Hoppa till innehåll
Anime.se

Åttonde generationens spelkonsoler


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Blir ledsen när jag ser vad Microsoft gör av min älskade spelmaskin, har varit MS trogen under många år men det verkar som att det blir att vända sig till Sony i förstahand om man bara vill spela sina spel utan massa krullidutter år handviftande trams. Kommer ju dock skaffa en "Xbox One" i sinnom tid, främst eftersom Halo fortfarande kommer vara exklusivt till Microsofts plattformar.

 

I slutändan blir det nog spelen som avgör(hoppas på E3) men på förhand vill Microsoft för mycket med sin "konsoll" vilket kommer lämna hardcore spelandet lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är gäspigt oimponerad av allt jag hört från både XB1 och PS4.

Jag nästan spontaninköpte en Wii:U bara för att 1) de gimmickar som fanns till den var bara gejmerrelaterade (en jämrans touchscreen till kontroll, hur jäkla sjukt är inte det liksom?) och 2) för att de andra konsollerna verkade så himla fokuserade på OMFG UNDERHÅLLNINGSCENTRAL. Jag börjar bli less på det. Jag vill ha en maskin som bara är en spelmaskin och inte försöker dessutom vara en TV, filmspelare och gud vet vad dessutom.

 

Det finns knappt några spel till Wii:U men jag behöver inte så många med takten jag spelar spel i. Och behöver jag en time sink så finns DQX till den. Fullkomligt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Det är lite såhär att man undrar vart värden tagit vägen när någon säger:

"Du, när ni har köpt en sak, då kan ni sälja den igen, eller låna ut den, eller behålla den"

och det bemöts med jubel.

 

Jag menar WTF? Det BORDE bemötas med ett "JA. DUH!" Det är fullkomliga självklarheter. Vi ska inte behöva jubla åt sådana saker.

 

Det är som att någon lanserar en ny bil med orden:

"Och när ni vrider om nyckeln, då går motorn igång. Och sen kan ni köra bilen. Med gaspedalerna"

och folk jublar åt det.

 

Eller "Och vet ni vad? Den kommer INTE att stanna på motorvägen om den inte kan se stjärnorna. Och vi kommer INTE ha en övervakningskamera i bilen"

och folk jublar åt det.

 

Man ska inte jubla åt det. Det ska vara helt fucking jävla själklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I galna tider som dessa så fruktade nog publiken det värsta (och hade skäl för det), så att få sin farhågor förnekade kändes nog som en lättnad.

 

Jublet var nog delvis också för att det var en komisk pik mot Microsoft. Typ "HA! där har ni, Microsoft, för att ni ens kom på tanken att försöka rasera vår rätt till våra egna fysiska ägodelar!".

 

(Fast PS4 är inte helt utan DRM. Det verkar som att de låter det vara upp till tredjepartsutvecklare huruvida spelare ska kunna spela begagnade spel online.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag hade pengar skulle jag köpa båda utan tvekan. Jag bryr mig inte om att behöva vara uppkopplad en gång om dygnet, eller krångel angående att sälja spel, det gör jag ändå aldrig. Både Microsoft och Sony såg ut att ha underbara spel att locka oss med -- Project Spark och Ryse till Ettan och Infamous Second Son till Fyran, för att inte tala om att de flesta stora spel kommer till multiformat. Vi har dessutom inte sett vad Xbox-ettans har för kraft under skalet, och det ryktas om saker som att prestanda skall kunna hämtas "ur molnen", vilket med Microsofts formidabla nätverk kan betyda underverk.

 

I dagsläget känns det ändå som att PS4an ha övertaget -- de har definitivt bättre attityd mot spelarna -- men sedan får man inte glömma att just Sony hade en rejäl uppförsbacke i början av denna generation, men lyckades klättra upp till toppen ändå, så varför inte Microsoft? I slutändan vill jag se alla tre konsoler lyckas: starkare konkurens betyder bättre och fler spel för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag undrar verkligen om någon kommer köra Ryse - Son of Rome, det enda de visade var massa quick time event,  visa en episk sekvens, quick time event igen, det verkade så fruktansvärt tråkigt. Det enda till xbone som verkade väldigt intressant var Project spark. 

