Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2012: Omröstningsfas med diskussion


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

SBtP.png

 

Tack alla ni som var med oss och nominerade fram 41 värdiga animetitlar och deras tillhörande 167 karaktärer, 126 röstskådespelare samt 27 studior. Nu är det den första februari och det har blivit dags att sparka igång fas två av Anime.se Anime Awards 2012 - det vill säga omröstningsfasen. Den här månaden kommer vi inte bara successivt placera ut våra egna omröstningspoäng utan även diskutera de tävlande titlarna.

 

I och med skapandet av denna tråd har vi slagit upp portarna till Anime.ses vallokal. Dit går man för att rösta och det fina med vår vallokal är att den är öppen dygnet runt hela månaden vilket innebär att man när som helst kan hoppa in och ändra på sin valsedel. Tänk på att vallokalen stängs igen när kalendern slår över från den 28:e februari till den 1:a mars så har man några ändringar eller kompletteringar man vill göra sådär i sista sekund måste man se till att göra det före midnatt.

 

Men Meatrose, hur fungerar omröstningen?

 

Kul att du frågar, nu fick jag en anledning att förklara. Vem som helst kan vara med och rösta, man behöver inte ha varit med och nominerat titlar för att vara med i den här fasen. Det krävs dock att du har ett användarkonto här på Anime.se. Om du redan har ett sådant följer du bara länken i botten av detta inlägg.

 

Väl inne i vallokalen loggar du enkelt in med din vanliga Anime.se-inloggning och där inne finns lite ytterligare information för den som känner sig osäker på hur man går tillväga. Alla titlar som har nominerats finns inlagda i Genshiken.ses databas och blir på så sätt tillgängliga på omröstningssidan. De tillgängliga alternativen dyker upp automatiskt under varje kategori men för att detta ska ske måste du först gå in på flik nummer 2, den som heter "Filter".  Där kan du kryssa för de titlar du har sett och spara inställningarna. De titlar som du då har lagt till i ditt filter är de som dyker upp under de olika kategorierna när du ska rösta. Tillhörande karaktärer och röstskådespelare dyker också upp under sina respektive flikar. Tänk på att uppdatera ditt filter under månaden om/när du har sett något nytt.


Kom ihåg att man när som helst kan återvända till vallokalen för att ändra eller lägga till röster så länge vallokalen är öppen.

 

Hur fördelas mina omröstningspoäng då?

 

Varje Anime.se-användare har tre röster att disponera inom varje kategori. Rangordna helt enkelt de tre titlar eller namn som enligt dig har presterat bäst inom den aktuella kategorin.


#1 sätts som "A" och tilldelas därmed 3 poäng
#2 sätts som "B" och tilldelas därmed 2 poäng
#3 sätts som "C" och tilldelas därmed 1 poäng

En annan sak som gäller även i år är följande; man deltar i precis den utsträckning man känner för. Har man exempelvis bara sett en anime med tilltalande karaktärsdesign behöver man inte rösta på fler. Har man inte sett någon anime med tilltalande karaktärsdesign över huvud taget kan man hoppa över kategorin helt. Allas åsikter är lika mycket värda, oavsett om man röstar fullt ut i varje kategori eller om man bara väljer att rösta i någon enstaka kategori.

Nedan följer en komplett presentation av kategorierna samt lite kort information om vilka av verkets aspekter som vi söker efter i varje kategori.


Bästa Komik

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst komik. Animens definierande genre behöver således inte vara "komedi".

Bästa Action

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst action, inte "de tre bästa titlarna som bland annat innehöll action" (notera skillnaden).

Bästa Drama/Romantik

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst drama och/eller romantik.

Bästa Handling

Rösta på de tre titlar vars handling tilltalade dig mest.

Bästa Manliga Karaktär

Rösta på de tre manliga karaktärer du gillade bäst.

Bästa Kvinnliga Karaktär

Rösta på de tre kvinnliga karaktärer du gillade bäst.

Bästa Röstskådespelare

Rösta på de tre röstskådespelare som enligt dig har presterat bäst.

Bästa OP/ED

Rösta på de tre titlar som bjudit på bäst OP och/eller ED. Du får naturligtvis basera din röst på ett specifikt OP eller ED till den aktuella serien, men det är serien som tilldelas poäng.

Bästa Visuella Prestation

Rösta på de tre titlar som enligt dig presterade bäst rent visuellt.

Bästa Produktion & Regi

Rösta på de tre titlar som i dina ögon bjöd på bäst produktion och regi.

