Hoppa till innehåll
Anime.se

31 dagar i animens tecken (2012)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Dag 9: Brottsligt underskattad! Finns det någon anime som du tycker inte har fått i närheten så mycket uppmärksamhet som den borde?

 

Jag är ju en sån där mangaentusiast så jag blir så besviken över att anime alltid får ta en sån större plats i diskussioner än manga. När 100 personer snackar om accel world och bara en 2 personer är villiga att diskutera t.ex. Rans magiska värld, då blir jag lite gråtfärdig. Anime är brottsligt, krossa patriarkatet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 9: Brottsligt underskattad! Finns det någon anime som du tycker inte har fått i närheten så mycket uppmärksamhet som den borde?

Svårt att säga då de flesta här har mer djup än mig i de flesta serier, speciellt de äldre serierna. Men jag skulle nog säga Betterman. Riktigt stämningsfull triller/rysare som nog inte är alltför känd bland dagens publik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 9: Brottsligt underskattad! Finns det någon anime som du tycker inte har fått i närheten så mycket uppmärksamhet som den borde?

Jag kommer direkt att tänka på ett scenario inom min bekantskapskrets som tittar på animé. Som de flesta andra så tittar de på Naruto och vissa tittade på Bleach(innan de lade serien på hyllan eller tittade klart på den) och eftersom de gillar dem så rekommenderar jag One Piece till dem eftersom det är den serien jag gillar mest av de tre och med råge dessutom. Oftast resulterar det i att de skyller på att den är för lång men alltför ofta något i stil med "One Piece suger, Naruto äger!" *suck*

 

Ibland kan jag känna så allmänt när det gäller en succéserier som alla verkar älska, jag kanske gillar den eller till och med tycker att den är bra men att det finns en annan serie som jag tycker är bättre men som inte alls lika många verkar gilla eller ens sett och på så vis hamnat i skymundan. Shiki tycker jag är en sådan serie som har hamnat lite i skymundan. Det verkar inte alls som att det är många som har sett den och sen om jag minns rätt så sålde den dåligt med.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 9: Brottsligt underskattad! Finns det någon anime som du tycker inte har fått i närheten så mycket uppmärksamhet som den borde?

Det är en svår fråga faktiskt, det finns mycket anime som var populär på "sin tid" eller som man nämner sen säger andra, "Ja den var grymt bra!", men som inte alls diskuteras i någon större omfattning. Det leder bl.a. till att nyare tittare missar en hel del guldklimpar. Jag håller f.ö. med Sadfriend om att anime, eller ja filmer i stort får alldeles för mycket utrymme jämfört med böcker och manga.

 

Det finns en hel del serier som jag tycker har varit underskattade, för att nämna två serier jag tycker är riktigt bra är Legend of the Condor Heroes s1. Serien blev aldrig speciellt populär i japan (kanske för att orginal materialet var kinesiskt), däremot i kina där ett par säsonger till, några live-action filmer och spel gjordes. En serie om otillåten romans, kampsport och äventyr. Personligen älskar jag fantasy-serier i alla former av media, därför är det föga förvånande att den andra serien jag tycker är väldigt underskattad även är en fantasy-serie. Serien i fråga är Kemono no souja erin. Serien bygger på ett verk av författarinnan Uehashi Nahoko som ligger bakom den väldigt populära serien Seirei no Moribito. Att berätta att det är hon som är författarinnan borde räcka för vem som helst att ge den en chans, men jag tror många dömer bort den för sin speciella teckningsstil tyvärr.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 10: Skulle du kunna tänka dig att regissera en anime?

Som animeregissör är man ansvarig för hur sitt verk kommer till uttryck: vilken sorts berättelse det ska vara, hur det ska se ut, hur det ska kännas. En del delegerar jättemycket av sitt jobb till andra, till exempel att rita bildmanus och styra röstskådisarnas prestationer, medan andra väljer att ha ett finger med i det mesta. Är det något som du skulle kunna tänka dig att göra? Hur skulle din anime bli?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 10: Skulle du kunna tänka dig att regissera en anime?