 

Sen kunde jag inte hålla mig för skratt när de visade minecraft bland nextgen spelen, det var ju inte en snabbvisning heller... utan full trailer visning. Nej, skärpning Microsoft. 

 

Sony hade fler intressanta spel, framförallt är jag helt förälskad i Kingdom Hearts serien (även första är det bästa i serien av de jag spelat hittills). 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där med att köra fjärrserverberäkningar (eller "cloud computing") verkar jäkligt suspekt om man bara tittar lite på matten. Det handlar alltså om att bara skicka data till en fjärrserver som – kraftigare som den är – gör uträkningen och skickar tillbaka resultatet.

 

Fine, i teorin. Men i praktiken undrar jag. Det som tar mest umpf är de grafiska beräkningarna, och ska de skicka den volymen över internet (och tekniskt sett strömma spelet till xboxen) kommer det bli bandbreddsbrist så det förslår. Andra komplexa beräkningar i spel, som kollisionsvektorer, har jag svårt att tro att de är så avancerade och omfattande att det är värt att skicka till en mäktigare dator någon annan stans.

 

Det låter som en väldans skakig ursäkt för att "du måste vara uppkopplad KONSTANT för att få spela det här". Ungefär som Cim City 4, där EA påstod exakt detsamma och det visade sig vara skitsnack.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkligen härliga nyheter får oss alla. Att boxen skulle bli regionsfri var en trevlig överraskning, och hjälper förhoppningsvis att lägga press på Nintendo att slopa konceptet.

Nu ligger båda enheterna på samma plan för min del, så det blir svårare att peka på vilken jag kommer att köra med nästa generation. Kanske göra jag som denna generation: Playstation för FPS (pgs. symmetriska spakar) och Xbox för tredjepersonsactionspel. Eller om spel på PS4an överlag ser snyggare ut så kanske den blir min "huvudkonsol".

 

Den som lever får se. I vilket fall är jag mer hajpad än någonsin inför XStation 41.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte ja, även om MS gjorde en xbox 180, så är jag ändå trogen PS4:an, fler intressanta spel, de har en tydlig ställning till att deras fokus är spel. Är fortfarande mot Xbox one efter deras misslyckade uppvisning av konsollen första gången där allt handlade om hur bra den var för att titta på sport med. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag känner mig också klart misstänksam. För min personliga del så brände Microsoft sina skepp med det där dravlet; även om de backar så kommer Kinect vara på, maskinen kommer vilja koppla upp sig när den kan, och Microsoft är på PRISMs lista över kontrakterade företag. Så nej, jag kommer inte släppa en xbone över tröskeln till mitt hem.

 

Än så länge så tycker jag Wii U är den plojigaste dumkonsollen av dem alla, och därför mest kul. Med takten jag spelar spel så är det finfint om det kommer ett (för mig) bra spel i halvåret. Resten får vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, blev enormt besviken på Microsoft i och med ändringen, nu får vi en något uppgraderad Xbox 360 som vi kan titta på TV med. Bort försvinner framtiden med moln-tjänster för utlåning och delning av spel, digitala marknaden kommer vara kvar på samma skitplan som nu där spelen kostar lika mycket som i butik och begagnat marknaden fortsätter att stjäla enorma summor pengar från utvecklare. Istället kommer vi får MER DLC, mikrotransaktioner m.m nu när utvecklarna måste få in pengar den vägen istället för ny-exemplar av spelen dom utvecklar.

