Hoppa till innehåll
Anime.se

Hösttävlingen


Herid Fel
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Wooh, nu kommer jag här och hoppar in i tävlingen.

 

Novell-länk.

http://www.shell.linux.se/monomate/marcus_com/Hostmorker.doc

 

Bild-länk.

http://www.shell.linux.se/monomate/marcus_com/Hostmorker.jpg

 

Novell.

Om ni nu finner det hemskt av mig att länka till novellen, och speciellt hemskt att den är i .doc-format, så citeras den även i detta inlägg.

 

Det kalla vattnet strömmar i den smala älven, de kyliga vindarna sveper över gräset, hösten är här. Det är mörkt, dagens och nattens ljus kommer från gatlyktorna, hösten är här. Träden är kala, och på marken kryper de fallna löven, lite här och var finner man en lövhög. De ligger som i flock, för att försöka värma sig. Om mornarna är ett tunt lager av frost på de yttersta, och de ensamma löven. Vinden leker med några löv i luften.

 

Hösten har skrämt bort allt liv, den annars så folkbeträdda bron är helt tom, bortsett från en mapp med papper. Den kartongbruna mappen ligger öppen, och kan inte längre vaka över sina papper, och vinden tar dem från den. De börjar spridas över gatorna, virvlar runt bland löven, vänster, höger, upp, upp, upp.

 

En del papper och löv ger vinden till vattnet. I det kalla vattnet dras de runt, lite då och då sticker de ner under ytan, men lyckas hela tiden kämpa sig upp. De kan bara hoppas på att vattnet ska låta dem komma till strandkanten. De papper och löv som får komma till strandkanten upptäcker dessvärre, att de där ändå inte når sin räddning. Deras existens kommer oundvikligen snart nå sitt slut.

 

Det gör ont, så ont, att se dem försvinna. I solens ljus och värme, hade löven fått fortsätta sitta på träden. I solens ljus och värme, hade papprena blivit tillvaratagna. I solens ljus hade de varit lyckliga.

 

/Marcus Svensson

 

 

 

Sen så är det ju nu så att det på bilden är en dikt. Den kan vara lite svår att urskilja kanske, så, nedan finner ni dikten.

 

Bild-dikt

Höstmörker.

 

Ett fängelse av mörker

Ett hav av fallna löv

Tomma gator

 

Kallt vatten

Salta tårar

 

Gatljus lyser

Hela dagen

Hela natten

 

Ljus, kom tillbaka

Kom till oss

Överta mörkret

 

 

/Marcus Svensson

 

 

 

 

Sådär, det var allt jag hade att komma med, tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej.. då är det väl dags att ge sig in i kampen då. :) Min bild kan nog klassas som lika "konstig" som Marcus. ;) Fast om jag får säga det själv är han mycket bättre på att både teckna och skriva än vad jag är. :(

 

 

 

Bilden

 

Vinden smekte över den kala slätten, lät sina kyliga fingrar stryka längs markens frostbitna gräs. Då och då plockade den ointresserat upp ett löv, studerade det lite och lät det sedan falla till marken igen.

En evighetslek, som hade lekts i all sin ensamhet ända sedan tidernas begynnelse. Men inte denna natt, inatt har vinden hittat en gammal lekkamrat.

 

En ensam figur sitter halvt ihopkrupen på den öppna slätten. En ängel, en ung flickas gestalt. Alldeles tyst och stilla sitter hon med nerböjt huvud, och låter vinden leka med henne. Lyssnar man riktigt noga, kan man nästan urskilja små viskningar i blåsten, Mira, Mira, min höstängel, kom lek med mig. Ängeln hör, men hon rör sig inte. Vinden blir starkare och starkare, den drar i henne, som en otålig lillebror. Mira, Mira!.

 

Sakta lyfter hon upp sitt huvud, och från hennes läppar kommer ett tyst skrik. Hennes ögon är svartare än det djupaste av kärr. Sakta böjer hon ner sitt huvud igen, återgår till sin ändlösa sorg.

