Hoppa till innehåll
Anime.se

UppCon lägger hatten på hyllan


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Hurdan menar du där?

De gör något som du respekterar, men de gör det på ett sätt som du inte gillar vilket får dig att inte respektera dem som människor? o,o

...

Jag har uttryckligen sagt att jag respektera dem som människor.

Gör om, gör rätt.

Din sista mening där, är inte det egentligen bara en beskrivning av unga människor utan vägledning i allmänhet? :o

Nej.

Definitivt inte.

 

Man behöver inte vara fjortis, bara för att man är runt en viss ålder och man behöver inte vara runt en viss ålder för att vara fjortis.

Detsamma gäller, att tro man vet en massa om något, när man knappt vet något om det.

 

...och man behöver inte bete sig som fjortis eller som att man vet en massa, bara för att man inte har vägledning.

Jag tror inte att en slumpvis icke-asiatintresserad ungdom skulle betala 650 kronor i inträde, ifall programmet bjöd på japanska artister, cosplayuppvisning etc, nej.

Det är ju knappast bara det, som de går dit för, så priset ser jag inte direkt som en värst relevant faktor, när det gäller hur mycket de sakerna bidrar.

Haha, det är ju precis vad du gör exakt hela tiden i dina inlägg, när du styckar upp dina citeringar i dina inlägg, på det sättet du gör det på...

Nej, det är det du och Sceleris har påstått att jag gör.

Ni har dock inte lyckats påvisa ett enda exempel på vad för sak jag ska ha missat, eller att det skulle vara pga att jag gått in på detaljer

...eller att mitt styckande utav citeringar (som ditt eget inlägg, är ett exempel på) skulle bidra till det på något sätt.

 

Inte heller har ni försökt förklara hur annars man ska citera, eller att ni själva inte citerar på exakt samma vis.

  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte att en random fjortis vill betala 650kr eller var det nu var för att kolla på cosplay, modeuppvisning eller ens japanska artister. Då har man åtminstone något intresse i japan eller manga och dylikt - det är vad jag skulle anta i alla fall. Särskilt vad gäller ungdomar - det är ju rätt mycket pengar för dem. Tar vi bort cosplay som jag tror väldigt få människor som inte är intresserade utav östasiatisk kultur är intresserade utav, så är vi kvar med de andra två. Jag tror inte heller att en random artist ifrån Japan är något som människor skulle vara så himla intresserade utav, och då är vi kvar med modeuppvisning. Jag har svårt att tro att knappt någon skulle betala 650kr bara för det.

 

TLDR: Jag tror inte attt det skulle intressera en random fjortis.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du sa uttryckligen att du inte respekterar dem som människor men för deras intresse inom anime/manga.

Du sa däremot senare att du respekterar dem som människor till den grad att dom är människor men inte vilken typ av människor, vilket då betyder att du respekterar dem mindre för deras intresse men ändå lite för att de är människor.

Läs om det du själv skrev :o

 

Ditt andra stycke där.

Jag frågade om delen med "de tror de vet en massa om saker de knappt vet något om, så de är irriterande och ovettiga", eftersom att jag valde att inte använda ordet "fjortis" betyder det att jag menade unga människor i allmänhet inte en specifik grupp.

Samtidigt så var min mening att unga människor alltid tror att de vet allt om mycket när de i själva verket har ett tunnelseende som enbart kan brytas med hjälp av vägledning av antingen en äldre mäniska, en person med erfarenhet eller vägledning via bok. Men det kanske inte framgick, ber om ursäkt ifall jag var otydlig.

 

Nu menar jag inte att hacka på dig eller klandra dig för ditt ordval men du väckte mig en nyfikenhet om hur du tänkte när du uttalade dig i det första inlägger som jag svarade på, jag är svårintresserad för saker men ibland händer det och då vill jag veta saker ^^'

 

Dock måste jag säga att jag är ganska lättstött när det kommer till att anklaga en för något man själv inte gör så du får ett citat här av mig.

Gör om, gör rätt.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej du, A-lan, för att undvika ÄNNU en meta-diskussion så kommer jag inte fortsätta diskutera med dig. Tyvärr.

Så du har lärt dig att diskussionen inte sker, såvida du inte medverkar i den?

Dvs att du är medskyldig till att diskussionen sker?

Bra :)

 

Du kunde undvika diskussionen ännu mer, om du inte hade dragit upp ämnet till att börja med (...och det är ju jämt du eller Sceleris som drar upp ämnet och fortsätter på det, medans jag får skit för att alltid diskutera ämnet, bara för att jag försvarar mig själv från era anklagelser), men ett steg i taget.

