Hoppa till innehåll
Anime.se

Psycho-Pass


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Anime.se Anime Awards 2012:

TC16.png

 

Anime.se Anime Awards 2013:

jUQF.png 42gr.png
 
 
Tråd om Psycho-Pass, en scifi-animeserie som utspelar sig 100 år i framtiden där man kan avgöra vem som är en brottsling eller kan bli en brottsling, baserat på psykologiska faktorer som summeras i en individs "psykopass".

Serien handlar om en polisstyrka som använder speciella pistoler: den som står i pistolens sikte genomgår en psykologisk scan som avgör huruvida polisen kan och får trycka på avtryckaren – och isåfall om det ska avfyras ett bedövande skott eller ett dödligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inlägg från hösttråden:

 

Ok, för en gångs skull så har jag faktiskt sett ikapp all anime som sänds för stunden, förutom Psycho-Pass. Den har jag fortfarande bara sett första avsnittet på. Jag kan väl börja med den i alla fall, för jag har en hel del att säga.

 

Fisken ur vattnet, våran huvudkaraktär, är alldeles för långt från vattnet för att det ska passa scenariet. Hon är för inkompetent. Det första vi ser av henne är när hon anländer till området där brottslingen är inspärrad, och det är första gången hon ser cyberpistolen. Alltså när hon blir anlitad till en polisstyrka har hon inte haft någon som helst träning med styrkans standardvapen. Vad är det för utbildning poliserna går igenom ens? Fisken ur vattnet fortsätter vara ett problem i och med den ofantliga mängden exposition som kläms in i första avsnittet. Allt förklaras alldeles för snabbt och alldeles för djupgående. Till och med seriens förmodade centrala tema - att döma brottslingar efter vad de tros kunna göra innan de faktiskt har gjort något - antyds vara ett alldeles för enkelt dilemma av veckans brottsling och huvudkaraktären. Skaparnas egna åsikter verkar redan uppenbara - att det här inte är dålig och orätt teknologi - så det är inget ärligt urforskande av idén.

 

Jag jämför gärna med Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, för det ville Psycho-Pass skapare själva göra. I GitS är det ingen som förklarar i ord att "Rösten du hör i huvudet är en AI som bara du själv kan höra." för vi kan förstå vad som händer utifrån hur det presenteras fastän GitS också har en massa fantastiska sci-figrejer. "Visa snarare än berätta" är ett grundläggande och viktigt koncept i filmskapande som fastän hur mycket det upprepas inte verkar ha upprepats nog. Psycho-Pass verkar tro att publiken inte kommer fatta vad som händer om den inte klarlägger allt i ord. "Det du tittar på just nu heter [X] och fungerar såhär." Det är rätt nedlåtande.

 

Men båda de sakerna kan i alla fall bli bättre längre fram i serien, men det finns ett par grejer jag är skeptisk till att de kommer bli bättre. Det var lite tråkigt när det avslöjades att majoriteten av polisstyrkan är dömda som potentiella brottslingar. Jag tycker det resulterar i en för uppenbar och platt intrig mellan dem och huvudpersonen. Vad är poängen? Folk kan ha olika ideal och ändå alla vara på den goda sidan, speciellt om man blandar in den här komplicerade teknologin som Psycho-Pass bygger på. Man kan återigen jämföra med GitS. Skulle den serien ha blivit bättre på något sätt om Section 9 hade inkluderat några riktigt hårdkokta ägg? Jag tror inte det. Speciellt inte när den redan bevisar att karaktärer kan stå för sanning och rättvisa och ändå vara coola.

 

Det sista jag tyckte mindre bra om är pistolerna själva. Något spoileraktigt.

 

Spoiler
Som jag förstod handlingsbeskrivningen så trodde jag att pisolerna skulle se framtiden för den de pekar på, men så är inte alls fallet. De erhåller snarare en sorts "psykoanalys express" och uppskattar hur farlig en person är. Det är inte riktigt lika intressant. Men att faktiskt förutspå framtiden kanske hade varit en för komplicerat idé att hantera. Jag har inget emot den här simplifieringen i sig, men den används så klumpigt i serien. Det är som om brukarna av teknologin inte vet hur den fungerar. Det räcker visst att säga "Det är lugnt, vi vill hjälpa dig" för att någons brottspotential ska sjunka. I så fall är ju det här definitivt inte tillförlitligt teknologi för att bedömma om någon borde avrättas eller inte. Varför har ingen insett det?