 

Och det verkar som att lillebror äntligen förstår, syster vill inte leka ikväll.

Sorgset går han tillbaka till sin uråldriga lek alldeles för sig själv, han lyfter upp ett löv, och låter det flyga långt bort

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så. Jag drar ett stopp till tävlingen redan nu! Inga fler bidrag är tillåtna.

 

Först en repetition av reglerna taget från första sidan:

Regler:

Då var det ju dags igen, och denna gång har vi tre domare. Dessa är Zaphod, Forhead och Hellsinger, var snälla mot dom!

 

Två grenar som vanligt var det tänkt igen. Den ena lite svårare än de andra...

 

Första grenen.

Den första går ut på att du skall rita, en karaktär, som helst skall förknippas med dig, eller ditt forumnick som är i en höstmiljö. Alltså kanske krattar han, eller Bara sitter på en sten med en massa bruna vissna löv som faller till marken eller vad som helst. Bilden skall helst vara i gråskala, alltså svartvit. Bilden bedömms mest på hur mycket bilden säger om eran uppfattning och känslan. Även hur bra du har tecknat spelar någon roll.

 

Andra grenen.

Som alltid, grupp. Men denna gång skall gruppen bestå av olika forumister från anime.se som utför någon höstsyssla. Något som hör hösten till. Denna bild kan vara i färg.

 

Det är inte bara detta som spelar roll utan du skall skriva en text till din bild också, något liknande det jag skrev ovan och kanske en mindre novell. Som bara snabbt förklarar händelsen på bilden. Behöver inte vara så nogrann, men det ger extra poäng som jag delar ut. Det kan vara skillnaden mellan vinna eller försvinna.

 

Allting bedöms med tre poäng, Snygghet(Detta beror så mycket på domaren så att du får bara hoppas), Känsla(Det är väl samma här, men lägger du ner din själ på den så kanske den uppmärksammas mer) och ordning(hur ordnad är bilden, är den svår att förstå?). Sedan tillkommer som sagt bonus poängen.

 

Bidragen

 

Först upp med sitt bidrag var Grunt.

Bild

Med följande text:

Grunt satt som vanligt i sin sköna fåtölj och tittade på Naruto, vars sköna ledmotiv ackompanjerades av regnets monotona klinkande. Utanför var det kallt och höstlöven virvlade runt tillsammans med regnet och vinde, men inne i vardagsrummet var det varmt och skönt. I knäet hade grunt en Batmanpizza, som med sitt goda energibringande fett skulle se till att han orkade hela natten, även Cola, med det styrkande magiska koffeinet fanns på menyn. Katten Röka strök sig mot det glada trollets ben och på det hela taget var tillvaron precis så där avslappnad och bekväm som Grunt ville att den skulle vara.

 

Den andre uppe med ett bidrag var Zaffe.

Bild

Med följande text:

Forntiden, en tid då magi, svart som vit härjade över landet.

En tid då drakar svepte över landskapen och riddare kämpade

för sina kungar och furstar.

I denna tid fanns en hjälte, en hjälte som kämpade enbart för sitt eget hjärtas tro.

 

Det var denna film zaffe kunde ha sett om hans farsa inte hade tvingat honom att kratta löv!

 

Den tredje uppe med ett bidrag var Japs.

Bild

Med följande text:

Det hade varit en lång skoldag för Japs. Lektionerna hade släpat sig

långsamt fram. Han hade tittat ut och sett hösthimmlen,

lagom molnig och inte alltför upplyst av solen. Han hade känt

höstvinden på väg mot matsalen, sett höstlöven falla till marken.

Det var slutet på sommaren och början till vintern.

Det var vad hösten var just då, en gråzon mellan vinter och sommar,

svart och vitt. De sista timmarna i lektionernas salar tog slut och

alla gick hem till sitt. Men själv tog han en promenad genom staden.

