsong 1 var och personligen röstade jag på Steins;Gate istället men som sagt, jag har inget emot att Ika tog medalj.

 

Bästa Action

 

Här hade jag personligen valt att byta plats på Fate/Zero och Redline. Tiger & Bunny var en bra actionserie enligt mig men den innehöll ingen vidare action (det är skillnad). Om jag ska vara ärlig så minns jag inte ens vad jag röstade på istället. Det kanske var den som fick min tredje röst i varje fall i brist på annat. :3

 

Bästa Drama och/eller Romantik

 

I den här kategorin sticker jag verkligen ut, antar jag. Jag röstade inte på Ano Hana eller Hanasaku Iroha... alls. Ano Hana var (för mig) den största besvikelsen på åtskilliga år då jag tyckte att både handlingen och karaktärerna hanterades riktigt, riktigt dåligt. Det är nästan så att jag tycker att det är imponerande hur man kan utgå ifrån en "setting" och en karaktärsensemble med sådan potential och ändå inte lyckas få till något som är avsevärt mycket bättre än det jag i slutändan blev serverad. Jag hade förväntat mig att detta skulle vara årets bästa serie. Icke.

 

Hanasaku Iroha gillade jag. Den var bra på mycket, den var i princip inte dålig på någonting men den var samtidigt inte sådär exceptionellt bra på något område om man frågar mig. Den höll en jämn och bra nivå och gjorde ett bra och kvalitativt helhetsintryck. Det räckte dock inte riktigt hela vägen fram i den här kategorin för min del. Nära var den dock.

 

Jag röstade på Usagi Drop som nummer ett. Den hade (i princip) ingen romantik men dramat var däremot helt i min smak. Jag tyckte att det var varmare, mer naturligt och mer betydelsefullt än det någon annan serie presenterade under aktuellt år. På andra plats satte jag Steins;Gate på grund av att jag tyckte att balansen mellan dramatisk handling och utvecklingen av det romantiska sidospåret var tillfredsställande. Det kan väl tilläggas att jag tycker att konkurrensen var väldigt dålig i år, inte bara i den här kategorin. Jag är lite osäker på vad jag satte på tredje plats men har för mig att det i slutändan blev Kimi ni Todoke. Andra säsongen var inte alls lika bra som den första men på just detta område tyckte jag att den låg och drog ungefär jämnt med Hanasaku Iroha och valet föll tillslut på Sawako & Co, möjligtvis var jag lite influerad av första säsongen och den nivå den höll.

 

Bästa Handling

 

Här gick det i princip "enligt planerna". Om man tar bort Madoka från den delade tredjeplatsen så var det dessa tre jag röstade på, dock inte i exakt samma ordning.

 

Bästa Manliga Karaktär

 

Här har jag inte så mycket att tillägga heller. Om man tar bort Kotomine Kirei från den delade tredjeplatsen så var det exakt såhär jag röstade. I precis den ordningen.

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

Här var det många som trängdes på prispallen. De tre jag röstade på var dock med på pallen så jag är väl nöjd här med. Jag satte Saber på första plats men där hade hon inte hamnat om detta var den första "Fate-animen" jag såg. Det var dock svårt att helt radera intrycken av Saber från Fate/Stay Night och Fate/Stay Night: Unlimited Blade Works. Lite orättvist röstat kan jag tycka men det är ju trots allt samma karaktär i samma värld, det är ingen "annan Saber". Nåväl, på andra plats satte jag Rin från Usagi Drop då jag tyckte att hon var en fullständigt lysande barnkaraktär. Sedan röstade jag naturligtvis även på min kära

!!!

 

Hade jag gjort en objektiv bedömning istället för en subjektiv så hade Saber hamnat på tredje plats och de andra två hade fått hoppa upp varsitt steg.

 

Bästa Röstskådis

 

Här har jag inte så mycket att säga. Jag tyckte att barnskådisen Matsuura Ayu förtjänade förstaplatsen för hennes tolkning av Rin i Usagi Drop men jag hade Miyano Mamoru på plats nummer två så det gör inget att de bytte plats. =)

 

Jag tror inte att jag röstade på någon mer men jag gillar Hanasawa Kana så hon fick gärna plocka bronset. Ingen av mina favoritröstskådisar gjorde några intressanta roller under 2011 och inte heller någon roll som satte röstskådespelartalangen på prov så därför fick de lysa med sin frånvaro. Jag tänker inte rösta på någon för att han eller hon är en favorit sedan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket intressant läsning det här. :) Jag kan ju inte påstå att jag sett allt som ramlade in 2011, men nu har jag fått lite tips här i alla fall på vad man borde se. Stein:Gate ser ju ut att vara årets serie så jag hoppas att den inte gör mig besviken nu när den haussats upp så till den milda grad här. hehe...