*röstar upp Genmas inlägg*

Ja.

O_o

Jag förstår inte, i det minsta, varför du skulle anse det.

  • Nedröstad 5
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är i mitt tycke svårt att bortse vad UppCon gjort för den svenska skaran kring japansk populärkultur. Genom vårt evenemang har vi lyft in den aningen undangömda kulturen för det allmäna utrymmet. De senaste åren har många kulturpris givits till föreningen, och framförallt så har de lokala krafterna i Uppsala samlats för att göra saken till något bättre. Uppsala har på många sätt och vis andats UppCon, och likaså är det ett välbekant ansikte i stan år efter år.

 

UppCon har till stor del från början handlat om manga och anime. Därefter har vi utvidgat vyerna gentemot spel och spelfilmer. Nuförtiden är nog cosplay en av våra större attraktioner, om vi bortser från de artister vi tagit in. I år har vi fler artister än någonsin, och framförallt så har vi ett större utbud när det gäller olika typer av underhållning. Allt från shower, till intressanta föreläsningar samt ett flertal biosalonger.

 

Nu när UppCon blir det tredje evenemanget som lämnar stan (Reggaefestivalen och SM i Bandy är de två andra) lider både kommun och kulturliv av detta. Sanningen är dock att vi under de senaste två åren bjudit in allmänheten för att besöka evenemanget och sprida vårt budskap. Vill helt klart påstå att "random fjortis" (om man nu vill påstå att hela allmänheten är sådana) helt klart finner ett lätt intresse, även om det kanske inte når de nivåer som residenser på detta forum har.

 

Utöver det finns det inget konvent eller evenemang som för nuvarande når samma nivå i Sverige som UppCon gör när det gäller att utvidga intresset.

 

Tycker att Sceleris öppnande inlägg om att mangaeran är slut här och nu är rätt passande. Utan tvekan har intresset för japansk populärkultur minskat, och kommer nog utan tvekan göra det de kommande åren. Likaså har industrin tagit sig en ny vändning. Framöver kommer vi nog se betydligt mer av spel, framförallt av västerländsk härkomst.

 

Sen att A-lans otroligt tråkiga attityd gentemot sådana här evenemang är slående är väl inget jag kan ändra på, men det förvånar mig inte med tanke på att det faktiskt är just du som uttrycker detta. Inte heller är din generalisering av publiken något förvånande. Antar att det är sådan man blir om man, på ren gissning, sluter sig in i sin egna lilla håla. Hoppas inte vår sociala sammankomst stör dig för mycket.

 

Med vänliga hälsningar,

Hampus Andersson

Arrangör för UppCon

  • Uppröstad 4
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först så ska jag åtgärda ett misstag jag gjort, med att inte svara på Vivi_mage:

...

Jag anser att du har helt fel i vad du säger att jag sagt, eller vad jag tycker, men jag kommer inte att försöka diskutera frågan med dig. Det har jag gett upp på.

 

Vill helt klart påstå att "random fjortis" (om man nu vill påstå att hela allmänheten är sådana) helt klart finner ett lätt intresse, även om det kanske inte når de nivåer som residenser på detta forum har.

Tack för att du stödjer mig, på den punkten.

Känns skönt att inte alla är emot mig där.

Jag anser förvisso att det är viktigare med om det är rätt eller inte, snarare än om det är populärt, men det känns ändå trevligt med lite stöd.

Antar att det är sådan man blir om man, på ren gissning, sluter sig in i sin egna lilla håla.

Det finns inget skäl till att komma med förolämpningar och att ge sig på folk på en personlig nivå.

Särskilt då det är helt grundlöst.

Här tycker jag du är väldigt ohyfsad.

 

Att du sedan antar att folk som inte går på Uppcon, inte är sociala, finner jag vara kraftigt arrogant.

 

Det är gott om folk som har samma attityd till Uppcon som mig.

Det är bara det, att du inte träffar de som delar min uppfattning, då de inte går på Uppcon (nja, jag vet iofs minst två undantag, men det är för att de säljer prylar, och då är ju Uppcon briljant för de)

...och verkar heller inte vara folk som är aktiva här (jag vet åtminstone några som har konton här, men som inte är aktiva).

Dessa personer (mig inkluderat) är inte osociala eller sådana som inte träffar andra manganördar.

De bara går inte till de ställen du går till.

Hoppas inte vår sociala sammankomst stör dig för mycket.

...

Jag går inte på den, så varför skulle det störa mig.

Det enda som stör mig litegrann, är att Uppcon framhävs som ett animekonvent.