Bästa Studio

Rösta på de tre studior som enligt dig har producerat bäst material under året.

Bästa Ljudspår

Rösta på de tre titlar som bjöd på bäst musik. Observera att musik som används i OP/ED inte räknas till ljudspåret.

Bästa Karaktärsdesign

Rösta på de tre titlar vars karaktärer stoltserade med bäst design.

Bästa Nykomling

Rösta på de tre bästa titlarna som har dragit igång under 2012 men som ej avslutades under aktuellt år.

Bästa Anime

Rösta på de tre bästa titlarna från 2012!


En komplett lista över alla 41 nominerade titlar finns på omröstningssidan under den tredje fliken - "Kandidater". Där kan ni välja mellan kompletta listor för nominerade animetitlar, karaktärer, röstskådespelare och studior. Det är i regel de officiella titlarna som används och är det någon titel ni undrar över kan ni klicka på namnet för att ta er till Genshiken.ses sida för aktuellt verk, där mer information kan finnas. Om ni tycker att det saknas någon karaktär (troligtvis en biroll) och kanske också den tillhörande röstskådisen är det bara att säga till här i den här tråden så lägger jag in den i databasen.

 

Det var det det. Omröstningsfasen är härmed inledd och vi hoppas att ni får ut så mycket som möjligt av de nominerade titlar ni väljer att komplettera ert tittande med. Följ bara länken nedan för att komma till vallokalen! Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Jag ser helst att ni ställer frågor här i tråden men ni kan även vända er direkt till mig eller Sceleris via PM (klicka på det vita kuvertet längst upp till höger bredvid ditt profilnamn). Tänk på att det kan vara så att andra funderar över samma sak som just du och därför kan det vara fördelaktigt att fråga i tråden för på så vis blir svaret tillgängligt för alla.


Ha det så kul med omröstningen och diskussionerna. Må bästa anime vinna!

Ta mig till vallokalen!

Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2012 är hjärtligt välkomna!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade mina misstankar sedan tidigare, men att se ynka 16 titlar i min filtrerade lista över bästa anime och inte känna att det är så stor konkurrens driver verkligen igenom poängen: 2012 var inget superår. :/

 

Det är i regel de officiella titlarna som används och är det någon titel ni undrar över kan ni klicka på namnet för att ta er till Genshiken.ses sida för aktuellt verk, där mer information kan finnas. Om ni tycker att det saknas någon karaktär (troligtvis en biroll) och kanske också den tillhörande röstskådisen är det bara att säga till här i den här tråden så lägger jag in den i databasen.

Den som är otålig eller för ödmjuk kan förstås själv lägga till karaktären/röstskådisen i Genshiken, fast då måste det nog godkännas av någon annan innan det kommer att synas där eller i AAA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv har jag massor som jag har tänkt hinna med att se under den här månaden. Jag håller på med Guilty Crown och Hellsing just nu för tillfället. Därefter tänkte jag se From Up on Poppy Hill, Aquarion Evol, Sakamichi no Apollon, Fate/Zero och Chūnibyō. Sedan får jag skjuta från höften.

 

Trots att det är massor som jag ska se finns det en röst jag redan nu kan lägga ut. Det spelar ingen roll hur mycket jag ser, det finns inte på världskartan att något kommer i närheten av Gintama när det gäller komik.  :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde att du redan hade sett Chu2koi med flaskis. :o

 

Håller med om Gintama', men det känns samtidigt taskigt att ha en vinnare "by default", så om det finns nån annan rolig serie så kan den få vinna över Gintama' fastän den kanske inte är lika rolig.

 

I nuläget ligger dock min A-röst på Gintama'. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hurra! Spännande! Jag har fortfarande halva Chihayafuru och hela Apollon att beta av innan jag är redo att rösta.

 

Får jag påpeka en möjlig brist som jag ser det med röstningssystemet? Om man bara har sett en komedi i år och vill rösta på den, då är ju i princip min "A" röst på den komedin värd mer än om jag hade sett tre komedier och därmed tvingats ge två och en poäng respektive på två andra titlar. Exempel: Jag har inte sett Gintama' och avslutade aldrig Nichibros. Jag har sett Chuu2byo och röstar på den och ger den tre poäng. Hade jag sett Gintama (och ändå tyckt Chuu2byo varit bättre) så hade ju Gintamas faktion fått två poäng, men nu i exemplet får den ju inte det. 