 

*suck* Det fanns förstås saker jag gillade med den, som hur den ser ut och hur gravallvarlig den är (även om introscenen där högsta hönset möter sin ärkerival var rätt löjlig), men jag blev tämligen besviken av Psycho-Pass första avsnitt. Nå, jag kommer att vilja se mer av den, men första avsnittet gjorde ett mycket sämre intryck än vad det borde ha gjort. Jag hade helst sett det sträckas ut till två avsnitt och visat mer av Akane innan hennes abrupta värvning. Då kanske den hade varit mindre dum.

Och även ett relativt innehållslöst och handlingsförberedande avsnitt av Psycho-Pass var bättre än det mesta från förra säsongen. Det klagas på trovärdigheten på en del forum, men jag bryr mig inte. Känns som jag kollar på en ny säsong av GITS-SAC, men med mera neonreklam.

Och en huvudkaraktär med mindre pattar.

 

En annan serie som kan bli väldigt bra är Psycho-Pass, än så länge har det inte hänt så mycket men jag gillar att den är ganska mörk och hela grejen med att man blir bedömd hur farlig man kan vara för samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänker skriva lite mer, sen, men i väntan på det (klockan är för mycket) så citerar jag mig själv från IRC (typ vad Volbla sa som går att läsa ovan).

 

18:56 <Sceleris> "Kan du använda pistolen?" "Ja." "Då ska jag förklara hur den funkar."

18:56 <Sceleris> Jävla Gen Urobuchi.

19:04 <Sceleris> Jag tror fan jag föredrar en massa onscreen-text som förklarar saker, över "som du vet, ..."-dialog.

19:07 <Sceleris> Öppningen till Stjärnornas krig funkar ju. Tänk istället om filmen hade börjat med att Darth fångar Leia och säger...

19:07 <Sceleris> "Som du vet är vi i ett inbördeskrig, prinsessan Leia. Ni rebeller vann en strid mot vårt galaktiska kejsardöme och kom över planerna till vårt ultimata vapen, Dödsstjärnan, en rymdstation med tillräcklig kraft för att förstöra en hel planet...!"

19:08 <IggyD> Gundam funkar också, fast med speaker istf text.

19:09 <Sceleris> Om vi måste veta att staden styrs av en dator som heter Sybil, och alla i staden vet om det, så kanske man inte ska låta nån prata om "Sybil, datorn som styr staden".

 

I övrigt så slås jag av några saker.

  • Ganska ful stil. Inte på ett nödvändigtvis dåligt sätt. Jag känner bara att hon huvudpersonens ögon påminner mig om Droopy... Lite busu-kawaii kanske.
  • Världen är lite fånig. Jag fattar inte holokläder. Liksom, vad har hon egentligen på sig?!
  • Som koncept är det inte så illa. Påminner mig om Minority Report, där polisen arresterar brottslingar innan brotten inträffat, med hjälp av "ofelbara" orakel; men kan en människa vara skyldig innan brottet inträffat? Innan tanken på brottet ens tänkts? Vad händer om tekniken felar? Det är så här scifi ska vara, tycker jag: hitta på tekniska förutsättningar för att genom dessa ställa filosofiska och sociologiska frågor. I Psycho-Pass så har vi en slags formulering av frågan om biologisk determinism och vad det innebär. Om brottslighet är genetisk, är det okej att spärra in folk som inte gjort något?
  • Jag är inte ännu övertygad om att Urobuchi och gänget har vad som krävs för att lyckas leva upp till konceptets potential. Manuset är som sagt otroligt klumpigt, och andra misstag talar inte till fördel för producenternas kompetens. Jag hoppas att de inledande avsnitten jag sett bara är ett försök att få världsetableringen överstökad, så att de kan komma till det intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har inte hänt så mycket än men jag tycker ändå att den är värd att se. jag tror att det kan bli riktigt bra och det har blivit ganska intressant i de senaste avsnitten. Jag håller med om att vissa saker är väldigt klumpiga som t ex sättet de förklarar saker men det stör mig inte så mycket. Det där med holokläder känns bara som något de har med bara för att visa vilken advancerad framtidsvärld de befinner sig i, jag tycker det känns lite meningslöst. Det har inte hänt så väldigt mycket än men jag har väldigt höga förhoppningar om serien eftersom den innehåller mycket som kan göra den bra. Jag tycker dock att Kogami är alltför cool och snygg, det är som om han är gjord för att bli populär. Introt är väldigt snyggt även fast det känns lite som en kopia av Death Note.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Oj fan, avsnitt 10-11 blev ju faktiskt rafflande, och det slutade i en riktigt otäck uppgörelse. Blir intressant att se fortsättningen. Hur kommer

Akanes psyke att påverkas

? Hur ska de kunna

jaga en skurk som har ett rent sinne

när hela

systemet bygger på att man inte kan skada de med rent sinne?

