Hoppa till innehåll
Anime.se

Watashi ga Motenai no wa Dou Kangaete mo Omaera ga Warui!


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

o7uKk.jpg

 

 

Hur jag än ser på saken är det ert fel att jag inte är populär är ett av de senaste tillskotten i klassen "mangaserier med titlar som börjar på 'jag' och är för långa", som verkar ha fått ett uppsving efter Min lillsyrra kan inte vara så här söt. Denna serie är åtminstone bättre än vad klyschfesten Min flickvän och min barndomskompis krigar för mycket (också 2011) verkar vara.

 

Zimeon må avsky kortnamn, men med titlar som dessa känns det befogat. Jag vet inte vad denna bör kallas, men jag drar till med MoteKan. Den officiella titeln är vald: WataMote. MoteKan WataMote handlar om femtonåriga Tomoko Kuroki, som definitivt inte är en "imtjej", en ful och socialt impopulär kvinna eller flicka utan någon som helst romantisk eller sexuell erfarenhet med det motsatta könet. Tomoko är populär -- hon har ju faktiskt pratat med pojkar hela sex gånger i högstadiet, och när hon nu ska börja gymnasiet kan hon använda sina breda kunskaper av pojkdejtingspel till att få så många pojkvänner att hon inte kan räkna dem!

 

Några månader i gymnasiet utan att ha lyckats prata med en enda själ börjar hon misstänka att hennes plan inte är riktigt vattentät.

 

MoteKan WataMote är en ny manga, den har bara kommit ut i fem korta kapitel (den kommer ut varannan vecka på Square Enix mangawebbsajt Gangan Online), men jag gillar den än så länge. Det är komedi, avgränsat i kapitel som kretsar kring något visst ämne eller någon situation. Själva skämten kretsar kring Tomokos sociala fobi och utseende, vilket låter som ett jäkligt taskigt ämne att skämta om, men fullt så elakt känns det inte. Ett visst medlidande har faktiskt serien med den ömkansvärda flickan som trots allt verkar vara tillräckligt stark/tosig för att inte bli helt krossad.

 

Jag hoppas att den fortsätter i samma stil -- i fem kapitel har det varit kul att läsa hennes tragikomiska så kallade liv och att se henne göra bort sig så att man nästan rodnar själv. Ganbatte, Tomoko~!

 

 

OYYyz.jpg

 

"Är jag söt?"

...Vad kan en lillebror svara?!

 

(Serien kan alltså läsas gratis och lagligt på japanska på nätet.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

21 kapitel hittills (mellan sisådär 9-18 sidor per kapitel), och den kör fortfarande på ungefär samma spår. En av höjdpunkterna är att läsa andras kommentarer om serien:

 

"Meh, blir bara mer deprimerande..."

"Fram till nu var det en manga om andrahandspinsamheter, men kapitel 19 gör mig lite ledsen eller nåt..."

"Så ensam. T_T"

"Herregud, min medömkan för huvudpersonen börjar bli överväldigande."

"Stackars flicka, ta livet av dig nån gång då! D:"

"Det är så smärtsamt att se henne, men roligt också!"

"VIDRIGT!"

"Jag blir en aning äcklad varje gång jag ser henne störta ned i ännu ett självvållat dilemma."

"Hjältinnan är så pinsam, men fortsätter försöka på sitt eget sätt. Jag hoppas att något bra händer henne snart."

 

I slutet av volym 2 skriver författar-tecknar-duon Nico Tanigawa att de inte hade väntat sig succén (första boken har sålt åtminstone 100 000 exemplar, och andra boken låg på tionde plats i försäljningstopplistan med 60 000 veckan den släpptes) och trodde att det skulle sluta på två böcker. De skriver att de faktiskt inte ens blev glada över att få en längre serialisering. Det återstår väl att se om denna initiala brist på planering och entusiasm blir ett problem senare.

