Hoppa till innehåll
Anime.se

Betalar du för manga eller läser du gratis på nätet?


SL68
 Share

Köper du manga eller läser du bara gratis?  

29 medlemmar har röstat

  1. 1. Köper du manga eller läser du bara gratis?

    • Jag läser bara gratis, köper aldrig något
    • Jag läser mest gratis, men ibland kan det hända att jag köper
    • Är mangan jag läser på nätet bra köper jag den
    • Jag köper nästan uteslutande, men det händer att jag läser på nätet också
    • Jag köper bara manga, läser aldrig gratis på nätet


Rekommenderade inlägg

En anledning till att det inte finns mer manga hos bokhandlarna än det gör beror på att många nöjer sig med att läsa gratis på nätet där purfärska avsnitt läggs ut översatta hela tiden. Men vem tjänar på detta egentligen? Å ena sidan kan mangaförfattarna säkert tacka dessa eldsjälar för att många serier blivit kända på våra breddgrader, men eftersom det är så få som vill betala för något så tjänar de inga pengar på sin nyvunna berömmelse.

 

Köper du den manga du tycker är bra (som du läst på nätet), eller köper du aldrig något alls?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köper allt jag läser. Jag ser ingen anledning att ladda ner, och mina läsvanor tillåter inte att jag har med mig en dator. Men jag har banne mig alltid en pocketbok i fickan.

 

Men även om det är klyschigt är det sant: Det är bara plånboken som räknas som röst. Och det gäller i högsta grad även animé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har svårt att tro annat än att det bara ett fåtal som läser gratis på nätet och sedan köper boken. I USA kan dessa fåtal bli ett större antal på grund av befolkningsmängden, men i ett litet land som Sverige blir köparna väldigt få.

Sedan beror det nog lite på hur man började läsa en serie. Om man börjar i bokform och sedan går över till nätet är det nog lättare att fortsätta samla på böckerna även om man också läser på nätet. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I min åsikt finns det serier som är samlarvärda, serier som är läsvärda och serier som är varken eller. Vilka som hör till vilken kategori är givetvis högst individuellt, men jag kan inte säga att jag -- trots att jag följer dem -- är intresserad av att sätta up Renai shimasen ka eller Kick no Onee-san i min lilla bokhylla i min lilla lägenhet. Köpa hem och ställa upp Wagatsuma-san wa Ore no Yome bredvid den nya, fina hårdbunda utgåvan av Nausicaä från Vindarnas dal? Pyttsan! Mina hyllor är redan fulla som det är!

 

Inte nu för att jag skulle ha råd att köpa allt jag läser heller. Jag läser Wagatsuma-san för att jag är lättsamt road av den, ja, men jag läser den också för att jag inte blir ruinerad av det. Det betyder i nuläget att jag läser olagliga uppladdningar gratis. Att jag är en parasit på manga-samhällskroppen. (Fast ett par tusen spänn handlar jag nog för om året...)

 

Jag har lite dåligt samvete, som jag också bör, men jag försöker lindra det med några principer: (1) om det är något som är tillräckligt bra för att läsas om, så är det också tillräckligt bra för att köpas; (2) om det är verk från en mindre och/eller inhemsk förläggare, så är det tabu; (3) om det är verk som jag kan läsa lagligt på nätet, för en rimlig eller orimlig summa, så är det tabu.

 

"En Crunchyroll för manga" hade varit guldlösningen för min del, men jag förstår hur svårt det måste vara. Förlagen är säkert svåra att förhandla med, tekniken är svår att få till bra, förutsättningarna för översättning är annorlunda, och det är nog färre som kan tänka sig läsa serier på datorn än vad det är som kan tänka sig se film (anime) på den. Vettefan om det ens går att göra annat än (a) som en pirataffär, eller (b) som en förlustaffär...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror folk har pengar (alla köper ju ny iPhone varje år) men det handlar om prioriteringar. Antingen prioriterar man serieförfattarna, eller så prioriterar man bort dem och läser gratis på nätet och köper en ny telefon istället eftersom man inte kan få den gratis på något sätt.

