Hoppa till innehåll
Anime.se

Åttonde generationens spelkonsoler


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

För övrigt är jag gamer FÖR ATT jag utsatter för så många spel med C64:an, på vilken jag piratade i stort sett allting (för det var det enda sättet att få tag på något). Jag skulle aldrig varit så intresserad om jag inte haft tillgång till att kunna plocka upp en mängd spel billigt.

 

Chrono Trigger kostade 11800 yen på släppdagen. Det var ungefär tusenlappen. Det betalade jag, och gissa varför? På grund av alla Final Fantasy, som jag köpt, begagnade eftersom det var enda alternativet (utom sexan som också köptes ny).

 

Hur spritt tror du att Chrono Trigger varit om det kostat TUSEN SPÄNN för varenda själ?

 

Som sagt.

 

Visst kan begagnade spel leda till försäljning av nya ur serien, det är sant men det är egentligen vad demos är till för, om du gillar en demo så köper du spelet, det spelar ingen roll hur spritt Chrono Trigger må vara för att folk köpt det begagnat eftersom exakt 0 kr från det köp du gjort begagnat går till utvecklaren och inte heller syns det i statistiken, så i slutändan har du faktiskt stjälpt utvecklaren från att göra en uppföljare eftersom folk har köpt färre ny-exemplar(mindre pengar till utvecklaren) och sedan spridit det mellan sig.

 

Man kan rättfärdiga det för sig själv hur mycket man vill, precis som med piratkopierat (jag har inte råd med allt jag vill se, etc,etc) men sanningen är att spel, film och annan media inte är någon mänsklig rättighet som man kan skaffa hur som helst bara för att man vill.

 

Att intala dig att du hjälper någon att sälja konsoler och bidrar till marknaden för att du köper begagnade spel är falskt, en konsol kostar efter 6 månader inte ens en bråkdel att producera jämfört mot vad den säljs för och dessutom utvecklas konsolerna av företag som har pengar att backa upp den med. Med få undantag så sker all spelutveckling på lånade pengar vilket betyder att om inte intäkterna täcker kostnaderna så är det adjö. Självklart ska inte alla spel sälja 5 miljoner, det finns ju skitspel också och där är det självklart varför dom misslyckas.

 

Jag känner att det blir lite personligt här men jag brinner för frågan eftersom jag själv arbetar i spelbranschen sedan ett par år tillbaka och ser det här i förstahand, Microsoft hade visioner för sin konsol som vi utvecklare har efterfrågat i 10 år men inte varit möjligt fram till nu, tyvärr ser inte folk längre än vad plånboken är tom idag. Hade man verkligen satt sig in i frågan hade man snabbt förstått att med Microsofts original plan för Xbone så hade spelen kunnat bli flera hundra kronor billigare, istället kommer vi som sagt se mer mikrotransaktioner och onödig DLC. Se på Steam och deras policy, du kan inte dela med dig av något, du är till största del bunden till att vara online om du vill komma åt dina spel, t.o.m hemma vissa gånger men ingen klagar på Steam, varför jo för att dom räddade PC-marknaden med sina lättåtkomliga spel till ett billigare pris eftersom alla spel dom säljer är ny-exemplar.

 

ordbajs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är även en fråga jag brinner för Misho, jag måste säga att jag kunde inte tagit mer avstånd från dina påståenden. Nintendos CEO, Satoru Iwata, gjorde nyligen ett uttalande om begagnat marknaden, det han sa kortfattat var att det inte kommer finnas en begagnat marknad om utvecklare gör tillräckligt bra spel. Något jag helt instämmer med, om man tittar på spelutbudet hos EBGames eller liknande butiker så är spelen/filmerna osv. där nästan uteslutande dåliga spel eller sportspel. Väldigt sällan ser man några "riktiga" spel där. Vilket också är anledningen till att jag i regel inte köper begagnade spel (om det inte rör sig om t.ex. äldre PSX spel som inte längre tillverkas), men aldrig i butik då priserna är så hutlösa att det ofta är billigare för mig som konsument att köpa nya utgåvor av spelen (själva konsollerna är ibland ett undantag, men de var mer hållbara förr i tiden så jag drar mig överlag för att köpa begagnad modern hårdvara). 

Du går hårt åt på spelbranchen men det är likadant inom alla industrier vill du förbjuda all handel av begagnat material och att allt hamnar på tippen istället?  