 

Förslag till lösning: Man kan bara dela ut "A" om man samtidigt delar ut "B" och "C". Man kan bara dela ut "B" om man samtidigt delar ut "C". Om man bara röstar på en titel i en given kategori så blir det automatiskt ett "C". Om man röstar på två titlar så blir rösterna "B" och "C". Det jag nyss beskrivit går förmodligen att beskriva otroligt mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade mina misstankar sedan tidigarjanka 16 titlar i min filtrerade lista över bästa anime och inte känna att det är så stor konkurrens driver verkligen igenom poängen: 2012 var inget superår. :/

 

Den som är otålig eller för ödmjuk kan förstås själv lägga till karaktären/röstskådisen i Genshiken, fast då måste det nog godkännas av någon annan innan det kommer att synas där eller i AAA.

 

Det är bara att säga till mig så fixar jag rättigheter! Hoppas nya systemet är på plats innan nästa år så allt detta kan skötas helt av sig självt :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får jag påpeka en möjlig brist som jag ser det med röstningssystemet? Om man bara har sett en komedi i år och vill rösta på den, då är ju i princip min "A" röst på den komedin värd mer än om jag hade sett tre komedier och därmed tvingats ge två och en poäng respektive på två andra titlar. Exempel: Jag har inte sett Gintama' och avslutade aldrig Nichibros. Jag har sett Chuu2byo och röstar på den och ger den tre poäng. Hade jag sett Gintama (och ändå tyckt Chuu2byo varit bättre) så hade ju Gintamas faktion fått två poäng, men nu i exemplet får den ju inte det.

Nu hänger jag inte med... Om du bara har sett en komedi och tycker att den är värd att rösta på, så får den i nuläget 3 poäng om du röstar på den. Om du har sett tre komedier och kan rangordna dem så kan du rösta och ge dem 3p, 2p respektive 1p (A, B, C). Men du tvingas inte rösta på de andra två, om du exempelvis tycker att de är för dåliga för att få ens 2p och 1p.

 

Vad är det för fel med ditt exempel? Om Chu2koi är den du sett och haft mest kul åt, så är det väl 3p som den ska få. Är det kanske att vi har olika uppfattningar om vad omröstningen gäller och hur man ska tänka på poängen? Vi anser inte (tror jag) att slutpoängen ska ge något slags absolutmått på kvalitet, så att den som får totalt 30p är dubbelt så rolig som den med 15p. Det handlar bara om att utse något som får ta kronan. Det kanske känns som att det är orättvist eftersom det kanske är nån serie som egentligen är roligare som bara många tyvärr har missat, men vinsten speglar också populariteten. Om tio år så kan vi titta tillbaka och se vinnaren som en representant för vad som var störst och mest omtyckt nu, en representant för "tidsandan" -- inte vad som "verkligen" var bäst. :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har haft samma funderingar som hillster.

Jomen blir det inte missvisande, om jag te.x bara sett fate/zero då skulle de ju ha varit min bästa romantik anime, även om jag kanske inte tycker den var särskilt romantiskt måste jag då antingen ge den 3p eller 0p.

 

Det jag skulle vilja är att :

Man får valet att ge 2 eller 1 poäng oavsett hur många serier man sett i kategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte missvisande eftersom din röst inte ska beteckna hur starkt verket är i kategorin. Om Fate Zero är den enda anime du har sett under året, och du inte tycker att det är fel att rösta på den i "bästa komik" ("drama/romantik" har den ju gott om!), och du faktiskt ger den din enda röst som "bästa komik", så är din röst på Fate Zero en röst på uttalandet att "under 2012 så var det Fate Zero man såg för att få ut komik". (2p- och 1p-rösterna står för "...och vinner inte A tack vare min röst så får jag försöka göra B till en vinnare, eller C".)

 

skulle Fate Zero vinna "bästa komik" så säger det antingen att Anime.se röstar på sånt vi inte tycker om, att vi inte såg många roliga serier alls -- eller att vi har ett väldigt konstigt sinne för humor. :happydrop:

 

Så ser åtminstone jag det, jag vet inte vad Meatrose tycker. :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde att du redan hade sett Chu2koi med flaskis. :o

 

Vi började på den men både han och jag kom till insikten att det vore synd att skynda sig igenom den. Tror det blev fyra avsnitt eller så. Tänkte däremot se den från början när jag sätter igång med den igen, troligtvis blir den och Fate/Zero de sista serierna jag ser för det är nog där jag förväntar mig mest.

