Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime - The Concert


Hibiki
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag och en kompis är inbokade på Uppsalakonserten. :) Nån mer som ska dit? 

Tyvärr tyckte jag startfältet var lite småtråkigt om jag ska vara ärlig. Jag hade gärna sett lite nyare serier representerade.  :rolleyes: Ibland verkar det nästan som om folk tror att all anime som finns är Bleach, Naruto, Pokemon och Sailor Moon typ... 
 

Nåja, musiken är säkert bra i alla fall och det kommer bli en härlig kväll. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan avslöja att de som gör konserten är rätt insatta. Men man ville dels fokusera på sånt som man förmodar att en ganska stor grupp har sett, och dels… det uppenbara att det ska vara musik som går att arra till symfoniorkester och som är kul att spela. Orkestern har ju sin stolthet och vill kanske inte spela vad som helst.

 

Bara att Kohei Tanaka kommer dit är ju värt hela resan.

 

Och för att svara på frågan, jag ska nog vara på bägge konserterna. Det hör nog till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åsså var konserten slut. Det var en himla festlig tillställning måste jag säga; och troligtvis den enda av sitt slag i Sverige på ett väldigt långt tag. Det var kul att träffa Tanaka; det enda jag grämer mig över var att jag inte reagerade snabbare på att han sjäng Spriten från Binks. Hade jag reagerat snabbare hade vi kunnat få upp den svenska sångtexten på monitorn, till konserten i Stockholm. Det hade ju varit fränt.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevlig konsert, synd bara att jag hade så lite relation till 90 % av de serier vars musik som dominerade konserten. En del var för gammalt och jag har undvikit evighets-serierna. One Piece ligger dock på listan över sånt som ska ses (så jag inte får smisk av kompisen som är stort fan av serien) Man märkte ganska tydligt att det var en nostalgitripp för huvudarrangören och såklart många av åhörarna. 
Tanaka var ett glatt och roligt inslag även om ljudet tyvärr bitvis var kasst när han sjöng. 

 

Konserten som sådan var mäktig och musiken var härlig och man märkte att det lagts ner mycket tid och energi på arrangemangen. Symfonisk musik ska man ju helst uppleva live, det är ju helt klart!  :reallyhappy:  Inramningen i Universitetsaulan gjorde det än mer trevligt. Jag ser gärna fler konserter i framtiden och hoppas då att det dyker upp lite nyare musik så att även jag kan få gåshud och nostalgiflin.  :jhappy:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konserten var sannerligen en njutbar upplevelse, bara att få höra orkester med kör i en välbyggd lokal tycker jag motiverar inträdet. 

Låtvalet var ungefär så bra det kan bli tror jag, svårt att hitta en balans för en så splittrad fandom. För min egen del var Gunbustermedleyt den absoluta höjdpunkten, det gjorde sig verkligen perfekt för orkestern. Något som jag väl inte kan säga om t ex första Ranma 1/2-öppningen, men det var kul att höra den iaf.

 

Stort tack till alla som jobbat med att realisera det här projektet!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris var generös nog att skänka mig sin biljett. Jag hade inte planerat att gå på konserten ursprungligen eftersom jag var osäker på att musiken skulle hålla för symfoniorkester. Så fel jag hade! Allt lät fantastiskt, det var bra musiker och välarrade låtar. Den enda låten som inte riktigt höll var Moonlight Densetsu från Sailor Moon. På något vis lät den inte riktigt fokuserat.

Jag var också lite ledsen över låtvalen till Evangelion, men det är bara för att mina egna favoriter inte spelades. Rei I, Zankoku na tenshi no teize och Komm, süsser Tod är fina låtar och duger bra. Synd bara på alla de andra låtarna. Speciellt Angel attack, Tokyo 3 och Decisive Battle tycker jag både representerar Evangelion bra som serie, och skulle vara fantastiska att höra spelas av en symfoniorkester.

 

Höjdpunkten på konserten måste nog ha varit Dance of Curse från Escaflowne. Det går trots allt inte att slå Yoko Kanno.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...