 

Jag är starkt kritiskt till alla som läser gratis på nätet. Jag hade iofs inte upptäckt de serier jag gillar om det inte varit för nätet, men jag sitter aldrig och läser igenom hela serier på mangaread eller liknande. Min nätläsning kan mest jämföras med tjuvläsning i butik då man bläddrar lite i tidningen utan att betala, men gillar man det inte slutar man läsa istället för att läsa klart.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köper nästan uteslutande, men det händer att jag läser på nätet också

 

var mitt svar. Jag köper gärna en manga om den finns ute även om jag inte har läst nåt från den som t.ex Girl Friends (har inte läst dem ännu dock) , Kashimashi girl meets girl, Berserk (har alla volymer utom 31 och 32 :( )

 

sen brukar jag bara läsa serier som inte finns utgivna på engelska/svenska på nätet med två undantag (bleach och naruto, har vart översättningar som inte fått mig att köpa dem ännu) och skulle jag hitta någon serie som inte finns utgiven på engelska/svenska så kan det hända att jag köper dem på japanska även om min japanska kunskap inte är så bra :) serier som jag köpt på japanska är To aru majutsu no index vol 1-9, Toradora vol 1-3, squid girl vol 1-12, Watashi ga Motenai no wa Dou Kangaetemo Omaera ga Warui vol 1-3, Hiyokoi vol 1-9

 

Sen har jag även ett exempel där jag slutade läsa en serie på nätet när jag visste att den skulle komma på engelska, spinoff serien på Haruhi Suzumiya, The Disappearance of Nagato Yuki-chan, 3 volymer har släppts och borde enligt dem snart vara ikapp det jag hade läst på internet, troligtvis ett kapitel in i fjärde volymen så borde jag vara där jag slutade läsa och nu väntar jag på dem kommande volymerna.

 
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tillhör kategorin människor som läser/tittar på serier på internet.. För att köpa då det släpps..

Skälet är väl att jag HATAR att vänta på att nya avsnitt ska släppas.. Men är en serie nog bra för att läsa igenom eller se igenom brukar jag i regel köpa den

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror folk har pengar (alla köper ju ny iPhone varje år) men det handlar om prioriteringar. Antingen prioriterar man serieförfattarna, eller så prioriterar man bort dem och läser gratis på nätet och köper en ny telefon istället eftersom man inte kan få den gratis på något sätt.

 

Jag är starkt kritiskt till alla som läser gratis på nätet. Jag hade iofs inte upptäckt de serier jag gillar om det inte varit för nätet, men jag sitter aldrig och läser igenom hela serier på mangaread eller liknande. Min nätläsning kan mest jämföras med tjuvläsning i butik då man bläddrar lite i tidningen utan att betala, men gillar man det inte slutar man läsa istället för att läsa klart.

Man kan ju se det som såhär, att förlagen tjänar inte direkt pengar på själva månadstidningarna. (Räck upp en hand, alla som tror att det verkligen bara kostar 20 spänn kronor att trycka och distribuera Shonen Jump), så det är ju många som läser "gratis" även i Japan. Förlagen vinner ju också på att tidningarna inte sparas (försök själv, det GÅR inte). Sen är det ju faktiskt så att även om förlagen inte får in något, så kostar de ju faktiskt ändå pengar, och det backar ju upp industrin, om inte annat än distributionsfirmor och tryckerier, som ju trots allt ändå förtjänar sin del av kakan.

 

Så det är som med animé. Glo/läsa gratis nedladdat är ju en sak, men som Sceleris säger, är det värt att se om är det värt att köpa. Ladda ner och glo för att "jag vill se det här" är ju en sak; det jag surar igång på är folk som kräver HD-upplösning och fin kvalitet, för att de ska spara det. Jag menar, det hör till att leechar man gratis kan det lika gärna vara bajskvalitet och ska man spara och se om det, då ska man banne mig hala up plånboken. Det beror ju förstås på hur mycket slantar man har, och där är det ju bara att med is i magen se om sitt eget hus. Vilka andra lyxvaror har man "råd" med bara för att man inte kan få tag på dem gratis? Telefoner? Datorer? Biobesök? Konserter? Restaurangbesök? TV-spel? Spelkonsoller?

 

För övrigt fick jag vända ut och in på börsen och skriva upp "gröt, gröt, gröt" på menyn (överdrivt) för att beställa hela Tamako Marknad och Sasami-san den här kullen. Fan, Kyoto Animation måste få veta att de gjorde jäkligt bra ifrån sig, och det gör man bara med plånboken. Saint Seiya Omega får vänta tills det kommer en human låda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag började med att läsa manga på nätet när det var nytt och häftigt för så länge sedan att jag inte skulle låta så häftig om jag sa när. ;) Numera köper jag i princip bara serier och läser bara på nätet när jag vill undersöka om något är bra eller om jag känner mig tveksam. I perioder då den personliga ekonomin är bättre chansar jag mer och köper blint. Jag läser aldrig en serie till slutet på nätet. 