 

Angående detta med omröstningspoäng

 

Jag har haft funderingar i samma banor tidigare år men bestämde mig för att jag nog föredrog att ha det som det redan var. Det beror nog lite på hur man själv resonerar när man lägger ut sina poäng. Bägge systemen tillåter en viss form av taktikröstning för den som verkligen vill men min tanke var en gång i tiden att den serien man röstar på får sina tre poäng, de övriga poängen är något man sätter ut, om man vill, på serier som också presterade bra på området men som inte nådde hela vägen in i kaklet (i jämförelse). Det kan ju exempelvis vara så att en serie lyckades jävligt bra med dramat och/eller romantiken men att den hade oturen att släppas samma år som något riktigt mästerverk. Om man exempelvis bara hade en röst inom varje kategori så finns det risk att en och samma serie skulle ta hem nästan varenda röst det året och andra bra serier faller i skymundan.

 

När vi då istället har ett system som tillåter dig att sätta ut tre olika valörer på din "topp 3" för varje kategori så kan man göra på två olika sätt som jag ser det. Antingen har man det som vi har det nu eller också gör man så att 1:an får 1 poäng om det är den enda du röstar på, den får 2 poäng om du röstar på två titlar och den får 3 poäng om du röstar fullt ut på tre titlar. Det jag ser som potentiell nackdel med detta är att man då kanske älskade en viss serie det året och bara för att höja värdet på sin röst lägger man ut två randomröster på något som inte egentligen är relevant för kategorin eller på något man kanske inte ens har sett, bara för att komma upp i en "trepoängare". Det kan generera en del "falska" röster som kan göra att resultaten blir missvisande. En annan nackdel är faktumet att om någon bara har sett en serie med exempelvis bra och tilltalande karaktärsdesign så ska dennes högsta (och i det fallet enda) röst vara lika mycket värd som den från en användare som placerar ut alla sina tre röster. Att inte ha det så skulle rimma lite illa med filosofin om att "alla är med och deltar i den utsträckning de känner för" eftersom vissa användares röster skulle bli mer värda än andras.

 

Jag säger inte att det ena är rätt och det andra är fel för det finns fördelar och nackdelar med bägge systemen. Personligen föredrar jag nog den befintliga modellen men därmed inte sagt att jag skulle vägra testa något annat i framtiden.

 

Oavsett vilket system vi använder kommer dock de slutgiltiga resultaten alltid att reflektera hur många och framför allt vilka titlar varje person som röstar har sett under året som gått. Det finns många fall där man hade kunnat rösta annorlunda om man bara hade sett "anime X" men när man röstade så hade man inte sett den än. Jag minns från 2007 att flera personer sade att de hade röstat på första säsongen av Code Geass om de bara hade sett den men Tengen Toppa Gurren Lagann blev under sändning mer uppmärksammad här och därmed "mer sedd" och det slutade med att den vann en poäng före just Code Geass. Enda sättet att komma runt detta vore om vinnarna röstades fram av en liten jury där samtliga röstande hade sett samtliga nominerade titlar och det scenariot känns inte som att det är ett realistiskt mål med detta jippo. :)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köper ovanstående förklaringar! Uppenbarligen har ni tänkt igenom detta och det är en superkul idé med AAA som jag är glad att få delta i. Jag tror faktiskt inte egentligen att någon får för sig att taktikrösta med flit. 

Kul att folk tycker att det är kul.

 

Jag tror egentligen inte heller att någon taktikröstar. Man får vara bra nördig för att vara så starkt emotionellt bunden till ett verk (som man inte på något sätt var inblandad i att skapa) att man manipulerar sina egna röster för att bättra på chanserna till vinst i AAA. Om inte ens jag gjorde det för att låta Code Geass vinna 2007 (genom att låta bli att rösta på TTGL) så gör nog ingen det.  :konata:

 

Men det är bra att fråga om sådant. De senaste åren har vi inte gjort några ändringar i upplägget men de första 3-4 åren gjorde vi ganska stora förändringar varje gång. Det blir lätt så att man blir lite hemmablind på grund av att man med åren har vant sig vid att "det är så här vi gör". Tankar och idéer är med andra ord alltid välkomna.

 

Vet inte om jag är dum i huvudet eller inte men jag har kryssat i 10st anime i filter listan, men när jag sedan ska gå in för att rösta så ser jag endast samma 6 anime på alla kategorier. Gör jag nått fel eller?
 