?

 

Det får vi se i januari.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Nu har jag sett till avsnitt 11, och jag har blivit omvänt överraskad av Psycho-Pass. Jag blev ju djupt besviken av första avsnittet, men efter det tycker jag att serien stadigt har blivit bättre. Redan andra avsnittet tjänade som en bättre introduktion till världen och karaktärerna. Jag gillade speciellt när Akane gick runt i sin helt hologramiserade lägenhet och utförde sina morgonbestyr. Vad sorgligt att man måste ha action för att fånga publikens intresse :/

En annan sak som har jag förlåtit serien är att huvudsaken av polisstyrkan består av latenta brottslingar. När vi fått en lite närmare titt på karaktärerna i fråga så är de inte så hårdkokta som jag trodde. Just nu verkar de bara vara väldigt bra poliser, och därför har de dömts till att tjäna som poliser under uppsyn. Hela idén med psycho-pass har jag också vant mig vid. Från början ville jag ha "kan se framtiden" vilket inte visade sig vara fallet, men hela "instant psychoanalys"-idén är inte så dum faktiskt. Det hanterades ytterst dumt i första avsnittet med hon offret, men sen dess har det varit en rätt subtil men central del av serien. Rätt intressant till och med. Om man bortser från avsnitt ett så verkar det vara ett väldigt funktionellt samhälle de byggt upp kring teknologin; erbjuder terapi till alla som ser ut att kunna göra något dumt. Alltså, det får en ju att undra ännu mer över första avsnittet. Varför fick killen sådan panik? Det borde vara hur många som helst som har lite för hög brottskoefficient och blir rådda till terapi.

Jag har dessutom lite kritik från Herr Sceleris som jag vill säga emot. Till exempel gillar jag Akanes chardesign. Den är rätt unik och bidrar lite till hennes personlighet. När det gäller holokläderna i avsnitt två så hade hon väl hela tiden på sig jobbkostymen (den var ju på innan hon började bläddra i holokatalogen) och projicerade det vardagliga ovanpå för det korta mötet med kompisarna. Jag tror det klagades på expositionen om hologramsoffor också - det är ju självklart att man inte kan sitta på ett hologram - men jag hade inga större problem med det. Det var ju Akane som inte fattade vikten av att hologramet och den riktiga soffan inte stod på samma plats, så Ginoza fick förklara "Men hör här. Man kan ju inte sitta i ett hologram, så någon måste ha flyttat på den riktiga soffan!"

En scen jag tyckte var tämligen smaskig var när Akane och Shuusei käkade middag tillsammans. Det var en rätt naturlig och trevlig scen, och vi fick lära oss mycket om flera karaktärer.

Men nu, i avsnitt elva när spänningen verkar ha nåt en topp, så vänder jag mig återigen mot strömmen. Jag kan jag inte riktigt uppskatta vad som hänt.

Avsnitt 11 spoilers:

Det som gnager mig är hur tusan Makishima kan ha sådan låg brottskoefficient. Det... det är ju inte så det funkar. Det är som om Asimovs robotar skulle bryta mot de tre robotlagarna. Sånt händer inte, bortsett från i halvkassa filmadaptioner.

Av Makishimas snack med Akane så lät det som att han inte räknas som en brottsling för att han har någon sorts filosofi där det är bra att vara ondskefull. Ok, men har inte alla brottlingar det? Åtminstone fler än bara den här clownen. Det borde vara irrelevant oavsett, för psycho-passen ska vara en uppskattning av hur trolig en person är att begå brott, och den kan avläsa personens hela fysiska tillstånd för den uppskattningen. Makishima är definitivt benägen att begå brott. Han gör det ju! Han begår brott för att han vill det av någon anledning. Hur kan sybilsystemet missa det? Fram tills nu har det ju varit perfekt.

Jag kan komma på två förklaringar till detta. Antingen så finns det någon fundamental brist i sybilsystemet, eller så är Makishimas hjärna fullständigt annorlunda ifrån alla andra människors. Alltså så annorlunda att han knappt borde räknas som homo sapiens längre. Ingen av dem är någon vidare bra förklaring. Det känns som att antagonisten bara fuskar sig förbi de regler som serien redan fastställt, vilket ska resultera i spänning och drama. Det hela ger mig en besk smak.