 

Att du sen jämför begagnat marknaden med piratverksamhet är bara skrämmande, jag börjar frukta för mänsklighetens framtid när jag läser sånt.  Jag bemödar mig inte att svara mer än så här, för det är bara fel tankebanor. 

 

Hade microsoft följt sin ursprungliga plan för XBone hade inget förändrats för de hade inte sålt tillräckligt mycket, det finns flera fall där spel eller andra prylar fallit redan innan de släppts för att de haft så dåligt rykte. Så det var ett bra drag av MS eller snarare ett påtvingat drag i rent överlevnads syfte. 

 

Sen vet jag inte var du bort någonstans, men där jag köper spel är spelen alltid billigare att köpa i butik alternativt i en webbutik, enda anledningen till att jag ens köper på steam är när det är rea då de är riktigt billiga då. (Detta i Sverige då alltså, jag kan inte uttala mig om hur det varierar i andra länder med steams priser och butikspriser. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, rättfärdiga och rättfärdiga, jag känner inte att jag behöver rättfärdiga min handel av begagnade varor alls, eftersom jag känner att jag har full juridisk och moralisk rätt. Jag känner ingen skuld mot biltillverkaren för att jag köper en begagnad bil istället för en ny, ingen skuld mot förläggaren eller författaren när jag köper en begagnad bok, och ingen skuld mot spelförläggare eller spelutvecklare när jag köper begagnade spel. Det gäller handel av fysiska varor, inte "licenser". Jag köper en bok, inte "licensen att läsa texten på pappret", och jag köper ett spel på skiva i fodral, inte "licensen att spela spelet på skivan". (Om något, så skulle man kunna säga att licensen följer med innehavet av boken eller skivan.)

 

Detta är en verklighet som alla som tillverkar och säljer fysiska varor får leva med och justera sina verksamheter kring. Jag tycker ungefär lika mycket synd om spelutvecklare som inte kan överleva vidareförsäljningsrätten, som jag tycker om liveorkestrar som inte kan överleva skivinspelningar.

 

I vilket fall så tänker jag att Microsoft hade lätt för att ändra sig eftersom de hur som helst kommer försöka gå över till "Steam-modellen", om så bara för att slippa mellanhänder. De kan gå med på att låta konsumenter ha sina rättigheter de förväntar sig angående sina fysiska grejer i behåll, så länge de fortfarande kan fasa ut försäljningen av fysiska plastskivor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv är jag inte orolig för att Microsoft ska spionera på oss i någon uststräckning alls. Ett, det är olagligt, och två, till vilket syfte? Om det är så viktigt att veta hur många spelare som finns i geneme spelrum samtidigt så kommer de nog att fråga om först innan den informationen laddas upp.

 

"Kommer de nog" har jag hört för många gånger. Sen kom PRISM. Så, nä, jag tror inte de kommer fråga först.

 

Om de till trots skulle komma över någon information som de kan göra något illa med, och det kommer ut att de utnyttjat detta, skulle skandalen bli deras död.

Det har redan kommit ut. Har de dött? Nä.

 

kasta magi genom att lyfta handen, fånga en granat i luften, vifta bort dimma, köra en Fos Rodah genom att verkligen ropa "Fos Rodah!"

Fy farao. Jag kommer tycka det är tycka att det är roligt första gången, och därefter blir asirriterad på det. Dessutom kommer jag irritera mig på alla gånger som den misslyckas med att känna igen något, eller misstolkar en gest. Så nej tack.

 

Plojsaker är kul så länge de har med kontrollen att göra. Men så fort jag ska vifta med handen istället för att trycka på en knapp, så räkna ut mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst kan begagnade spel leda till försäljning av nya ur serien, det är sant men det är egentligen vad demos är till för, om du gillar en demo så köper du spelet

Nej, det gör jag inte. Det är tillgängligheten av begagnade spel som gör att jag köper en konsol. Och det är att jag har en konsol som gör att jag köper spel till den. Har jag ingen konsoll har jag inget demo att spela.

 

Att intala dig att du hjälper någon att sälja konsoler och bidrar till marknaden för att du köper begagnade spel är falskt, en konsol kostar efter 6 månader inte ens en bråkdel att producera jämfört mot vad den säljs för och dessutom utvecklas konsolerna av företag som har pengar att backa upp den med.