 

Problemet är att jag snart inte har plats för fler bokhyllor och allt mer manga har fått flytta ner i lådor i garderoben, så jag är lite inne på att gå över till digital manga. Jag väntar på att se om de japanska tjänsterna hittar något bra system för rabatter och liknande. Eftersom jag köper mycket av min manga begagnad i Japan vore det dyrt att gå över helt till digitalt medan de fortfarande kräver lika mycket som för en fysisk kopia. I och för sig skulle man spara in många tusenlappar bara på portot... :/ 

 

Som andra har sagt i tråden: betalar läsarna inte för manga så kommer förlagen inte att ge ut någon. Utgivningskostnaderna får inte överstiga inkomsterna. Det är vanlig enkel matte. Antingen tar konsumenterna sitt ansvar och försöker stödja utgivningen, eller så blir det ingen utgivning. Och i förlängningen inget översättningsjobb för eldsjälar som mig, Simon och de andra. :( 

 

Det svider verkligen att se mangautgivningen dö, eftersom jag sett med egna ögon att intresset för manga är oerhört starkt fortfarande, på konvent, bibliotek, inom angränsande intressesfärer som cosplay, gothic lolita och liknande. Jag menar, biblioteken har en egen inköpsgrupp för manga för tusan! Vem hade trott det för tio år sedan? 

 

Så är lösningen digital utgivning? Jag trodde det för tre år sedan. Jag var bombsäker för två år sedan. Jag började misströsta för ett år sedan. Numera är mitt hopp om att digital svensk utgivning ska komma igång i princip död, men jag försöker att inte förlora hoppet helt bara för att det tar längre tid än jag hade hoppats. En crunchyroll-liknande prenumerationsmodell är väl det som ligger närmast till hands, men för de som vill äga sina serier digitalt bör det även finnas ett sådant alternativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser framåt med tillförsikt; jag tror att digital utgivning kommer att komma.

 

Problemet är att jag tror att det kommer att komma i ganska centraliserad form, och därför väldigt hipp-som-happ-styrt. Det kommer säkert sluta med att de japanska bolagen behåller alla rättigheter, slänger ut det på sina hemsidor, speglar dem över världen, och sköter all översättning därifrån. Det systemet kommer fokusera mer på kontroll och likformighet och mindre på översättningskvalitet (likformighet är skott i skallen för översättningar). Till exempel skulle det inte förvåna mig om redigering av bilderna blir omöjligt, och översättningarna egentligen bara "läggs på" som lager ovanpå tomma sidor.

 

Så, nog tror jag att det kommer finnas digital utgivning i framtiden. Jag är bara skeptisk till hur.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har bokhyllan full med manga och böcker men föredrar helt klart det digitala formatet i en ipad, köper alla böcker digitalt nuförtiden för att spara utrymme och att det helt enkelt är praktiskt.

 

Fördelen med böcker är att det finns ganska få stora aktörer, typ amazon och ibooks. Så väljer man något av dem kan man ha alla sina böcker i en app.

 

Läser man på svenska så finns det tyvärr massa olika appar, typ alla förlag har en egen app. Samma sak gäller det för serier, de är för utspridda i olika appar. Lyxproblem, men jag är en sådan som vill ha alla mina serier samlade på ett ställe.

 

Det optimala för manga och anime vore om det fanns en källa där alla förlag distribuerade sina serier, men tyvärr så är det ju väldigt svårt att få med sig alla. Vilket är trist, eftersom de enda som erbjuder en sådan tjänst är mangasidor på nätet, som ingen tjänar pengar på (förutom de som håller i sidorna då =p  ).

 

Xcomics är ganska bra början dock, de har många amerikanska serier samlade. Tyvärr så förs ju inte inköp över som man redan gjort via förlagens egna appar (iaf inte när jag försökte för något år sedan, vore ju toppen om de fixat det)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läser gratis på nätet men köper de serier jag gillar riktigt mycket. I en del serier, som tex Red River, köper jag första boken, läser resten på nätet för att sedan köpa resten av serien i bokform.

