Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime våren 2013


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

Ni ser väl Gargantia? Avsnitt 2 kändes inte lika peppigt som första avsnittet, men det var ändå väldigt bra. Så fint att titta på! Och jävlar vad

Ledos robot var övermäktig mot piraterna! Målsökande pulvriseringsstrålar för tusan

!

 

Samma gäller Demonknegarn avsnitt 2: inte lika peppigt som första, men ändå så bra att jag såg det två gånger. Jag ser typ aldrig om anime två gånger!

 

Det kändes lite pinsamt att se på Oregairu (Yahari Ore no bla bla) avsnitt 2. Kanske för att jag tyckte att dialogen var dålig, kanske för att de sociala interaktionerna var lite olidliga. Undrar om det är så här Hur jag än tänker på saken så är det ert fel att jag inte är populär-animeversionen kommer att kännas. Jag hoppas det!

 

Totalförsvar Leviatan (Gonzos svar på Production I.Gs snarkfest Lyckans bröd?) har jag sett två avsnitt av. Lika roligt som att se färg torka. Fast färgen är himmelsblå, och det är väl lite moé?

 

Hayate no Gotoku: Cuties är konstig. En poänglös upprepning av seriens gamla skämt. Om den då åtminstone hade första säsongens nördreferenser... Hur kan de finansiera en sån här skräpserie? Trots att Can't Take My Eyes Off You sålt uselt? Den ser förvisso rätt billig ut.

 

Inte lika billig som Sparrow's Hotel, vilket är det fulaste jag sett på väldigt länge. Flash-animationer har åtminstone en ursäkt. Sen är det urusla skämt också. Jag vill ha mina tre minuter tillbaka!

 

Devil Survivor 2 avsnitt 2 befäster mina känslor för serien: den lämnar mig helt kall. Det är inget där som får igång mitt blod. Huvudpersonen är ju så jäkla karaktärslös.

 

Tacka vet jag Misaka i En viss vetenskaplig rälskanon S! Så jag längtat! Därmed inte sagt att det är bra. Första avsnittet fungerade som uppvärmning, nu vill jag bara att de kommer igång med knäppa berättelser, med Misaka x Tōma, och med minspel.

 

Muromi-san har däremot gott om minspel. Och animation! Jag tror den hör till sakuga-fansens favoriter för säsongen. Och öppningsvinjetten är ganska ball. Som komedi... går det väl an. Avsnitt 2 hade till och med ett par skämt som jag tyckte var okej!

 

Pervoprinsen och den allvarsamma katten var väl också okej, svagt okej... lite som Oreshura... men jag tycker att de schabblade bort en del "karaktärsbyggande" till förmån för lättromantrams, så jag är väl lite oroad över hur de kommer att hantera min favoritdel i mangaversionen (som ej är originalversionen). Sen kändes den mindre rolig också. Men jag är inte säker på hur mycket av det som handlar om att animeförfattarna gjort om skämten till det sämre, och hur mycket som handlar om att de bara passade bättre i mangaform: kan bli bättre att få välja tempo själv.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har fyllt på lite:

 

Såsom Blixten: Sötisar (Hayate no Gotoku: Cuties) Som Sceleris ovan: Hur fasen finansierar de det här skräpet? Det var inte ens avlägset kul. Inte bra någonstans. Men jag ger den en chans med fler avsnitt. Det är trots allt Hayate.

 

Leviatan kollade vi i teorin på, men satt mest och pratade om annat. Kommer inte att orka följa.

 

Devil Survivor 2 såg jag ett avsnitt av. Slutsats: Nä. Orka. Jag har en backlog av mer intressanta saker än den här.

 

Sparrow's Hotel: Tre minuter håller den för. Men är det bara Fältbollsklubben och Fire Ball som kan vara så bra på tre minuter?

 

Aiura: Är det bara Fältbollsklubben och Fire Ball som kan vara så bra på tre minuter? Eller har jag ställt den frågan förut?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såsom Blixten: Sötisar (Hayate no Gotoku: Cuties) Som Sceleris ovan: Hur fasen finansierar de det här skräpet? Det var inte ens avlägset kul. Inte bra någonstans. Men jag ger den en chans med fler avsnitt. Det är trots allt Hayate.

