Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime våren 2013


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

Eh? Skulle inte Patema komma i vår? Och GiTS - Arise? Kommer nog en mer uppdaterad lista.

 

Men Namiuchigiwa låter ju helt fantastiskt: En skitpantad sjöjungfru med alkoholproblem i en fiskekomediserie.

 

OreImo och Higurashi (den senare måste jag nog titta ikapp först) är ju givna.

 

Och Attack on Titan ska jag kolla in, har dock inte så stora förväntningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och Attack on Titan ska jag kolla in, har dock inte så stora förväntningar.

Om det är någon animetrailer som någonsin gjort mig intresserad så är det den för Shingeki no Kyoujin. Det är nog det jag är mest förväntansfull inför när det kommer till våren. Förutom MinPotät förstås.

 

Någonting som överraskade mig är att Seitokai no Ichizon får en OVA först nu. Väldigt bra serie.

Det sändes ju en andra säsong nu i hösten, men den var av en annan studio och med en del andra röstskådisar. Och den gick bara online. Jag har inte sett den än och är egentligen inte så sugen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det sändes ju en andra säsong nu i hösten, men den var av en annan studio och med en del andra röstskådisar. Och den gick bara online. Jag har inte sett den än och är egentligen inte så sugen heller.

Oh my God, hade missat det totalt! En till serie på min backlist...  :psyduck:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är dom uppe i fem säsonger?

Ja de är inne på sin femte ( Hetalia: Beautiful World). Men den kommer ut nu i vinter istället för i vår.

 

Annat som jag ser fram emot nu i vinter är tredje filmen i Berserk! De är äntligen färdiga med the golden age arc.

 

http://thecartdriver.com/wp-content/uploads/2010/08/iZFOCe6g39qCK.jpg ( Schema över ny anime mellan december och februari)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Våren blir nog en höjdare jämfört med vintern: flaggskeppen är Aku no Hana och Shingeki no Kyojin.

 

Aku no Hana har potential att bli en minnesvärd serie, så länge den inte blir nedtonad jämfört med sitt mangaoriginal. För den är ganska sjuk. Typ psyksjuk. Den är lite som Välkommen till NHK, om man plockar bort humorn och otaku-grejerna och låter det handla om barn som just trätt in i puberteten. Vidare verkar det som en intressant produktion: de ska visst ha använt rotoscoping, alltså när man tecknar av filmade sekvenser. (Som konsertscenerna i Angel Beats.)

 

Shingeki no Kyojin bygger på en hajpad och hyllad manga. Alla läsare var osäkra på animeversionen – tills de såg trailern. Nya animationsstudion Wit med assistans av Production I.G verkar lägga in den grad av fart och fläkt som krävs för att det ska fungera. Det är en actionserie med många spännande scener och oväntade vändningar som ställer allt på sin spets.

 

 

 

Det är dock inte de enda jag ser fram emot. Hentai Ōji tyckte jag som manga om, mer än jag väntade mig att jag skulle. Jag lade läsningen på is i väntan på animeversionen. Galgantia är nästa verk av Gen Urobuchi, och jag är intresserad av världen det utspelar sig i (en rostig gammal flotta i en vattenvärld). White Foxs Hataraku Maō-sama tyckte jag såg tilltalande ut, rent visuellt, på

. Oreimo 2 är förstås given (vad jag än tycker om första serien), men jag undrar hur de tänker förhålla sig till källmaterialet nu när lättromanserien bara har 1-2 böcker kvar. Red Data Girl, ty "fantasy och P.A. Works" är de enda skälen jag behöver höra. Yahari Ore no Seishun Love Come wa Machigatteiru ("min ungdoms kärlekskomedi måste vara missuppfattad trots allt") måste vara bra, med en sån lång titel, eller hur? Nej, givetvis inte, snarare tvärtom. Men den drar åt sig uppmärksamhet. Valvrave från Sunrise, mecha-animens högborg. Och så Higurashi Kaku, så länge det inte blir ett fiasko som Higurashi Kira. Men jag trodde att det skulle vara en omstart av serien, i bemärkelsen "reboot".

 

Lägg därtill Arata Kangatari (Yū Watases senaste fantasy! Inte för att jag direkt älskade Fushigi Yūgi...), Crime Edge (för sin löjliga handling), Date A Live (för att det verkar sååå jäkla dåligt), Namiuchigawa (låter knäpp), Hayate no Gotoku (kan ju inte sluta nu) och Yamato 2199 (har hört gott om avsnitten som kommit ut på köpvideo innan TV-sändningen). Sen kanske det kommer några till.

 

Det kanske låter mycket, men man vill ju vara högnivå, eller hur?

 

WA14.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Higurashi blir intressant och se hur dem går tillväga, hoppas dem försöker med något nytt men den är helt klart värd en titt. Hayate no goku som Scelaris skrev man måste nästan fortsätta.

 

Wild card blir Devil Survivor 2 som jag har förväntningar på, hopps verkligen de blir en bra serie.  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vårens utbud var verkligen gott & blandat.

OreImo är ju ett självklart val liksom RDG (Som Sceleris säger, PA Works räcker som motivation) Jag är dessutom nyfiken på Henneko, det verkar vara något som både kan toppa och floppa, får spana in det och se. JC Staff gör ju oftast bra grejer så det lär nog bli sevärt hoppas jag. 