 

Det är helt klart trevligare att sätta sig med en manga i bokform än att sitta och läsa på en skärm hela kvällen. Sen är det ju också en himla varierande kvalitet på scanlations. En del är så dåligt gjorda att det knappt går att förstå eller ens läsa texten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror helt och hållet på om mangan jag är intresserad av finns att köpa på ett för mig begripligt språk (engelska eller svenska) eller ej. Finns den i bokform köper jag den, om inte läser jag den på nätet. Det ställer till med problem ibland som får en att vilja rucka på sina principer. Vissa serier, exempelvis Monster och Eden: Its an endless world har stått delvis lästa i bokhyllan i åratal bara för att flera av volymerna gått ur tryck, och jag fortfarande hoppas på att de amerikanska förlagen ska ge ut dem i nytryck. (Viz tryckte åtminstone förra året reklam i nyutgivna böcker som löd: "Köp Urasawas Monster! Alla volymer finns till försäljning nu!" Det är fult, Viz, FULT!)  

 

Jag köper väl ungefär tio mangavolymer i månaden, och jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag läser serier som jag aldrig skulle få ta del av annars olagligt på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förr i tiden hade jag en strikt anti-internetpolicy, men den uppkom mest utifrån det faktum att jag inte ville veta av de dåliga översättningarna. Inte för att de officiella utgivningarna alltid var av bästa kvalitet (detta var under Tokyopop-eran), men detta plus bonusen att ha en fin bok att ställa i hyllan gjrde valet självklart.

 

Idag ser det annorlunda ut. Jag har lärt mig läsa manga på japanska, och i samma veva upptäckt att många japanska mangaböcker inte alls ser lika fina ut som de amerikanska eller svenska diton. Det kan också vara svindyrt/otympligt att beställa böcker ända från Japan, så i många fall har det slutat med att jag helt enkelt letat reda på en bra rå-scan... vilket bara det inte alltid är det lättaste att hitta. Nu när jag har tillgång till både Book-Off och Animate lägger jag hellre ner några tusen yen för det jag vill läsa, men rent allmänt har jag kommit att föredra enkelheten med att kunna läsa på datorn (eller iPad, vilket jag inte prövat ännu).

 

Jag och många andra har sagt det förr och jag säger det igen: digital utgivning vore det optimala i det här läget. Jag vill tro att problemet inte ligger i att intresset inte finns, utan att det inte finns något tillräckligt enkelt och prisvärt alternativ för de som inte vill lägga ner 60-100kr per volym bara för att prova på en serie. När jag begav mig till Japan för att avsluta min japanskautbildning och sikta på översättaryrket var jag väl medveten om att den svenska mangaindustrin förmodligen inte skulle magiskt hela sig själv lagom tills jag kom hem, men samtidigt vill hoppas att den inte är riktigt död ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Som med dator-/tv-spel, böcker, filmer och allt sånt, så...

Jag drar ner från nätet, men det jag gillar, vill jag ändå faktiskt betala för ...även om faktiska inköp bara sker, till den grad jag är kapabel till det.

 

Till detta bör tilläggas att ingen mediabransch har gått i back, av att piratkopiering på internet kom in. Snarare tvärtom. Deras vinster har gått upp, minst lika mycket som de gjort tidigare.

Den enda branschen som det gått sämre för är musikbranschen, men det är skivbolagen (som generellt sätt tagit en bra bit mer än de förtjänat), inte musikerna (såvida de inte också äger skivbolag, dvs), som lidit utav det ...och i och med internet, så är inte musikerna lika beroende utav skivbolagen längre. PR, försäljning... det kan musiker fixa själva, numera.

 

Folk som piratare, tenderar även att köpa.

Mer än andra, i genomsnitt.

Jag har svårt att tro att manga och anime, skulle vara ett undantagsfall.

 

Det bör dock noteras att jag vägrar köpa en del manga, pga dålig översättning (jag vore fullt villig att köpa dem på japanska, å andra sidan)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animébranschen (de som tecknar) har dykt som ett störtande flygplan sedan internet kom. Sen om det _bara_ beror på internet eller inte är en annan sak -- en hel del beror helt enkelt på att kvalitén på det utsända är så suveränt nu, att man inte får bättre kvalitet av att köpa det (det fick man på LD och tidig DVD-tid), och en del kan bero på annan underhållning, och att animéscenen ändrats.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte mer än hörsägen (från dem som säljer). Diverse animébolag och butiken som jag köper ifrån vittnar om samma fall; förut kunde man (enligt uppgift) förvänta sig försäljningar i tiotusental; nu handlar det om tusental, och saker som säljer över 20,000 ex är exceptionella.