Avsnitt 2 var lite, lite bättre. Det hade åtminstone ett par nördskämt, och Nagi var lite gullig som

försökte titta på snuskig film

.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blablablabla no Crime Edge: Kille som har en COOL SAX och bara vill klippa hår hela tiden snubblar över supergullig småflicka som lider av att hennes hår inte kan klippas av. Han lyckas klippa hennes hår med sin coola sax och får dessutom veta att en herrans massa personer runt om i världen (hand själv inräknad) har ärvt COOLA GREJER som är gamla mordvapen och som gör att ägaren blir hjärntvättad och vill gå runt och mörda alla. Hela tiden. Framförallt vill de mörda den söta flickan som han måste försvara, för det enda sättet för honom att inte gå runt och mörda folk är ju om han konstant klipper hennes hår (som växer typ 2 meter på en dag), för det mättar tydligen klippar-behovet.

 

Öhh… men den är inte så bra som det låter, faktiskt. Verkar urarta till något halvtrist slagsmål med lustiga föremål. Men ja ja, man måste ju följa skräp också.

 

 
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev inte så gripen av Valvrave avsnitt 1. Först tyckte jag att det var kul med en dysonsfär, typ en av de ballaste tänkbara megastrukturerna, men det var dåligt genomfört. De får det att se alldeles för litet och oimponerande ut. I allmänhet var scifi-delen ganska meh. Det är superframtiden, men så börjar det i en supertråkigt superjapansk gymnasieskola. Några pinsamheter och töntigheter senare så finner sig alla mitt i ett krig, och huvudpersonen finner sig i en jätterobot och gör vad en huvudperson i en jätterobot gör. Eftertexter. (Där Nana Mizuki sjunger temalåten tillsammans med TM Revolution!) Och sen vad som följer efter eftertexterna...!

 

Det var den omtalade vändningen efter eftertexterna som bäddade för avsnitt 2, men redan innan öppningslåten så hade de hunnit med ännu en vändning. Det börjar kännas lite väl knasigt – vilket är ganska kul! Jag blir påmind om Code Geass, den var ju som roligast när berättelsen vände och slängde som värst. Valvrave är dock sämre än Code Geass. Hyfsat välgjort, men ful mecha, oinspirerad grundhandling och mediokert skrivet. Men så länge galenskaperna håller i sig så kan jag nog fortsätta se.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis tredje avsnittet av Hataraku Maou-Sama! Måste säga att jag blir bara mer och mer överraskad över denna serie. Den började hygligt och sen dess bara blivit bättre. Jag hoppas verkligen att den fortsätter i samma takt och inte "rushar" allt för snabbt igenom händelserna.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Såg precis tredje avsnittet av Hataraku Maou-Sama! Måste säga att jag blir bara mer och mer överraskad över denna serie. Den började hygligt och sen dess bara blivit bättre. Jag hoppas verkligen att den fortsätter i samma takt och inte "rushar" allt för snabbt igenom händelserna.

 

 

Veckans höjdpunkt! Senaste avsnittet var kanske inget alldeles speciellt, men att den rushar fram på ett vettigt sätt är om något det som särskiljer den från mycket i genren. Jag menar,

handhållning redan på första daten

?! Fortsätter den på samma nivå så ska det bli intressant att se vad de hinner med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har tagit för vana att titta om det händer något relevant efter eftertexterna, både när det gäller anime och film, men av någon anledning så gjorde jag inte det när jag såg första avsnittet av Valvrave. Jag tyckte i stort att första avsnittet var rätt löjligt och dåligt upplagt, men sen gjorde vi en 90 grader sväng in i något helt annat. Jag antar att jag måste fortsätta titta nu för att se vad som händer. Det hade i min mening varit långt mycket coolare om (avsnitt 2 spoiler)

både flickvännen och huvudkaraktären faktiskt dött i första avsnittet

, men vi får väl nöja oss med vad vi får.