Det kan inte vara som så att fyra av de tio titlar du har kryssat för i ditt filter råkar vara nykomlingar*? I sådana fall dyker de endast upp i kategorin Bästa Nykomling.

 

*Serier som börjat under 2012 men som sträckte sig (åtminstone) in i januari 2013.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att folk tycker att det är kul.

 

Jag tror egentligen inte heller att någon taktikröstar. Man får vara bra nördig för att vara så starkt emotionellt bunden till ett verk (som man inte på något sätt var inblandad i att skapa) att man manipulerar sina egna röster för att bättra på chanserna till vinst i AAA. Om inte ens jag gjorde det för att låta Code Geass vinna 2007 (genom att låta bli att rösta på TTGL) så gör nog ingen det.  :konata:

 

Men det är bra att fråga om sådant. De senaste åren har vi inte gjort några ändringar i upplägget men de första 3-4 åren gjorde vi ganska stora förändringar varje gång. Det blir lätt så att man blir lite hemmablind på grund av att man med åren har vant sig vid att "det är så här vi gör". Tankar och idéer är med andra ord alltid välkomna.

 

 

Det kan inte vara som så att fyra av de tio titlar du har kryssat för i ditt filter råkar vara nykomlingar*? I sådana fall dyker de endast upp i kategorin Bästa Nykomling.

 

*Serier som börjat under 2012 men som sträckte sig (åtminstone) in i januari 2013.

Jamen se där, det var bara jag som var dum i huvudet:P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jamen se där, det var bara jag som var dum i huvudet:P

 

Inte då! När man sitter i filtret och klickar runt kan det vara svårt att hålla koll på vilka serier som är avslutade och vilka som fortfarande pågår (såvida man inte har sett klart en avslutad serie såklart). Men, bra att veta att det löste sig i varje fall.

 

Från det ena till det andra - jag såg klart Hellsing igår och får nog säga att jag hade förväntat mig mer, kanske framför allt från handlingen som enligt mig spårade ur en aning under den andra hälften (vilket förvisso är allt annat än ovanligt inom denna underhållningsform). Ibland kunde dialogen nästan få mig att famla efter "skämskudden" och jag tror att jag tyckte att serien tog sig själv och sina karaktärer på lite för stort allvar. Men men, smaken är som baken och det är inte så att jag skulle avråda någon från att se serien. Det är naturligtvis som vanligt så att det i slutändan helt beror på vilken sorts anime man gillar.

 

Jag vet inte, jag hade väl bara förväntat mig att själva grundhandlingen från källmaterialet skulle vara vassare när de nu valde att avsätta så pass mycket tid (och antagligen resurser?) för att göra en ny adaption.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från det ena till det andra - jag såg klart Hellsing igår och får nog säga att jag hade förväntat mig mer, kanske framför allt från handlingen som enligt mig spårade ur en aning under den andra hälften (vilket förvisso är allt annat än ovanligt inom denna underhållningsform).

Var den stark i någon mån då? Typ, var det bra action?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var den stark i någon mån då? Typ, var det bra action?

 

Nja, alltså, jag tror att det finns de som skulle säga att den hade jättebra action men jag är inte så säker på att jag håller med. Visst, jämfört med de flesta TV-serier som produceras så är det naturligtvis bättre i vissa avseenden men jag är ändå inte övertygad. Visst är vissa scener bra animerade men jag tycker att själva teckningarna ofta lämnade en hel del att önska. Det känns också som att karaktärsdesignen (internt) är väldigt varierande, som om de olika scenerna i ett avsnitt överlämnades till helt olika uppsättningar animatörer och tecknare (och så är det nog kanske). Ett exempel som jag störde mig enormt på var skillnaden på karaktärernas ögon och deras storlek. Ibland i vissa scener kunde ögonen vara flera gånger större än de var normalt vilket gav karaktären ett helt annat utseende.

 

Om jag får formulera mig såhär; gillar man action bör man ge den en chans och på så sätt skapa sig en egen uppfattning. Jag är ingen actionfantast utan envisas med att alltid sätta karaktärer och handling i första rum, oavsett genre, så man bör nog inte fästa alltför stor vikt vid min åsikt i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, Alucard själv har väl sin charm antar jag, kanske framför allt i början av serien när han fortfarande är lite mystisk. Jag tycker nog att hans röst fungerar tämligen väl också. Wakamoto Norios "Alexander Andersen" får väl ett "A for effort" i varje fall, även om både han och karaktären tenderar att spela över ibland. ;)

 

Musiken i filmer och serier är något som kan gå mig nästan helt obemärkt förbi, vilket den gjorde i det här fallet. Det beror oftast på en av två anledningar; antingen är den helt enkelt inte särskilt minnesvärd eller också gör den sitt jobb väldigt väl i att den förstärker upplevelsen av det som sker på skärmen utan att pocka på för mycket uppmärksamhet. Jag tror (utan att vara i kyrkan) emellertid att det är alternativ nummer ett som gäller den här gången, i varje fall för mig.

