Hoppa till innehåll
Anime.se

Månadens anime: Makoto Shinkais filmer


Qvarfordt
 Share

Rekommenderade inlägg

Shinkai Makoto x 3

Japp då var det dags att ta nya tag i Månadens anime igen, fast den här månaden kommer det faktiskt att bli tre filmer att titta på. Eftersom att 5cm per second blev så uppskattad under A3 så kommer vi att köra Shinkai Makoto's tre stora verk:

5cm per second
Voices of a Distant Star
The Place Promised in Our Early Days


Vad ska vi diskutera?
Jo ni ska se filmerna med dessa frågor i bakhuvudet:
Har dessa filmer någonting gemensamt?
Vad tycker just du kännetecknar Shinkai Makotos verk?

Ni kommer att ha från och med idag (7 mars) till och med den 23:e mars på er att införskaffa och se på dessa. Vi kommer att diskutera om filmerna 24-31 mars.


Tips: Sfbok har en Shinkai Collection för 279kr

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här ska bli skoj att se. Har själv den där boxen hemma och väntar faktist på att få hem 5cm. Mycket nöje och en hel del ögon- och örongodis väntar för de som inte sett någon av dessa titlar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Place Promised och 5 Centimeters är beställda sedan några veckor (Voices har jag redan), men med de affärsproblem som ADV verkar ha haft är det osäkert om de kommer ut eller ej. :P

 

Om de inte har kommit när det väl börjar dra ihop sig, så finns det väl andra sätt att se filmerna på i väntan på att DVD:erna dimper ned i brevlådan... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Place Promised och 5 Centimeters är beställda sedan några veckor (Voices har jag redan), men med de affärsproblem som ADV verkar ha haft är det osäkert om de kommer ut eller ej. :P

 

Om de inte har kommit när det väl börjar dra ihop sig, så finns det väl andra sätt att se filmerna på i väntan på att DVD:erna dimper ned i brevlådan... :)

Affärs-problemen ska vara lösta nu (verkar dock som att vissa titlar inte fixats ännu bl.a. Gurren Lagann) och jag tror att den kommer den 11 Mars. AOD (animondvd.com) har det riktiga datumet i en ADV-tråd på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte bara hjälpa Qvarfordt att påminna alla (eller om man har missat helt) om att inte glömma bort att se igenom på månadens Shinkai Makoto-festival som består av:

 

5cm per second

Voices of a Distant Star

The Place Promised in Our Early Days

 

Till 23:e mars var det som vi hade på oss att se klart dessa titlar till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sådär, nu har vi kommit en bra bit in på "diskussions tiden" så jag kan börja med att skriva mina tankar.

 

Angående vad jag själv tycker att de här filmerna har gemensamt så tycker jag att man kan sammanfatta det ganska bra med ett ord: kärlek, eller rättare sagt kärlek på avstånd. För det är just vad Makoto Shinkai's filmer handlar om (enligt mig). Filmerna börjar utan undantag med att det är en pojke och en flicka som har starka känslor för varandra och sedan så splittras de på ett eller annat sätt. En aning kliché kanske, men jag tycker personligen att Makoto gör detta på ett riktigt bra sätt och därför gör det ingenting att det är så, det är kanske snarare så att det är just detta som gör dom såpass bra.

 

Sedan så har vi ju även det visuella och märks det hur mycket större hans budget har blivit sedan Voices of a Distant Star. Men en sak som jag verkligen tycker kännetecknar Makoto vad gäller det visuella är miljöerna, som jag tycker är skitsnygga rent ut sagt.

 

Nu har jag väll inte så mycket mer att tillägga mer än att det ska bli kul att läsa om era tankar angående de här filmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shinkai bjuder på kärlek i sina filmer med ganska så vanliga handlingar, kanske. Att det handlar in kärlek på avstånd i olika former är riktigt trevligt då det inte alltid slutar lyckligt, vilket jag brukar gilla.

 

Även fast handlingarna kanske inte är något unikt så lyckas han ändå att fånga ens intresse. Att lyckas få något så simpelt att bli lite spännande är riktigt lyckat. Regin till filmerna är det som gör det hela mer intressant och givetvis också de väldigt vackra miljöerna och musiken.

 

Voices of a Distant Star är lite av en favorit för mig bland de här tre titlarna vi har sett på. Den är inte helt lycklig i sitt berättande och tar något så enkelt som mailande till att bli något riktigt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller i mångt och mycket med er båda två. Kärlek och distans är ett genomgående tema för mig med och jag gillar liksom Blå hur sådant ofta slutar. 5cm tar ju även upp obesvarad kärlek och ger ett, enligt mig, väldigt gott exempel på den ångest man kan känna då man ser tillbaka på icke tillvaratagna chanser i livet. När jag såg den igen så kom jag precis som första gången att tänka på en och samma händelse i mitt eget liv. Associationerna kommer som ett brev på posten. Men men, nu är det Shinkais titlar vi ska prata om.

 

Jag håller med Qvarfordt om att de splittringar som man skulle kunna säga inleder dessa olika draman bäddar för en kliché-stämpel, men jag tycker att även sådant kan fungera väldigt bra ibland, beroende på hur man bygger vidare och förvaltar det hela. Min favorit är nog The Place Promised in Our Early Days om jag ska vara ärlig. Det var i varje fall den av dem som talade starkast till just mig.

 

En annan gemensam faktor är ju omsorgen med vilken dessa titlar har animerats och producerats. Faktum är att 5cm var den första jag såg och därför blev det visuella intrycket väldigt starkt. Den här gången såg jag dem dock i produktions-ordning. Eftersom animen är ett visuellt medium så råder det ju inga som helst tvivel om att snygga animationer förhöjer upplevelsen. Just dessa filmer skulle nog enligt mig förlora lite mer än en del andra visuellt starka filmer/serier om man viftade med ett trollspö som gjorde animationerna "medel-snygga". Nu behöver man ju som tur är inte bekymra sig över något sådant, och kombinationen av kärlek över distans och grymma visuella prestationer gör samtliga tre titlar väldigt sevärda.

 

Jag har funderat lite över att köpa boxen jag med. En del av mig vill vänta på Blu-ray med tanke på att filmernas i mina ögon starkaste sida är just animationerna, men eftersom jag måste köpa både en 1080p-TV och en Blu-ray-spelare innan det blir aktuellt så kan det ju definitivt vara värt ett par hundra spänn redan nu. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...