 

Tills vidare verkar nästan kapitel 21 antyda något slags utveckling, och det är väl på tiden, för serien har hittills täckt ungefär ett halvår (från gymnasieskolstarten i april, genom sommarlovet till höstterminen) utan att det verkligen hänt nåt. Det måste det ju inte i en skämtserie, men om det är helt statiskt så börjar det bara kännas elakt mot huvudpersonen. Så, i kapitel 21

får Tomoko uppmärksamhet av en okänd tjej (verkar vara en kulturfestivalarrangör) som specifikt går och kramar henne iklädd en maskotkostym

. Betyder det något?

 

Saa~

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Detta var faktiskt mycket roligare än jag trodde jag skulle finna det. Kanske dels för att jag i vissa avseenden kan känna mitt yngre jag i hennes beteende, och kanske dels för att hennes ansiktsuttryck är obetalbara. Jag trodde inte jag skulle tycka om en serie om någon som sabbar alla tänkbara sociala situationer, men den framförs på så sätt att gag inte känner mig dum för att jag skrattar, och att det ändå finns en viss sympati för huvudpersonen.

 

Detta efter sju kapitel. Vi får se hur det artar sig.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Så, i kapitel 21

får Tomoko uppmärksamhet av en okänd tjej (verkar vara en kulturfestivalarrangör) som specifikt går och kramar henne iklädd en maskotkostym

. Betyder det något?

Verkar inte så, för nu är den på 32 kapitel, och hon är fortfarande på botten.

 

Suck. Jag vill att serien ska få lite utveckling. Det är okej om det går långsamt. Bara skifta det från "veckans misslyckade försök till att få mänsklig kontakt med någon" till "veckans pinsamma misstag i processen att få en kompis". Typ "jag har börjat snacka med den här tjejen jag sitter bredvid i bildlektionen, kanske jag ska försöka prata med henne om... hm... bishōnenspel!" eller nåt sånt. Boom, hon gör bort sig, men kommer ändå lite närmare en eventuell vän. Skulle också vara lite intressant att känna till vad hennes klass tycker om henne. Det är inte så där att ingen vet vem hon är, för de kan väl hennes namn, och hon verkar inte äckla dem eller nåt.

 

Hade förvisso varit "lustigt" om den fortsatte, som K-On, till universitetsåldern. Fast med skillnaden att Tomoko FORTFARANDE inte har några vänner. Och sen ut i arbetslivet. Och FORTFARANDE inga vänner. Och sen slutar alla läsa för att det börjar bli FÖR deprimerande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[19:27:19] <&Sceleris> RT @vinhnyu: Mysterious countdown on Gangan ONLINE webmanga site: http://t.co/TZEu2DrD <natalie.mu/comic/news/815…> Last time it was to announce Danshi Koukousei no Nichijou anime.
[19:27:34] <&Sceleris> TÄNK OM DET ÄR EN "DET ÄR ERT FEL ATT JAG ÄR OPOPULÄR"-ANIME PÅ GÅNG!?!?!?!??
[19:28:00] < Zeedox> Den serien asså.
[19:28:26] < Zeedox> Jag var runt överallt i Tokyo men första volymen fanns ingenstans.
[19:28:32] <&Sceleris> :O
[19:28:34] <&Sceleris> Slutsåld?
[19:28:55] < Zeedox> Tror det, den blev ju störtpoppis helt plötsligt.
[19:29:05] <&Sceleris> Ja. Ganska ballt.
[19:29:21] < Zeedox> Förlaget hade nog inte räknat med att behöva trycka så många.
[19:29:52] <&Sceleris> Ganska hyfsat, för en webbserie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket riktigt, det kommer en Watamote-anime! Utannonserades härom dagen. Jag undrar vilket som blir formatet. Kapitlen är väldigt korta och kommer ut med två veckors mellanrum, så den kanske skulle passa bäst i kort format (5-10 minuter), men när det handlar om att kapitalisera på framgången med mangaserien (eller att bekosta en dyr reklam för den) så kanske det är bäst med nåt lite mer substantiellt, alltså veckoliga 22,5 minuter. Men för såna serier så brukar det, tycker jag, gå ungefär ett halvår från utannonsering till sändning, och det är fortfarande inte så mycket material tillgängligt. (Inga problem egentligen, bara hitta en bra författare som får fria händer -- men så brukar det ju inte bli.) Det är ju bara 13 korta kapitel på ett halvår.