Det är väl troligt att serien försöker förklara det senare, men tyvärr kände jag mig för vilsen i avsnitt 11 för att riktigt uppskatta konfrontationen. Även om den var väldigt snyggt gjord annars.

Oavsett så tycker jag Psycho-Pass har artat sig som ett hyffsat intressant, hyffsat spännande polisdrama. Den är ingen GitS, men den är något jag väldigt gärna ser klart till slut.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har dessutom lite kritik från Herr Sceleris som jag vill säga emot. Till exempel gillar jag Akanes chardesign. Den är rätt unik och bidrar lite till hennes personlighet. När det gäller holokläderna i avsnitt två så hade hon väl hela tiden på sig jobbkostymen (den var ju på innan hon började bläddra i holokatalogen) och projicerade det vardagliga ovanpå för det korta mötet med kompisarna. Jag tror det klagades på expositionen om hologramsoffor också - det är ju självklart att man inte kan sitta på ett hologram - men jag hade inga större problem med det. Det var ju Akane som inte fattade vikten av att hologramet och den riktiga soffan inte stod på samma plats, så Ginoza fick förklara "Men hör här. Man kan ju inte sitta i ett hologram, så någon måste ha flyttat på den riktiga soffan!"

Jag har väl inte sagt att jag ogillar karaktärsdesignen? :widegrin: Jag sa att den var ful, men inte på ett dåligt sätt. Det hör liksom till om det ska vara lite "hard-boiled". Akane har en annorlunda design och det passar; jag tycker att hon är tecknad som om hon inte ska föreställa en speciellt attraktiv människa. Inte frånstötande heller, utan förmodligen ganska normal. Men det är något attraktivt i det också...

 

Angående holokläderna så skulle jag vilja dra tillbaka det klagomålet. Jag tänkte mest i banor av "virtuella kläder", som något ur Ghost in the Shell, typ att kläderna ritas på i betraktarnas ögon. "Men tänk om man har något som förhindrar den renderingen? Hur kommer någon som inte kan eller vill se hennes fejkkläder att se henne? Naken?"

 

Men det var ju dumt tänkt. Det är ju holografi. Okej, tekniskt sett räknas det nog inte som holografi, men det verkar då inte vara något som ritas upp i betraktarens ögon – så att säga. Jag tänkte att det kunde vara tal om något slags 3D-datormodell som projiceras i tomma luften direkt ur de riktiga kläderna som hon borde ha på sig under, men det har två stora problem.

 

Ett problem är att om det är projektorer som man bär på kroppen så kan de ju inte projicera runt kroppsdelar, så man skulle behöva bära något slags kroppstät, heltäckande dräkt för att det skulle gå ihop. En sån dräkt, alternativt att man har projektorer direkt i huden, skulle också kunna förklara hur man kan ha olika grader av påkläddhet. Ett alternativ är att det finns projektorer överallt i alla privata och offentliga rum – fast då är det det där problemet med att sådana projektorer kan hackas.

Vilket ju också verkar hända i det där avsnittet i nattklubben där alla fick likadan dräkt.

 

 

Ett annat, större problem är att kläderna verkar ge taktil respons, alltså att det verkligen är något där som de kan ta i. Akane drar i sin kavaj. Det kan inte vara bara att något projicerar en bild av tyget så att det passar in i hennes händer, för hon reagerar på det som om det ger henne något slags motstånd. Fast det kanske inte är holoteknik alls, utan något som faktiskt får fram materia? Typ nanoteknik-kläder som tar det utseende de får order om? Det börjar likna framtidsteknik, det!

 

Och det där med soffan. Problemet var att vi hade två alternativ: antingen så är smarta Akane egentligen dum i huvudet och fattar inte en i deras värld supergrundläggande grej som hur hologram i inredningssammanhang fungerar och speciellt att man inte kan röra hologram... eller så ger Kōgami en jättedum förklaring helt i onödan. Istället för att låta Akane röra handen genom soffan som om hon aldrig sett ett hologram förut, så borde de bara ha sagt "det måste ha varit någon som har rört soffan" och kanske gå rätt igenom holosoffan utan att bry sig om det. På det sättet borde det ha gjorts tydligt nog vad som är äkta och inte äkta i rummet. Hur det kändes i avsnittet var mest ett "som du vet är vi syskon"-ögonblick...