 

Å andra sidorna kan anledningarna vara många; att det nu är väldigt många fler animéer tunnar ju ut försäljningen för varje.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen om det _bara_ beror på internet eller inte är en annan sak -- en hel del beror helt enkelt på att kvalitén på det utsända är så suveränt nu, att man inte får bättre kvalitet av att köpa det (det fick man på LD och tidig DVD-tid), och en del kan bero på annan underhållning, och att animéscenen ändrats.
Mm, precis.

En hel del av problemen som diverse branscher faktiskt har fått, har att göra med att saker är annorlunda nu. De har anpassats för hur saker funkade 10-20 år sen, men dagen teknologi har gjort att miljön de jobbar i, har ändrats.

Ungefär som varför dinosaurierna dog ut:

De var väldigt väl anpassade för sin miljö, men sen ändrades deras miljö enormt och de kunde inte anpassa sig snabbt nog (eller nja, en del gjorde faktiskt det, och är numera kända under namnet "fåglar", men de flesta...). Det var inga parasiter eller rovdjur som orsakade det, utan att miljön ändrades.

 

Nyhetstidningar, t. ex, har fått stora problem, men det är inte för att folk piratar tidningar (för det är det väl inte många, om några alls, som gör?). Varför det har hänt, nu när vi har internet, behöver väl knappast ens påpekas? De har ännu inte riktigt lyckats komma på hur de ska anpassa sig, och har mest bara dragit ner på antalet anställda, rätt så rejält.

 

Skivbolag har, som sagt, lite förlorat sin viktiga roll. Ville en musiker bli känd, så hade de inget annat val än att gå till ett skivbolag, som hade infrastrukturen och expertisen, för att fixa all PR, skiv-produktion/-försäljning och allt sånt och då musikerna inte kunde göra något utan dem, så kunde de ställa sina krav rätt så högt. Nu är det inte längre så, och de har förlorat en hel del.

 

Animebranschen kan behöva ta en titt på hur de säljer sina DVDr (vad är det som erbjuds av att man köper animen på DVD? Hur många avsnitt per skiva? Hur mycket, och vilken sorts, extramaterial? Vad för priser bör de ha?), var de valt att dra in pengarna (DVDrna, merchandise, TV, reklam...) och flera andra detaljer.

 

Vad gäller mangabranschen... Har det gått sämre för den?

I Sverige, ja, men det är en lite komplex fråga, där man har konkurrens utav engelsköversatt, ogillande av de flesta bokaffärer, att de flesta i landet inte ser det som ett "ordentlig" kulturellt medium, faktumet att serier allmänt inte säljer så enormt här...

 

Huruvida det går sämre i engelskspråkiga länder är lite mer relevant. Går det sämre där?

Även i engelskspråkiga länder finns förstås ett visst ogillande av de flesta bokaffärer, att det inte ses som ett "ordentlig" kulturellt medium och sånt, även fast det är lite mer utbrett

Vilket delvis är pga att de har en större population, varav minoriteter därmed är större och ändå kan vara finansiellt gångbart att sälja till, där det inte vore det i, t.ex, Sverige.

Det är en massiv skillnad mellan att sälja till 1% av Sverige, och att sälja till 1% av USA ...och sen innefattar är den engelskspråkiga marknaden även länder som Storbritannien, Australien, Kanada ...och andra länder, där folk lär sig engelska, så som Sverige, Tyskland OSV

 

...men mest relevant av allt: Går det sämre för mangabranschen i Japan?

 

Edit: La till kommentarer om mangabranschen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nyhetstidningar, t. ex, har fått stora problem, men det är inte för att folk piratar tidningar (för det är det väl inte många, om några alls, som gör?). Varför det har hänt, nu när vi har internet, behöver väl knappast ens påpekas? De har ännu inte riktigt lyckats komma på hur de ska anpassa sig, och har mest bara dragit ner på antalet anställda, rätt så rejält. […]

 

Animebranschen kan behöva ta en titt på hur de säljer sina DVDr (vad är det som erbjuds av att man köper animen på DVD? Hur många avsnitt per skiva? Hur mycket, och vilken sorts, extramaterial? Vad för priser bör de ha?), var de valt att dra in pengarna (DVDrna, merchandise, TV, reklam...) och flera andra detaljer. […]

 

Vad gäller mangabranschen... Har det gått sämre för den?