 

Apropå vilket så var senaste kapitlet ganska grymt. Alltså i den sanna, onda bemärkelsen. 'Kapitel 32½

Spoiler
Tomokos klass ska ha en julfest. Hon tänker inte gå men när hennes morsa får se lappen och ger henne veckopeng, kör i vind. Hon klär upp sig (med inbillningen att hon uppfattas av sina klasskamrater som "mer mogen"), går till mötesplatsen... och blir inte ens igenkänd. Nu hade hon förvisso klätt upp sig och fixat håret och smink och kanske glömt att anmäla sin medverkan (inklusive att betala sin andel), så de väntade sig henne säkert inte ens... men ändå. Hon gjorde ett av sina ärligaste försök att kontakta sina klasskamrater någonsin -- och misslyckades. Istället hängde hon på stan ett tag ensam, och tröstade sig med att det åtminstone inte var julafton utan bara dagen innan.
:manlytears:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Köpte volym tre för inte så länge sedan (fram till kapitel 27), och läste precis ut den. Själva boken måste vara en av de mest högkvalitativa manga-böckerna jag har sett i Japan.

 

Jag tycker fortfarande att den är rolig, och samtidigt lite hjärtskärande. Jag tror många av oss har under något punkt i vårt liv varit i en liknande situation, så det är lätt att heja på huvudpersonen och vilja se henne ta sig ur hennes vankelmod.Jag ser fram emot anime-versionen, och hoppas att de inte försöker alltför mycket att moefiera henne. För hon är verkligen inte moe någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Kommer hon att vara opopulär i år också?" frågar mangakapitel 33, vars lösa sammansättning av skämt betonar bristerna i serien: Nico Tanigawa är inte så himla bra på att skriva manga. (Egentligen är de inte så bra på att teckna heller...) Det blir inte direkt roligt när de försöker göra ensidiga skämt. Istället är det nog mest ett tidsenligt koncept som gör serien till en vinnare.

 

Hur som helst börjar 2013 trist. Tomoko fortsätter vara en något småsint människa. Snälla ge oss kapitel som går ut på mer än "Tomoko gör något dumt och ingen bryr sig" och "Tomoko är en dålig människa" i år. :/

 

Hörde detta för en månad sedan. Hoppas dem gör ett bra job med animeringen.

Du hörde det i början av december? Det var inte illa, för det var inte ens annat än rykten innan sisådär 20-21 december. Har du japanska kontakter i animebranschen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Uguu, jag började läsa den efter att jag fångat upp hype:n för ett par veckor sedan... Jag höll ut i sju kapitel för hon var så tragisk! Visst, jag skrattar en del men jag mår dubbelt så mycket dåligt. 

 

Givetvis ska animen få en chans. Tamako Market behöver en motpol.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

I väntan på nästa kapitel (eller, ja, översättning därutav; 35:an kom ut igår) så har jag skummat lite i en intervju med mangaduon från i somras. De pratar lite om 4chan och populariteten där -- och påstår, om jag inte läser helt fel, att dess popularitet i Japan är som en "omvänd import" av populariteten den fick på nätet på just 4chan! Alltså att den blev poppis i Japan för att den blev poppis och omtalad i väst!

 

Ganska intressant, om det stämmer. Den har ju blivit tillräckligt populär för att få en anime! Det antyder ju att vi icke-japanska fans har någon sorts "makt", om än liten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

har läst några/något kapitel på nätet men kommer inte ihåg hur många jag läste då jag slutade läsa för att jag inte kunde hitta kapitlet jag var på men jag vill fortfarande läsa den så jag köpte volym 1-3 från japanska amazon (jag vet det vart dyrt och plånboken fick skrika av smärta för dem 3 volymerna).

 

min japanska kunskap är inte så bra och får ta lite hjälp ibland när det gäller hiragana/katakana (kanji är jag inte direkt bra på heller då jag är dålig på att plugga) men så länge det finns furigana så är det okej och jag läser gärna på japanska även om jag inte riktigt förstår allt samt att det är roligare att lära sig hiragana/katakana så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Kapitel 37 var bra, lite "karaktärsutveckling".