Du läste fel. Jag menar inte att jag bidrar till konsollmarknaden, utan spelmarknaden. Jag bidrar till marknaden för nya spel genom att jag har en konsoll, och den har jag för att jag kan köpa begagnade spel. Du må tycka vad du vill om det, men det är sant. Inga begagnade spel, inget köp av konsoll. Ingen konsoll, inget köpa av nya spel.

 

Hade man verkligen satt sig in i frågan hade man snabbt förstått att med Microsofts original plan för Xbone så hade spelen kunnat bli flera hundra kronor billigare

Samtidigt som de får total översikt över vad som spelas. Det är obehagligt.

 

Se på Steam och deras policy, du kan inte dela med dig av något, du är till största del bunden till att vara online om du vill komma åt dina spel, t.o.m hemma vissa gånger men ingen klagar på Steam

Jo, jag. Jag gillar inte Steam, av ovanstående anledningar. Men det är en annan sak. Steam är ETT sätt att köpa spel på. Microsoft ville att det här skulle vara DET ENDA sättet till xbone. Det är stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fy farao. Jag kommer tycka det är tycka att det är roligt första gången, och därefter blir asirriterad på det. Dessutom kommer jag irritera mig på alla gånger som den misslyckas med att känna igen något, eller misstolkar en gest. Så nej tack.

Haha, som det jag hörde en poddradiovärd berätta. Han spelade Steel Battalion: Heavy Armor, tror jag det var, där man ska styra en mecha genom att vifta med händerna i luften för att simulera knapptryckningar på en kontrollpanel, och den tolkade någon av hans rörelser som att sväva med handen över självförstörelseknappen. "Nejnejnejnej!" hinner han mässa innan han rycker upp handen för att försöka få bort sitt spel-alter ego från knappen. Givetvis tolkar Kinect det som att handen skulle tryckas ner.

 

Nej, om det hade varit någon gimmick som jag tycker att de stora spelbolagen borde ha satsat på inför denna åttonde generationens spelkonsoler så hade det varit VR, inte rörelseigenkänning.

 

Du läste fel. Jag menar inte att jag bidrar till konsollmarknaden, utan spelmarknaden. Jag bidrar till marknaden för nya spel genom att jag har en konsoll, och den har jag för att jag kan köpa begagnade spel. Du må tycka vad du vill om det, men det är sant. Inga begagnade spel, inget köp av konsoll. Ingen konsoll, inget köpa av nya spel.

 

 

Begagnatförsäljning håller ju dessutom kvar pengar i spelsammanhang: den som säljer spelet gör det ju ofta för att delfinansiera nyköp av spel. Och den som låter bli att köpa en konsol för att man inte kan spela begagnat, kanske använder pengarna på någon helt annan form av underhållning, kanske med resultatet att den som gillar att köpa nya spel får strunta i att köpa vissa spel över huvud taget.

 

Vad som innebär en större nettovinst för tevespelsbolagen har jag förstås ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har redan kommit ut. Har de dött? Nä.

Jag menar om det skulle komma ut att de agerar på information som de illegalt har fått tag på via Kinect. Något sådant fall har mig veterligen inte hänt ännu, åtminstone i sådan utsträckning att det har blivit en stor grej.

 

Angående begagnadhandeln kan jag lite grann förstå båda sidor. Jag vill också att intäckterna från alla sålda spel ska gå till direkt till utvecklarna/utgivarna, speciellt nu när spelen kommer att bli dyrare än någonsin att utveckla. Samtidigt gillar jag känslan att leta runt bland begagnadhyllorna och och hitta några riktiga pärlor (att det knappt skulle finnas bra spel kvar i dem som Dread säger håller jag nog inte med om; hittade Alan Wake för 90 spänn och Brütal Legend för 40), och det känns lite läskigt att tänka at spel kommer att bli något annat än en skiva som man har i bokhyllan. Men för att vara rättvis finns det redan nu gott om spel som bara kan fås via nedladdade medier, som inte är sämre spel för det, och om det till slut kommer bli så att digitala spelköp blir det ända sättet att kunna sälja riktigt stora spel så är det något jag är redo att acceptera. Även om det skulle ha hänt denna kommande generation så finns det redan så mång spel på fysisk skiva/kasett därute att släcka min samlartörst för resten av livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om det till slut kommer bli så att digitala spelköp blir det ända sättet att kunna sälja riktigt stora spel så är det något jag är redo att acceptera. Även om det skulle ha hänt denna kommande generation så finns det redan så mång spel på fysisk skiva/kasett därute att släcka min samlartörst för resten av livet.