 

Annars så blir jag nyfiken på Aku no Hana, Suisei no Galgantia, Namiuchigiwa (sjöjungfrufyllo!?!  :reallyhappy: ) och Higurashi no Naka Koro ni Kaku (den enda thriller/skräckisen under våren)

 

Säsongens värsta titel tror jag nog är Crime Edge. Mystisk sax som kan klippa förhäxat hår... Jo, det är ju så mycket sånt i omlopp så killen får säkert mycket jobb. Måste ju ses bara för att se vad för idioti de har kokat ihop. 

 

Kul med en Hanasaku Iroha film. :) Det ska bli intressant. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aku no Hana har potential att bli en minnesvärd serie, [...] de ska visst ha använt rotoscoping, alltså när man tecknar av filmade sekvenser. (Som konsertscenerna i Angel Beats.)

 

Aha, jag hade funderat över Angel Beats-scenerna (de var ju "omöjligt" snygga tyckte jag), men trodde "rotoscoping" var en teknik från typ 80-talet. Kanske är vanligare än jag trodde?

 

Någon som vet om de använt en liknande teknik i OP:n på Rosario+Vampire Capu2? Säga vad man vill om serien i helhet, men Discotheque med Nana Mizuki får mig alltid att dra på smilbanden.

http://www.youtube.com/watch?v=WUNrGjjRomo

 

Sorry att det blev lite off-topic, men jag är nyfiken; har funderat på denna världsgåta i fyra år.  :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den som klagar på offtopic när det ändå är så långt kvar innan säsongen drar igång får med HELVETESSNUTEN att göra!

 

Jag tror inte rotoscoping är vanligt alls. Jag kan bara komma på fyra animetitlar som jag associerar med det. Angel Beats förstås (finns en dokumentär där man får se när de filmar); Sakamichi no Apollon ryktades ha använt det, men det har en av animatörerna avvisat; Aku no Hana som sagt (och jag har ingen aning om vilken eller vilka scener det kan gälla! Spännande!), och så Rosario Vampire Capu2, och den associationen fick jag först nu när du visade den där! (Och det såg ganska bra ut, ja. Fan, varför ska du få mig att vilja se serier som jag verkligen inte vill se på! :manlytears: Fastän jag förstår att resten av serien inte ser ut så...)

 

Om det faktiskt är det i RV2 vet jag inte. Det är helt klart möjligt, och ANN listar en "unit director" för öppningsvinjetten, Tomohiro Hirata, som också gjorde bildmanus för OP:et. Med "unit director" är det i vanliga fall, så vitt jag förstår det, underförstått att det är den som leder och regisserar det sekundära inspelningslaget. Det skulle kunna läsas som att det primära är animatörerna och det sekundära är kamerateamet.

 

Fast det är, kan jag tänka mig, inte omöjligt att det är två olika arbetslag som båda har med 2D-animation att göra. Det är ju inte omöjligt att animera så där, och när det är OP så lägger de ju ofta lite mer krut på animationerna. (ANN listar f.ö. ingen "unit director" för Angel Beats.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hey

 

jag är ny inom anime och undra hur man kan följa nya serier har bara kunnat få tag på gamla som är klara men skulle gärna vilja börja kunna följa en serie

Ett allternativ är att skapa ett account på chrunchyroll. De brukar streama vissa nya serier varje säsong =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har använt crunchyroll en hel del. Det finns en gratis variant där du får reklam (tror det är 3 reklamer per avsnitt eller något sånt, på kanske 15-30 sec var), och sen finns det en premium variant som gör att du får tillgång till serierna tidigare, samt att du slipper reklamen OCH får tillgång till högre kvalité. Kvalitén tycker jag är helt ok på premium, även på 360p varianten som finns. Skall även finnas 1080p på varje avsnitt, men vet inte om det är "true" eller om det är upscales, använder det sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hey

 

jag är ny inom anime och undra hur man kan följa nya serier har bara kunnat få tag på gamla som är klara men skulle gärna vilja börja kunna följa en serie

Som de andra säger, Crunchyroll. De har en sida som listar allt som är nytt, dvs det som sänds i Japan just nu.

 

Hur funkar det? Betalar man abbonemangsavgift och sånt eller? Hur är kvaliteten på det streamade?
 

 

 

Jag betalar väl en 7 dollar, under 50 kr, i månaden. Kvaliteten är oftast hyfsad, men det kan vara fruktansvärt (jag gissar på att det är japanernas fel). Du kan förstås undersöka själv om du skapar ett gästkonto. Här är några kontokoder. Först till kvarn osv.

 

crunchyroll.com/guest_pass?code=Q9KX5JSJJFS

crunchyroll.com/guest_pass?code=8EWSQK9R7J9

crunchyroll.com/guest_pass?code=R3MPAGMQRJW

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå fröken Biribiri, är det någon som förstår hur Toaru Kagaku no Railgun kan vara himla populär som den uppenbarligen är enligt omröstningar och rankningar? Jag säger inte att den är dålig eller att det är fel att seriens fans vill se en uppföljare, det är inte det, men känns det inte lite konstigt att den röstas fram till att vara en av de tio animeserier i världen som är i absolut störst behov av en uppföljare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...