I Sverige, ja, men det är en lite komplex fråga, där man har konkurrens utav engelsköversatt, ogillande av de flesta bokaffärer, att de flesta i landet inte ser det som ett "ordentlig" kulturellt medium, faktumet att serier allmänt inte säljer så enormt här...

 

 

Vad gäller dagstidningar är det ju samma sak: Vill vi att de ska ersättas av saker som Newsmill, eller sajter som finansierar sig med klipp per reklampopup? Problemet är att det tenderar att skifta mot sensasionsjournalistik, vilket vi också sett en utveckling mot på sistone (inbillar jag mig i alla fall).

 

Att det var internet som slog ihjäl mangamarknaden i Sverige råder det ingen tvekan om. Storsäljarna var långkörare som hade senaste avsnittet ute månader eller, i Narutos fall, år i förväg ute på nätet. Och gratis. Storfansen som var ungar som var både ivriga och fattiga sprang givetvis dit. Så här var det av största vikt att det sålde, inte att folk piratläste.

 

I Japan har mangamarknaden ändrats, men bara indirekt via internet (enligt vad förläggare berättat för mig). Det har inte varit piratkopieringen som ändrat saker, utan generellt att internet gör att information går runt på ett annat sätt. Folk är otåligare, läser inte längre hela tidningar, utan fokuserar på enskilda serier, och det spelar mindre roll vilken tidning man publiceras i. Tidningsförsäljningen har rasat som tusan, framförallt för Jump, men försäljningen av pocketböcker har inte gått ner alls lika mycket. Vad som har hänt är dock att omslagen på pocketböckerna har ökat i vikt, eftersom många impulsköper på omslag (och titel). Hint: alla lättromaners enormt långa titlar. Så där har det mest varit ett skifte, inte ett fall.

 

Men till saken hör att en förändring behöver inte betyda att den är bra eller ostoppbar. Det handlar om huruvida det här skiftet är något som man som animéfan VILL ska hända eller inte. Frågan är om man vill att det som sänds på TV ska vara en reklam för DVD:erna eller att det ska bli hyrning av strömkanaler. Det kostar typ en 10 miljoner yen att göra ett TV-avsnitt (lite löst, sådär), och de pengarna måste in på något vis. Som det är nu strömmar alla reklamintäkter in till reklammäklaren, som förvisso betalar för själva skapandet av animén, men eventuellt överskott får animébolaget bara av DVD-försäljningen (och viss licensiering som inte reklammäklaren äger).

 

Att bara rycka på axlarna och säga "jaja, förändringar sker" kommer inte leda utvecklingen till något bättre. Trots allt tycker jag att grundprincipen att man betalar för sig när man vet att den som tillverkat något faktiskt har gjort sig förtjänt av slantarna är långt viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är att det tenderar att skifta mot sensasionsjournalistik, vilket vi också sett en utveckling mot på sistone (inbillar jag mig i alla fall).
Nja... sensationsjournalistik säljer (tyvärr), men det har funnit hela tiden. Det fanns ändå plats för riktig journalistik också.

Riktiga journalistik kräver dock mer jobb och är därmed dyrare, plus att det inte nödvändigtvis är lika "sexigt" ...vilket är varför det också drabbats hårdare, av internet.

Tragiskt men sant.

Jag hoppas att tidningarna hittar en bra lösning snart, så det blir bättre.

Storsäljarna var långkörare som hade senaste avsnittet ute månader eller, i Narutos fall, år i förväg ute på nätet. Och gratis.
...eller på engelska, där de bara var lite efter fanöversättningarna.

De engelska översättningarna tenderar inte att vara riktigt lika snabba som fanöversättningar, men de vara oftast inte mycket efter dem japanska släppen ...och även om de var lite efter, så lyckas de komma ikapp (plus att engelska fanöversättningar brukar, om än inte alltid, sluta släppa när det licensierats på engelska).

De lyckas sälja.

Jag frågade om det faktiskt gått sämre för engelsköversatt manga. Jag har inte fått ett "ja" ...och om svaret är "ja": Är det försäljning av engelsköversatt manga i Sverige, eller allmänt? För det kan spela rätt så stor roll, för vilka faktorer som är orsakerna.