Totalt medhåll. Om "digital only"-paradigmet leder till ohållbara villkor (till exempel 600-kronorsspel som aldrig går ner i pris -- jag väntar fortfarande på att Call of Duty 4 ska kosta under hundralappen på Steam!) så spelar jag inte deras nya spel, helt enkelt.

 

Mer tid åt anime, tjoho!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade man verkligen satt sig in i frågan hade man snabbt förstått att med Microsofts original plan för Xbone så hade spelen kunnat bli flera hundra kronor billigare

Hehe jadu, jag är inte så säker på det. Känner jag de digitala utgivarna rätt kommer de digitala utgåvorna av spelen kosta ungefär så mycket som spelen kostar på skiva idag. Se t.ex. Steam, där kostar alla Call of Duty från och med CoD: Black Ops (2011) och framåt fortfarande 59.99€, Blizzard vill i deras egna butik ha 59.99€ för en digital kopia av Diablo III etc.

 

Dessutom, med spel på skiva händer det inte allt för sällan att butikerna säljer spelen under inköpspris som lockvaror och det är ju bra för oss konsumenter! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En säljare = mindre konkurrens. Konkurrens är lite utav förutsättningen för en marknadsekonomi, så det är frustande roligt att förslaget kommer från en amerikansk firma.

 

Total övervakning och kontroll av andra "för att skydda er från terrorister" är dessutom klassikerrepliken från totalitära kommunistregimer, så det är också rätt pekande. Jag börjar undra om inte Amerika har smygbytt ideologi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nintendos CEO, Satoru Iwata, gjorde nyligen ett uttalande om begagnat marknaden, det han sa kortfattat var att det inte kommer finnas en begagnat marknad om utvecklare gör tillräckligt bra spel.

 

Det där uttalandet låter rätt irrelevant då de enda exempel han nämner är multiplayer-upplevelser. Självklart kommer multiplayerspel vara mer långlivade än något där du spelar igenom en handling en gång och sedan är klar. Vad har du för anledning att spara en skiva av den senare sorten när du väl spelat igenom det? Oftast ingen om du inte är en samlartyp, vilket de flesta spelare nog inte är nu när tv-spel har blivit så mainstream.

 

Att du sen jämför begagnat marknaden med piratverksamhet är bara skrämmande, jag börjar frukta för mänsklighetens framtid när jag läser sånt. Jag bemödar mig inte att svara mer än så här, för det är bara fel tankebanor.

 

Jag har svårt att se vad skillnaden skulle vara. Alla ursäkter för att köpa begagnade spel är väl sånt man hört för piratkopiering också (det ger mig mer pengar att köpa andra spel/konsoller; jag skulle ändå inte köpt det om det inte var så billigt, etc), och i båda fallen går inte en krona till de som faktiskt gjorde spelet till en verklighet. Den enda skillnaden är väl att när det gäller begagnade spel går en massa pengar till en tredje part; en tredje part som blir mer och mer förlegad i det digitala samhället.

 

Jag känner ingen skuld mot biltillverkaren för att jag köper en begagnad bil istället för en ny, ingen skuld mot förläggaren eller författaren när jag köper en begagnad bok, och ingen skuld mot spelförläggare eller spelutvecklare när jag köper begagnade spel.

 

Skillnaden där är väl att med begagnade bilar och böcker kommer det alltid medfölja ett visst slitage och kortare livslängd jämfört med något nyproducerad. Det kommer alltid finnas en självisk motivation till att köpa en ny bil eller en ny bok. Det gör det inte riktigt med tv-spel. Och så är ju bil också mer av en långvara. Tv-spel är i en rätt unik situation vad gäller funktionalitet och intäktskällor, så det är svårt att jämföra med något annat som man kan hitta begagnat.

 

Jag känner en viss skuld, för när jag tycker att en konstnärlig vara är värd att betala för vill jag ändå att så mycket som möjligt av min betalning går till de som är ansvariga för varans existens eller tillgänglighet. Tyckte jag inte det skulle jag bara pirata skiten närhelst möjligt.

 

Men det som låter riktigt drygt och som

anser är den stora skadan med begagnade spel är detta.