 

Tolv avsnitt ska den visst bli. Med de flesta av seriens aspekter i åtanke så skulle jag bett om dubbelt så långt, men när det gäller "superrobot fattar tycke för gymnasieelev" och alla andra galenskaper serien verkar unna sig så kommer den nog vara underhållande att följa som kort serie.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollar just nu från den här säsongen: 

 

Jättarna anfaller som jag inte annat kan säga att jag verkligen älskar så här långt, redan när jag såg introt så var jag kär och det händer att jag tittar på bara introt någon dag i veckan. Jag har tänkt att skriva lite mer om mina tankar om serien i dess egna tråd sen när jag väl får lite mer tid.

 

Gargantia på en lummiga planeten: Ännu en serie som jag diggar den här säsongen, rolig och intressant kontrast mellan huvudpersonen och personerna på flottan han stöter på.

Spoiler för avsnitt två och tre

]Jag diggade verkligen den målsökande lasern Chambers använde mot piraterna, inte nog med att den förgjorde piraterna på fläcken, den skadade ingen av de andra besättningsmännen eller skeppet. Ett riktigt sofistikerat vapen där de har tänkt på att göra så mycket skada som möjligt men med så lite sidoskada som möjligt, det kändes väldigt framtidsaktigt. En sak jag störde mig på avsnitt 3 är att Amy ber Led om hjälp mot piraterna, när han sedan hjälper dem (med viss övervåld) så blir de sura på honom och säger att allt är hans fel att piraterna kommer att försöka ta hämnd och han bör ta ansvar. Jag tycker att det var lite hårt i och med att de vet att han har andra värderingar än honom men som tur är Bellows rätt så okej och förklarar för Led att det är fel att ta andra människors liv även om andra struntar i det. I slutändan så blev det ju bra ändå och alla tackade Led för att han hjälpte till och skyddade flottan så det var ju bra.

 

Ondskans blomma: Thrillerserie som fått mest uppmärksamhet (det jag har läst och hört) på grund av sin speciella stil, jag har lite svårt med den fortfarande efter två avsnitt men det stör mig inte lika mycket nu som det gjorde de första fem minuterna av första avsnittet. Än så länge har inte så mycket hänt men det ligger en krypande och kall atmosfär över serien som på något vis känns lite obehaglig. 

 

Blir nog att jag följer en eller två serier till den här säsongen men vet inte riktigt vilka. Demonknegar'n har jag hört en del bra om så den blir det säkert.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gargantia på en lummiga planeten: Ännu en serie som jag diggar den här säsongen, rolig och intressant kontrast mellan huvudpersonen och personerna på flottan han stöter på.

Spoiler för avsnitt två och tre

Spoiler
En sak jag störde mig på avsnitt 3 är att Amy ber Led om hjälp mot piraterna, när han sedan hjälper dem (med viss övervåld) så blir de sura på honom och säger att allt är hans fel att piraterna kommer att försöka ta hämnd och han bör ta ansvar. Jag tycker att det var lite hårt i och med att de vet att han har andra värderingar än honom men som tur är Bellows rätt så okej och förklarar för Led att det är fel att ta andra människors liv även om andra struntar i det. I slutändan så blev det ju bra ändå och alla tackade Led för att han hjälpte till och skyddade flottan så det var ju bra.

(Gargantia avsnitt 3)

Spoiler
Ja, ett tag trodde jag att det skulle bli något slags moralkaka, typ "Ledo, döda aldrig någonsin någon under några som helst omständigheter!", men det bättrade sig fort. Inte så att jag tycker att serien borde förespråka att döda människor i onödan, men lite mer balanserat borde det vara när man handskas med pirater. Och så blev det!