Det ger inte riktigt rätt intryck.

...men generellt sätt så är det inget jag tänker på, eller bryr mig mycket om.

  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för att du stödjer mig, på den punkten.

 

Nu tror jag du har missuppfattat mig, jag stödjer inte dig, utan jag går emot dig i din åsikt. Dock erkänner jag att vårt evenemang lockar fler olika nivåer av intresse, inte bara de ursprunliga nördarna som du anser hör till ett evenemang som detta.

 

Här tycker jag du är väldigt ohyfsad.

 

Och jag tycker du verkar helt jävla bortblåst och dum i huvudet, och undviker inte att uttala min åsikt gällande saken. Må så vara att du anser att detta är ett personligt angrepp, men utgår man från dina kommentarer gällande denna nyhet så är jag ju inte måttligt förvånad över att du blir upprörd när jag går mot dina felaktiga uttalanden och har en definitiv utgångspunkt gällande ditt beteende.

 

Gråt mig en flod nästa gång.

 

Det enda som stör mig litegrann, är att Uppcon framhävs som ett animekonvent. Det ger inte riktigt rätt intryck.

 

Varför skulle det inte ge ett rätt intryck? Vi satsar helhjärtat på japansk populärkultur till skillnad från många andra konvent i Sverige, och däribland är anime en extremt stor del av vårt utbud. Förstår inte varför det inte skulle kunna klassas enligt många då som ett "animekonvent". Det är troligtvis från den typen av medium som vi utgått från och sedan grenat oss vidare.

  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och jag tycker du verkar helt jävla bortblåst och dum i huvudet, och undviker inte att uttala min åsikt gällande saken.

Du må inte hålla med om vad jag säger. Du må t o m tycka att det är helt fel och att jag är korkad.

Det är inget problem.

Men jag har iaf inte gått till angrepp mot någon, eller kommit med förolämpningar.

 

Jag gissar på att du tar kritik mot Uppcon, rätt personligt, vilket är tråkigt.

Du är i vilket fall som helst uppenbart upprörd.

Jag har sedan länge lärt mig att det inte är särskilt smart att skriva inlägg när man är arg. Man tenderar att inte tänka ordentligt, och man låter inte så bra heller.

Må så vara att du anser att detta är ett personligt angrepp, men utgår man från dina kommentarer gällande denna nyhet så är jag ju inte måttligt förvånad över att du blir upprörd när jag går mot dina felaktiga uttalanden och har en definitiv utgångspunkt gällande ditt beteende.

Vilka av mina uttalanden har du gått emot, som är felaktiga?

Vilka av mina uttalanden har du gått emot, överhuvudtaget?

Vilka av mina uttalanden har du ens varit i närheten av att kommentera, bortom det där om att random fjortis kan vara intresserad av Uppcon (där du snarare bekräftade att random fjortis kan vara intresserad)0

Gråt mig en flod nästa gång.

Varför skulle jag bli upprörd av vad du säger?

Du verkar tro lite för mycket om dig själv, om du tror att jag reagerar emotionellt på dina förolämpningar.

De gör bara att jag betraktar dig som omogen. Inget mer.

Varför skulle det inte ge ett rätt intryck?

För att det ger fel intryck av vad manga och anime, samt tillhörande fandom, handlar om.

Anime hamnar lätt i skymundan, särskilt för de som inte är tillräckligt insatta.

 

Det som märks mest, är en massa narutards och andra fjortisar som spelar fotleken, kramhörnor och en massa tv-spel som inte nödvändigtvis har någon koppling (skräckexemplet är då Halo, som jag såg på det enda Uppcon jag gick på. Det har inte ens någon koppling till Japan, än mindre anime. Gick aldrig dit igen, då det inte var värt det).

Det är inte riktigt rätt intryck utav ett animekonvent.

(om du vill protestera med att säga att det är ett konvent för japansk populärkultur, snarare än exklusivt för anime... Det är bara en mer anledning till att det är fel om det framhävs som ett animekonvent, eller hur?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såja, om vi bryter från tidigare, negativt dravel...

 

UppCon är slut. Vuxna män har gråtit som barn. Förhoppningsvis får vi bildbevis på Konventsbilder.se och varför inte videobevis på YouTube? Det kommer väl in allt eftersom, så håll korpgluggarna öppna. Se även till att spetsa öronen, för Sveriges bästa animépoddradio Animéradion har ju spelat in sin egen konventsrapport. Den kan vi se fram emot... om några månader?

 

Ni som var där får gärna berätta om era upplevelser!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...