 

Att göra en anime är något jag ofta fantiserar om eftersom det känns som en väldigt fri konstform. En anime kan handla om allt från stora monster till högklassiga kärleksberättelser, från magiska flickor till helt vanliga vardagsberättelser och mycket mycket mer. Jag tror jag skulle vara ganska involverad i de flesta stegen eftersom jag tror att det är alla detaljer som t ex musik, röstskådelspel, animation och karaktärsdesign som gör ett verk till ett riktigt bra verk. Hur mycket jobb man låter andra göra beror nog på hur väl man kan få andra att förstå vad det är man vill uppnå och hur mycket man kan lita på dem.

 

En typ av anime jag verkligen tycker om är de lite mer mörka och råare animerna med snygga kontraster och trovärdiga och intressanta karaktärer. Det är en sån anime jag skulle vilja skapa. Jag älskar att tänka på sådana saker men det enda mina tankar består av är olika detaljer om hur vissa scener ska vara och en viss typ av karaktärer som ska vara med. Jag har också massor av idéer om hur en story skulle formas av olika händelser även fast jag inte har nån story alls. Jag får alltid tankar om detta om jag ser anime göra en tråkig sak, då tänker jag att det vore mycket häftigare om man gjorde på ett annat sätt och det leder till att jag vill skapa min egna anime.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 10: Skulle du kunna tänka dig att regissera en anime?

När man ser en anime, läser ett program eller ser en tv-show det första man ofta tänker är det här skulle jag gjort annorlunda. Hade jag gjort det bättre själv, det är jag väldigt tveksam till. Någon gång skulle jag vilja skriva en bok, men det är nog så pass långt som det sträcker sig för mig. Men om jag skulle medverka i en som regissör eller annat så skulle jag jobbat för att anime-serien skulle bli mer seriös. Oseriösa komedier är något som finns i överflöd idag, jag vill ha mer seriös rå mörk fantasy à la Berserk,

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 10: Skulle du kunna tänka dig att regissera en anime?

Låter väldigt frestande. Om jag kunde skulle jag först göra ett storyboard/manga att utgå ifrån och kanske även redigera lite själv.

Jag har haft en idé att korsa Halo med Infinite Stratos, fast utan haremkomedin och mer Halo Legends/Reach med mecha musune.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 10: Skulle du kunna tänka dig att regissera en anime?

Åååh, jag vet inte. Precis som all andra ämnen som folk har skrivit miljoner sidor om så känner jag mig mer och mer okunnig om filmskapande ju mer jag lär mig. Eller snarare, ju mer jag lär mig desto större uppfattning och vördnad får jag för hur komplicerat det faktiskt är. Jag har inget förtroende att jag skulle kunna skapa något av nämnvärd kvalitet alls, och jag skulle skämmas för mycket för att visa det för andra. Å andra sidan har väl Freiztan rätt i att man mer eller mindre aldrig skulle kunna vara sämst, men jag tror inte det räcker för mig.

 

Men om jag faktiskt hade ambitioner och möjligheter till att regissera något, vad skulle det vara? Det är en väldigt stor fråga, för det finns så många genrer jag kan finna njutning i. Något som jag dock kan säga att jag definitivt skulle vilja ha med, åtminstone en gång, är bad end. Protagonisten förlorar. Ond, bråd död. Allting är lidande. Om det är något jag verkligen står fast vid så är det att lyckliga slut är överskattade. Jag kanske är ovanligt morbid, men något som verkligen skär i hjärtat på tittaren och inte slutar förrän det är irreversibelt kluvet i tu är något jag tycker vi kan ha lite mer av :happy:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 10: Skulle du kunna tänka dig att regissera en anime?