 

Avsnitt 11 spoilers:
Spoiler
Det som gnager mig är hur tusan Makishima kan ha sådan låg brottskoefficient. Det... det är ju inte så det funkar. Det är som om Asimovs robotar skulle bryta mot de tre robotlagarna. Sånt händer inte, bortsett från i halvkassa filmadaptioner.

 

Av Makishimas snack med Akane så lät det som att han inte räknas som en brottsling för att han har någon sorts filosofi där det är bra att vara ondskefull. Ok, men har inte alla brottlingar det? Åtminstone fler än bara den här clownen. Det borde vara irrelevant oavsett, för psycho-passen ska vara en uppskattning av hur trolig en person är att begå brott, och den kan avläsa personens hela fysiska tillstånd för den uppskattningen. Makishima är definitivt benägen att begå brott. Han gör det ju! Han begår brott för att han vill det av någon anledning. Hur kan sybilsystemet missa det? Fram tills nu har det ju varit perfekt.

 

Jag kan komma på två förklaringar till detta. Antingen så finns det någon fundamental brist i sybilsystemet, eller så är Makishimas hjärna fullständigt annorlunda ifrån alla andra människors. Alltså så annorlunda att han knappt borde räknas som homo sapiens längre. Ingen av dem är någon vidare bra förklaring. Det känns som att antagonisten bara fuskar sig förbi de regler som serien redan fastställt, vilket ska resultera i spänning och drama. Det hela ger mig en besk smak.

Jag håller med, och inte med.

 

Avsnitt 11

Spoiler
Makishima pratar om att systemet fungerar genom en "kymatisk avläsning av en bioorganisms kraftfält". (Kymatik handlar om (osynliga) vågor som har
på något.) Det verkar inte handla om direkt tankeläsning, eller genetiskt baserad förutbestämdhet. I ett tidigt avsnitt säger nån att de inte hittat något orsakssamband mellan brottskoefficienten och individens gener.

 

Istället låter Sybil-systemet mer "new age". Som att läsa av någons "aura". Jag gissar på att "kymatiken" i det ska vara att "baserat på det mönster som systemet kan avläsa, så kan det avgöra vilka sorts (på utsidan omätbara) vågor som orsakat det". Om man vill kan man nog krysta fram något slags koppling till kvantmedvetande och liknande.

 

Det är sant att det lätt blir galet om en film eller serie bygger upp regler och sen kommer med en ny figur och säger "okej, reglerna spelar ingen roll för den här snubben", men det gäller förstås att man inte missförstår vad reglerna är. (Det kan vara fallet att Urobuchi har varit för dålig på att förklara reglerna väl – och "för bra" på att förklara hologram...)

 

Vad är det som systemet mäter? Jag tror inte att det är "benägenhet till att begå brott", åtminstone inte direkt. De talar om "fördunklade nyanser". Systemet verkar som sagt läsa av deras "aura" och beskriva den i termer av "dunkel" eller "klar". Vi vet att dunkla nyanser länkas till hög brottskoefficient, men vi vet inte vad det representerar mer exakt.

 

Det är det jag menar med reglerna. Det ska inte mäta brottsbenägenhet som sådant. Men vad, då? Kanske allmänt själstillstånd? Dunkelheten verkar länkas till illvilja och till psykisk instabilitet. En galen yxmördare är typexemplet. Men någon som hatar sitt jobb och skulle vilja gå bärsärkagång men är för feg för det, kanske också har dunkel nyans. Och vad händer med någon som kallsinnigt planerar en stöld?

 

Det kanske är så att Makishima dödar människor utan att vilja dem illa, snarare mördar han dem på grund av sin egen sjuka välvilja för samhället och människan som han vill befria från Sybil-systemet. Lite

. För han verkar ju inte göra det för att han vill Akane illa.

 

Och, jo, det går ifrån den dystopisk-teknologiska aspekten av riskerna med att försöka förutbestämma brottslingar, men det kanske inte är poängen. Kanske poängen är en mer renodlad filosofisk fråga om var vilja i brottslighet och onda dåd kommer ifrån. Vad är onda dåd? Vad är det som definierar ondska? Är ondska sådant som vi inte tycker om? Vad är fria vilja? Och så vidare.

 

Det var mer så jag tog det. Inte "han bryter mot reglerna", utan "reglerna var inte vad jag trodde".