Han såg folk förbereda sig för vintern på alla sätt. Han såg en

mor med sitt barn köpa en ny vinterjacka till barnet. En gammal

man borstade bort löv från sin trappa. Till slut stannade Japs

upp och lade sig på en gräsplätt. Han beskådade molnen ovanför

honom. Stora, vita, grå. Han såg mörkare moln långt bort,

det såg ut som att det skulle börja regna. Men det brydde

han sig inte om, för han hade god tid på sig att ta sig hem

innan regnet bröt ut. Plötsligt Kände han en stark höstvind

dra förbi. Med vinden följde några fallna löv. Han fångade

ett med sin utsträckta hand. Lövet var brunt och dött,

fallen från det träd som tidigare gav det liv att blomma.

Han släppte det löst för att låta det föras bort av höstvinden.

 

Den fjärde uppe med ett bidrag var ThoseN.

Bild

Med följande text:

Jag vakna på morgonen och kolla ut såg att det var höst .

Öpnnade dörren och tog med mig en bok och tänkte läsa,

vinden blåste kallt över mig.Jag la mig på en lövhög under

min favorit björk såg fåglarna flyga över mig och jag somna.

 

Den femte uppe med ett bidrag var PsycoCaptain.

Bild

Med följande text:

S-kit. Det här gick inte alls som planerat. PsychoCaptain stapplade fram bland träden med blodet droppande från ett dussin sår. Han hörde dem bakom sig, 150 meter, kanske mindre. Det var svårt att bedöma när hjärnan verkade sjunka genom torkande lera. Det svartnade för ögonen och han var tvungen att stödja sig mot ett träd för att inte falla ihop. Torkade bruna höstlöv på marken sög upp hans droppande blod och fick åter sensommarens röda färg. Förföljarna var nånting han aldrig mött förut. De bar Ormens lila dräkter men deras teknik var helt annorlunda. Och deras vapen var doppade i gift. Nu kunde han skymta dem mellan de mörka trädstammarna. Nåväl, han hade fortfarande sitt svärd. Det var meningslöst att fly, han kände redan giftet bränna i ådrorna. Hade han tur var någon av dem slarvig och hade motgift med sig. PsychoCaptain torkade blod ur ögonen med vänsterhanden, strök av det mot byxbenet och greppade sin fars svärd med båda händerna. Det var inte över än.

 

Den sjätte uppe med ett bidrag var InAction.

Bild

Med följande text:

Höstens tid är slagen, vinden blåser och den sista riktigt varma solen har börjat försvinna. På en bänk sitter en kille och jäser i det lilla solskenet. Det är InAction, han sitter där och känner sig nere, för skolan har börjat och tiden från anime.se är mindre än vanligt.

 

Den sjunde uppe med ett bidrag var Vicious.

Bild

Med följande text:

En tidig höstmorgon står Vicious på busshållplatsen som vanligt och väntar på att bussen skall komma. Vinden är kall och biter hårt i hans kinder. Trädens löv har för längesedan fallnat och kvar står bara liken av de annars så praktfulla träd. Likt osaliga andar sträcker de sina långa fingrar åt alla håll, efter något varmt att hålla i. Vicious letar efter sitt busskort, men det låg inte i plånboken i högerfickan som vanligt... han söker då igenom vänsterfickan efter det, så att han får lov att hoppa på bussen och in i värmen. Vinden viner allt mer och de nu fria löven dansar gatan ned.

 

Den åttonde uppe med ett bidrag var Marcus_com.

Bild

Med följande text:

Om ni nu finner det hemskt av mig att länka till novellen, och speciellt hemskt att den är i .doc-format, så citeras den även i detta inlägg.