Ofta när jag ser en lite mer "välputsad" film eller serie så tänker jag att det hade varit intressant att lösa frågor om hur man ska presentera något; ibland kommer jag till och med på hur jag hellre skulle ha gjort, än vad som faktiskt skedde i teverutan. Det är en form av problemlösning: att fråga sig "hur ska jag visa denna karaktärs klaustrofobiska känsla i en anspänd situation utan att säga för mycket?" är inte helt väsensskilt från "hur kan jag bäst presentera mina argument i min essä?" eller till och med "hur ska jag visa att fibonaccitalet n är heltalet som är närmast Φn/√5 där Φ = (1+(√5))/2?". Man har en situation och man har ett mål, sen får man använda fantasi och erfarenheter för att hitta en lösning.

 

Så rent arbetsrollsmässigt skulle jag gärna pröva regissörshatten för någon animeproduktion. I verkligheten har jag förstås varken språkkunskaper eller erfarenheter eller utbildade färdigheter, men den hypotetiska frågan nästan förutsätter att jag hade det, annars skulle jag ju knappast få något erbjudande, så det borde ordna sig.

 

'regiproblemlösning kräver förvisso inte en storskalig, kommersiell animeproduktion: om jag mycket vill så kan jag ju göra en film på egen hand – men det är att komma ifrån ämnet.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 11: Finns det någon röstskådespelare vars röst driver dig till vansinne?

Det finns ett begrepp, "animeröst", som anspelar på att figurer i japansk tecknad film inte låter som på riktigt. Om du hör dina japanska favoritröstskådisar tala när de inte agerar så kanske du knappt känner igen dem. Vissa gör sina röster bra, vissa är som klor på en griffeltavla. Dagen tillägnas den senare kategorin. Finns det några röster i anime som du verkligen avskyr?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 11: Finns det någon röstskådespelare vars röst driver dig till vansinne?

Jag kan bara komma på en sorts animeröst som jag har speciellt svårt för: jättemesiga animetjejer.

gör sig påmind. Och när jag tänker på saken: om det är det värsta jag kan komma på så är det ju inte så illa.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den svenska röstskådespelaren som gör Haku i Sen to shihiro no kamekakushi/Spirited Away/Bortsupen gör en så innanläst och dålig prestation att hans karaktärsnamn gör skäl för sin insats, så att säga.

 

Som bonus smyger jag in att den svenska röstisen till Yubaba i samma film är en av de bästa röstinsatser jag hört, någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inga särskilda japanska hatobjekt, däremot hatar jag när illusionen bryts. Helt plötsligt sitter man framför teven och tänker att det inte är Yui, 10 år, som pratar, utan Takako, 35 år, frånskild och röker ett halvt paket Marlboro Light om dagen.

När man väl tänkt på det går det inte att göra otänkt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inga särskilda japanska hatobjekt, däremot hatar jag när illusionen bryts. Helt plötsligt sitter man framför teven och tänker att det inte är Yui, 10 år, som pratar, utan Takako, 35 år, frånskild och röker ett halvt paket Marlboro Light om dagen.

När man väl tänkt på det går det inte att göra otänkt!

Åh, jag har också börjat ha fler illusionsbrott nu för tiden, i synnerhet med skådisar som jag vet hur de ser ut. Jag ser dem i mitt inre, framför mikrofonen i inspelningsbåset, läsande sina repliker ur ett vikt häfte...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dag 11: Finns det någon röstskådespelare vars röst driver dig till vansinne?

Jag har inga speciella röstskådisar jag ogillar, däremot håller jag med idrougge att det är viktigt att röstskådisen passar till den roll han/hon ska genomföra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh, jag har också börjat ha fler illusionsbrott nu för tiden, i synnerhet med skådisar som jag vet hur de ser ut. Jag ser dem i mitt inre, framför mikrofonen i inspelningsbåset, läsande sina repliker ur ett vikt häfte...

Precis. Det är sånt som brukar göra att jag har svårt för otecknad film, jag kommer hela tiden på mig med att tänka att skådespelarna bara står där och låtsas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...