Hoppa till innehåll
Anime.se

Månadens anime: Yokohama handelsdagbok


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Månaden anime har under maj och juni legat på is men är nu tillbaka för en nystart. Aktiviteten hoppas jag bli något bättre den här gången så vi kan och orkar fortsätta med det här, vilket jag tycker är riktigt skoj. Nog om det och över till det som jag tänkt att vi ska se då.

Yokohama Kaidashi Kikou eller "Yokohama handelsdagbok"
ntHNsGKEi.png

Den här månaden är det dags att varva ner och bara ta det riktigt lugnt, för det är just i den miljön vi kommer att befinna oss den närmsta månaden. Har du redan sett Aria och gillat den serien är nog chansen riktigt stor att du kommer gilla den här. Handlingen i "Yokohama handelsdagbok" kretsar kring Alpha, en robottjej som driver ett café precis utanför Yokohama. Världen är inte den samma som vi själva känner till idag utan vatten nivån har höjts och världsbefolkningen har minskat avsevärt. Detta verkar dock inte ha spridits till någon panik bland de som är kvar utan man lever sitt enkla och stillsamma liv.

Den här serien som vi ska se på är en adaption på mangan med samma namn och det finns två stycken OVA:s som vi ska se som båda är på två avsnitt vardera. Tanken är att vi först ser på den första av de två med start idag och avslut söndag den 13:e. Kör en slags halvtids diskussion om det vi har sett mellan den 14:e och 15:e. Efter det kör vi igång med de sista två avsnitten som dock får lite kortare tid och avslutas därför söndag den 27:e. Diskussion sedan om allt det vi har sett och de intryck vi har fått tar vi upp mellan den 28:e till 31:a. Mycket att hålla reda på? Var lugn då jag kommer uppdatera den här i tråden när saker och ting börjar att närma sig. Själv har jag inget mer att säga om det här utan önskar er trevligt tittande.

Skulle det vara så att folk känner att tiden är för utdragen kan det tänkas att vi kortar ner på den. Men det sker inte förens efter vi har sett den första OVA:n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den köpsugne bör meddelas om att Yokohama handelsdagbok saknar både svenska och engelsktextade släpp. I Japan kan serien däremot köpas på DVD:

 

Den första OVA:n finns på en DVD och kostar motsvarande 226 kr från CDJapan, medan OVA 2, som kom fem år senare, finns på två DVD för vardera motsvarande 333 kr (del ett, del två) från CDJapan.

 

Alternativ till CDJapan finner ni här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Införskaffning påbörjad, faktum är att just den här serien legat på min lilla wishlist i åratal och dammat, kul att få se den för en gångs skull.

 

Om ett bra intryck görs från seriens sida kommer den dessutom att infinna sig i min bokhylla inom en snar framtid (då även min plånbok förhoppningsvis fläskat till sig lite).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Och så var det då måndag och dags för att snacka lite om den första OVA:n. Två avsnitt fick vi se med riktigt lugnt tempo, något som jag verkligen gillade. Men jag har en liten fråga till er som såg på det här.

 

Ni som tyckter om sådana här typer av serier där handlingen och karaktärsutveckling är lika med noll och där man (kanske) njuter av att se Alpha bara stå och göra kaffe. Varför? Det är lite mer intressant att veta tycker jag och vet inte riktigt själv vad jag ska svara på det då jag själv verkligen njuter av det. Ni som inte tycker om den här typen av serie får självklart komma med era åsikter också, även fast det kanske är lite enklare att förstå varför man inte tycker det är så skoj att se på.

 

Till en annan fråga då. Det är inget måste att ha sett Aria men jag vill endå dra en liten jämförelse eller snarare kanske en fråga. Varför är det så att vatten spelar en så stor(?) roll i båda dessa serier, är det för att det skapar en lugnare miljö eller är det bara tillfälligheter som gör att båda världarna kretsar kring vatten.

 

Är det något mer ni vill att vi ska disskutera eller något annat som ni vill ta upp så passa på nu. För på onsdag sätter vi igång med den andra OVA:n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen är jag egentligen inte så mycket för "dag-för-dag"-animéer i sig, det är när en skicklig skapare lyckats förmedla vad den vill -- "njutningen i att göra kaffe" eller vad som helst, även om det är något som man inte nödvändigtvis själv uppskattar -- som det blir bra. Jun'ichi Sato gör det där så himla bra i Aria, och det fungerar även hyfsat här. Den traditionella cellanimationen ger också en viss värme, och det är ju verkligen förtjusande att beskåda Alpha med hennes runda ansikte när hon åker runt i ett mjukt färglagt landskap och bara tar det lugnt.