 

Visst, i Sverige har det gått dåligt för mangaförsäljning, men har det med scanlations att göra, eller är det pga dåliga val av mangaförlagen, samt konkurrens från engelsköversatta kommersiella mangasläpp?

Jag menar att det är det senare alternativet.

Hade de inte varit så långt efter ...och kanske gjort lite bättre val av serier att släppa (så som att kanske hålla sig borta från storsäljare, som det redan kommit ut tiotals volymer av, då det är hopplöst att komma ikapp), så hade det nog gått rätt bra.

De primära fansen var knappast rika, men de hade nog för att köpa en del manga. Flertalet av de köpte manga ...men främst på engelska.

 

Ordbilder gick knappast under (köpte lite från dem nyligen, förövrigt. Goa grejer!), och det var främst för att de gjorde helt andra val.

Visst Ordbilder satsar inte på storsäljare ...men å andra sidan kan man inte riktigt säga att Bonniers gjorde det heller, när de försökte släppa en serie som förvisso må vara populär, men där de ligger femtioelva volymer efter. Vem bryr sig om att köpa det från dem, i det läget?

Det ser bara ut som en storsäljare, om man inte tänker efter ...vilket de inte gjorde.

Så här var det av största vikt att det sålde, inte att folk piratläste.
Vad sålde? Snackade du inte snarare om en situation där det inte sålde?
Det handlar om huruvida det här skiftet är något som man som animéfan VILL ska hända eller inte.
Sant.

T.ex: Att ha med reklam direkt i animen (tänk Tiger & Bunny) är inte en utveckling jag gillar och MMORPGn som är gratis, men som har extra bra prylar som kostar pengar, är något jag skulle sky som pesten, även om jag faktiskt spelade MMORPGn.

...men det är ett oundvikligt faktum att de måste hitta nån lösning.

Det kostar typ en 10 miljoner yen att göra ett TV-avsnitt
Man skulle kunna titta på lösningar, där man producerar animen billigare.

Om det skulle funka och hur bra det skulle funka, vette fan, men det vore nog värt att undersöka. Sen skulle det nog inte funka så bra för vissa serier, även om det funkar bra för en del andra, men...

Att bara rycka på axlarna och säga "jaja, förändringar sker" kommer inte leda utvecklingen till något bättre.
Det jag säger är att förändringar sker, inte att vi inte ska bry oss om det!

 

...men det är, å andra sidan, knappast som att våra diskussioner om det faktiskt har någon påverkan på mangabranschen. (Det är väl värt att diskutera, jag vill bara få det i perspektiv [är det jag nyss sa svengelska, eller funkar på svenska?])

Ingen av oss är någon som faktiskt styr över hur de här sakerna sköts, så vi har knappast någon makt över det. (nja, just du skulle möjligtvis kunna snacka med en del som är nära folk som styr, vilket möjligtvis skulle kunna ha nån effekt, men...)

 

Det är först efter att nån i branschen faktiskt tar och kör med en annorlunda lösning (så som Crunchyroll), som vi faktiskt kan påverka utvecklingen, genom att stödja det eller ej.

 

Det jag vill göra klart, är dock vad som är problemet. Hur stort det är, och vad det är som faktiskt är orsaken/orsakerna.

Jag såg att piratande, helt okritisk, förklarades vara det som orsakat problemet, och var tvungen att säga emot.

 

Visst, det är attraktivt att ha en enkel förklaring och en syndabock, som är orsaken till allt ont, är en väldigt enkelt förklaring. Det är något som många ofta går efter.

Det är dock bättre att faktiskt se vart faktumen faktiskt leder, än att bara gå med vad som känns enkelt och bekvämt ...så som folk gör, som menar att våldsamma tvspel leder till våld, att rollspel leder till satanism eller att lolimanga leder till barnövergrepp. Det är ett sätt att "tänka" (eller snarare "känna"), som jag finner högst irriterande.

 

Har jag fel, så välkomnar jag rättningar, men det behöver vara mer än att bara påstå att piratande är orsaken (så som i, t.ex startinlägget), eller att man har svårt att tro, utan att ha någon koll, att pirater faktiskt någonsin köper (så som i det efterföljande inlägget).

Magkänsla tenderar inte att vara så pålitligt. Det är inte värt särskilt mycket.