Några av de jag lade rösterna på hamnade på rättvisa och hyggliga placeringar så det var ju roligt.

 

Gällande Romantik/Dramakategorin så kan jag visserligen hålla med Meatrose till viss del om kritiken.av AnoHana, men SÅ kass var den inte. Men visst är jag också lite besviken på att de inte förvaltade det bättre. Det kunde blivit en kioskvältare i klass med Angel Beats och Toradora men den föll lite på att de inte verkade lita på oss tittare.

Hanasaku Iroha kändes mer solid och bra på alla fronter. Ska bli kul nu när det är en fortsättning på väg också. Ohana var bland de bästa karaktärer jag har sett det senaste året.

 

Fate/Zero måste jag ju bara titta på då den snackats upp överallt, men jag har fortfarande en bitter eftersmak av Fate/Stay Night som är lite svår att tvätta bort. Då enbart för rikspuckot till manlig huvudkaraktär... Men kanske balansen kan återställas med denna.

Redline måste ju helt klart kollas upp.

 

Klart kul med omröstningar i alla fall. Jag har redan laddat för nästa år genom att nu flitigt börja kolla upp årets serier. Några har jag redan dissat för det kräkmedel de är men det finns andra som man är klistrad framför och mer skoj verkar komma under våren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kunde blivit en kioskvältare i klass med Angel Beats och Toradora men den föll lite på att de inte verkade lita på oss tittare.

Men Anohana är ju mycket bättre än Angel Beats.

 

Jag ser inte alls varifrån Meatrose kommer med detta. Jag tyckte, som jag skrev i min recension, att Jinta och Anjou (de mest framstående) var väldigt väl hanterade karaktärer och att resten är acceptabla. Dramat spårar ur något emot slutet, men överlag fann jag det en väldigt berörande och välgjord serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, AnoHana var bra, det har jag inte sagt något om, jag gillade serien men jag hade förväntat mig mer bara. :) Hoppas du inte missförstod mig där. Jag gillade nog Angel Beats mer men det är kanske dött lopp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anohana var en bättre serie än både Toradora och Angel Beats. *provokatör* :cool:

 

 

 

Bästa studio: Lite svårt att utse när de är nominerade för något enstaka verk vardera, men min etta blev etta, de andra två är också höjdare, och Kyoto Animation fick ingenting. Sceleris godkänner.

 

Bästa ljudspår: Jag gillar Yuki Kajiura, men jag minns inte en enda melodi från Madomagi som inte var OP/ED. Samma med Steins Gate. Mina personliga favoriter var Shirô Hamaguchis Blomstrandets ABC. Enkla pianoslingor, lite gitarr, ett par stråkar, och enkla ackompanjemang gjorde en hel del för småstadsserien, och sen några briljanta instickare i nyckelscener... Ännu bättre gillade jag Arriettys musik. Att ta in uppstickande nykomlingen Cécile Corbel istället för stallhästen Joe Hisaishi var ett vågat drag av Ghibli, och det lönade sig väl -- musiken var en av filmens allra starkaste drag. Naturen nästan lever i fransyskans irländskt klingande musik. Min fullpoängare gick dock till Tenmons Barn som jagar efter stjärnor, som förutom ett utmärkt användande av ledmotiv excellerade i alla stämningar som filmen skulle förmedla. Utmärkt. Sceleris godkänner.

 

(Bubblare: en av mina favoritanimékompositörer, Taki Iwasaki, bjöd på årets knäppaste i Ben-Tô. Många lugna jazzliknande låtar, och så BOOM! Något slags urinvånarstammusik (som ackompanjerar något homoerotiskt skämt i serien)! Sen boom igen! Knäpp-jazz! Sedan lite hiphop-ish musik för att runda av det. Besynnerlig serie, besynnerlig musik.)

 

Bästa karaktärsdesign: Hm, varken Redline, som hade myriader av unika karaktärer med unika utseenden, och den Lily Hoshino-baserade designen i Pingvintrumman kom med. Sceleris underkänner! (Men Blomstrandets ABC kom åtminstone med.)

 

Bästa nykomling: Byter man plats på Gintama och Chihayafuru så får man min rangordning. Å andra sidan så är kanske inte Gintama så väldans ny, som Venoz säger, och då kan väl Chihaya få ligga i topp. (Tips: kolla in den! Den kommer säkert att ligga i täten för en del priser i AAA 2012!) Sceleris godkänner!