 

Kapitel 37:

Spoiler
Tomoko går på skolavslutning (treorna går ut gymnasiet). Just när hon ska gå hem så ser hon en kille, uppenbarligen en trea, som står ensam vid skolporten och tittar på de andra, och hon blir nyfiken och ställer sig bredvid honom (fast lite längre bort). "Är han ensam? Bara just nu, eller ensam hela tredje året? Eller hela gymnasiet?" Och så tänker hon att det där hade kunnat vara hon. "Har han haft kul? Ångrar han sig?" De står där tills alla gått hem, varpå de pratar lite. Det är slutet på Tomokos första gymnasieår och det är nog det mesta hon pratat! De tar farväl och han säger åt henne att göra sina kvarvarande två gymnasieår så bra hon kan. Sen slutar kapitlet med att hon undrar hur nästkommande skolavslutningar kommer se ut.

 

Nog känns det väl förebådande? Hon rannsakar sig själv lite (men tänker att hon inte vill tänka på att det skulle kunna ha varit hon själv som varit ensam hela skoltiden). Kommer det att motivera henne att ändra sig? Att försöka få vänner? Kommer serien att gå mer mot utveckling? För avsnittet var då inte humorbaserat.

 

Också intressant att flickan som iklädd maskeradkostym kramade om Tomoko under kulturfestivalen fick ett namn: hon är elevrepresentant Megumi Imae. I volym 3 får Megumi ett par bonussidor: på en sida (utspelar sig mellan kapitel 20 och 21 – kapitel 21 är det med kostymkramen) hälsar hon Tomoko välkommen till skolan på morgonen och frågar hur det gick dagen innan, med festivalförberedelser gissar jag, och Tomoko kilar iväg medan Megumi är distraherad vilket Megumi ser och verkar tänka något som "den där tjejen...". På de andra två bonussidorna så tänker Tomoko hälsa på Megumi men råkar tack vare en vind se under kjolen på henne.

 

Poängen med allt detta är att serien kanske äntligen kommer att gå in i något slags riktig utveckling! Och min teori är att Megumi kommer att vara viktig i detta hänseende. En annan tes jag har är att denna utveckling blev senarelagd kanske på grund av animeversionen. Att de ville skjuta upp på det för att få mer material under bältet eller liknande. En annan sak är att Tomoko slarvade bort sin brors gymnasieansökan, så han kanske kommer att gå på hennes skola. Jag kan föreställa mig en "akt 2" där Megumi gör små "närmanden" ibland, kanske bjuder in Tomoko till elevrådet eller så, medan lillebror Tomoki går ettan och får skämmas över sin storasyster. (Det tåls också att tänka på att Tomokos klasskamrater fått lite karakterisering, som den där killen med glasögonen. Det känns lite som att han skulle kunna bli en faktisk karaktär.)

 

Egentligen vet jag inte vad jag ska tycka om en sådan eventuell utveckling. Seriens nisch är ju trots allt att det handlar om en socialt isolerad tjej. Det är där dess styrka ligger, för den är inte speciellt fyndig, och den är ju inte vältecknad heller. Å andra sidan har det känts stelt att det hänt så lite, så den har inte så mycket att förlora på det – annat än den märkliga succé som serien trots allt blivit. Hm.

 

Nåja, ska bli kul att se kapitel 38 som kommer ut på Gangan Online idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Coolt men inte oväntat att det ska bli en animé. Fast animenewsnetwork sa väldigt lite, bara att en domän var registrerad. Inget om vem som kommer att göra den än alltså?

 

Jag köpte bok 1 och 2 i Japan för något knappt år sedan, och som sagt, den är nästan smärtsam attläsa.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Senaste kapitlet var lite spännande och lite pinsamt. Som Watamote skall vara.