Faktiska belägg brukar fungera bättre.

Trots allt tycker jag att grundprincipen att man betalar för sig när man vet att den som tillverkat något faktiskt har gjort sig förtjänt av slantarna är långt viktigare.
Långt viktigare än vad?

Jag håller med principen, men för att den ska vara "viktigare", så måste det finnas något som det är viktigare än, och vad det är, är inte klart av ditt inlägg. Iaf inte för mig.

  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst, i Sverige har det gått dåligt för mangaförsäljning, men har det med scanlations att göra, eller är det pga dåliga val av mangaförlagen, samt konkurrens från engelsköversatta kommersiella mangasläpp?

Jag menar att det är det senare alternativet.

 

Vad du "menar" säger ingenting om hur det verkligen låg till.

 

Ordbilder gick knappast under (köpte lite från dem nyligen, förövrigt. Goa grejer!), och det var främst för att de gjorde helt andra val.

 

Främst för att de inte gav ut flera böcker i månaden, utan i väldigt långsammare takt. Visst, de går inte under, men jag betvivlar att någon verkligen lever på den utgivningen. Ordbilder kan eventuellt motbevisa mig.

 

 

Det jag vill göra klart, är dock vad som är problemet. Hur stort det är, och vad det är som faktiskt är orsaken/orsakerna.

Jag såg att piratande, helt okritisk, förklarades vara det som orsakat alla problem, och var tvungen att säga emot.

Fallet av försäljning i Japan beror enligt vad man tror huvudsakligen på kvalitén på utsändningarna samt att det späds ut -- animéerna blir fler men inte fansen. Detta i sin tur beror på helt andra saker.

 

Bandai löste ju det galant med Gundam Enhörning, men å andra sidan funkar en sådan distributionsmetod snarare bara för de titlar som är redan kända. Man kan nog knappast komma undan med något sådant för en ny okänd titel.

 

Att bara sänka kostnaderna på animéerna känns inte som om det löser något. Folk kommer vara ännu mer obenägna att betala för skräp.

 

Långt viktigare än vad?

Än att man ska ha tillgång till animé gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad du "menar" säger ingenting om hur det verkligen låg till.
Det är förvisso sant.

Dock går det väl knappast att förneka att de stora mangaförlagen i Sverige faktiskt gjorde dåliga val, och att det ledde till förluster? ...att faktumet att de släppte serier, där de låg femtioelva volymer efter, ledde till att väldigt få brydde sig om att köpa serierna?

 

Huruvida piratandet ledde till förluster, och i så fall hur mycket, må vara oklart ...men finns det något skäl till att tvivla på att att deras dåliga val var en stor faktor?

Visst, de går inte under, men jag betvivlar att någon verkligen lever på den utgivningen.
Iofs.
Fallet av försäljning i Japan beror enligt vad man tror huvudsakligen på kvalitén på utsändningarna samt att det späds ut -- animéerna blir fler men inte fansen. Detta i sin tur beror på helt andra saker.
Som sagt: Det är inte riktigt så som det påstods i början av tråden.

Det är inte piraterna som är den stora syndabocken.

Bandai löste ju det galant med Gundam Enhörning, men å andra sidan funkar en sådan distributionsmetod snarare bara för de titlar som är redan kända. Man kan nog knappast komma undan med något sådant för en ny okänd titel.
Mm. Det är inte alltid så att alla lösningar funkar för alla serier.

Det kan behövas flera olika lösningar, för olika sorters anime/manga.

Att bara sänka kostnaderna på animéerna känns inte som om det löser något. Folk kommer vara ännu mer obenägna att betala för skräp.
Beror på hur man drar ner kostnaderna.

Jag menar självkart inte att man ska köra på, på samma sätt som man gör nu, fast med lägre budget.

 

Det skulle förmodligen, oundvikligen, dra ner kvaliteten på en del serier, men inte ha någon särskild påverkan på en del andra.

...men det beror, som sagt, helt på hur man gör det och jag har ingen aning om vilka lösningar som kan finnas.

Än att man ska ha tillgång till animé gratis.
Ke? O_o

Det känns som en bisarr non sequitur (dvs något som inte har nån koppling med vad som sas innan. Från latin för "det följer inte").

Vem pratade om att man ska ha tillgång till anime, utan att skaparna får betalt?

Jag kan inte komma på någonstans i den här tråden, där nån har sagt nåt sånt.

  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...