 

Värdelöst, kommer inte att inhandla en konsol nästa generation trots mitt älskade Halo 5 och min trogna Microsoft historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen att det där med begagnade spel, att man alltså inte äger skivan man köpt och inte kan sälja den vidare, enligt vad jag hörde inte är lagligt i EU, så det kan hända att de inte hade något val.

 

Det där att begagnatmarknaden bara är en pengablödare för utvecklarna låter dessutom som en bortförklaring för att man vill ha kontroll. Det är ingen som vet hur en marknad som förbjuder begagnat skulle funka. Jag vet att jag köpte en xbox PÅ GRUND AV att det fanns begagnade spel; jag skulle ALDRIG köpt en om det inte gick att köpa begagnade spel. Och på grund av att jag hade en köpte jag en hög spel på släppdatumet. Jag köpte Saints Row 2 begagnat, och PÅ GRUND AV DET köpte jag Saints Row 3 på släppdatum och kommer att köpa Saints Row 4 på släppdatum också.

 

Att begagnade spel BARA skulle vara en förlust för utvecklare är enögt. Själva existensen av begagnade spel sprider konsollen, vilket utökar kundkretsen. Till och med Microsoft inser att ingen vill göra spel till en maskin som ingen vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För övrigt är jag gamer FÖR ATT jag utsatter för så många spel med C64:an, på vilken jag piratade i stort sett allting (för det var det enda sättet att få tag på något). Jag skulle aldrig varit så intresserad om jag inte haft tillgång till att kunna plocka upp en mängd spel billigt.

 

Chrono Trigger kostade 11800 yen på släppdagen. Det var ungefär tusenlappen. Det betalade jag, och gissa varför? På grund av alla Final Fantasy, som jag köpt, begagnade eftersom det var enda alternativet (utom sexan som också köptes ny).

 

Hur spritt tror du att Chrono Trigger varit om det kostat TUSEN SPÄNN för varenda själ?

 

Som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv är jag inte orolig för att Microsoft ska spionera på oss i någon uststräckning alls. Ett, det är olagligt, och två, till vilket syfte? Om det är så viktigt att veta hur många spelare som finns i geneme spelrum samtidigt så kommer de nog att fråga om först innan den informationen laddas upp. Om de till trots skulle komma över någon information som de kan göra något illa med, och det kommer ut att de utnyttjat detta, skulle skandalen bli deras död. Är den statistik som de eventuellt vill åt verkligen värd den risken? Annars har Pyttemjuk utlovat gott om privatinställningar, som att man kan stänga av kameran när konsolen inte är på; och om inte annat skulle det förvåna mig om det inte finns någon inställning att koppla ifrån sig och stänga av automatisk uppkoppling till internet.

Faktiskt tycker jag att Kinecten är boxens ända stora försäljningspunkt nu, eftersom vi går miste om roliga funtioner som att kunna dela spel digitalt till vänner och ha hela sitt bibliotek på hårddisken så att man slipper dra fram skivan varje gång. Måtte de inte få för sig att slopa kameran med; implementeras man den rätt finns det inga gränser på vad man kan göra med spelen: kasta magi genom att lyfta handen, fånga en granat i luften, vifta bort dimma, köra en Fos Rodah genom att verkligen ropa "Fos Rodah!", allt utan att man behöver ställa sig upp eller släppa greppet om handkontrollen. Jag är alltid öppen för nya spelidéer, och i det avseendet bjuder krysslådan på något som gamla spelstationen inte gör.

 

Med det sagt är det PS4an som gäller i första hand för mig. Den kommer att vara lite kraftfullare, och eftersom den inte längre är en mardröm att utveckla till så tvivlar jag inte på att spelen kommer att flyta på bättre än någonsin. Dessutom gillar jag symetriska spakar när jag spelar FPS på konsol, och det tycks komma en hel del sådana framöver. Men när de där exklusiva titlarna börjar trilla in exklusivt till Xbox-ettan så känner jag mig själv bättre än att tro att jag klarar mig utan den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...