 

Det kalla vattnet strömmar i den smala älven, de kyliga vindarna sveper över gräset, hösten är här. Det är mörkt, dagens och nattens ljus kommer från gatlyktorna, hösten är här. Träden är kala, och på marken kryper de fallna löven, lite här och var finner man en lövhög. De ligger som i flock, för att försöka värma sig. Om mornarna är ett tunt lager av frost på de yttersta, och de ensamma löven. Vinden leker med några löv i luften.

 

Hösten har skrämt bort allt liv, den annars så folkbeträdda bron är helt tom, bortsett från en mapp med papper. Den kartongbruna mappen ligger öppen, och kan inte längre vaka över sina papper, och vinden tar dem från den. De börjar spridas över gatorna, virvlar runt bland löven, vänster, höger, upp, upp, upp.

 

En del papper och löv ger vinden till vattnet. I det kalla vattnet dras de runt, lite då och då sticker de ner under ytan, men lyckas hela tiden kämpa sig upp. De kan bara hoppas på att vattnet skall låta dem komma till strandkanten. De papper och löv som får komma till strandkanten upptäcker dessvärre, att de där ändå inte når sin räddning. Deras existens kommer oundvikligen snart nå sitt slut.

 

Det gör ont, så ont, att se dem försvinna. I solens ljus och värme, hade löven fått fortsätta sitta på träden. I solens ljus och värme, hade papprena blivit tillvaratagna. I solens ljus hade de varit lyckliga.

 

Höstmörker.

 

Ett fängelse av mörker

Ett hav av fallna löv

Tomma gator

 

Kallt vatten

Salta tårar

 

Gatljus lyser

Hela dagen

Hela natten

 

Ljus, kom tillbaka

Kom till oss

Överta mörkret.

 

Den nionde uppe med ett bidrag var SkuttyWan.

Bild

Med följande text:

Vinden smekte över den kala slätten, lät sina kyliga fingrar stryka längs markens frostbitna gräs. Då och då plockade den ointresserat upp ett löv, studerade det lite och lät det sedan falla till marken igen.

En evighetslek, som hade lekts i all sin ensamhet ända sedan tidernas begynnelse. Men inte denna natt, inatt har vinden hittat en gammal lekkamrat.

 

En ensam figur sitter halvt ihopkrupen på den öppna slätten. En ängel, en ung flickas gestalt. Alldeles tyst och stilla sitter hon med nerböjt huvud, och låter vinden leka med henne. Lyssnar man riktigt noga, kan man nästan urskilja små viskningar i blåsten,

”Mira, Mira, min höstängel, kom lek med mig”.

Ängeln hör, men hon rör sig inte. Vinden blir starkare och starkare, den drar i henne, som en otålig lillebror.

”Mira, Mira!”.

 

Sakta lyfter hon upp sitt huvud, och från hennes läppar kommer ett tyst skrik. Hennes ögon är svartare än det djupaste av kärr. Sakta böjer hon ner sitt huvud igen, återgår till sin ändlösa sorg.

 

Och det verkar som att lillebror äntligen förstår, syster vill inte leka ikväll.

Sorgset går han tillbaka till sin uråldriga lek alldeles för sig själv, han lyfter upp ett löv, och låter det flyga långt bort…

 

Den tionde uppe med ett bidrag var Doddis.

Bild

Med följande text:

vind drar över vårt avlånga land.

och löven lägger sig i höstens famn.

för att villa under ett täcke av snö och sedan på våren väckas av tö.

 

Det var alla, och se och stunda av häpnad, vi har hela tio deltagande!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla är ju skitduktiga....att ni inte startar nån egen serie med alla egna karaktärer för att publicera här till en början och sen se om nån annan är intresserad...det är ju skitkul då ni kan bestämma mkt om just er karaktärs egenskaper och så låter ni diktandet gå runt vecka för vecka??? Eller det kanske är för bökigt? :) äh ni e grymma i alla fall men jag ska ändå göra nått å skicka in bara för att....min första skickade jag ju igår så heheh....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...