 

Let's talk about why i don't think used games are that good an idea, and really this all stems from working at Game. They focused a lot on used, to the point where the first few days it's drilled into you that selling used is the most important thing you can do, and you should do it at the expense of pretty much everything else where possible. If you have a used console, sell the used console; if you have a used copy of a game, sell the used game, and it's not just "sell the used game", it's agressively push that game onto someone who was gonna buy a new copy. That is what we are trained to do. We need to keep in our minds whether or not there is a used copy, and we need to push it to the consumer in a fairly heavy-handed way, expressing that it's just as good as new, expressing that you're saving money, and so on and so forth.

 

Det är ett rätt snorigt sätt att tjäna pengar på, och det på spelutvecklarnas bekostnad. Metoder för att kontrollera eller begränsa begagnad-marknaden är ett försök av utvecklare och förläggare att överleva när de stora spelbutikerna hellre tar en större bit av kakan själva. Det kan jag sympatisera med.

 

Detta har också nämnts i tråden:

 

You're a steam user? You wanna know why steam costs the same for the most part when it comes to new games, even though you're not getting a physical box and it's clearly cheaper to distribute that way? You wanna know why that is? It's because people like Gamestop and Game pressure publishers to make sure that the price would remain the same, because if it wasn't they say "We'll stop stocking it, then."
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla ursäkter för att köpa begagnade spel är väl sånt man hört för piratkopiering också (det ger mig mer pengar att köpa andra spel/konsoller; jag skulle ändå inte köpt det om det inte var så billigt, etc), och i båda fallen går inte en krona till de som faktiskt gjorde spelet till en verklighet.

Det gör det visst. Indirekt, förvisso, men det hindrar inte att det är pengar.

 

Eller enklare uttryckt: Det finns garanterat massor med folk som betalar fullpris för ett spel för att de vet att de sen kan göra sig av med spelen för en tvåhundring. Deras inköp är alltså baserat på andrahandsmarknaden. Alla vill inte samla på sig.

 

 

Skillnaden där är väl att med begagnade bilar och böcker kommer det alltid medfölja ett visst slitage och kortare livslängd jämfört med något nyproducerad.

För bilar gör det ju det, men inte för böcker. De är inte förbrukningsvaror på samma sätt; inte heller DVD-filmer.

 

Visst att det kommer in MINDRE pengar till tillverkaren om man köper begagnat. Men å andra sidan så kommer det in mindre pengar begagnat till tillverkaren om man köper den brittiska DVD-boxen av Gurren Lagann än om man köper i Japan, så det är ju inte exakt vad det är man handlar som det handlar om, utan till vilket pris. En begagnad mangabok i Japan ger nog (indirekt) mer till författaren än en ny amerikansk bok gör.

 

Det är ett rätt snorigt sätt att tjäna pengar på, och det på spelutvecklarnas bekostnad. Metoder för att kontrollera eller begränsa begagnad-marknaden är ett försök av utvecklare och förläggare att överleva när de stora spelbutikerna hellre tar en större bit av kakan själva. Det kan jag sympatisera med.

Jag betalar mer än gärna till tillverkaren och är inte så jätteintresserad av att betala till leverantören, men samtidigt har jag haft väldans stor nytta av TV-spelsbutiker, så det känns inte helt avigt att de ska ha en del av kakan. Och om jag måste välja mellan att ge min adress till tillverkaren för att köpa av dem, eller om jag kan köpa anonymt från en TV-spelsbutik, så väljer jag det senare.

 

Med det sagt gillar inte jag heller maffiametoder som att pressa upp priserna genom att utnyttja sin maktposition. Men att begagnat bara skulle vara negativt är bullcrap. Begagnatmarknaden läcker inte pengar ur marknaden; pengarna som går in till butikerna som säljer begagnat går till butikerna -- som även köper nytt. Den som säljer sitt begagnade spel använder troligtvis pengarna till ett annat spel. Och att det går att sälja begagnat är inte en faktor att ignorera när det gäller vad folk är beredda att betala. Så länge pengarna ifråga inte rinner ur kretsloppet, och går till vin, kvinnor och sång, så går det inte att påstå att tillverkarna sumpar på det. De vinner ALLA på det. Det är bara det att tillverkare A kanske vinner på att tillverkare Bs spel säljs begagnat, och att B vinner på att C och att C vinner på att D och att D vinner på att A.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där uttalandet låter rätt irrelevant då de enda exempel han nämner är multiplayer-upplevelser. Självklart kommer multiplayerspel vara mer långlivade än något där du spelar igenom en handling en gång och sedan är klar. Vad har du för anledning att spara en skiva av den senare sorten när du väl spelat igenom det? Oftast ingen om du inte är en samlartyp, vilket de flesta spelare nog inte är nu när tv-spel har blivit så mainstream.