 

Bästa anime: Det har inte varit det starkaste året i mannaminne, men Steins Gate kan åtminstone anses vara en värdig vinnare i mina ögon. Men inget Redline i listan? Fy skam! Sceleris godkänner -- med bakläxa!

 

Fate/Zero måste jag ju bara titta på då den snackats upp överallt, men jag har fortfarande en bitter eftersmak av Fate/Stay Night som är lite svår att tvätta bort. Då enbart för rikspuckot till manlig huvudkaraktär... Men kanske balansen kan återställas med denna.

Fate Zero har ingen karaktär i stil med Shirô, så det är bara att köra så det ryker! Hans adoptivfar är med, och han är en lite småbyronisk hjälte. En av seriens mer fascinerande figurer enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske ska tillägga att jag inte tyckte att Ano Hana var "kass" (eller "dålig", eller ens "okej"). På det stora hela skulle jag bedöma den som "bra". Att säga att en serie var en stor besvikelse behöver inte betyda att den var dålig. Det betyder att den inte var i närheten av att vara så bra som man hade förväntat sig.

 

Efter att ha sett de första avsnitten av serien så tyckte jag att den hade så pass stor potential att jag slutade titta för att invänta Blu-ray-släppet. Hade den levt upp till mina förväntningar så hade den varit årets solklart bästa anime och den hade till och med kunnat slå sig in på min topp 10 men nu kom den tyvärr inte ens på långa vägar i närheten av det. Jag tycker att Ano Hana är en av 2011 års fem bästa animetitlar men jag håller fortfarande fast vid att den för mig var den största besvikelsen.

 

Ben-Tô. Många lugna jazzliknande låtar, och så BOOM! Något slags urinvånarstammusik (som ackompanjerar något homoerotiskt skämt i serien)! Sen boom igen! Knäpp-jazz! Sedan lite hiphop-ish musik för att runda av det. Besynnerlig serie, besynnerlig musik.

 

Haha, det där låter faktiskt intressant. Det var för övrigt en av väldigt få nominerade titlar som jag inte såg men nu känns det frestande att ta sig en titt, om så bara för ljudspåret. :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, du måste bara se Bento. En klart intressant upplevelse! Bland det knäppaste jag sett i konceptväg men fullständigt lysande då den driver så hejdlöst med actiongenren om något så trivialt som Bento-lådor på extrapris. :D Gängkrig, oskrivna hedersregler, gamla ärrade bento-veteraner... hehe... :reallyhappy:

På det stora hela kanske inte en jättebra serie som hamnar på några högre placeringar i topplistorna men två tummar upp för att våga göra något så knasigt och sen göra det "seriöst". Måste ha missat djungeltrummorna där... får kolla igen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske ska tillägga att jag inte tyckte att Ano Hana var "kass" (eller "dålig", eller ens "okej"). På det stora hela skulle jag bedöma den som "bra". Att säga att en serie var en stor besvikelse behöver inte betyda att den var dålig. Det betyder att den inte var i närheten av att vara så bra som man hade förväntat sig.

Det kan jag däremot se var du kommer ifrån med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, det där låter faktiskt intressant. Det var för övrigt en av väldigt få nominerade titlar som jag inte såg men nu känns det frestande att ta sig en titt, om så bara för ljudspåret. :3

Okej, men om du tittar på Ben-Tô, skyll inte på mig! ...Skyll på Ebhen.

 

Nämenjomen, det är en sån där serie som inte är HELT existensoberättigad. Lite action, lite humor, fläckvis lite speciell regi... men det har jag redan sagt annorstädes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe... ja, det kan vara kul att få ytterligare åsikter om den. Jag blev främst fashinerad över att nån verkligen fått loss pengar för ett sånt projekt... Det är starkt jobbat. :) Men det finns säkerligen mer absurda och galna serier där ute som jag inte sett eller känner till än som redan brännt bort sanity-points hos herrarna här för evigt. :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har haft en del annat för mig och rätt ut sagt lat och har inte skrivit ihop vad jag tyckte om resultaten men jag tog mig i kragen idag och skrev ner lite vad jag tyckte.

 

 

Bästa Komik

Bara en av de serierna jag rösta på kom med på prispallen och det var Shinryaku!? Ika Musume men det var i stortsätt den enda serien jag såg på i år som klassades som en komedi.

 

Bästa Action

Alla de serier jag röstade kom med på prisplanen men jag röstade på att Redline skulle ta guldet men det gör inte så mycket För Fate/Zero hade en hel del bra actionscener med. Tiger and Bunny kanske inte hade de bästa actionscenerna men jag kom faktiskt inte på någon annan serie som hade bättre än den när jag röstade.