 

Just den där avslappade känslan gör det också lite udda att se henne ta med sin pistol för att kolla vem som ringer på dörren. (Var det någon mer än de två robotarna som hade synliga vapen?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tror det beror mest på ombyte för mig del till att jag gillar serien, skönt och titta på sån här anime också där man bara kan njuta utav det inte händer något speciellt. men måste säga det blir endom lite inlevelse när man sitter och tittar som när man såg staden under vattnet på natten med alla lampor på sitter man endom och tänker vad vackert ( Hoppas hon tog ett kort där annars !!=!=!=! )såna stunder kan också bidra till att man gillar serien och att man tycker den är intressant om man får se lite ställen som så och treviliga människor som gör att man tänker ohh tur han var där annars hade hon legat där i all evighet det gör att man vill se mer också juh.

 

 

 

Vattenmiljö , beror nog på från serie till serie med det har nog mest att göra att bygga upp en känsla som lugn,romantiskt och blir automatiskt lite lugn när man ser det stilla havet i backgrunden .

 

ps. vill ha en sån kamrea xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Isch, glömde nästan att skriva i denna tråd.

 

Helt fantastisk anime. Den var nästan exakt i samma stil som Aria. Vad som får mig att gilla serier som dessa trots avsaknad av vare sig karaktärsutveckling och handling, är att man istället får leva sig in i atmosfären. Jag menar, hur ofta får man se en karaktär i en anime stå framför spisen, rosta bönor, brygga kaffe och sen sätta sig ner och bara njuta av sin kopp kaffe? Man dras helt enkelt in i denna avkopplade atmosfär.

 

YKK hade mycket av detta för sin korta längd, och jag gillade verkligen havsmiljön. Sen var cellanimeringen underbar. Jag kände verkligen kärleken animatörerna hade förmedlat i sina teckningar. Helt underbart.

 

Något som jag dock är lite förvirrad över är fokusen på pistolen hon hade. Varför behövdes den? Finns det risk för att bli rånad? Även om det fanns kändes det att det inte har någon större relevans med storyn och det lämnade istället bara en förvirring efter sig.

 

Hursomhelst en mysig serie. Jag har skrivit lite mer om serien här borta :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag glömde ju bort att också nämna att jag var lite förvirrad när det gäller pistolen. Bakgrunden till den och varför den behövs kanske förklaras bättre i mangan, men det gavs som sagt var ingen direkt förklaring till den vad jag såg i animen.

 

Hur som helst så kan vi inte gå in djupare på det just nu utan får lov att vänta tills söndag den 27:e. Om ni tycker det är för långtid eller utdraget skriv då här i tråden så snabbt som möjligt så jag kan se så kanske vi kan korta ner perioden. För mig själv blir det dock ganska lagom pga jobb och annat just nu, säkert fler som har lite ont om animetid så här på sommarn.

 

Med det sagt så kan vi sparka igång den andra OVA:n. Trevligt tittande återigen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Några dagar sent, men de har sina andledningar också (jobb). Men i vilket fall som helst har jag nu hunnit se klart på den sista OVA:n. Jag tror jag skulle behövt mer action nu i dessa låååånga dagar som det blir för mig. Jag uppskattade tyvärr inte den andra OVA:n lika mycket som den första, även fast den också hade sina stunder.

 

Vad tycker ni andra som sett på den andra OVA:n? Lika bra eller bättre som den första (sämre?). Bara köra igång med era kommentarer så vi kan få igång snacket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hehe det förstörde lite konceptet av att se på en anime där hon sitter o njuter av en kopp kaffe när hennes liv blev lite chaos och hon helt plötsligt gav sig ut på en resa xDiförsig tror det var lite för hon ville se vaför den förra ägaren av cafet gav sig ut på en resa som jag uppfatta det.

 

Jag gillade dock den andra måste jag säga men kan också bero på att jag såg både den första ova serien och den andra direkt efter varandra så blev skönt med lite omväxling i storyn.