 
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 11

Tror det ligger något i just det att han inte anser sig göra något fel, är i princip samma problem man har med lögndetektorer idag och är väl den huvudsakliga anledningen till att de inte används så mycket. Lögndetektorer är ju egentligen inget mer än en stressmätare och problemet är att t.ex psykopater ger noll utslag på dem eftersom de inte anser sig göra något fel och har därför inget att bli stressade över (eller nått i den stilen).


Gissar att det ska föreställa nått liknande i Makishimas fall, dock så måste jag erkänna att jag fortfarande inte riktigt har fattat hur Sybil-systemet funkar men tyckte Sceleris iakttaganden ändå kunde lysa upp det lite för mig iaf. Men som du nu säger så känns det som att systemet läser av efter tecken som "skulle kunna leda till brott" eller iaf höja risken, och sedan dra slutsatser därifrån, och inte bara läsa tankar eller genetik eller någon form av direkt "brottsläsning". Dock så verkar den läsa av saker som traumatiska upplevelser och stressnivåer till följd av det så någon form av tankeläsargrej kanske det är, eller iaf en hjärn-/stress-scanner :P


Det är iaf vad jag sitter och funderar kring, känns dock som att ni slog huvudet på spiken angående "auror" och sådant, kanske bara är jag som är fast i lite för fundamentala tankegångar och inte tänker så mycket "outside the box" :)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det där med soffan kunde nog ha skötts bättre, men det var ändå inget jag irriterade mig på. Det var en nivå av neddumning jag inte protesterar emot. Att kunna dra i kläderna är väl något av en miss, men jag bekymrar mig inte över hur de projiceras på kroppen rent tekniskt. Jag tänker mig att hennes armband gör hela jobbet med hjälp av SCIENCE. Inte så viktigt.
 

Det var mer så jag tog det. Inte "han bryter mot reglerna", utan "reglerna var inte vad jag trodde".

 

Det lär väl vara så det är menat, men det kändes - mmm - för hastigt. För mig var det ett för stort och pötsligt skifte i hur världen fungerar, så jag satt hela tiden och försökte klura ut vad det är som pågår snarare än att njuta av det som pågick. Förhoppningsvis kommer det senare en tydlig förklaring som gör mig tillfreds.

Jag har alltid beskrivit sybilsystemet som psykoanalys på beställning, och det är så jag tänker på det. När teknologin uppfanns så ersatte den alla andra metoder för att mäta hjärnaktivitet, för den kan göra en noggrann och snabb mätning av en individs hela psykologiska tillstånd. Jag bara antar att maskinen kan mäta mer än hur trolig man är att begå brott, men just den faktorn är ett väldigt stort samhällsintresse, så alla psykologer i världen identifierade vilka mönster som verkar leda till brott och samlade det i en stor databas som till slut blev sybilsystemet.

Om så är fallet så skulle saker som psykopati också ha inkluderats, vilket är varför jag säger att

Makishima måste vara en fullkomligt unik individ. Den bilden jag har av sybilsystemet, i alla fall, borde vara rätt vattentätt.

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Avsnitt 11
Spoiler
Tror ändå Volbla är inne på något: Det borde finnas minst femtio andra psykopater exakt som Makishima, som kan rättfärdiga sina "onda" handlingar inför Sybil. Men vi avvaktar och ser om Urobutcher ger någon bra förklaring några avsnitt längre fram.

Tja, det är väl lite så att det kan finnas fler, men kanske inte just i den staden. Och om de finns där så kanske de ändå inte faktiskt gör nåt. Och kanske det är endast få städer som använder liknande system? Det har jag inte fått något riktigt grepp om.

 

Inte så viktigt.

Jag argumenterar inte emot på den punkten. :colonthree: Holokläderna är mer en nördgrej jag hakar upp mig på, men det förstör inte hur jag ser på resten av serien. Jag förstår ju att IT'S MAGI-... *host* SCIENCE! Det är så de säger att världen fungerar, och jag tror dem. Även om det känns lite konstigt på ett rent idémässigt plan.
 
Soffan var det kanske lite värre med, men det är ändå snarare en fråga om polering av slutprodukten än något djupare konstruktionsfel.

Jag har alltid beskrivit sybilsystemet som psykoanalys på beställning, och det är så jag tänker på det. När teknologin uppfanns så ersatte den alla andra metoder för att mäta hjärnaktivitet, för den kan göra en noggrann och snabb mätning av en individs hela psykologiska tillstånd. Jag bara antar att maskinen kan mäta mer än hur trolig man är att begå brott, men just den faktorn är ett väldigt stort samhällsintresse, så alla psykologer i världen identifierade vilka mönster som verkar leda till brott och samlade det i en stor databas som till slut blev sybilsystemet.