 

(Kapitel 39)

Spoiler
Tomoko börjar tvåan och minns sin självintroduktion i ettan: hon försökte med ett skämt om att hon skulle ha en kort introduktion men läsa från ett stort papper som dessutom var tomt. Men ingen reagerade. Hon blir lite nojig men övertalar sig att ingen bryr sig. I sin nya klass sitter hon bredvid en tjej... som minns henne! De gick i samma klass, hon minns hennes introduktion! "Den var kul, jag berättade för de andra att du är kul, så säg nåt kul i år igen!" Skämtet bombar, tjejen bredvid ba' "...sorry ^.^;". Sen verkade hennes namn ha blivit synonymt med "misslyckande". Tomoko... :manlytears:

 

Tjejen bredvid, Nemoto... Var det med flit? Är hon en kompiskandidat eller en skurk? S-s-spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Senaste kapitlet var lite roligt och lite deprimerande. Som Watamote skall vara.

 

(Kapitel 40)

Spoiler
Omslaget föreställer Tomoko som under en idrottslektion leker med en drickfontän. Hon ser typ knäckt ut (eller kanske ser hon knäpp ut?), och texten på bilden säger att hon "försöker frenetiskt ändra status quo", dvs göra något åt sin situation. Och det är vad hon försöker i kapitlet: på måndagen läser hon manga under rasterna för att hon tänker att det ska locka mangaläsare att prata manga med henne. Ingen framgång. På onsdagen har hon en annan mangatidning: ingen framgång. Torsdag: ny tidning, ingen framgång. Måndag igen så försöker hon med att äta godis, kanske någon kommer och frågar om de får smaka! Ingen framgång, och under hela den avbildade veckan ser man att hon bara blir mer och mer desperat.

 

Till slut blir hon inkallad till lärarrummet där hemläraren frågar varför hon inte försöker skaffa några vänner i sin nya klass, utan bara sitter för sig själv och läser serier. Skärskådad blir hon generad och förlägen och pressad att svara. "Va? Du läser manga och äter godis för att du VILL få vänner? Vad snackar du om?"

 

I slutet ser man henne sitta på en bänk i en lekpark och läsa manga med ett par mangaintresserade ungar bredvid sig och en katt som äter ur godislådan. Hon ler ett nedbrutet leende och ser ut att vara nära bristningsgränsen.

 


 

Stackars Tomoko! Hon vet ju nu att hon måste göra något åt sin situation om hon inte ska tillbringa sina kvarvarande två skolår i ensamhet! Men hon vet ju inte hur! Åtminstone vet hon inget sätt som hon klarar av. Tidigare har hon inte haft en sådan klyfta mellan sina ambitioner ("försöker frenetiskt ändra status quo") och sina [sociala] förmågor (eller bristen därav), och det gör det jobbigt att läsa.

 

Det är ärligt talat lite träffande också. Jag har kanske aldrig läst manga under skolrasterna i hopp om att någon ska se vad jag gör och komma fram till mig, men sånt passivt kontaktsökande är ändå något som jag kan tänka mig att jag skulle kunna göra.

 

Nästan lite ångestframkallande. Nu måste de väl banne mig gå i riktning mot någon utveckling snart. Återstår att se när kapitel 41 kommer den 16 maj. Med dubbla den vanliga fördröjningen (kommer oftast ut varannan vecka) så borde det väl bli ett lite längre kapitel, förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animeversionen har fått en premiärmånad utlyst! Den börjar sändas i juli.

 

Håå, jag är så nyfiken över om det blir korta avsnitt (kortare än 5 minuter), halvlängdsavsnitt (11-12 minuter) eller fullängdsavsnitt (22 minuter). Och hur kommer det att se ut? Och vem ska göra Tomokos röst?!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Karaktärsmallar (typ) offentliggjorda. Bekant design, men originalserien är ju ganska mediokert tecknad, så det kommer ändå att bli kul att se en förhoppningsvis lite mer... vad ska man säga... genomarbetad version. De får gärna förbättra manuset också.

 

Senaste kapitlet (41) var okej.