 

Bästa Drama/Romantik

Alla serier jag röstade på en som tog guld och de andra två som delade på bronset. Hanasaku iroha har jag inte sett men funderade på om jag skulle titta på innan AAA men såklart hann jag inte med det, den läggs till på mitt allt växande "att se lista".

 

Bästa Handling

Steins;Gate fick guld som jag ville men minns inte riktigt vilka andra jag röstade på men tror att Fate/Zero var med. Modoka har jag sett och ungefär halva av Mawaru Penguindrum och det jag har sett än så länge gillar jag.

 

Bästa Manliga Karaktär

En bra samling personer men om det är något jag ska klaga på så är det att jag gärna hade sett Rider med på pallplatsen men annars såg det bra ut.

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

Även här var det en bra samling, kanske inte alla som jag röstade på men jag tycker ändå att de som var med på listan passar där.

 

Bästa Röstskådespelare

En av de lite svårare kategorierna för mig att rösta på eftersom jag är riktigt dålig på att ta reda på vilka som gör röstar till vilka. Jag röstade Miyano Mamoru för sin röstinsats på Okabe Rintarou från Steins;Gate som jag tycker att han gjorde riktigt bra. Även Matsuura Ayu gjorde en riktigt bra insats som Kaga Rin att verkligen låt så ung och oskuldsfull som hon är i serien.

 

Bästa OP/ED

Den enda serien som jag röstade på som kom med var Steins;Gate men det gör inte så mycket för de som slutade som segrare gjorde ett bra jobb.

 

Bästa Visuella Prestation

Att Redline skulle ta guld här hade jag räknat med och det var roligt att det blev så, även Fate/Zero kom med så jag är nöjd. Mawaru Penguindrum hade jag inte sett så mycket av när jag röstade men såhär halvägs in i serien tycker jag att den förtjänar sin silvermedalj.

 

Bästa Produktion & Regi

Inga invändningar här, kanske inte i den ordning jag skulle vilja men det är en bagatell.

 

Bästa Studio

Även den här kategorin har jag lite svårt med för att jag oftast inte har sådan superkoll på vilka studios som gör vilka serier men jag tog reda på det under själva omröstningen men ska försöka bättra på mig så att man har lite mer allmän koll. Efter mitt granskade av studios så kom två av tre som jag röstade på.

 

Bästa Ljudspår

Jag tror att det här var en av få kategorier som jag inte röstade på och om jag gjorde det så kommer jag inte ihåg vilka serier det var.

 

Bästa Karaktärsdesign

Bra lista och två av de jag röstade på kom med men som Sceleris klagade på så klagar även jag på att Redline inte ens kom med på prispallen.

 

Bästa Nykomling

Endas Mirai Nikki har jag sett av de som vann pris, Gintama har jag hört ska vara riktigt bra men först ska jag se klart på första serien innan jag ger mig på den andra som händer någon gång. Chihayafuru vet jag inte ens om jag hade hört talas om innan AAA men den verkar intressant så den får jag nog kolla in.

 

Bästa Anime

Steins;Gate kom på dne plats jag röstade men de andra två serierna Redline och Fate/Zero lös med sin frånvaro vilket var lite synd men serierna som tog deras plats var inte dåliga de heller (Mawaru Penguindrum kan jag inte riktigt kommentera då jag inte har sett hela).

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa Studio

Även den här kategorin har jag lite svårt med för att jag oftast inte har sådan superkoll på vilka studios som gör vilka serier men jag tog reda på det under själva omröstningen

Det kan man se i listan över nominerade studior på AAA-sidan! "Studio X är nominerad för sin medverkan i anime A, B och C" typ. :)

 

Meatrose och jag har nämligen tänkt oss att man röstar på studior för deras medverkan i nominerade animéverk -- men det kanske är en uppfattning som inte alla delar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha där ser man det måste jag ha missat helt och hållet. Jag fick gå in på varje enskild studio och titta vilket verk de hade gjort det året. Låter helt klart smidigare med den lösningen ni har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När prisutdelningen ägde rum så var det en del serier som inte hade några trådar som vi kunde placera medaljerna i. Det har nu skapats trådar för var och en av följande medaljörer:

 

 

 

 

 

 

 

 

Första inlägget är redigerat så att titlarna där fungerar som länkar till respektive tråd. Om det är någon som har funderat över någon av dessa filmer eller serier efter att ha sett dem plocka både en och flera medaljer i prisutdelningen kan man nu alltså läsa en liten presentation av animen och dess karaktärer (eller bara helt enkelt diskutera dem där).

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...