 

men hade varit uppskattat om det hade funnnits ett eller två avsnitt till så dom kunde visa lite mer när hon ger sig av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Quiet Country Café var inte lika bra, inte alls. Animationen och stilen var en av den första OVA:ns främsta förmåner. Den var personlig och varm, som själva berättelsen. Denna andra, gjord i den digitala animationens ålder, kändes... fel, kanske? Alltså, det var inte dåligt, men linjerna var enklare, och jag tyckte det såg lite "off" ut ibland. Vad som också kändes fel var fanservice, som förvisso var mild. Det var paneringar över kroppar, fokuseringar på underkläder. Men då var det i och för sig en animé för mangans fans -- det måste ha varit därför de tog med en scen om Misago. Att ta upp henne i animén tjänar bara till att göra mangaläsarna, som redan vet vem hon är, glada.

 

Men, det var ju inte dåligt som sagt. Hekiru Shiina är fortfarande riktigt bra som en lättgenerad, nästan osäker, Alpha. Och bakgrundsmusiken lät precis som i Aria... vilket, ser jag nu, antagligen är för att Choro Club har stått för den i båda verken. ^^'

 

Sen läste jag mangan.

 

Om jag ska beskriva mangan med ett ord så är det: angenäm. Karaktärerna, med deras runda ansikten och mjuka former, var angenäma att se på. (Alphas ansiktsuttryck är såå sköna.) Miljöerna var angenäma att beskåda. Berättelserna var angenäma att läsa. Och vissa färgsatta kapitel var helt underbara. Mangan ger inte en uttömmande förklaring till världen (naturens återerövring), civilisationen (dess gradvisa "fall") eller tekniken (robotarna), men den ger antydningar och berättar mycket i bakgrunden och i förbifarten. Vi får bättre koll på berättelsens början och Alphas relationer till gubben och de andra. Vi får veta varför Alpha har ett vapen. Därtill har mangan Misago, en mystisk varelse som lyckas orsaka en del leenden.

 

Mangan är överlägsen båda animéversionerna, och i många hänseenden tyckte jag faktiskt mer om den än Aria. Hade Yokohama handelsdagbok fått en heltäckande animé hade vår lycka varit gjord. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Nu var det jul igen!

 

RWJOYNdoQ.png

 

Det gäller att vara tidigt ute ibland när det kommer till julen och för att inte bli allt för stressad är jag just därför ute i god tid. Månadens anime har tyvärr inte varit en speciellt stor hit här och har därför fått lida nu de senaste månaderna med att vila. Men nu är det slut med det och det är därför jag tänkt att återuppliva den här tråden. December månad är snart här och vad kan passa bättre då än att köra igång en gammal klassisk julkalender? Förra året kördes Kanon (2006) som julkalender här, så vad tycker ni nu att det är lämpligt att köra på? Rimligt vore med en serie som är 24-avsnitt lång. Jag har tyvärr inte hunnit kommit så långt som att tänka på något som kanske skulle passa. Så det är bara köra igång med era förslag.

 

Förslagen skickar ni antingen till mig eller Sceleris.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För oss som inte tror på jultomten kör vi en alternativ julkalender, utan budskap om gemenskap, närhet eller något annat främmande för oss nördar: animéikonen Neon Genesis Evangelion.

 

Som diskussionsplattform har jag och Sceleris funderingar kring att använda en podcast. Dock så behöver vi ju någon att diskutera med, så har du tillgång till en mikrofon och är intresserad av att vara med och få dina femton minuter i anime.se-rampljuset, skicka ett PM.

Huruvida ni har sett Evangelion tidigare är inte så noga, men det vore onekligen kul om vi kunde få med någon som är ofärgad av nostalgi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...
WTF! Här hittar man världens bästa tråd och den verkar vara nere! Är det någon här som är villiga att starta upp den igen tillsammans med mig? Någon? Vem som helst?

Om du är villig är det fritt fram!

 

Allt som behövs är ett bra ämnesval (animé med tillhörande diskussionsfrågor eller åtminstone en utgångspunkt) och en drivande kraft från diskussionsledaren -- du bör vara villig att hålla diskussionen uppe och ställa motiverande frågor om diskussionen blir långsam.

 

Om du har idéer och drivkraft kan du diskutera saken med mig eller Blå, så kommer vi överens om en tidsram som ger folk en chans att få tag på verket och se det. (Verket ska gärna, men inte nödvändigtvis, åtminstone vara tillgängligt på amerikansk DVD. Inte alla gillar att ägna sig åt den mörkare-än-grå-zonen som är illegal animénedladdning.)

 

Det är bara att köra. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...