 

Gargantia har inte svikit mig så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag följer av vårsäsongens anime (i väntan på Higurashi no naku koro ni kaku som aldrig tycks vilja släppas) är Jättarna anfaller. Tycker Gigguk:s gör en spot on beskrivning hur jag känner mig för den serien.
Bör lägga till att videon innehåller spoilers från första avsnittet!!!
 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gargantia avsnitt 5 var nog seriens första besvikelse. Det var inte dåligt som sådant, men det var så typiskt animu med

bikini-fanservice

och

"komiska" transvestiter som "komiskt" antastar Ledo

.

Håller med, även om jag såg avsnittet yr och förvirrad. Även för den typen av avsnitt kändes det ofokuserat. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu är den serie vars nästa avsnitt jag ser mest fram emot faktiskt... Railgun S! Jag är så nyfiken på [spoiler=(avsnitt 4)]hur Misaka kommer att handskas med sin klon

! Men jag har svårt att minnas vad hennes roll var i Index när [spoiler=(Index säsong 1)]Tôma hjälpte "Sisters"-klonerna när de blev slaktade av Accelerator

. Hmm. Jag minns inte att vår kära rälskanon gjorde något alls!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå Railgun S så har seriens öppningslåt fått en musikvideo som använder element från serien. Sånt tycker jag är lite kul, att de inte distanserar sig från anime. Fripside har gjort så förut, tror det var första Railgun-serien. (Observation 2: det går verkligen inte att se cool ut genom att rocka loss vid en synth, eller hur? Åtminstone inte i sån här musik.)

 

Apropå öppningslåtar, vilken är er favorit ur vårsäsongen? För mig är det nog Valvrave. Jag har aldrig varit nåt fan av TM Revolution eller Nana Mizuki för sig, men det är något med duetten som gör det till ett sånt roligt koncept. Fast om man räknar in animation så är Muromi-san bäst just nu (fast låten är också kul, den växlar så musikaliskt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mushibugyo tycker jag har en rätt svängig melodi i början av varje avsnitt. Även Crime Edge och Titan bjuder på lite skön musik, jag brukar skipppa OPn till avsnitten bortsett från första men just dessa tre brukar jag lyssna igenom. Håller också med om Muromi, gillar "hårdrocks growlet" om man nu kan kalla det emellanåt :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra musik i Crime Edge? Hm, jag hoppade över den för det verkade på folk som att den var dålig och ointressant, men jag kanske borde se nåt avsnitt om så bara för musiken då. Samma med Mushibugyo.

 


 

På IRC klagade Jeff (ej forummedlem) på att Kasuga i Aku no Hana var orealistiskt mjäkig. idrougge försvarade huvudpersonen med att han är 14 år och rädd för mobbaren Nakamura. Det ligger nåt i det, men det är inte hela sanningen. Och det visar kanske lite på en svaghet i det kreativa valet att köra med rotoscoping-animation: det kanske blir så realistiskt att mer, eh, "symboliska" element i handlingen börjar strida emot.


Situationen Jeff och idrougge pratade om mer konkret var i avsnitt 4, när

Nakamura sliter skoluniformen av Kasuga och tvingar på honom Saekis gympakläder

. Jeff menade att det var otrovärdigt att

Kasuga var så vek att han inte kunde hindra henne att klä av honom

.


Alltså, vad jag som läsare av originalmangaserien tänker är att [spoiler=(svaga spoilers om animeseriens eventuella framtida riktning)]Kasuga på ett plan ville. Att han är pervers, i bemärkelsen "förvriden". Han och Nakamura avskyr den där tråkiga småstaden och alla dumma människor. Så han kanske till viss del låter sig piskas av Nakamura för att han vill göra konstigheter som bryter från tristessen

. Poängen/problemet är att detta varken är eller ska vara speciellt trovärdigt som en "det här kan hända var som helst"-grej. Det är mer "symboliskt", eller åtminstone dramatiskt uppskruvat. Det kanske är svårare att svälja med rotoscoping?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom det inte är så fruktansvärt lång tid kvar nu på vår säsongen undrar jag om det är någon som har någon som helst information angående Higurashi no naku koro ni kaku? Har försökt snokat runt lite själv utan någon lycka:S Skulle gärna vilja veta något release datum om det så finns någon

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...