Spoiler
Tror det är rätt väg för serien: två steg framåt, ett steg bakåt. Nu försökte Tomoko att skapa ett poängsystem för att mana sig själv till handling, och hon visade ovanligt stor självinsikt när hon gjorde det: "att få vänner eller en kille är bortom mina förmågor just nu", men hon kan åtminstone försöka säga hej åt folk. Det blir ju nåt slags kognitiv beteendeterapi av det. Jag tror inte att hennes idé är dålig... men att hon tar den lätta utvägen och börjar plocka poäng av sin bror är dåligt, förstås. Och att hon blir sur på sin bror för att han lär känna folk är ännu värre – men det är ju Watamote. :happydrop:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerade)

Jag klarade för stunden inte av att läsa mer än några sidor av kapitel 42, där

Tomoko blir förhörd av sin lärare om sin sociala situation – vid ingången av skolan inom syn- och hörhåll för alla andra elever som kommer till skolan på morgonen

... Watamote är bra på sån där olidlig pinsamhet. (>_<)
 
Nytt om animeversionen:

  • Shin Ōnuma regisserar. Han har regisserat skolkomediserien Baka to Test, skräpserien , romantiska spökdramaserien Tasogare Otome Amnesia, dramaserierna Ef: A Tale of [blabla], övernaturliga skoldramaserien Kokoro Connect och knaskomediserien Pani Poni Dash. Jag tycker inte att någon av dem känns jämförbar i ton med Watamote; det blir intressant att se vilket håll de tar det. Kommer det att bli korta, putslustiga men fundamentalt intetsägande femminutersavsnitt? Eller kommer det att bli lite mer allvar och ångest i 22-minuterspaket?
  • Chefsförfattare Takao Yoshioka har inget vidare bra på sin meritlista. DearS? Daimaō? Elfen Lied? Happy Lesson? Highschool DxD? Queen's Blade? Sekirei? Sky Girls? Zero no Tsukaima? De som är närmast Watamote kanske är Working 2 och Yoshinaga-san'chi no Gargoyle. Watamote är ju inte direkt en ecchi-romcom...
  • Tomokos bror Tomoki kommer att spelas av Yūichi Nakamura (Kyōsuke i Oreimo, Alto i Macross F, en miljon andra roller), medan Tomokos kompis från högstadiet kommer att spelas av allas älskling Kana Hanazawa (Kuroneko i Oreimo, Mayuri i Steins Gate, en miljon andra roller). Det kan jag köpa. Nakamura kan köra ungefär vilken röst han vill, och Hanazawa får gärna ta en Mayuri-röst på den naiva Yū.
  • Tomoko själv ska visst få Izumi Kitta som röstskådis. Hon spelar den blonda, långhåriga Cordelia i Milky Holmes, och jag tycker personligen inte att det låter rätt. Det är tjejen som flippar ur i
    som Volbla tipsade om. För mörk och len röst om jag får säga mitt: Tomoko är ju en liten tjej som nästan aldrig pratar, hon måste ju låta lite ljusare och raspigare! Jag antar att de kanske vill köra på en mörk och låg och knäpp röst, men min bild av Tomoko har alltid varit något mer i stil med
    , fast spelat med en ordentligt större dos osäkerhet och dålig självkänsla – Tomokos röst börjar ju spricka och tyna bort varje gång hon blir ifrågasatt eller ställd mot väggen.

Formatet är fortfarande okänt, som sagt, men med tanke på att Ōnuma också regisserar den där mahō shōjo-Fate-grejen Kaleid Liner Prisma Illya så blir jag lite orolig över huruvida han kommer att hantera två fullängdsserier samtidigt, eller om Watamote mycket riktigt blir en kortavsnittsserie. Bra åtminstone att båda görs av animationsstudion Silver Link (Baka to Test, , Tasogare Otome Amnesia, Chitose Get You, Kokoro Connect, OniAi, Fate: Kaleid Liner Prisma Illya): Silver Link och Ōnuma verkar vara vana varandra – huruvida Ōnuma frilansar eller är mer direkt anställd där vet jag inte –, så det bör väl åtminstone göra arbetet smidigare än om han var tvungen att åka mellan studior hela tiden.

 

Red.: Det kom visst en trailer också!

så hör man Kitta som Tomoko. Inte optimalt, men det får väl duga. Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...