Hör det till hur du tänker dig situationen, eller har de sagt det och jag glömt det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu sett upp till avsnitt 13 av psycho-pass och jag gillar verkligen denna. Starten var väldigt långsam men det var skönt att se att det faktiskt inte var episodiska filleravsnitt typ 1 nytt fall per vecka, utan att de tidigare fallen fick en koppling till Makishima för att sen få seriens första klimax/ point of no return i avsnitt 11 där

Makishima skär halsen av Akanes vän (glömde hennes namn) framför hennes ögon

, serien kan ta en intressant vändning.

 

Stör mig dock på att vissa saker inte förklaras helt. Allt är ju elektroninskt men vad skulle hända vid stömavbrott... dör hela tokyo då? Speciellt om du har artificiella organ.

 

Men sen är det ju Gen Urobuchi som har stått för manuset vilket är lika med Win Win i mina ögon så man ska inte klaga =)

Redigerad av Sceleris
Spoilers.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hör det till hur du tänker dig situationen, eller har de sagt det och jag glömt det?

 

Det är väl mest hur jag ser på det. Jag minns inte heller att de har förklarat det ordentligt någonstans.

 

Stör mig dock på att vissa saker inte förklaras helt. Allt är ju elektroninskt men vad skulle hända vid stömavbrott... dör hela tokyo då? Speciellt om du har artificiella organ.

 

Heh, det är en intressant tanke. Cyborgdelar borde väl ha egna batterier, men man kan ju undra hur det blir med stora utomhushologram. Som den där fontänen i något avsnitt. Hur mycket av omgivningen utomhus är på riktigt och hur mycket är bara bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu också jag tittat ikapp till avsnitt 13. Jag tycker Psycho-Pass blir bara bättre och bättre, som att de blir varmare i kläderna. Jag fick den förklaring jag behövde i senaste episoden, och blev serverad den med en trevlig backhand (mindre "som du vet är vi ju syskon" som Sceleris beskrev det tidigare; hade inte stört mig så mycket på det då eftersom jag blivit lite kär redan i Psycho-Pass). Som flera redan misstänkt verkar det troligt att

Akane också är ett av de "två miljon:te fallen" som inte ger utslag i Sibyl. He he, det skulle ge intressanta möjligheter att utöva en del "bad cop" tekniker om hon insåg detta.

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Såg precis avsnitt 16. Från början var jag inte så jätteförtjust i serien, animeringen tilltalade mig inte riktigt, Akane såg ut som en tolvåring och det här med holokläder kändes lite fånigt. Men jag tycker serien har växt och nu är den riktigt bra. Tycker den har ganska liknande stämning som "Darker Than Black", med den här noirkänslan i stadsmiljöerna, även om det är två väldigt olika serier.

 

[spoiler=Avsnitt 15]I avsnitt 15 så nämner Shogo Philip K. Dick vilket fick mig att tänka på ett citat av honom som jag hade i bakhuvudet, och som jag tycker passar rätt bra in på serien. "Sometimes the appropriate response to reality is to go insane." :)

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Okej Psycho Pass är nu avslutad.

 

Spontan tanke: abstinens...

Spontant betyg: 5/5

 

Psycho Pass är en av de bästa serierna jag har sett på mycket länge, speciellt när det gäller nyare animesäsonger.

Serien känns extremt välgenomtänkt och bra planerad, serien kan vara lite väl långsam i de första 8 avsnitten men hey...det fungerar som bra build up, något som behövs för att känna världen och hur lagarna med sybil fungerar,

 

Sedan fullkomligt exploderar serien när Makishima Shougo får en verklig presentation runt avsnit 10-11, tempot ökas och allting blir mer intressant och spännande som en kontrast till den första halvan i serien. Älskar hur vi får se olika politiska visioner runt hur samhället borde vara och styras genom Kougami, Makishima och Akane (och senare även the Sibyl system) och att alla använder olika metoder för att nå dit, vissa mer fredliga än andra. Tycker att Psycho Pass känns lite som 1984 meets the Matrix meets anime. 

 

Det som gör serien så njutsam är ändå Makishima Shougo. En bra villain för serien som driver den frammåt och hindrar den från att bli ointressant, det är något med hans sätt och personlighet som känns extremt fashinerande och läskigt på samma gång. Jag gillar att han inte får någon back-story utan bara motivet att han är missnöjd med det nuvarande samhället och att han skapar en anarkistisk revolution, det gör så att serien blir mer politisk och väcker många tankar krig demokrati. Sen är Makishima lika iskall och sofistikerad som Johan Liebert (Monster Naoki Urasawa) vilket gör det till en fröjd varje gång han visas i en scen.