 

Uttalandet är väldigt aktuellt, visst online multiplayer har definitivt längre livstid, men spel behöver inte nödvändigtvis vara online för att vara multiplayer spel, Mario Kart som används som exempel är ett exempel med stöd för båda. Sen kvittar det om ett spel har multiplayer, online multiplayer eller inte, ett tråkigt spel gör man sig av med oavsett vad. 

 

Sen vad TotalBiscuit (TB) diskuterar är förvisso väldigt intressant. Jag ogillar också Games brutala försäljningsmetoder av begagnade spel, det blir i princip inte marknads priser på de begagnade spelen utan ett monopol där man får se glad ut och betala vad de vill ha. Tyvärr gör TB sådan extrem simplifiering av problemet att hans argument i princip är irrelevanta. Han ser inte hela bilden, det zimeon skrev är ett exempel på det. Ett annat är att TB diskuterar spel som en konstant kostnad för spelföretagen, detta är sant i vissa fall då framför allt spel som har online multiplayer, men dessa spelen har allt som oftast online-passes, prenumeration eller marknadsför extra tillbehör till spelet/kontot väldigt aggressivt. Han omnämner detta i slutet, men det är så pass vanligt att jag blir irriterad när han bara nämner det i förbifarten när det är centralt för hur spelföretag tjänar pengar idag. Singleplayer spel har ofta samma typ av försäljning av tillbehör till spelet/kontot, e.g. DLC, expansioner eller färgglada hattar men utan den konstanta kostnaden för att hålla igång servrar. 

 

Det vore oansvarigt att säga att begagnat marknaden inte har någon påverkan på inkomsterna för ett spel, men TB blåser upp det alldeles för mycket. Jag tvivlar starkt på att begagnat marknaden har orsakat att en studio har kursat eller ens varit en bidragande orsak. Spel säljer som bäst de första månaderna efter releasen, sen avtar det försäljningen. Den första tiden finns det inga (möjligen nåt enstaka ex som inte påverkar nämnvärt) begagnade spel i butikerna, säljer spelet dåligt under denna perioden så är spelet antingen dåligt eller så har det marknadsförts dåligt. Oavsett vilket av de två så är inte orsaken till spelföretagets konkurs/nedläggning försäljning av begagnade spel.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror ingen faktiskt vet om begagnatmarknaden skadar spelindustrin eller inte, vad jag hört så finns det ingen riktig studie på det (om någon vet en, länka gärna), utan de flesta utgår från vad utvecklare säger, eller att man allmänt inte tycker om game.

 

Om man byter in spel, så finns ju chansen att man faktiskt köper ett nytt spel för de pengarna. Har ju även funnits kampanjer, typ byt in två spel och betala en hundring för det här nya spelet.

 

Köper du ett begagnat spel som har dlc så finns ju chansen att du köper det. Många skyller på dåligt cash in dlc och free to play på begagnatmarknaden, men har svårt att tro att alla utvecklare automatiskt kommer bli änglar och erbjuda mer fritt content om begagnatmarknaden upphör.

 

Som det ser ut nu, så sjunker ju spelen så snabbt i pris att det knappt finns någon anledning att köpa begagnat längre. Detta kan ju mycket väl vara ett resultat av det hela, men det gynnar oss konsumenter.

 

Sedan så kan man ju fundera på om spelindustrin verkligen går så dåligt att begagnatmarknaden kan ta död på den, tror faktiskt den går bättre än någonsin.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Verkar vara rätt så hett med Ps4 Vs Xbox "One" debatter överallt jag vänder mig. Båda konsollerna har både för och nackdelar. Ingen kan troligen säga att denna generation av konsoller kommer att vara mycket mer häpnandsväckande än vad de förra var när de kom ut. Med den takt som allt uteklas med idag så kommer troligen denna generation ta slut inom ett par år (2). Så detta är bara någon förstart inför de riktigt goda som kommer att komma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
That said, like online, the console will still function if Kinect isn’t plugged in, although you won’t be able to use any feature or experience that explicitly uses the sensor.

http://www.ign.com/articles/2013/08/05/ask-microsoft-anything-about-xbox-one

 

Det känns som att Xbox One har blivit det största experimentet inom marknadsföring någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...