Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2012 (lucköppning kl 18:00)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Ååååh, Big O... Ännu en serie som ligger på min hopplöst långa back-log (om man kan räkna serier äldre än ens egna seriösa animetittande som back-log, eller om de behöver en egen term).

 

Hur som helst, jag droppade Nichibros, min "julkalenderanime" som jag satt åt mig själv och behöver en ny. Kravet är att serien ska kunna kvala in till AAA 2013. Jag har inte sett någon Shoujo från 2012 t ex, vilken är bäst? Chihayafura eller någon annan som kan rekommenderas? 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om inte så se till att ta dem nästa år! jag har kontakter på nordpolen! ;)

Ja, då har du nån att skicka önskelistan till. ;)

Hur som helst, jag droppade Nichibros, min "julkalenderanime" som jag satt åt mig själv och behöver en ny. Kravet är att serien ska kunna kvala in till AAA 2013. Jag har inte sett någon Shoujo från 2012 t ex, vilken är bäst? Chihayafura eller någon annan som kan rekommenderas? 

Chihayafuru, ja! Tonari no Kaibutsu-kun (som kommer att kvala, för den slutar på juldagen) är väl roligare att se på egentligen, men Chihayafuru är så jäkla tjusig och fin.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Barn är som bäst när de är gjorda av gelé.

 

Ibland blir K-On lite som de där sista godisbitarna när man har fått i sig så mycket sött att det egentligen inte är gott längre. Men sött är det ju. Ack, den som kunde fira jul med att sova med sin syster. Eller med sin Ui, snarare.

 

Lucka 12 påminde mig först om Birdy den Förskräcklige. Fanns det en fluga under 90-talet med kvinnliga robotar man ska tycka synd om? Det är rätt trevligt :)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

The Big O såg faktiskt rätt så trevlig ut, fick lite Batman animerade serien vibbar. Är också en serie jag ska se en dag.

 

Lucka 13: Jag är lite inne på samma spår som Volbla. K-on är sött men det blir lite för mycket för mig så att det börjar gå åt andra hållet istället och det gör inte saken bättre när jag ser att regissören har gjort så för att fansen ska bli glada.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

The Big O såg faktiskt rätt så trevlig ut, fick lite Batman animerade serien vibbar.

Som väntat av Klona Hököga – Sunrise, studion bakom Big O, har faktiskt varit underleverantörer till den animerade Batman-serien, så de är väl bekanta med den och har nog plockat upp ett och annat därifrån. :shappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucka 14: Romanchikku desu ne~ Först trodde jag att det här måste ha varit från uppföljaren, a tale of melodies, för jag mindes inte den här scenen, men det var bara mitt minne som spelade mig ett spratt som vanligt. Jag minns i alla fall "Miyamiya".

Alla serier som är nånting och har några avsnitt som utspelar sig kring juletid har "plötsligt börjar det snöa"-scenen. För att romanchikku. Den bästa versionen av den scenen jag sett tror jag faktiskt är i Suzumiya Haruhis Försvinnande. Den passar så bra, men är ändå något av en överraskning. På två sätt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, nu har jag tittat ikapp helgens luckor och mysfarbrorn Tenmon lyckades, som vanligt, sätta en pianotråd i min tårkanal i lucka 14.

 

Och lucka 15, där kan vi snacka romanchikku, Volbla. Kanske inte just den scenen (som påminner mig kusligt mycket om 80% av mina nyårsfester, speciellt tjejernas beteende...), men serien i helhet. Underbart förstoppad, emo-drypande, obesvarad romanchikku.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oops, glömde bort att posta tidigare. [spoiler=Översättarnotis för lucka 16]Klippet handlar om hur grabbarna i Atarus klass (Ataru är den där killen, en riktig tjejgalning) efter att ha blivit trötta på hur bra tur han ändå har med tjejer -- han har ju sexiga utomjordingen Lum efter sig, fastän hon är den enda tjej han aktivt undviker -- tänker spela honom ett spratt. Så de lurar honom att en tjej är intresserad, en tjej vid namn "Kumino Otoko". ("Otoko" är förnamnet.) Formen på detta alias, med -no och -ko, är vanligt, men "kumi no otoko" betyder "klassens killar", så Ataru borde ha anat något. Jag fick inte ut nåt tjejigt namn ur "klassens killar", så jag tog "Letty Luhrad". En svensk Ataru borde ha snappat upp det också.

 

 

Det avsnittet, avsnitt 10, var det första jag såg av serien. Tror det var julen 2004 eller 2005. Och hade jag inte gjort det så kanske jag inte hade varit ett Urusei Yatsura-fan idag. Avsnitt 10 har nämligen två viktiga egenskaper jämfört med de flesta avsnitten upp till avsnitt 26 eller så: för det första så är det ett helt normallångt avsnitt, istället för två halvdelar med varsin liten story. Jag är inte så förtjust i sådana. För det andra så visar Ataru lite uppskattning och ömhet mot Lum, vilket han nästan aldrig gör annars. Det satte i mitt huvud ett ramverk av "Ataru tycker om Lum, egentligen", utan vilket jag kanske hade haft svårt att se första säsongen innan serien börjar bli riktigt kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick för mig att första inlägget hade en lista på vilken anime som var bakom varje öppnad lucka. Men så var det inte :ssad: Går det att ordna?

Lucka 18 lyckades vara sådär alldeles lagom balans av romantik och humor. Och Wakamoto. Det måste också vara den tydligaste realiseringen av oppai lolis jag sett i animation bortsett från Eiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucka 23 var en tidig julklapp till mig eftersom det kom från mitt favorit julavsnitt som också är från en av mina favoritserier genom tiderna. Det är roligt att se hur glad Taiga blir när jultomten kommer, precis som ett barn på julafton. Om det nu inte är ett barn som är rädd för tomten vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ångrar lite att jag inte tog dagens lucka som gårdagens och gårdagens som dagens, för dagens var svår att ta någon stark, lite mer fristående scen ur. Men jag gillar nog verket i sig mer; jag såg det i sin helhet idag och älskade det mer än förut. En lysande anime om familjeband och julmirakel -- och det kanske är ett lämpligt påminnande budskap i tider som dessa när det är lätt att råka i luven på varandra. :happydrop:

 

God jul, gott folk.

 

yvtM.jpg

 

BOOM!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill tacka de inblandade för all omtanke och tydlig kärlek som lagts bakom det här årets kalender, det har verkligen varit något att se fram emot varje kväll fram till idag och luckorna har bjudit på skratt och tankeställare flera gånger, som små julklappar fast under hela 24 dagar!

Jag hoppas ni alla får en härlig Jul med de personerna ni tillbringar den helst med.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack till alla som har varit med och hjälpt till med den här julkalendern! bra jobbat! följde inte den svenska julkalendern men följde den här så gott som det går. vissa luckor var helt underbara och man fick verkligen julkänsla i hela kroppen^^ men vissa dagar fattade jag inte men det var ändå väldigt bra jobbat av er! och all tid ni la ner! jag gör min egna julkalender på facebook om vad jag gör under december 1-24. det har gått bra första året och andra året gick det lite segare men i år gick den åt skogen... så jag kan förstå hur mycket tid och energi ni har lagt ner på att göra det här och uppskattar det helt och fullt! :D 

ni var så sneaky när ni sa att inte Toradora skulle vara med i årets julkalender att jag blev lite ledsen men den var där på lucka 23! :D vilken glad överraskning det var! kärlek på er som gjorde julkalendern<3 kärlek! 

men ha en riktigt God Jul och Gott Nytt År!

hoppas ni gör om det nästa år! ^^

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...