Hoppa till innehåll
Anime.se

Game of Thrones


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Mera avsnitt 9
Spoiler
Men det coolaste tycker jag nog är hur handlingen lyckas vara så oförutsägbar. Återigen så har den gjort en fullständig klackvändning, för nu finns det väl inget uppror mot kronan längre. Inte tills Daenerys seglar över havet i alla fall.

Fortfarande avsnitt 9

Spoiler
Glöm inte Stannis, han har ju sin häxa och en snubbe full med kungligt blod!

 

Apropå Stannis, undrar om det var hans förbannelse i avsnitt 8 som hjälpte till att leda till det här: han kastade iglar i elden och uttalade namnen "troninkräktare Robb Stark, troninkräktare Balon Greyjoy, troninkräktare Joffrey Baratheon"...

 

Fan, jag blir så nyfiken om en massa grejer (t.ex., vem fan är "pojken"

(som torterar Theon)

?!), nästan så jag blir bokläsarsugen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om ni tittar noggrant under seriens gång så finns där små antydningar till nästan alla större händelser i hela serien. Det är något de varit mycket tydligare med i tv-serien än bok-serien (eller i alla fall lättare att komma ihåg och ta till sig). T.ex. det Sceleris undrar över ovan har de redan antytt subtilt vid ett flertal tillfällen. Även om tecknen är lättare att känna igen som bokslukare ^^ Jag tror flera kommer få en aha-upplevelse när de säger vem det är rakt ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är nog lättare att lägga märke till ledtrådar (det svenska ordet för engelskans "hint" :wink: ) när man redan vet svaret. När allt är nytt, som för en tittare som mig, så är ju all information lika viktig för alla ändamål, typ.

 

Men det är ju så det ska göras. Man ska förebåda på ett sätt som inte egentligen kan användas för att räkna ut sanningen (annat än av väldigt observanta och fantasirika individer), så att sanningen senare kommer att kännas logisk. Aha-upplevelser, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror flera kommer få en aha-upplevelse när de säger vem det är rakt ut. 

Jag fick inte direkt en aha-upplevelse, utan mest en "...vem?"-upplevelse. :happydrop: Eller okej, jag hade lite pejl på vad det gällde, men bara för att jag sett

. (...Vilket nu när jag ser den igen visar att jag redan i princip fått se svaret, men glömt det! Oops!)

 

Men, bra avsnitt! Några riktigt vassa replikskiften, som scenen där

Tyrion får nyheterna om Robb Stark ("och kungar dör som flugor"!)

. Det att

kräket Theon torterats så mycket att man börjar heja när tuffsyster Yara ska segla och hämta honom

är också intressant. Och så detta att det drar sig mot storstrid...! (Ska jag verkligen lita på att inte bli spoilad? Eller ska jag behöva läsa böckerna? Hm!)

 

PS: "Jag beslutade mig för att spoila slutet på Game of Thrones för George R.R. Martin innan han ens har skrivit det." OBS! SUPER-MEGA-SPOILER!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säsongsavslutningen bjöd på några riktigt trevliga saker.

 

10

Efter att så många karaktärer längtat efter varandra så länge så får vi äntligen två återföreningar. Jon återförenas med Nattväktarna, och Jaimi återförenas med sin familj. Det är trevligt :happy:

 

Speciellt Jaimi tycker jag har haft en rätt intressant relation till resten av sin familj, men han har inte kunnat interagera med dem på så länge. Jag vill se hela familjens reaktioner till hans återkomst, inte minst hur Cersei kommer ställa sig till sitt bröllop nu. Och så vill jag se vad som kommer hända med Brienne. Hennes länsherre är död (igen) och hon har format något av en relation med Jaimi. Hon kanske försöker fästa sig vid Sansa nu, fast det låter inte så troligt. Hon är inte lika ädel som sin mor.

 

Men jag vet inte riktigt om jag är bekväm med hur Tywin fortsätter sätta sin dotterson på plats. Jag börjar nästan frukta för hans hälsa, även om Tyrion lyckats hålla sig vid liv länge. Tywin har ingen Podrick vid sin sida som kan beskydda honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

S03E10

Spoiler
Apropå återföreningar kändes det lite kul att se Sam träffa Bran. De har haft sina egna berättelser så länge att det nästan kändes mer som en crossover när de träffades, än ett möte mellan karaktärer i samma värld.

 

Jag har svårt att vara rädd för Tywins liv. Han är ju en sån jäkla maktgubbe! Joffrey må vara knäpp, men han är ju bara kung för att de LÅTER honom vara kung.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Jag satte in Sverige i Game of Thrones-världen för att få en känsla för skalan. Det är väldigt ungefärligt. Kolla kartan här.

 

Ett par snabba uppskattningar: Att traversera Sverige tar typ 3-4 månader till fots, 3 månader på hästrygg, 5 månader med en armé. Så i senaste avsnittet, när [spoiler=(S06E05)]Tyrion i en scen bestämmer sig för att bjuda in översteprästinnan i Volantis, så borde det ha tagit uppemot ett halvår till scenen senare i avsnittet när hon är hos dem i Mereen

! Jag tror dock inte att vi ska anta att det tog så länge.

 

Trivia om "den kända världen" som jag har fått lära mig idag: Världen är rund, och de vise i Westeros vet att den är rund; de vet att reser man västerut borde man komma till östra sidan av Essos (Europa-Asien-ekvivalenten), och reser man norrut borde man komma till Sommaröarna eller Sothoryos (Afrika-ekvivalenten). Men expeditioner västerut har avbrutits för att de bara funnit hav, och åker man norrut är det is och faror. Skuggländerna längst i öst, bortom Yi Ti (Kina-ekvivalenten), är höljda i någon slags skugga, och den mytomspunna staden Asshai (där skuggbindaren Melisandre kommer ifrån) är emblematiskt asmysko: staden är avbefolkad och byggd i något svart, ljusdämpande material, allt folk går omkring i masker, djur som tas dit blir missformade och dör, det enda som växer är oätligt spökgräs. Ulthos är det ingen som vet vad det är: kontinent eller ö? George R.R. Martin vill inte att vi ska veta, för att han vill att vår bild av världen ska vara lika ofullständig som den var för medeltidens européer -- som den är för de lärde i Westeros. (Men han har sagt att deras värld är en bit större än planeten Jorden.) En komplett världskarta hade kanske varit 3 gånger så hög och 2-3 gånger så bred. Minst.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...