Hoppa till innehåll
Anime.se

"Turning Japanese" - Dokumentärfilm om Japansk Ungdomskultur i Stockholm


Kakihara
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag har tillsammans med mina klasskamrater gjort en minidokumentär om delar av den japanska ungdomskulturen i Stockholm. Filmen heter "Turning Japanese" och vi tar bl.a. upp ämnen som Anime, Cosplay och Asiatisk popmusik.

 

Vi gjorde filmen som ett projektarbete i kursen Ljud och Rörlig bild och den fick vara max 7 minuter lång.

 

Men nu efter att ha träffat så många intressanta och oerhört trevliga och roliga människor och fördjupat oss lite i de olika ämnen som vi ta upp bestämde vi oss för att göra en längre version av filmen som kommer att spelas in under hösten/vintern 2012.

 

Jag undrar om det finns anime-intresserade här som skulle kunna tänka sig att ställa upp på eventuella intervjuer till vår film? Vi söker folk som är allmänt intresserade av anime/manga och som kanske är specialicerade på en viss genre.

 

Vi söker även folk som håller på med Cosplay, Lolita, lyssnar på j-pop/j-rock. Så finns det någon som tycker att detta vore kul att vara med på så kan ni skicka en intresseanmälan till turningjapanesethemovie@gmail.com och beskriv lite vad ni har för intresse inom japansk ungdomskultur.

 

Här får ni en länk till vår film som ni kan kika på. Säg gärna vad ni tycker om den. Fattas något? Kan något göras bättre/annorlunda osv. till den längre versionen.

 

 

Hare bra!

 

/Robert Grundström

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade tänkt också göra en dokumentär på anime/geek kultur med lite annat upplägg.

 

Tillbaka till eran dokumentär. Kort sagt så var det förvirrande för mig (som är en person som är insatt på ämnet). Man visste eller inte vad ni hade frågat personerna som ni hade intervjuat. Klippning kunde varit lite mjukare på vissa av ställena. Helheten känns stressig och inte fokuserad. Visst så finns det mycket mer om denna kulturen än vad ni tog med. Men ni skulle nog tagit bara ett del av kulturen som t ex bara anime. Det kändes inte som en hel dokumentär som kan ses separat utan en hopklippning av en längre dokumentär. Nu när jag har sagt allt som jag tyckte var mindre bra så: Hur ni lägre hur de började med anime var bra. Det känns som man kunde visste frågan och hur de olika personerna svarade olika

 

Sammanfattning

Iden är kul men det finns mycket som kan förbättras

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...