 

Det är inte så att jag totalsågar serien, trots att det kanske låter så nu när jag mest pratar om dess tillkortakommanden. Den ligger nog någonstans kring "okej" på min skala men en del av det positiva är väl faktumet att den rent visuellt naturligtvis har en del att komma med som en vanlig TV-serie som sänds en gång i veckan har väldigt svårt att leverera.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänke försöka göra slut på Guilty Crown och få From Up on Poppy Hill sedd under helgen. Jag har fått för mig att den sistnämnda är svag för att vara en Ghibli-produktion men detta baserar jag inte på något, det är bara en magkänsla efter att ha sett kanske totalt 20 sekunder av den. Jag hoppas på att bli positivt överraskad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär i februari är det verkligen dags att glutta på all anime som man försummat under tidigare året, så det är vad som har gjorts.

 

Mina slutliga tankar på Hyouka är ungefär samma som tidigare. Jag gillar deckeriet och animationen, men dramat går jag inte riktigt igång på. På den ljusa sidan så blev dramat aldrig fullt lika smörigt igen efter avsnitt fem eller vad det var, men på den mörka sidan så verkar serien favorisera drama över mysterier i den andra halvan. Åh, lite gåtlösning sker serien igenom, men de blir lite tråkigare och enklare emot slutet. Jag antar att det behöver handla om karaktärerna också, men det var som sagt en bit av serien jag inte uppskattade så värst.

 

Något som det är hög chans att den får poäng för, dock, är sitt sluttema. Det har egentligen ingenting med serien att göra, men det är så mysigt och fantasifullt och välanimerat. Två brudar som ligger på en stor säng under någon sorts stjärnbildapparatur. Goa grejer. Musiken i Hyouka känner jag mig kluven över. Det var några gånger jag verkligen gillade hur musiken förhöjde och passade till sin scen, men de gångerna var det nästan bara gammal, klassisk musik som användes. Jag vet inte om jag vill ge serien poäng för det, för det är ju inte seriens musik per se.

 

På tal om musik så har jag funnit en viss kärlek för den i Yuru Yuri. Den känns så mycket mer melodiös och full av karaktär än många andra livsskiveserier. Många stycken är också olika variationer på en eller två melodier. Jag gillar det. Det gör att serien kan använda samma musik om och om igen utan att egentligen använda samma musik. Briljant!

 

Jag såg också precis igenom Nekomonogatari Black. Den får mig att önska att vi hade en "bästa fanservice"-kategori.

 

Jag undrade innan jag sett kortserien vad syftet med den riktigt var. Den här incidenten hade ju redan förklarats i Bakemonogatari och haft en kort flashback. Det lät rätt menlöst att gå igenom den historien en gång till. Så gav Neko mig mer än vad jag hade förväntat mig? Ja och nej. Det var flera karaktärer som jag tycker jag fick mycket intressanta, nya insikter till, men handlingen var inte så spännande. Jag visste ju i stort sett allt som skulle hända. Den hade inget riktigt nytt innehåll som t o m Nisemonogatari hade. Kanske kommer den kännas mer betydelsefull när Kizu kommer ut och kronologin för hela första "säsongen" böcker är helt adapterad.

 

Jag skulle gärna vilja se Another också innan jag röstar. Vi får se om det finns tillräckligt med tid i januari. Det är som tur är en kort serie.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just satan, Nekomonogatari Kuro hade jag glömt bort. Ännu en serie jag ska hinna med, tur att den är riktigt kort.

 

Av det jag hittills har sett är nog Hyōka lite av en favorit men jag har en del serier kvar att se som jag i varje fall tror är bra.

 

Jag blev klar med Guilty Crown nyligen och den var faktiskt bättre än jag hade väntat mig. Nästan samtliga av seriens element är dock rakt av plagierade från en annan serie och egentligen skulle jag vilja göra en jämförelse som tar upp de otaliga parallellerna så jag säger nog inte så mycket mer om den i nuläget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...