 

Slutet: [spoiler=slutet till psycho pass]Kändes inte direkt orginellt och delar av det var väntat t.ex. att Kougami till slut lyckas skjuta Makishima. Samtidigt tycker jag att slutet hjälper till att visa ett av seriens underliggande budskap: Sibyl remains dvs. VI kan kämpa och försöka genomföra samhällsförändringar, men det kommer ändå kunna vara ohumant och kallt styre långt ifån vårat ideal då det är vi människor som gör samhället och människor gör inte alltid "det rätta"

 

 

Jag har gett serien högsta betyg, men självklart finns det saker som kunde ha gjorts bättre. Vissa karaktärer som t.ex. Shion och yayoi kunde ha fått mer tid/ saker att göra de kändes ganska underanvända och varför är dom ett par i slutet? det känns om det bara kom out of nowhere.

 

Jag gillar också Akane utveckling från nervös newbie till detektiv med fasta värderingar och självförtroende. Hon skulle dock kunna fått mer av ett trauma efter sitt möte med Makishima i avsnitt 10-11, då hon dessutom gör ett psykologtest för att hämta sina minnen ur sin chock. Det känns som att hon viftade av sig den chocken alldeles för lätt, Makishima dödade ju ändå hennes vän mitt framför henne, nu känns det mer som att hon fick ta rollen som exemplarisk polis/människa.

 

En sak som inte är en flaw men som jag har funderat över är karaktärsdesignen. Visst är det samma karaktärsdesign som i shounen serien Katekyo Hitman Reborn? Kan svära på att Kogami ser ut som hibari och Akane som en kvinglig version av Tsuna .

 

Saknar redan Psycho Pass och kommer att se allt som Urobutchi har gjort hitills för att försöka fylla abstinensen =) 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker liksom Kidaw att Psycho-Pass är en av de bättre serier jag har sett på mycket länge. Var ganska missnöjd med serien initialt, gillade inte riktigt animeringen, och vissa saker som holokläderna kändes fånigt. Men jag tyckte den växte hela tiden och efter 10-12 avsnitt var jag fast. Gillade verkligen Makishima Shogo som seriens antagonist, och överlag så var det intressanta karaktärer och bra karaktärsutveckling tycker jag. Hade dock hoppats på någon slags twist i slutet, men den knöt ändå ihop säcken rätt bra.

 

Hoppas det kommer en säsong till. Eller en film!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har gett serien högsta betyg, men självklart finns det saker som kunde ha gjorts bättre. Vissa karaktärer som t.ex. Shion och yayoi kunde ha fått mer tid/ saker att göra de kändes ganska underanvända och varför är dom ett par i slutet? det känns om det bara kom out of nowhere.

Jag skummade igenom några avsnitt igår av serien och upptäckte en scen i avsnitt två som jag inte hade fäst någon större uppmärksamhet på. När Akane ska gå in till Shion så går Yayoi ut och rättar till sin slips, ger Akane en kall blick och går ut därifrån. Nästa bildruta så får man se Shion dra upp sina strumpbyxor och rätta till sin frisyr. Första gången så tänkte jag ingenting på det men nu när jag har sett slutet så skulle jag gissa på att de redan var en par tidigare eller om de bara låg med varandra. Lustigt hur vissa scener kan ändras efter att man har fått lite mer information.

 

Om just själva serien så gillade jag den direkt efter avsnitt ett och såg fram emot ett nytt avsnitt varje vecka. Det var både seriens handling och karaktärer som jag fastnade, handling för att jag tycker om att leka med ämnet vad som är ont och gott och vem som har rätten att bedöma det. Karaktärerna gillade jag alla på sitt egna lilla sett, vissa fick vi veta mer om än andra men oftast fick man reda på det som var nödvändigt för att man ska känna för karaktärerna men oftast lämnades vissa saker utanför så att de ändå kändes lite mystiska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har tänkt se klart serien (avsnitt 12-22) framåt veckan, så jag läser inte så noga vad ni skriver för slutintryck, men jag kan meddela ett litet Twitter-rykte:

 

RT @ToastCrust: Also Executive director pretty much said yeah we're making more Psycho-Pass okay don't tell anyone it's secret w

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...